Sv: Variation
Om man jobbar i princip bara med skolorna så misstänker jag att man fortfarande är på grundjobbet så att säga (sen finns det såklart olika nivåer där också men mer mot det gröna hållet än långt kommen i utbildningen, tänker jag) och då skulle jag personligen ta det försiktigt med ökningar mellan skolorna.
Tänket däremot, tycker jag är toppen. Att man bara länger ramen litegrann och tar den lilla längning man får iom det, just för att kolla av att man inte tappar bjudningen i hästen, och för att förebygga att hästen kortar av i spänning, plus att det blir extra variation om man tar för vana att rida öppna en liten bit - länga lite ram (extra tydlig eftergift) en liten bit - sluta en liten bit osv, alltså alltid har den där längningen med
i övningen.
Man får anpassa övningarna till de förutsättningar (ridbanan t ex) man har. På sätt och vis kan jag tycka det är bra med en liten ridbana så blir det inte så många steg i sträck och man tvingas till att få det hända något hela tiden mer eller mindre.
Sen får man vara duktig på att planera, bestämma i förväg hur man ska lägga upp övningarna och hur man ska rida (på sistone har jag t o m tagit för vana att "gå igenom" ungefär som man går igenom ett dressyrprogram de övningar jag tänkt göra för att öva på hur jag vill reagera, hur jag vill känna i kroppen, mentalt vara med på vad jag ska göra när, osv - visualiseringsträning!
).
Förslag kan vara att lägga upp öppna-volt med lite längre ram-sluta, eller hur många variationer som helst egentligen bara att man lägger det på lite olika vägar utan för långa sträckor med skolor och sen byter varv med diagonalsluta eller förvänd volt tillbaka så får man lite övning i vändningen också!
Eller passa på att försöka böja och ställa om i den lite längre ramen, vända in och rida som ett "s" med lite längre ram. Byta varv ofta.
En del filosoferar som så att innanför spåret (ingen regel utan undantag, men bara som en riktlinje för sig själv) är det vila, ute på spåret jobbar man. Byter man då varv ofta blir det per automatik många växlingar mellan jobba-vila.