F
Fladde
Vad är igentligen bäst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
knoppan skrev:Hästar som lätt tappar dojorna är bättre att varmsko. Då kan skon anpassas mer exakt efter hoven och precis som Burton skrev så blir kontaktytan bättre och då sitter skon där den ska.
Om det fungerar med att kallsko finns det ingen anledning att varmsko bara för sakens skull.
Bubbla skrev:Enligt honom går det lika bra om man är noggrann (vilket han är) att få till passformen med kallskoning.
Fladde skrev:Min hovslagare tar 1400kr för både varm o kallskonning så han tar inget extra betalt för det.
Bubbla skrev:Kom på lite nackdelar som jag märkt; det luktar fruktansvärt illa när hoven bränns och en del hästar reagerar väldigt starkt på dels lukten men sen antar jag att det inte är jätteskönt med en glödhet sko på hoven :smirk: .
Sen sa min hovis att man egentligen måste ha ett säkerhetsavstånd pga brandrisken på 50 m (tror jag det var?) mellan stallet och det utrymme där man värmer skorna,
Tilla skrev:Man ska se upp med varmskoning!!
När jag fick hem min häst nu för en mån sen.. Tyckte jag han hadde svårt att gå.. men hitta inget fötterna va ju jätte fina o såg nästan nyskodda ut.. men när han börja prottestera o inte alls ville. Bad jag en hovslagare ta bort dom(då viste vi ej han va varmskodd) O han tog bort dom,han förstod direkt varför han hadde ont i hovarna..Han hadde mega mega nageltrång.. på varmskodda hästar växer hoven innåt då den ej frå chansen o växa utåt..som den får på en kallskodd hov... Så kan förstå varför han hadde ont!! Så,så som jag ser allt så ska man prångt sko sin häst med varmskoning ska man ha stenkoll på hur hästen beter sig o sko hästen direkt den ska bli skodd ej vänta för att hoven ser fin ut!!