Värk i låret - hjälp - desperat

@Tassetass @em-pirre Visst är det billigt och förmodligen även ofarligt. Men det är ju trist om det också är onödigt - alltså ändå inte hjälper.

Magnesium har ju rykte om sig att vara bra mot kramper, men för ett tag sedan läste jag om en studie av personer med nattliga benkramper. Magnesium gav inte bättre resultat än placebo. (Däremot, vad jag tyckte var extra intressant, så minskade benkramperna både hos gruppen som fick magnesium och gruppen som fick placebo (dubbelblint) efter försöksperioden. En placeboeffekt som kanske alltså är det som gett magnesiet det goda ryktet i sammanhanget.)

http://www.lakemedelsvarlden.se/ingen-effekt-med-magnesium-mot-benkramper/

Jag vet att evidensen är svag, men som sagt: att prova något som är ofarligt, billigt och som man kan sluta med efter ett par dagar ser jag som ett halmstrå så gott som något när man är desperat.
 
Ser du inte skillnaden i att självman kliva in i en tråd och ge info - mot att bli direkt tillfrågad?

Tycker Cilla hanterar det bra. Det finns ingen anledning för henne att vara nån form av allmän bukedoktor.

Men det kanske är bättre då att inte svara alls. Det är lätt att få intrycket av att det är ok att fråga i och med hon gärna svarar annars.
 
Fast jag tycker du brukar vara ganska glad i att svara på sjukvårdsfrågor - så länge du inte blir direkt tillfrågad. :confused::confused:

Men det är väl inte så konstigt? Att hjälpa till och svara frivilligt när man själv har lust och tid är ju något helt annat än att vara på "jour" och svara när folk vill ha svar. Jag kan absolut svara på frågor som rör mitt arbete om jag har lust men jag skulle inte vilja bli taggad i en massa saker och jobba gratis på fritiden.
 
Nej läkarna tycks ju inte tycka att det är så allvarligt. I söndags försökte jag ta en promenad. Efter ca 15 min dog högerbenet. Gräsliga smärtor så att jag inte kunde röra mig och tårarna sprutade. Ett par som passerade frågade om jag behövde hjälp. Och ja, egentligen behövde jag hjälp att ta mig därifrån men jag fösökte hålla masken och sa att jag var ok. Sen fick jag lyfta högerbenet med hjälp av byxan för att ta ett steg. Sen vila och andas en stund innan jag kunde plåga mig ett ytterligare steg hemåt. Vidrigt. Och jag fick gå i sidled eftersom det kändes aningen mindre hemskt.
Så hade jag det när jgvaar gravid en period. Falsk ischias påstod någon. Förutom Magnesium är min erfarenhet att kiropraktorer behandlar nerverna som får musklerna att reagera på ett visst sätt. Jag hade provat det. Hoppas det blir bättre snart.
 
Ja, jag har varit hos läkare redan. Två gånger. Det känns som om benet somnar och det är en pulserande smärta. Fick recept på sjukgymnastik och en remiss till ortoped. Smärtan i låret är vidrig. Det hugger till så att benet viker sig när jag försöker gå. Var tvungen att gå hem i förtid från jobbet pga av smärtan, jag klarade inte att stå och jobba. Blev bara sjukskriven en vecka så det har varit tufft att försöka jobba. Värktabletterna tar inte bort smärtan. Har hunnit med ett besök hos sjukgymnast som masserade låren i 20 minuter. Det var skönt. Läkaren sa att jag måste massera själv och det försöker jag. Att ligga i badet lindrar också. Men smärtan gör att jag inte kan sova.

Hur ska jag få ordning på låren? Jag frågade läkaren om varför jag har drabbats och om jag kan göra något men hon gav inget svar. Problemen blev akuta nu när jag måste stå hela dagarna på jobbet. Och värktabletterna har pajat magen. Jag fick en magskyddsmedicin men magen är drabbad ändå så nu mår jag konstant illa och har ont.

Egentligen bör jag kanske gå tillbaka till läkaren och bli sjukskriven, men jag känner mig inte trodd. Att jag bara simulerar för att slippa jobba. Två olika läkare har gett mig den känslan.

hjälp..

mvh ej hypokondrier
Om det finns någon Feldenkrais-pedagog där du bor tror jag det kan vara värt att testa. De är bra på nerver och muskler och hela rörelseapparaten. En del är sjukgymnaster så då kan man nog gå dit utan att betala mer än hos vilken sjukgymnast som helst. Men du kanske ska kolla med en doktor om det är ok först.
 
Jag har ont till och från lite här och var, absolut inte på samma akuta sätt som du beskriver. Är det värmen från tex badet som gör det behagligt? Funderar på om värmeliniment kan hjälpa något?
Kom smärtan bara sådär över en natt eller har den kommit smygande?

Jag hade när jag var yngre ont i egentligen hela kroppen men värst var i axlar och knän. Läkarna hittade inget fel utan skrev ut smärtstillande och anti-inflammatoriskt, gång på gång på gång. Så där höll jag på fram och tillbaka tills jag träffade en kiropraktor av en slump, bokade en tid hos henne och hon gick igenom mig och satte alla bitar på plats igen - en axeln hade efter att jag ramlat av en häst hamnat lite på sniskan. Överkompenserade då med resten av kroppen, tex i höft som gick ner i knä...
Det jag menar är att det kanske kunde vara en bra idé att pröva som många skriver, tex spikmatta, men även tex kiropraktor, naprapat, akupunktur, olika typer av massage, laser m.m.
Har du haft ont eller gjort illa någon annan del av kroppen? I mitt fall var det som sagt dom onda knäna ett resultat av en felplacerad axel.
Ibland blir det tyvärr lite knas, precis som när vi behandlar hästarnas hälta med att spruta lederna utan att titta uppåt och hitta tex en öm rygg som beror på en dålig sadel...
 
Smärtan har kommit smygande. Det blev akut nu när jag måste stå och jobba. Så länge som jag fick sitta på jobbet var det ok.
Läkaren frågade om jag hade ramlat, men det har jag inte.
Jag har ju en remiss till ortoped men jag tror inte att jag kan få hjälp där heller... dottern har varit där redan flera gånger och hon har inte varit nöjd.
Men jag måste ju börja där innan jag söker vidare.
 
Byt sjukgymnast (din lät verkningslös, finns många dåliga. Kolla någon idrottsklinik!), testa någon typ av kiropraktor eller osteopat (en kunnig behandlare viktigare än exakt titel) och om du hittar är hetaste första tipset en Feldenkraispedagog (väldigt låg risk för smärtsam behandling när man har mycket ont men effektivt att släppa spänningarna som gör ont). Så här kan du INTE har det och det FINNS hjälp!!!
 
Byt sjukgymnast (din lät verkningslös, finns många dåliga. Kolla någon idrottsklinik!), testa någon typ av kiropraktor eller osteopat (en kunnig behandlare viktigare än exakt titel) och om du hittar är hetaste första tipset en Feldenkraispedagog (väldigt låg risk för smärtsam behandling när man har mycket ont men effektivt att släppa spänningarna som gör ont). Så här kan du INTE har det och det FINNS hjälp!!!
Jag håller med! Jag upplever, helt ovetenskapligt, att idrottskliniker med utbildade personer som sysslar med idrottare och deras skador, är "bättre" än kiropraktorer, massörer etc som inte inriktat sig på just dessa. Du behöver alltså INTE vara idrottare för att söka hjälp hos dem. Och det jag skriver nu är som sagt mina/våra helt högst personliga erfarenheter genom åren, inget annat. Men att boka tid hos en bra klinik som behandlar just idrottare (fotbollsspelare, löpare, triathleter etc etc) är ju inget du förlorar på i vilket fall som helst :-) Lycka till!!
 
Smärtan har kommit smygande. Det blev akut nu när jag måste stå och jobba. Så länge som jag fick sitta på jobbet var det ok.
Läkaren frågade om jag hade ramlat, men det har jag inte.
Jag har ju en remiss till ortoped men jag tror inte att jag kan få hjälp där heller... dottern har varit där redan flera gånger och hon har inte varit nöjd.
Men jag måste ju börja där innan jag söker vidare.

Boka tid där men leta vidare själv. Jag har haft akuta problem med ett knä under våren. Har inte fått hjälp med det vid tidigare kontakt med VC. Ställde mig i kö till en tidigare mkt bra sjukgymnast där jag fått hjälp med andra besvär, gick till företagsläkaren o fick remiss för inlägg som jag skaffade och gick så länge medan jag stod i kö hos min sjukgymnast hos en annan på annan VC. Inläggen, min privata osteopat, min privata feldenkraispedagog och min tidigare sjukgymnast tillsammans gör nu att det går framåt för mitt knä. Men då har jag ägnat år och många besök att hitta just dessa behandlarna, många på vägen har inte gett effekt. Gemensamt är att dessa alla kan med mycket precision kan ge exakta behandlingar, intruktioner och övningar. Det handlar liksom om millimeter man håller kroppsdelarna rätt och sedan i det läget hitta rätt avslappning/aktivering för att programmera om de rörelser man gör fel och som skapar smärta i andra delar av kroppen. Inga random knäböj liksom.
 
Testa andra skor? Du kanske felbelastar på något sätt så att du spänner dig?

Och det ska en bra sjukgymnast kunna bedöma. Min gick igenom de skorna jag går i vanligtvis senaste besöket o justerade o kommenterade. Alltså på mig, gåendes och lite olika övningar där hen såg om skorna gjorde sitt jobb att stötta mina knän tillräckligt bra.
 
Jag håller med! Jag upplever, helt ovetenskapligt, att idrottskliniker med utbildade personer som sysslar med idrottare och deras skador, är "bättre" än kiropraktorer, massörer etc som inte inriktat sig på just dessa. Du behöver alltså INTE vara idrottare för att söka hjälp hos dem. Och det jag skriver nu är som sagt mina/våra helt högst personliga erfarenheter genom åren, inget annat. Men att boka tid hos en bra klinik som behandlar just idrottare (fotbollsspelare, löpare, triathleter etc etc) är ju inget du förlorar på i vilket fall som helst :-) Lycka till!!

Jag upplever att min har en HELT annan kunskap på djupet än samtidiga andra (mest privata, ngn VC). Sjukgymnastik handlar ju inte om jobbiga övningar i sig utan hur man bryter kroppens skadliga mönster att utföra övningen och programmerar in ett nytt, funktionellt rörelsemönster. Med hjälp av övningar och väldigt precisa instruktioner. Eller det är åtm det enda som ger effekt på mig.
 
Smärtan har kommit smygande. Det blev akut nu när jag måste stå och jobba. Så länge som jag fick sitta på jobbet var det ok.
Läkaren frågade om jag hade ramlat, men det har jag inte.
Jag har ju en remiss till ortoped men jag tror inte att jag kan få hjälp där heller... dottern har varit där redan flera gånger och hon har inte varit nöjd.
Men jag måste ju börja där innan jag söker vidare.
Varför måste du stå och jobba?
Kan arbetsgivaren hjälpa dig på något sätt, iaf fram tills det är kartlagt varför du har ont?
 
Mina skor har jag fått av arbetsgivaren, säkerhetsskor som är usla. Om jag vill ha bättre skor måste jag köpa egna. Men jag ska kolla på byggmarknaden vad de har i skoväg.
 
Jag är anställd på ett bemanningsföretag så jag kan inte påverka alls. Det är tyvärr arbetsgivarens marknad, jag får vara glad över att jag har ett jobb.
 
Mina skor har jag fått av arbetsgivaren, säkerhetsskor som är usla. Om jag vill ha bättre skor måste jag köpa egna. Men jag ska kolla på byggmarknaden vad de har i skoväg.

Nu har jag ett vagt minne av att du inte bor i Sverige men jag fick kraftigt rabatterade sulor till mina arbetsskor på remiss av läkare. 400 kr o de både scannade mina fötter och sedan anpassade sulan till skon de skulle vara i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 787
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 145
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan två år tillbaka en inledningsvis rygg som bråkar med mig. Fick förmodligen ett akut diskbråk sept 14, träffade...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp