Varm hov?!

TinyWiny

Trådstartare
Min lilla tjej har blivit väldigt bra på att få av sig skor:crazy:
Den här skoperioden har varit hopplös, en vecka efter skoningen drog hon av båda fram och blev ömfotad efter en dag utan skor, sen slogs de på, denna gången drog hon av en fram (två veckor efter de hade slagits på igen,) hon kan bara ha varit utan i några timmar eftersom jag numera kollar skor hela tiden, detta var igår, idag har hon haft "barfota boots" på och är ändå varm och så ömfotad att hon knappt kunde gå trots bootsen:confused: när jag tog av dem blev det ännu värre, då var hon halt på betonggolv:( hon är varm vid kronranden och ner på hoven, likadant som förra gången.

Varför blir hon varm så fort?
Innan när jag har skott av andra hästar så har det tagit minst en vecka innan de blivit "normal" varma i hoven, det är är inte som det utan hon är verkligen het:( det var ju ändå 8 minus när jag tog in dem, då "borde" hon inte varit så varm:confused:

Igår när hon kom in så var hon inte varm så jag undrar vad det kan vara?
Om hon hade vrickat sig i samband med att hon drog av skon så borde hon ju varit varm och öm redan igår?!

Kan hon ha någon konstig form av fång?

Jag tycker att hennes hovar verkar "mjuka" de slets ner till sömhålen på de timmar hon var utan skor igår.

Vad jag vet har hon gått barfota fram till i somras då hon reds in, hur hennes hovar varit innan vet jag inte men sedan jag köpte henne i november har hon inte dragit av sig skorna utan det är först nu.

Långt och svamligt..Hjälp:crazy:

Sv: Varm hov?!

Hej! Min kuse är lite likadan. Nu har jag äntligen fått bukt på hovarna men första två åren var hopplösa. Mina bästa tips är: Börja med en ordentlig kur med Enzion. Det är som biotin fast typ 100 ggr bättre (och dyrare:P) och ger snabbare resultat. Sen tycker jag du ska kolla upp foderstaten. Får hästen fel foder så får den fel hovar eller vad man ska säga. Och sedan när enzionet är slut (man kör det ca 1-2 månader) så fortsätter du med biotin.
Viktigt att se till att hagen inte är spec lerig och att den (nu låter jag som en riktig djurplågare) inte är för stor så att hon kan springa så mkt. Sätt på ett par boots på fram. Det har i alla fall funnit globus boots på granngården för typ 100 kr. Köp gärna lite för stora så att dom går ner ordentligt. Bootsen kommer säkert gå sönder då men jag har resonerat så att jag hellre köper nya boots än att ha en häst utan fötter (Utan hovar ingen häst!).
Min häst har under senaste halvåret bara tappat två skor (mot att ha tappat typ minst en i månaden under två år!) så jag vill även tacka min hovslagare:D Det är i och för sig oxå viktigt att du har en bra hovis:P
Nu var det länge sen min kuse tappade höger fram men när han gör det blir han så halt att han måste gå på Metacam OM inte hovis kan komma ut på samma dag. Han är plattfot på den och får typ inflammation i sulan om han tappar skon.
Så jag vet hur det är!!
Det jag skrev om att kolla foderstaten har hjälpt DC (mitt odjur) ganska bra. När han kom till mig var magen orolig och den lät väldigt mkt hela tiden. Så fort han kom fick han uträknad foderstat och ganska så snart slutade magen låta mer än normalt och vi tror att det hade ett samband med dåliga hovar.

Tack för ditt svar:bow:

Foderstaten är noga uträknad redan.

Boots hade hon på sig (så stora att hon borde trampa på dem istället för skon) men tappat dem:mad: hon hade kotring över bootsen om hon skulle tappa dem men det hjälpte ju inte:(

Min hovslagare är verkligen super:bow: när hon tappade sist så hittade jag en sko, det syntes att hon hade trampat många gånger på den, då tog han bort så mycket av skon att det inte borde vara möjligt att hon skulle trampa på den, men det klarade hon bevisligen ändå:(

Magen är lite orolig och jag är inte nöjd till 100% än tyvärr.

Jag har "barfota boots" så att hon inte skulle behöva gå utan skor om hon tappade men det verkar inte hjälpa:confused:
Hon borde inte blivit öm eftersom hon inte gick barfota utan hade bootsen på.

Nu är hon bara varm i kronranden men väldigt öm när man leder henne, det är bara att hoppas att hovslagaren kan komma idag, när jag pratade med honom så sa han att han kanske kunde komma idag, det är ju trots allt påsk.

I hagen (som inte är så stor) kör hon sina rajder, hon är ju bara 6 år och busar mycket.

Har du uteslutit hovböld??
en gissning bara...lycka till med fossingarna.

Ja det var det första jag provade och hon fick då diarre:confused: sen har jag provat allt jag kan komma på:crazy: någon som har något bra tips kanske?

Nej det har jag inte, hovslagaren kommer imorgon så då får jag förhoppningsvis veta om det är det.

vissa hästar får även diarre av olja men för vissa hjälper det har du provat det? kli brukar oxå vara bra har jag för mig. Har hållt på med hästar i hela mitt 18 åriga liv men har faktiskt aldrig haft någon som varit lös i magen mer än när det första gräset kommer men det är ju snabbt övergående.

Hon är inte lös i magen, om hon inte får lucern...

Det är mer att magen är lite orolig, lite gasig ibland och en känsla av att det inte är riktigt bra.

Ingen fara:)

Nu har hon fått på sig skon, hovslagaren kände igenom med visitertång så det var varken hovböld eller fång, hon reagerade inte ens:D

Hon sprang som vanligt när jag släppte ut henne:banana:

Diskuterade om hon skulle få skor som var rundade nästa gång när hon inte behöver guldskorna längre, kanske att det kan hjälpa henne att inte trampa på framskon med bakhoven, när överrullningen blir snabbare.

Jag har ingen erfarenhet av dessa skor, kanske någon annan som har det?

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en...
Svar
14
· Visningar
1 180
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka