Varken jag eller hunden tycker lydnad är kul

Sv: Varken jag eller hunden tycker lydnad är kul

Du är så klok du :laugh:

Hmm tja...det är inte det att han inte får titta sig omkring egentligen...det är bara det att jag inte tror det är bra i förlängningen.... jag vill ju inte att han ska ha koll för då gör han saker han inte bör. Målet är att han ska förlita sig på mig eftersom han gör fel val annars och han är uppenbarligen lättad när poletten trillar ner att jag tar över. Även hemma har han börjat larma vid dörren men sedan lämna plats åt mig och gå därifrån för att hämta ett ben och när han har det i munnen svansar han omkring men är tyst ( eller nja han har börjat morrprata istället för han kan bara inte hålla snattran :devil: ) Hur tolkar du det då att han tittar på mig fokuserat i gruppträning med flera hundar på rad men INTE då vi är helt ensamma? Det enda jag vet är att han är spänd i gruppen eftersom han lämnar mig sekunden efter eller innan belöningen för att vimsa runt på plan och få fnatt.

Sedan hundmöten ja. Han läser hundar otroligt bra. Vilket gör att vissa möten går kanon men är hundarna det minsta spända så blir han det, är de unga och gnäller och vill fram så blir han likadan. Vi tränade skvaller i ett år och det ledde till en mer avslappnad hund i människomöten och med ignorerande hundar men han tolkade ändå vissa saker fel och började istället fokusera för mycket och stirra ner sig på vissa hundar och så var det ju inte tänkt. Jag kände att vi kört fast i fel spår och hunden lärde sig inte det jag ville. Tillsammans med en flock hundar ( spec en mycket trygg Grölandshund en kompis äger ) så bryr han sig inte det minsta om mötande hundar då är han så trygg så. Jag vill han ska vara så trygg med mig jue!! Han lärde sig bara att ta på sig vaktrollen helt tvärtemot vad jag vill lära honom. Likaså hemma vaktar han bara när vi är hemma, suck.

Så jag försöker nu låtsas som ingenting. Att gå förbi hundar är lika naturligt som att gå förbi en människa eller en cykel. Dvs en snabb koll men sedan följer man matte och kollar vad hon tar för sig. Belöningen får man när man uppnått den önskvärda sinnesstämningen och jag har uppenbarligen belönat en spänd hund och därför kan jag inte belöna förbi hunden utan belönar nu efter eftersom det ju fungerat klockrent på människor. Då lär han sig att beteendet ska vara hela vägen. Innan så tog han bara belöningen för att stirra mera, kanske dra och så fick han dessutom mera belöning för det. Han tog bara sekundsnabb ögonkontakt oxå och den var svår pricka in med klickern så vi fastnade mycket att klicka NÄR han stirrade. Så för att varken jag eller han ska kunna göra fel så får han godiset efter när han är lugn och självmant tar ögonkontakt! Vid ett möte ganska nyligen så resulterade detta i att han tog spontan ögonkontakt även UNDER mötet med en hund och då fick han självklart beröm. Egentligen kommer det här väl bara leda till en korrekt skvallertränad hund helt enkelt. Nära möten t om går bra idag sålänge det inte är rakt framifrån på smal väg. Är det bara vid sidan om eller den mötande är före med ryggen till och går åt sidan eller rakt fram förbi oss så är han lugn och gör utstuderat smarta saker som att nosa eller kissa och verka obrydd. Förut drog han, började flåsa och stirra och stelna upp sig oavsett var en hund befann sig.

I stadgan om jag väntar ut ögonkontakt så kommer han bara börja flacka med blicken, kikar under lugg, visar ögonvitan håller huvudet lite snett mot handen och vägrar släppa den ur sikte. Väntar jag längre tror han vi shejpar och ska göra något annat för att få godisen. Men jag kan ju testa att inte glo direkt på honom förstås! DET uppmärksammades på sista kurstillfället av tränaren att jag glodde på min hund hela tiden och då tittade han bort eller ner men att han började följa mig när jag tittade upp. Sedan dess har vi tränat så på promenader och det är då han började minska radien kring mig.
Med alla utom mig avlämnar han apporterat föremål en meter ifrån på marken. Han är helt enkelt en fruktansvärt respektfull individ. Med mig har han dock lärt sig genom handtarget var man ska avlämna för att få belöningen men varje person som vill försöka blir besviken. T om hundrastaren har blivit tvungen targetträna in det och han älskar verkligen henne;)

Men summa summarum så vill jag bara ha en hund som ser upp till mig som sin trygghet, att lägga beslut på mig och bli tryggare. Hade han varit coolare och alltid gjort egna smarta beslut så hade han gärna fått göra dem men han gör ju inte det tyvärr och jag är glad vi kommit så här längt utan skador eftersom vi som tur är aldrig mött en hundaggressiv hund.

På gott och ont är han väldigt smart, han lär otroligt fort men även fel fort...han bygger egna snabba kedjor och jag är ganska trög själv...men på senare tid har min träning lagts upp på ett sådant sätt att allt är kul, det går fort varvat med pauser för hjärnan och han har inte fått chansen göra fel. Vi har haft otrolig tur under den här perioden och mött bra hundar b la en huskeymix som var så otroligt cool och kom lös ur en bil men höll avstånd till vår hund när han såg vår hunds stela kroppspråk. Min hund växte mängder i trygghet där när en hund faktiskt svarade på hans avståndstagande signaler. Tyvärr gör inte många hundar det med att avlägsna sig utan de släppa fram av ägaren ändå eller börjar försvara sig. Vi fick även chansen en dag att gå förbi en katt, vi har katt hemma som han är ok med men han är rädd för dem och vill väldigt gärna jaga dem ( skrämma bort dem ).
Jag har dessutom sett till att hunden har fått dagliga promenader där flera är dubbelt så långa mot innan så han får ur sig överskottsenergin och kan slappna av bättre.

Senast ändrad:

Vet du vad jag tror hade varit bra för er? (Med alla dina andra trådar och resultaten från dem färskt i tanken)

Att få hjälp irl. Någon annans syn på din hund som kan tipsa och ge direktcoaching därifrån. :)

Skulle gissa på att han har kontakt med dig i gruppträningen pga att han inte känner sig trygg och vill ha full koll på var du är och också se att du har full fokus på honom och kan komma och "rädda" honom om något händer. När han sen ligger ensam är det ju lugnt, då kan han kolla in intressanta saker runt om istället för då ligger han ju helt tryggt utan spänningar. Kan det vara så?

Jättesvårt att gissa när man inte sett hunden på riktigt. :)

Hundmöten - ja, du verkar ju ha hittat ett bra sätt som funkar och då ska du ju definitivt köra på med det. Fast min tanke om att belöna vid passage av hundar så tänkte jag inte på att använda klicker utan bara att helt enkelt stoppa i honom godis på godis medan man passerar det jobbiga, han behöver inte göra mer än att gå i kort koppel vid sidan och får belöning för det. Äta är ju liksom lugnande i sig så det kan skapa en lugnare stämning vid passager. Men som sagt, ni verkar ju ha hittat ett bra fungerande sätt och så ska man fortsätta med det. :)

Det där med att du stirrar på hunden - det är verkligen jättevanligt! Vissa hundar klarar det utan problem, de till och med uppskattar den här intensiva ögonkontakten med matte/husse men andra lite mjukare, mer osäkra hundar kan finna det oerhört jobbigt och då får man istället motsatt effekt. Som någon innan skrev - man behöver inte själv titta på hunden när man tränar att hunden ska ha ögonkontakt. Det räcker ju att man kikar ur ögonvrån och belönar när hunden tittar på dig, inte tvärtom.

Sen går det förmodligen att belöna upp hans intresse för att du stirrar på honom - det kan ju göra det hela lite enklare för dig om han inte tycker det är jobbigt. Titta på honom, klicka och belöna - då jobbar du ju alltså inte med hans ögonkontakt utan med att han står ut med att du tittar på honom. Om du förstår vad jag menar? :crazy:

Under tiden man jobbar med sånt kan man ju helt enkelt försöka vrida bort huvudet lite, t.ex. vid inkallning kan du ju titta på en punkt några meter till höger eller vänster om hunden, du ser ju fortfarande honom i ögonvrån.

Han är uppenbarligen mycket känslig för signaler, så du som förare får verkligen tänka dig för vilka signaler du sänder ut. Kul med sådana hundar men även lite jobbigt.... man måste tänka sig för mycket vad man själv gör.

Smarta, snabblärda hundar är roliga men också lite "farliga", just det där att de snabbt bygger egna kedjor och vips så har man fått ett beteende man inte alls hade tänkt sig, det är lätt förvirrande. ;)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 568
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31