Varigt öga- ögoninflammation?

Sv: Varigt öga- ögoninflammation?

och jag tycker nästan tvärtom. jag tycker att många är lite väl petiga med sina djur!

min pålla var svullen, röd och varit i ett öga. i ögonvrårna var hon dessutom sårig, eftersom flugor och knott ätit på henne. inte ens vet. tyckte det var någn ide att behandla med antibiotika, utan att testa med salvan först.

tvätta rent med vanligt vatten och på med skölj eller salva. ingen förbättring efter några dar, ta kontakt med vet.

har man inte vett nog att själv kunna avgöra hur svårt häst är skadad, ska man inte ha häst tycker jag. och nu pratar jag vanliga vardagsskador, typ ett svullet ben, ett sår på halsen, ett svullet öra etc...... kommer man till hagen och ena benet saknas på hästen kan man ju lungt påstå att det är vet. som ska till för nödvändig behandling.

kl

min häst fick tidigare i somras problem med ögat. Han knep och det rann lite ur det. (var inte svullen) Spolade med koksalt lösning men det hjälpte inte. Så jag ringde vet efter ett par dagar som kom ut och kollade på det. Hästen hade då fått ett litet sår på hornhinnan. Fick ögondroppar som han skulle ha tre gånger om dagen i 7-10 dagar och det gick över och han blev bra.
Vet berättade att man måste hålla väldig koll på skador på hornhinnan för blir det sämre så går det fort och kan behövas opereras för att klara ögat.
Så jag tycker du ska ringa ut vet så att du inte behandlar i blindo.
visst det var en väldigt liten % som blev så dåliga att de behövdes en operation men % finns ändå.
Så ta det säkra före det osäkra.

Ja, och saknas ett ben så kan ju inte veterinären göra mer än du (dvs leta efter det i hagen), så då finns det eg inte heller ngn anledning att ringa.

Jag har vid ett flertal tillfällen sett hästar där djurägaren i övertro på sina egna kunskaper låtit hästen gå med en inflammation så länge att det har blivit bestående skador. I ett fall fick ögat tas bort. Beskrivningen jag fick per telefon den gången var att "det är lite rött och varigt". Och jodå, så var det säkert dag 1. När djurägaren beskrev problemet för mig var dessvärre hela ögat böldomvandlat och fick tas bort.

Småsår osv kan man vänta lite med, men hur omfattande en ögonskada är är mkt svårt att avgöra ens för en vettig hästägare. Eftersom ögonskador som t ex smältande hornhinnesår, iriter, glaukom osv är förvillande lika en vanlig konjunktivit så tycker jag inte att man ska chansa. I synnerhet inte som en snabb behandling kan krävas för att rädda ögat/synen.

och jag tycker nästan tvärtom. jag tycker att många är lite väl petiga med sina djur!

Den dagen du står och får behandla med Atropin, Fucitalmec, Isoptomaxidex, chloromycetin och I-com i mer eller mindre ett års tid eller så ändrar du uppfattning om det är värt att spara in ett veterinärbesök.
Som kuriosa så kostar I-com 180 kronor för 15 pipetter. Det går åt 3 om dagen och är inget man får ut på försäkringen.

För när skadan väl slagit rot så blir det jäkligt dyrt.
För att inte tala om att all din tid går åt att behandla ett skadat öga.
Att gå ner till stallet 10 gånger per dygn är ingen semester..
Att få ut en veterinär sedan 4 gånger i månaaden för lysning är heller inte billigt. Finadyn eller Quadrisol är inte gratis.

Dina råd är bedrövliga och rent ut sagt felaktiga stundtals.

Om du själv får in ett främmande föremål i ögat som sedan sitter kvar så anlitar du en chaufför som kör in dig till närmaste akutmottagning.

Eller tycker du det är skitsamma eftersom du ändå har ett öga till????

AM

läs igen...

har man inte vett nog att själv kunna avgöra hur svårt häst är skadad, ska man inte ha häst

är ögat svullet och rött utan till synes uppenbar orsak, ska det till ett vetrinärbesök.

men om det som i mitt fall, var sårigt till följd av de jävla flugorna, kan man gott ta till egna råd tycker jag. men det är väl upp till var och en hur dom vill göra och hur säkra dom är på felet på hästen.

om man kommer ut i hagen och hästen bara har tre ben, kan man nog utesluta att doktorn kan göra något mer än hjälpa till med en värdig avslutning. har man inte kuskpen att avgöra det, så ska man inte ha häst heller!!!! (något grovt exempel, men principen är den samma....)

jag var hos veterinären idag med pållans öga och prognosen är inte kul. förutom gråstarr och halvblindhet så är det duktigt inflammerat och ska behandlas aggressivt. Jag upptäckte inflammationen igår och ringde veterinär direkt. När det gäller ögon är mitt enda råd att ringa veterinären direkt, för enbart dom kan ge dig rätt råd. att bara spruta in koksalt när det rinner var och är rött låter för mig totalt värdelöst.

hoppas att allt löser sig för dig men se till att ringa en veterinär och fråga!

Hade glömt bort tråden lite :o

..men men, hästens öga är normalt och så nu. Det tog några dagar och jag tvättade med koksalt och så. Lät andra i stallet titta på det men ingen ens nämnde veterinär. Ögoninflammation var det och jag skrev här för att jag ville veta mer om det. Men efter era inlägg så borde man kanske ringa veterinären nästa gång :/

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 899
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30