Varigt öga- ögoninflammation?

G

Gyllene

Idag när jag kom till stallet så var min hästs ena öga rinnande med gult var, men inte överdrivet mycket och bara på det ena. Är det ögoninflammation eller kan det vara ngt annat?

Har hört att man ska tvätta med koksaltlösning. Ska man vänta ngn dag eller börja direkt?

Tacksam för alla råd..

Sv: Varigt öga- ögoninflammation?

Hästen jag rider hade något som liknande, men det gick över av sig själv på ca 2 dagar.

är det lite "kladd" i ögonvrån (om det tex. varit mkt. flugor) så torkar jag ögat med koksalt direkt.

misstänker jag att det är något allvarligare så kontaktar jag vet. direkt. ögonskador är allvarligt och blir oftast snabbt sämre.

Jag misstänker att det är ögoninflammation (som orsakas av flugor??) eftersom det inte ser så farligt ut, men känner inte till det så väl.

Vad kan hända om man inte gör något åt det?

Hur använder man koksalt? har aldrig sett det innan- är det rinnande eller?

man kokar upp en liter vatten och tillsätter en tesked salt och låter det svalna. torka ur ögat 2-3 gångerom dagen med tex. en bommulspadd och se till att inga flugor kommer åt ögat. blir det inte bättre fort (i morgon bitti) så kontakta en vet. det kan behövas någon ögonsalva.

kisar hästen, är svullen runt ögat, väldigt röd i slemhinnorna eller "grå" i ögat ?

det kan bli väldigt dyrt och jobbigt om ögat är skadat om inte beh. sätts in fort, hästen kan även bli blind. det är dessutom väldigt smärtsamt med ögonskador. jättesvårt att råda över nätet utan att själv ha sett det ;)

du kan använda ögondroppar, finns receptfritt på apotek (kommer inte ihåg vad det heter) och droppa i ögat på hästen.

det rådet fick jag av min vet när karisma hade samma sak. en liten irritation orsakad av flugor...

den ända som är för lättare ögon inflamationer i öga och ögonlock receptfritt på apoteket heter noviform 5%. är det den du menar ?

färgar hela ögat, ögonfransar och huden runt illgul :rofl: har den till mig själv ibland :angel:

*kl*

Nu har jag bara en fundering, men går det att använda sån saltlösning man har till linser (för det är väll vanlig koksaltlösning)?

stämmer bra det!!!! :bow:
farbror doktor sa att den hjälper oftast till sånna här saker, men inte alltid. men det kan vara värt att pröva!
jag var inne på en raspning med hästen, så han passade på att spola tårkanalen och kolla ögat när hon ändå var sederad.. (för att se att det inte var proppat...)

*kl*

Nu har jag bara en fundering, men går det att använda sån saltlösning man har till linser (för det är väll vanlig koksaltlösning)?

ja, varför inte? går ju att ha i våra ögon, så det börde fnka att ha i hästens.... men det måst ju bli dyrt!!!!

Är du "slö" så kan du köpa färdig koksalt-lösning på apoteket.
Finns smidiga små-förpackningar....:p

Vi har oxå haft några hästar nu sista veckan med lite rinniga och irriterande ögon.
Pga av flug-:devil:.
Man kan även köpa receptfri ögonsalva på apoteket.
Har fungerat kanon på våra hästar.

MEN om man inte vet vad irritationen beror på så
är vet.kontakt prio 1 såklart!
Det kan vara en ögonskada= mkt allvarligt.
Absolut inget man ska laborera med på egen hand....

/J.

ja, varför inte? går ju att ha i våra ögon, så det börde fnka att ha i hästens.... men det måst ju bli dyrt!!!!

Blir det säkert, fast jag har alltid en massa över ^^
Nu har iofs inte jag häst heller, men kan vara bra att veta i vilket fall.

man kokar upp en liter vatten och tillsätter en tesked salt och låter det svalna. torka ur ögat 2-3 gångerom dagen med tex. en bommulspadd och se till att inga flugor kommer åt ögat. blir det inte bättre fort (i morgon bitti) så kontakta en vet. det kan behövas någon ögonsalva.

kisar hästen, är svullen runt ögat, väldigt röd i slemhinnorna eller "grå" i ögat ?

det kan bli väldigt dyrt och jobbigt om ögat är skadat om inte beh. sätts in fort, hästen kan även bli blind. det är dessutom väldigt smärtsamt med ögonskador. jättesvårt att råda över nätet utan att själv ha sett det ;)

Ok ok, jag ska nog testa med koksalt först. Men man ska inte "spruta" lösningen i ögat eller? Bara badda?

Nej igår var hästen inte svullen eller så, bara varigt. Jag ska kolla idag igen. Usch det lät hemskt att hästen kan bli blind, det hoppas jag inte är så vanligt :crazy:

bra att veta :laugh:

försöker alltid ha en tub fucitalmic (stavning ?) eller kloremycetin (den är högst troligen fel, men utalas ungefär så)

tvätta av försiktigt och droppa några droppar i under ögonlocket, så hästen får blinka runt det... så skulle iallafall jag ha gjort....

Min fölis fick samma sak, orsakat av flugor, och jag fick något på apoteket som hette Ögon- och linsskölj. Det är Nacl, alltså det samma som koksaltlösning. Droppade det i hennes öga två dagar sen var problemet borta...

Jag gjorde koksaltlösning och tvättade med det idag. Brukar det bara drabba ett öga? Det är bara det ena ögat som är varigt och - som jag såg idag, rött.

Sen funderar jag, varför köper man på apoteket när man kan koka själv?

ja ögoninflammation kan drabba bara ett öga. blida eller mister ögat kan dom göra om infektioner missköts eller om hornhinnan är skadad och inte behandlas fort. är ögat skadat så kisar oftast hästen. är hornhinnan skadad så blir oftast ögat "gråaktigt" efter ett tag då det går luft in.

färdigt koksalt från apoteket har jag oftast hemma även om jag kokar själv ( små behållare i plast) därför att behöver du det akut så hinner man inte koka upp och låta det svalna samt att hemkokat koksalt håller inte mer än någon dag.

är ögat rött i morgon bitti så lägg lite salva i ögat, pröva den som Cilla föreslog.

hoppas det blir bättre fort.

När det rinner var ur ett öga har hästen naturligtvis en ögoninflammation. Den orsakas av bakterier. Om ögat "bara" är irriterat av t ex blåst eller insekter rinner det ren, klar tårvätska.

Flugor orsakar inte ögoninflammation, men de kan sprida bakterier som gör det.

Man kan förstås prova att spola ur ögat flera ggr under dagen med koksaltlösning. Med flera menar jag uppåt 5 ggr. Om hästen har något annat symptom; ljuskänslighet, håller inte ögat helt öppet, röd konjunktiva, svullen dito eller om symptomen inte förbättras under låt säga en dag till ett dygn bör man definitivt konsultera veterinär.

Du kan som lekman inte säga att hästen inte har ett hornhinnesår t ex. Om så är det ganska allvarligt och behöver snabbt komma under behandling med antibiotika. Linsvätska, NaCl eller Noviform biter inte på sånt.

Korkade råd här - gör si och gör så. Du bör ta kontakt med en veterinär istället för att försäka bota din häst via nätet. En veterinär kan mkt bättre tolka din beskrivning och avgöra om hästen bör komma under omedelbar vård eller ej.

Ögon är viktiga saker, eftersom du inte alls vet vad felet är så ringer du vet idag och ser till att få ögat tittat på.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 899
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30