Värk i låret - hjälp - desperat

alazzi

Trådstartare
Ja, jag har varit hos läkare redan. Två gånger. Det känns som om benet somnar och det är en pulserande smärta. Fick recept på sjukgymnastik och en remiss till ortoped. Smärtan i låret är vidrig. Det hugger till så att benet viker sig när jag försöker gå. Var tvungen att gå hem i förtid från jobbet pga av smärtan, jag klarade inte att stå och jobba. Blev bara sjukskriven en vecka så det har varit tufft att försöka jobba. Värktabletterna tar inte bort smärtan. Har hunnit med ett besök hos sjukgymnast som masserade låren i 20 minuter. Det var skönt. Läkaren sa att jag måste massera själv och det försöker jag. Att ligga i badet lindrar också. Men smärtan gör att jag inte kan sova.

Hur ska jag få ordning på låren? Jag frågade läkaren om varför jag har drabbats och om jag kan göra något men hon gav inget svar. Problemen blev akuta nu när jag måste stå hela dagarna på jobbet. Och värktabletterna har pajat magen. Jag fick en magskyddsmedicin men magen är drabbad ändå så nu mår jag konstant illa och har ont.

Egentligen bör jag kanske gå tillbaka till läkaren och bli sjukskriven, men jag känner mig inte trodd. Att jag bara simulerar för att slippa jobba. Två olika läkare har gett mig den känslan.

hjälp..

mvh ej hypokondrier
 
Ja, jag har varit hos läkare redan. Två gånger. Det känns som om benet somnar och det är en pulserande smärta. Fick recept på sjukgymnastik och en remiss till ortoped. Smärtan i låret är vidrig. Det hugger till så att benet viker sig när jag försöker gå. Var tvungen att gå hem i förtid från jobbet pga av smärtan, jag klarade inte att stå och jobba. Blev bara sjukskriven en vecka så det har varit tufft att försöka jobba. Värktabletterna tar inte bort smärtan. Har hunnit med ett besök hos sjukgymnast som masserade låren i 20 minuter. Det var skönt. Läkaren sa att jag måste massera själv och det försöker jag. Att ligga i badet lindrar också. Men smärtan gör att jag inte kan sova.

Hur ska jag få ordning på låren? Jag frågade läkaren om varför jag har drabbats och om jag kan göra något men hon gav inget svar. Problemen blev akuta nu när jag måste stå hela dagarna på jobbet. Och värktabletterna har pajat magen. Jag fick en magskyddsmedicin men magen är drabbad ändå så nu mår jag konstant illa och har ont.

Egentligen bör jag kanske gå tillbaka till läkaren och bli sjukskriven, men jag känner mig inte trodd. Att jag bara simulerar för att slippa jobba. Två olika läkare har gett mig den känslan.

hjälp..

mvh ej hypokondrier

Nu är jag absolut inte läkare, men det låter som att en nerv är i kläm tycker jag.
 
Ja, jag har varit hos läkare redan. Två gånger. Det känns som om benet somnar och det är en pulserande smärta. Fick recept på sjukgymnastik och en remiss till ortoped. Smärtan i låret är vidrig. Det hugger till så att benet viker sig när jag försöker gå. Var tvungen att gå hem i förtid från jobbet pga av smärtan, jag klarade inte att stå och jobba. Blev bara sjukskriven en vecka så det har varit tufft att försöka jobba. Värktabletterna tar inte bort smärtan. Har hunnit med ett besök hos sjukgymnast som masserade låren i 20 minuter. Det var skönt. Läkaren sa att jag måste massera själv och det försöker jag. Att ligga i badet lindrar också. Men smärtan gör att jag inte kan sova.

Hur ska jag få ordning på låren? Jag frågade läkaren om varför jag har drabbats och om jag kan göra något men hon gav inget svar. Problemen blev akuta nu när jag måste stå hela dagarna på jobbet. Och värktabletterna har pajat magen. Jag fick en magskyddsmedicin men magen är drabbad ändå så nu mår jag konstant illa och har ont.

Egentligen bör jag kanske gå tillbaka till läkaren och bli sjukskriven, men jag känner mig inte trodd. Att jag bara simulerar för att slippa jobba. Två olika läkare har gett mig den känslan.

hjälp..

mvh ej hypokondrier

Jag har haft långvarig smärta och domningar i benen och fötterna tidigare, för mig lugnade sig problemem genom att stretcha höftböjaren, baksida lår och hälsenorna dagligen. Smörja med tigerbalsam och ligga med rumpa och lår på spikmatta lindrade också.
Det är ju svårt att veta om det här hjälper dina problem eftersom det för mig inte endast satt i låren, men stretching och annat som ökar blodcirkulationen hjälper ofta mot spänningar. Foamrolling hjälper också för en del med spända muskler.
 
Hur skulle magnesium hjälpa mot sådan akut smärta?

Jag fick genomvidriga smärtor i lårmusklerna en sommar, påminner en hel del om vad ts beskriver. Jag hade då kraftigt ökat på min träning, fick tips att prova magnesium och det hjälpte. Magnesium hjälper till med de mekanismer som gör att musklerna kan slappna av och vid kraftigt ökad ansträngning (särskilt i kombination med kraftig svettning) så kan balansen mellan magnesium och kalium (tror jag det är) göra att musklerna inte funkar som de ska.

Som sagt, det är ett sabla långskott, men det är billigt, ofarligt och om det hjälper så hjälper det fort.
 
Jag fick genomvidriga smärtor i lårmusklerna en sommar, påminner en hel del om vad ts beskriver. Jag hade då kraftigt ökat på min träning, fick tips att prova magnesium och det hjälpte. Magnesium hjälper till med de mekanismer som gör att musklerna kan slappna av och vid kraftigt ökad ansträngning (särskilt i kombination med kraftig svettning) så kan balansen mellan magnesium och kalium (tror jag det är) göra att musklerna inte funkar som de ska.

Som sagt, det är ett sabla långskott, men det är billigt, ofarligt och om det hjälper så hjälper det fort.

Tillägg: givetvis hjälper det inte mot den akuta smärtan, utan det var mer en långsökt tanke om en mer långsiktig lösning. Jag åt magnesium i några veckor och slutade sen, antar att kroppen då hade hunnit anpassa sig till den nya ansträngningen.
 
@Tassetass @em-pirre Visst är det billigt och förmodligen även ofarligt. Men det är ju trist om det också är onödigt - alltså ändå inte hjälper.

Magnesium har ju rykte om sig att vara bra mot kramper, men för ett tag sedan läste jag om en studie av personer med nattliga benkramper. Magnesium gav inte bättre resultat än placebo. (Däremot, vad jag tyckte var extra intressant, så minskade benkramperna både hos gruppen som fick magnesium och gruppen som fick placebo (dubbelblint) efter försöksperioden. En placeboeffekt som kanske alltså är det som gett magnesiet det goda ryktet i sammanhanget.)

http://www.lakemedelsvarlden.se/ingen-effekt-med-magnesium-mot-benkramper/
 
Nej läkarna tycks ju inte tycka att det är så allvarligt. I söndags försökte jag ta en promenad. Efter ca 15 min dog högerbenet. Gräsliga smärtor så att jag inte kunde röra mig och tårarna sprutade. Ett par som passerade frågade om jag behövde hjälp. Och ja, egentligen behövde jag hjälp att ta mig därifrån men jag fösökte hålla masken och sa att jag var ok. Sen fick jag lyfta högerbenet med hjälp av byxan för att ta ett steg. Sen vila och andas en stund innan jag kunde plåga mig ett ytterligare steg hemåt. Vidrigt. Och jag fick gå i sidled eftersom det kändes aningen mindre hemskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 785
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 145
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan två år tillbaka en inledningsvis rygg som bråkar med mig. Fick förmodligen ett akut diskbråk sept 14, träffade...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp