Varm sko eller kall sko?

Sv: Varm sko eller kall sko?

Jag skulle också vilja veta vilket som är bäst. Mina hästar kall skos men jag har möjlighet att få dom varm skodda, Kan fråga min hovis nästa gång h*n kommer men det är 6 veckor tills det är dax nästa gång så om någon här vet vore det roligt att få veta! :bow: :bow:

Enda fördelen är att järn går att rikta bättre då det är varmt. Det en del hovisar gör, bränner het sko i hoven innan den spikas på gör ingen nytta, det enda som händer är att hornet torkar ut av värmen.

Jag har fått höra att man bränner med skon mot hoven för att alla små ojämnheter ska försvinna och skon ska passa perfekt.
sen är det naturligtvis lättare för hovslagaren att rikta den varma skon. en ardennersko kan nog annars suga musten ur den bäste.

Hästar som lätt tappar dojorna är bättre att varmsko. Då kan skon anpassas mer exakt efter hoven och precis som Burton skrev så blir kontaktytan bättre och då sitter skon där den ska.
Om det fungerar med att kallsko finns det ingen anledning att varmsko bara för sakens skull.

Finns där några större nacdelar att varmsko?

Enligt min hovslagare så är den enda anledningen till att varmsko om man har häst med stora skor som annars är alltför jobbigt och tungt att banka till rätt och att hovslagaren iom detta kan ta extra betalt...
Enligt honom går det lika bra om man är noggrann (vilket han är) att få till passformen med kallskoning.

knoppan skrev:
Hästar som lätt tappar dojorna är bättre att varmsko. Då kan skon anpassas mer exakt efter hoven och precis som Burton skrev så blir kontaktytan bättre och då sitter skon där den ska.
Om det fungerar med att kallsko finns det ingen anledning att varmsko bara för sakens skull.

Min häst tappar skorna hela tiden i vanliga fall. Men jag bytte hovslagare i Januari och han är extremt noga med tillpassningen av skorna (kallskoning) och har inte (peppar, peppar) haft en enda tappsko sen dess...så jag tror att det går precis lika bra med kallskoning på en häst med tappskotendenser, beroende på hur bra hovslagare man har!

Min hovslagare tar 1400kr för både varm o kallskonning så han tar inget extra betalt för det.

Bubbla skrev:
Enligt honom går det lika bra om man är noggrann (vilket han är) att få till passformen med kallskoning.

Det säger min hovis oxå :D :D

Vilken häst går frivilligt på glödande kol? ;)

Det är mkt lättare att rikta skor genom varmsmide men att anlägga heta järn mot hoven med motiveringen att det blir en bättre anläggningsyta är att i själva verket säga att man inte kan verka bärranden plan med plan anläggning utifrån en plant riktad sko.

Sedan är det sant att hornet torkar ur vid varmskoning.

Tips: Varmrikta gärna skon då det spar enormt på Hovisens kropp, Verka hoven(bärranden) plan och se till att den varmriktade skon är plan samt nedkylld innan NGN anläggning sker mot hoven.

Det är enligt mig det optimala,både för häst och hovis. ;)

Fladde skrev:
Min hovslagare tar 1400kr för både varm o kallskonning så han tar inget extra betalt för det.

Men då är han ju ganska så grunddyr och då kanske det inte spelar så stor roll.

Kom på lite nackdelar som jag märkt; det luktar fruktansvärt illa när hoven bränns och en del hästar reagerar väldigt starkt på dels lukten men sen antar jag att det inte är jätteskönt med en glödhet sko på hoven :smirk: .

Sen sa min hovis att man egentligen måste ha ett säkerhetsavstånd pga brandrisken på 50 m (tror jag det var?) mellan stallet och det utrymme där man värmer skorna, vilket brukar vara i hovisens bil. Och hur många hovslagare har det?

Mibn häst varmskos.
Hovis står med bilen ca 50 m ifrån stallet.

Men min ponny var livred för lukten o röken så det var omöljligt att vamsko honom så han kallskoddes.
Min är vann vid det sen hon var i Danmark

Jag varmskor min ena häst för han har tåriktade skor för att avlasta hovleden. En annan fördel som någon sa är att man får en perfekt anläggningsyta för skon samt att skorna sitter bättre. Jag ser bara fördelar med varmskoning men har man en häst utan problem är det kanske lite overkill.

Bubbla skrev:
Kom på lite nackdelar som jag märkt; det luktar fruktansvärt illa när hoven bränns och en del hästar reagerar väldigt starkt på dels lukten men sen antar jag att det inte är jätteskönt med en glödhet sko på hoven :smirk: .

Sen sa min hovis att man egentligen måste ha ett säkerhetsavstånd pga brandrisken på 50 m (tror jag det var?) mellan stallet och det utrymme där man värmer skorna,

Det inte bara luktar illa,röken är dessutom både farlig och giftig.

Det är riktigt som du skriver ang. säkerhetsavstånd avseende brandrisken,det skall även finnas en person som fungerar som "brandvakt" under minst en timme efter varmskoning. Används dessutom svets eller slip är tiden två timmar efter avslutat arbete.

Alla som utför s.k. heta arbeten skall ha genomgått kurs i heta arbeten och skall vid förfrågan kunna visa upp gilltigt certifikat i heta arbeten.

Man ska se upp med varmskoning!!

När jag fick hem min häst nu för en mån sen.. Tyckte jag han hadde svårt att gå.. men hitta inget fötterna va ju jätte fina o såg nästan nyskodda ut.. men när han börja prottestera o inte alls ville. Bad jag en hovslagare ta bort dom(då viste vi ej han va varmskodd) O han tog bort dom,han förstod direkt varför han hadde ont i hovarna..Han hadde mega mega nageltrång.. på varmskodda hästar växer hoven innåt då den ej frå chansen o växa utåt..som den får på en kallskodd hov... Så kan förstå varför han hadde ont!! Så,så som jag ser allt så ska man prångt sko sin häst med varmskoning ska man ha stenkoll på hur hästen beter sig o sko hästen direkt den ska bli skodd ej vänta för att hoven ser fin ut!!

Tilla skrev:
Man ska se upp med varmskoning!!

När jag fick hem min häst nu för en mån sen.. Tyckte jag han hadde svårt att gå.. men hitta inget fötterna va ju jätte fina o såg nästan nyskodda ut.. men när han börja prottestera o inte alls ville. Bad jag en hovslagare ta bort dom(då viste vi ej han va varmskodd) O han tog bort dom,han förstod direkt varför han hadde ont i hovarna..Han hadde mega mega nageltrång.. på varmskodda hästar växer hoven innåt då den ej frå chansen o växa utåt..som den får på en kallskodd hov... Så kan förstå varför han hadde ont!! Så,så som jag ser allt så ska man prångt sko sin häst med varmskoning ska man ha stenkoll på hur hästen beter sig o sko hästen direkt den ska bli skodd ej vänta för att hoven ser fin ut!!

Lägg av. Min ena häst varmskos och inte växer hans hovar inåt och har aldrig gjort.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
747
Mat Detta är verkligen ett i landsproblem 😂 men undrar om jag bara inbillar mig? Sista typ året så har i princip alla hamburgare jag fått...
2
Svar
20
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka