Vargtänder

B

brianudsen

Har på senare tid funderat om inte min ponny har problem med dessa såkallade vargtänder. Vi fightas jämt när bettet ska in i munnen (det kan iof vara av andra orsaker) och det tar ett bra tag innan han ger sig. Han är rätt svår att styra och bromsa, dvs kontrollera i munnen. Kastar väldigt mycket på huvudet osv, med bettet i munnen. Pratade med tidigare ägarna i telefonen häromdagen och frågade om dom hade haft nån tandis där och frågade om han hade vargtänderna kvar. De svarade att dom inte haft det. Så det kan ju mycket väl vara detta. Men själv har jag ingen koll alls på det här med tänder och undrar nu om ni tror det är vargtänderna som lurar? Och om jag kan kolla det själv, alltså om dom sitter där. Nej jag vet itne, men kom med något förslag tack. :crazy:

Sv: Vargtänder

Är det inte bättre om du tar ditt en veterinär som kan kollla tänderna med en gång! KAn ju vara svårt att själv kolla vargtänderna + att de kan vara infektion eller något liknande som spökar!! Lycka till!

vargtänderna sitter precis framför kindtänderna, så man kan stoppa in fingrarna i mungipan och känna. Akta fingrarna bara ;)
http://web.telia.com/~u11702908/bild/tander.gif

Men det kan ju även vara andra problem i munnen som påverkar så det bästa är nog att kontakta en duktig hästtandläkare. Finns även många veterinärer som är duktig på det här med tänder. Torbjörn Lundström anses väl vara den bästa och han finns utanför norrköping. Vet inte hur långt du har dit, men annars kan du ju alltid ringa dit och fråga om han kan rekomendera ngn i närheten.
http://www.djurtandvardskliniken.se/

Tog bort en vargtand på min häst förra året och det blev en helt annan häst =)

ta ut en vetrinär, och ifal han ha vargtänder så ta bort dom..en häst kan få väldigt ont i munnen av vargtänderna, min unghäst gick knappt att styra också var han väldigt spänd.det det försvann när jag tog bort vargtänderna. rid på ett hackamore tills du fått ut vetrinär. ;)

Min hade 2 vargtänder. 1 "vanlig" och en blind, dvs den satt under tanköttet. En del veterinärer som jag vet, vill helst inte plocka bort dom. De behöver inte vara i vägen eller kännas obehagligt för hästen. Men de kan ju bli inflamerade och så. Vi tog ut en riktig hästtandläkare, och han plockade väck dom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat