Värk i låret - hjälp - desperat

Ingen av läkarna har ens velat titta på mina lår vilket jag upplevde som väldigt nonchalant. Jag beskev mina besvär och sen var tiden ute ungefär. Läkarna sa att det är bindvävsproblem.
 
Ingen av läkarna har ens velat titta på mina lår vilket jag upplevde som väldigt nonchalant. Jag beskev mina besvär och sen var tiden ute ungefär. Läkarna sa att det är bindvävsproblem.
Men då HAR du ju en diagnos?
De har sagt vad som är bekymret. Så skrev du ju inte tidigare i tråden?
 
OK för mig betyder bindväv liksom inget. Jag har googlat en del nu för att bli lite klokare.
Efter 4 behandlingar är jag egentligen inte bättre. Dagen efter behandling har jag mått sämre.

Och föstår egentligen inte vad jag ska göra hos en ortoped om det är bindväven som är dålig.
 
Och jag minns inte ens att någon av läkarna sa ordet på vad jag har utan det såg jag först på remissen för sjukgymnastiken. Men jag kan minnas fel. Jag har jätteproblem med minnet.
 
Fortfarande omöjligt att jobba. Sjukgymnastiken har tyvärr inte hjälpt alls så läkaren tyckte att jag måste gå någon annanstans. Läkaren tittar inte ens på benet.
 
Fortfarande omöjligt att jobba. Sjukgymnastiken har tyvärr inte hjälpt alls så läkaren tyckte att jag måste gå någon annanstans. Läkaren tittar inte ens på benet.

Men hur ska du veta var du ska gå?
Vilken jävla läkare! Går det att gå till annan läkare?
 
När det gått så långt är vården ofta bra och jag säger inte att vården är dålig men många gånger är kiropraktor bättre när det handlar om enklare saker. Kanske för att sjukgymnasterna inte får lov att göra sådant utan vidareutbildning. Jobbar själv administrativt inom vården och har på min arbetsplats en duktigt sjukgymnast som utbildat sig vidare och därmed får göra mer också. Med "bara" vanlig sjukgymnastutbildning får man tyvärr inte behandla så mkt. Har man som du ryggproblem och bekymmer med urin- och avföring (antingen att det inte går eller att man inte kan hålla sig) så är det ALLTID sjukvården som gäller. Jag har svårt att tro att en seriös behandlare av ngt slag skulle behandla ngn med de problemen utan att de skickar en till akuten i så fall.
Men om man upplever att den vanliga sjukvården inte hjälpt så är kiropraktor ofta ett bra nästa steg. Sen tycker jag att om man har problem så är det lämpligt att kolla med vårdcentralen i första hand för att utesluta andra problem. Ungefär som att man väljer veterinär till hästen innan man väljer att gå vidare med alternativa behandlingar.
Fast det handlar inte i första hand om vad man får eller inte får göra som vårdgivare utan om evidens. Om man arbetar inom sjukvården måste man arbeta efter evidens och beprövad erfarenhet. Det är därför som t ex kiropraktorer och naprapater t ex inte är anställda inom den offentliga vården,tror iofs att det kan finnas en eller annan i några landsting men riktigt vad de får eller inte får göra vet jag inte riktigt. Om det kommer mer vetenskapliga bevis för att mobilisering och manipulation är verksamma behandlingsmetoder så kommer det ju också att användas mer inom sjukvården. Jag har inget emot metoderna i sig utan det finns i dagsläget bara evidens för att fysisk aktivitet såsom belastad träningsprogram fungerar mot besvär i rörelseapparaten på lång sikt. Observera dock forskning ju sker på gruppnivå, det betyder Ju att enskilda individer kan få väldigt bra resultat med t ex mobilisering,
 
TS, jag tycker du ska köpa en spiky twin roller (det är som två bollar på ett skaft) och rulla över området med lätt tryck. Det kommer att läka ut inflammationen i bindväv/ fascia tillsammans med rörelse som ger cirkulation i området. Om du kan promenera så är det utmärkt. Det tar dock en lång tid tyvärr.
 
Ortopedbesöket var positivt. Läkaren sa direkt att mina besvär kommer från korsryggen. Ryggen är röntgad och jag hörde hur han nämde skolios och artros till journalskriverskan.

Han sa att min vinkel i ryggen är lite för brant och det är antagligen därför som jag har besvär.

Nu ska jag göra en MRT och så får vi ta det därifrån. Jag fick en spruta också:crazy:som inte heller gett någon lindring. Jag har lika ont nu som tidigare. Plus nya värktabletter så kan jag kanske gå mer än 10 steg i taget...Men jag togs på allvar och det var skönt.
 
Ortopedbesöket var positivt. Läkaren sa direkt att mina besvär kommer från korsryggen. Ryggen är röntgad och jag hörde hur han nämde skolios och artros till journalskriverskan.

Han sa att min vinkel i ryggen är lite för brant och det är antagligen därför som jag har besvär.

Nu ska jag göra en MRT och så får vi ta det därifrån. Jag fick en spruta också:crazy:som inte heller gett någon lindring. Jag har lika ont nu som tidigare. Plus nya värktabletter så kan jag kanske gå mer än 10 steg i taget...Men jag togs på allvar och det var skönt.
Så himla bra att du fick en ordentlig undersökning och åtminstone ett första svar på vad problemet är!
Vad fick du för spruta? Och hur länge sedan är det du fick den? Det kan ju, rent generellt, ta lite tid innan man får full effekt.
 
Suckelisuck. Nu är MRT undersökning samt uppföljande ortopedbesök avklarat. MRTn visar en del problem men inget som förklarar mina besvär. Så nu måste jag vänta på en neurologisk undersökning som nästa steg. Det tar aldrig slut och inte kan jag jobba heller med de smärtorna som jag har.
 
Suckelisuck. Nu är MRT undersökning samt uppföljande ortopedbesök avklarat. MRTn visar en del problem men inget som förklarar mina besvär. Så nu måste jag vänta på en neurologisk undersökning som nästa steg. Det tar aldrig slut och inte kan jag jobba heller med de smärtorna som jag har.
Håller verkligen tumme att du får hjälp till lindring. Kronisk smärta är inte kul att gå med.
 
Uppdatering. Besöket hos neurologen gav tyvärr inget alls. Jag fick bara en remiss för ytterligare MRT undersökningar. Och jag bli bara sämre. Jag blev ju uppsagd pga av sjukdom och är nu arbetssökande. Men jag kan ju givetvis inte jobba med mina besvär. Husläkaren är ovillig att sjukskriva mig eftersom man inte hittar någon orsak till mina smärtor. Så jag söker jobb och hoppas att jag slipper få komma till intervju.
 
Uppdatering. Besöket hos neurologen gav tyvärr inget alls. Jag fick bara en remiss för ytterligare MRT undersökningar. Och jag bli bara sämre. Jag blev ju uppsagd pga av sjukdom och är nu arbetssökande. Men jag kan ju givetvis inte jobba med mina besvär. Husläkaren är ovillig att sjukskriva mig eftersom man inte hittar någon orsak till mina smärtor. Så jag söker jobb och hoppas att jag slipper få komma till intervju.
Fy sjutton va eländigt.
 
Uppdatering. Besöket hos neurologen gav tyvärr inget alls. Jag fick bara en remiss för ytterligare MRT undersökningar. Och jag bli bara sämre. Jag blev ju uppsagd pga av sjukdom och är nu arbetssökande. Men jag kan ju givetvis inte jobba med mina besvär. Husläkaren är ovillig att sjukskriva mig eftersom man inte hittar någon orsak till mina smärtor. Så jag söker jobb och hoppas att jag slipper få komma till intervju.
Uppsagd pga sjukdom? Inte får de väl göra så?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 785
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 145
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan två år tillbaka en inledningsvis rygg som bråkar med mig. Fick förmodligen ett akut diskbråk sept 14, träffade...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp