Värktabletter eller alkohol

Ipren och anda nsaid påverkar inte levern (inte i större utsträckning åtminstone). Tabletter med paracetamol ger leverskador vid relativt låga doser. Vad som är farligast beror på dosen, men kombinera är ingen bra ide.

Jag brukar döva mina kroniska ryggsmärtor med vin. Värktabletter hjälper egentligen inte, men vinet gör det.

Paracetamol kan ge leverskador och så även alkohol. Du ska under inga omständigheter blanda de två, det är som att be om leverskador och är riktigt farligt. Du ska heller inte självmedicinera värk med alkohol. Risken för beroende är överhängande. Om alkohol verkar hjälpa mot smärtan skulle jag precis som @fio skriver fråga din läkare om muskelavslappnande medicin då det ger samma/liknande effekt på musklerna utan att vara lika skadligt och beroendeframkallande som alkohol. Var ärlig mot din läkare och säg att du självmedicinerar med alkohol så att du får den hjälp du behöver.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter