varigt sår ?

Hambo

Trådstartare
Upptäckte igår att min valack hade kliat sig vid sidan av svansroten, det såg eksemliknade ut ( Han har inte eksem )
Jag lyfte på svansen och kände efter lite, tyckte jag kände en ca 5 cm i diameter stor knöl.
Tryckte lite till för att se hur han reagerade och då plötsligt började det spruta ut var :eek: , Det kom från ett litet hål bredvid knölen .
Hålet som inte är synligt för ögat sitter där skinkan går in vid springan mot ändtarmen om ni förstår vad jag menar .
Jag tvättade rent och tryckte ut ca 1/2 dl var, sen kom det lite blod och då tvättade jag rent en gång till och avslutade tryckandet .
I morse kom det ytterligare lite var .
Kan det vara en mm stor fistelgång ?
Eller brukar dom vara större?

Ja ! Jag har ringt min vet, hon har semester men avbryter den gärna för min skull:crazy:, men hon bor bara 1 min från mig
Kanske han kan behöva lite pencellin ?
Han har ingen feber

Vet liksom inte om jag överdramatiserar det hela.........
Rädd om totton.........

hej från Hambo

Sv: varigt sår ?

Har inget svar att ge och jag gick in här för nu på morgonen upptäckte även jag ett varigt sår vid svansroten......Här rann det däremot så det var så jag såg det.

Jag tvättade också rent och försökte trycka in jodopax gel i hålet.

Jag tycker det ser ut som en fistelgång men jag har har bara sett såna på människor, så jag är osäker. Det har ju fina kanter som ser ut att vika in i hålet. Hålet är ca 2-3 mm stort.

Jag vill inte heller överdramatisera och ska ta tempen på hästen och är den ok. så fortsätter jag att tvätta rent för att se åt vilket håll det går.

Så jag följer tråden för att se vilka svar du får.

Nu måste jag dock jobba några timmar så jag återkommer när jag är tillbaka.

Senast ändrad:

Jag pratade med vet en gång till, hon sa att jag skulle tvätta det med koksalt 2 ggr/dag och försöka få in pencellinsalva ( kommer inte på vad den heter )
Se tlll att det hålls öppet och klämma ut varet försiktigt .

Han har fortfarande ingen Feber, så det är väl jag som överdramatiserar:grin:
Men du vet små sår osv.......
Hej från hambo

Ja nu är jag hemma igen och har under dagen pratat med Strömsholm hästsjukhus. Hon som svarade sa att det låter som en fistel och de kan vara svåra att bli av med. Hon sa att jag skulle tvätta och spruta in koksalt i hålet med hjälp av en sån där plastspruta man har till barn när man ger dom medicin i munnen, minst 2 ggr/dagen. Sen vore det bra att skydda den med en linda men i mitt fall hjälper inte att linda in svansen då fisteln sitter bredvid...Om det blir värre eller ingen som hellst förbättring så skulle jag höra av mig igen. Så länge inte allmäntillståndet, typ feber osv så är det ingen fara att rida henne.

Lycka till med din kuse.

Det går inget vidare alls...:(

Skulle göra en sista rengöring innan natten och hon blev superstressad redan när jag försökte rengöra med vattnet, det gick inte alls. Fick inte in någon koksaltlösning alls i hålet. I eftermiddags fick jag trycka i hur mycket som hellst utan att hon reagerade.

Ringde veterinären och antingen får jag någon som kommer ut eller så är det till att lasta henne och köra till djursjukhuset i morgon:cry: De får ge henne lugnande och kolla hur djupt det är och om det är fistel eller en annan skada. Det varar fortfarande rejält och frågan är om det är en 'pinnskada' i varjefall och det kanske är något kvar där inne. Kanske antibiotika behövs också.

