Variera ridningen..

Sv: Variera ridningen..

varierar mellan dressyr, jogging (ca 3-4 km trav.) longering,barbacka (mkt. uppskattat) hoppning i teräng, promenad, går gärna omkring i skogen "off pist" oc hoppar över dinken,klättrar m.m.

jag har inte tillgång till något ridhus som jga kan rida till så det blir nästan bara uteritter för mej nu på vintern. rdhus 1-2 ggn i veckan. men varierar mina uteritter väldigt mkt. tränar även dressyr i skogen, jätte bra träning:D har även några hinder där..

Jag varierar. Hoppar, rider dressyr, rider i skogen, longerar, tömkör, löshoppar. Allt möjligt för att variera så mycket som möjligt för hästen! :)

Vi har inget ridhus, men en jättebra ridbana så typ 1-2 dagar i veckan blir det dressyr på ridbanan och ibland skrittar av i skogen. Sedan kanske 2 dagar kör vi dressyr på någon äng eller i terränghagen eller nåt. Sen 2 dagar uteritt, ofta med dressyr nån liten stund också. Kan inte hoppa så ofta för får inte hoppa själv eftersom jag nu rider foderhäst, men får min egna på lördag :D

Vi tränar på bana högst 1 ggn i veckan...ibland bara varannan vecka. Mest för att kolla av att det vi tränar in i skog och mark även sitter där. Jag rider mina hästar i arbete och form oavsett var vi befinner oss så vi behöver egentligen inte någon ridbana men då tävlingarna ofta håller till på en sådan lär vi checka av att allt även funkar där;)

rider ut en gång i veckan och skrittar ut varje söndag. En hoppdag i veckan, en "flumm-dag" (=lättare dressyr barbacka),En dressyrlektion, resten "egen" dressyr (helst på utebanan, men ridhuset vid dåligt väder)

Jag rider max tre dagar i veckan i paddocken. Behöver inte rida där oftare, och tycker det är onödigt.
Plus att jag inte vill att min häst ska bli lika uttråkad som hon var när jag fick henne.
Ibland i perioder kan det hända att det blir lite mycket dressyrarbete, men då tar vi lite vila från paddocken.
Hoppar ca en dag av dessa.

på vintern rider vi knappt i padocken alls eftersom det inte går, och vi har inget ridhus. Så då blir det mest skritt turer och vila.

Jag varierar helst ridningen med olika ridvägar ute i skogen. Samt att rida mitt inne i skogen för att muskla upp henne.

Jag rider nästan uteslutande ut i naturen... Allt det jag kan göra på en ridbana kan jag göra när jag ridet ut....
Variationen för mina hästar är ju vad jag gör just den dagen. Vilken runda det blir.. och framför allt... vad vi träffar på under den rundan.

Någon gång emellanåt så rider jag på ridbana...

Våra hästar går mest ute i naturen. Körs, rids och för hand överallt. Är på ridskolan 1 gång i veckan ca om jag tränar för instruktör t.ex och så brukar vi vara våran paddock vid stallet 1 gång per vecka för oftas tömkörning eller när jag skrittränar stoet.

Men mest är jag ute och rider i skogen. På sommrarna tränar vi på ängarna istället för att ta oss till något ridhus. Tycker det är mycket trevligare utomhus och det tycker hästarna också.

Hade varit intressant att se hur svaren hade skiftat beroende på om tråden hamnat under dressyr resp. hoppning....
Bara en tanke!

Har en häst som jag i huvudsak tränar för att tävla dressyr. Idag tränar/tävlar vi till MSV dressyr.
För mig är variation i träningen jätteviktig för att ha en motiverad och arbetsglad häst.
Förutom dressyren så hoppar vi, dock ej regelbundet men när vi har tillfälle. Rider ut i skog och mark, tömkör, hon är även inkörd så där blir det nån runda då och då. Hon är väldigt allsidig så jag har mycket att variera emellan, så träningen blir aldrig ensidig. Gillar inte själv att vistas i ridhus, så dit går vi bara om vi måste, typ dåligt underlag, tränaren vill inte stå ute i spöregn å sånt men annars försöker vi hålla oss ute.

prova på westerngrenen trail / Ranch Trail! öppna grindar, gå igeom fladdrande lakan, gå över presenning/broar mm. hästen behöver INTE vara westerntränad/westernras, de flesa gör det helt enkelt för att det e kul (vet flera som tävlar dressyr och Trail)

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama