Sv: Varken jag eller hunden tycker lydnad är kul
Du fick många bra tips av Skogstrollet, t.ex klicka in ögonkontakt - då kan du ju ha godiset i fickan och klicka för ögonkontakten, sen gör det ju inget om han släpper ögonkontakten efter klicket och fokuserar på godiset.
Jag är nog inte riktigt med - du skrev om att träna ögonkontakt; godis i ena handen, ge från andra? Men han måste ta ögonkontakt ändå alltså? Funkar inte det?
Annars kan man ju spotta godiset från munnen om man vill att hunden ska fokusera mer upp mot ansiktet än mot händerna.
Vad händer om du tar en godis i handen och sen väntar ut honom, kommer han att stirra på godishanden i "all evighet" eller kommer han till slut att ta ögonkontakt? Jag tror inte det spelar jätteroll ifall du belönar från handen, bara han INSER att vägen till godiset går genom kontakt.
Sen när det gäller platsliggning/sittande - måste han titta på dig? Ligger han kvar om han får ligga och titta på saker runt omkring? Med tanke på att han har ett visst kontrollbehov så kanske han känner sig tryggare och säkrare om han får hålla koll på allting omkring?
Om det är så att han går upp för att han glömmer vad han håller på med så kan jag förstå att du vill ha kontakt med honom, men om han ligger jättefint förutom att han inte har ögonkontakt med dig.... tja.... JAG hade valt att acceptera detta, åtminstone tills ni har byggt upp en bättre kontakt som han klarar utan att tro att han måste komma till dig. Om du förstår hur jag menar?
Det här med att röra sig runt hunden när den står/sitter/ligger still är INTE lätt. Ofta försöker hunden vända sig för att följa med, eftersom man ju jobbat mycket med att den ska var följsam i alla andra lägen.... man gör det verkligen inte enkelt för hunden ibland.

Så blir vi förare frustrerade för vi fattar inte vad det är som är så svårt med att bara stå eller sitta eller ligga rakt upp och ner oavsett hur vi rör oss.
Med min lilla virrpanna Sigge så gick det rätt bra med sitt och ligg, men först fick jag befästa dem väldigt väl, med störning i form av kastade föremål runt omkring, husse som rörde sig en bit bort, nån av de andra hundarna som lullade omkring. När även sådana störningar funkade kunde jag börja röra mig lite runt också och så småningom kunde han ligga stilla och säkert även där.
Däremot var "stå" svårt om jag rörde mig runt - oavsett hur mycket stadga vi tränade så fattade han ändå inte riktigt. Då använde jag handtarget, han fick "frysa" nosen mot min hand och sen kunde jag röra mig runt. Så småningom kunde jag ge honom handtarget som hjälp men sen ta bort handen och röra mig runt och han höll ändå sin position.
Man får trixa lite med vad som funkar, viktigast är ju att man ser att hunden får den här "aha-upplevelsen".
Och ja, om han reser sig tycker jag bara att man ska köra med utebliven belöning och göra om, men man får se upp lite - man bör ju ha 80 % lyckade försök, annars har man lagt nivån fel och då lär sig hunden ingenting om den bara gör fel hela tiden och aldrig får chans att få belöning. Så man får fundera lite på vad som funkar och hur man lägger upp det hela.
Kör du med klicker i det läget så kan du ju klicka om han sitter fint när du är bakom honom, sen kasta godiset framåt så att han inte vänder sig mot dig utan måste gå ifrån dig för att få godiset - det gör ju att dragningen till dig (och därmed belöningen) i sådana lägen minskar lite och det är ju nog bara bra. Kan ju mycket väl vara lite för hög förväntan på godiset i kombination med en viss osäkerhet på vad hans uppgift egentligen är när du rör dig runt honom som gör att han inte klarar att ligga/sitta kvar.
Det här med att han blir så spänd i hundmöten, du säger att du belönar med godis efter ni passerat, när han "skakar av sig" obehaget, men vad händer om du belönar direkt när ni ser en hund och sen fortsätter belöna hela vägen förbi den andra hunden?
Sen verkar han ju ändå hantera hundmöten väldigt bra, med tanke på hur fint han skötte sig i mötet med den där schäfertiken. Så det är väl när han måste passera hundar som han inte kan hälsa på och därmed inte vet om de är trevliga, som han blir stel, skulle jag gissa.
Många gånger blir det ju så att när man inte vill använda hårda metoder så väljer man att inte använda någon metod alls, man mest "mesar omkring" och det är ju heller inte bra. Vet inte hur många gånger man hör folk klaga på någon som har noll koll på sin hund pga att personen kör "mjuka metoder" men sen visar det sig att personen faktiskt egentligen inte kör nån metod alls utan bara låter hunden göra precis allt den vill. Det är för sjutton inte mjuka metoder... det är mer rent slarv och okunskap.
Mjuka metoder kräver ju massor av konsekvens från förarens sida, ofta mer än när man kör med lite "hårdare" metoder.