Nu känns allt riktigt dåligt:cry:

Usch, låter inget vidare.
Jag tvättade och joxade i går kväll och fick ur en del var.
Men i morse fick jag inte ut nåt !!
Inget var, sårvätska inget blod !?
Så nu är jag orolig att det kapslat in sig
Jag får fortsätta klämma ikväll !
Lycka till med din fistel !
Hej från Hambo

Jaha idag kom veterinären. Två lugnande sprutar och en brems senare stod hon still:( Veterinären hittade träflisor i såret som visade sig vara 6-7 cm djupt:eek:

Det vara alltså ingen fistel vilket på ett sätt är skönt eftersom de är svårläkta.

Nu blir det en 7 dagars penicillinkur samt två sköljningar/dag+ någon salva som ska in i såret varje dag.

Måste ha en brems varje gång vi ska göra rent för hon uppskattar inte behandlingen.:( Känns inget vidare alls......

Måste ha en brems varje gång vi ska göra rent för hon uppskattar inte behandlingen.:( Känns inget vidare alls......

Vet precis hur det känns. En hingst bröt sig in i min hästs hage, och han skulle ju beskydda sina ston:cry:
Hästen var så påpucklad!!! Svullen på bogen, små sår över hela kroppen.
Bland annat ett sår på halsen som blev infekterat. Hingstar biter sig ofta fast på halsen och det gjorde även denna.
Vilket resulterade i att han troligen slitit loss något lager hud från sitt fäste. Han blev svullen och hade ett litet hål kanske lika stort som en halv femtioöring. Och ur hålet så varade det som fan och luktade urk. Ringde vet som tyckte det skulle räcka med rengöring varje dag. Sagt och gjort. Men hästen blev ju vansinnig när jag skulle klämma ur varet. Vilket jag förstår, det måste ju gjort ont som fan.

När jag var ensam fick jag lov att bremsa med ena handen och tvätta med andra. Sedan gick jag ut och gick med honom och böjde hans hals så mycket mot magen som möjligt vilket gjorde att varet bubblade ut ur såret.
Men efter två veckor var såret helt läkt:rofl:.

Ett bra tag efter däremot blev han skitsur så fort någon han inte känner tog honom på halsen där han hade såret, knasboll:bump:

Så kämpa och intala dig själv att du faktiskt hjälper hästen för det gör du!!!:banana::banana:

Det kommer bli finemang ska du se;)

Usch vad äckligt!
Mitt sto fick en vaccinationsspruta förra våren och fick in skit i såret med kanylen. Det blev världens infektion som vet från början sa att det var en vanlig reaktion på vaccinet. Sagt och gjort så gick hon på Finadyne i 3 dagar och sen fick vet. komma ut igen. Jag kom ut i stallet 30 min innan vet kom och jag skulle torka bort lite sårvätska som kom ur såret men unghäst som min dam är så blev hon rädd för handduken och böjde halsen lite för mycket när hon ryckte undan och kommer det en kaskad av var som rann över hela min tröja och mina byxor. Det luktade verkligen URK som någon skrev innan.

Vet. kom, gav henne lugnande och fick gå in och öppna upp såret för att göra helt rent. Sen tog det ett bra tag innan det läkte. Men nu syns det nästan ingenting. Jag ser det eftersom jag vet att det har funnits där...

Usch vad äckligt!
Jag kom ut i stallet 30 min innan vet kom och jag skulle torka bort lite sårvätska som kom ur såret men unghäst som min dam är så blev hon rädd för handduken och böjde halsen lite för mycket när hon ryckte undan och kommer det en kaskad av var som rann över hela min tröja och mina byxor. Det luktade verkligen URK som någon skrev innan.
QUOTE]

Å fy!!! Det går ju knappt att tvätta bort den lukten ju!!! När man hade tvättat hästen gick man och inbillade sig att man luktade var om händerna resten av dagen:grin:. Det är ju en så stark lukt:crazy: Vad fräch du måste kännt dig innan du kom hem och bytte kläder:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 862
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 000
Senast: LenaH
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar