vargtänder

M

maiden

Bör man operera bort dom?
Min häst accepterar inget annat bett än rakt tränsbett, men även detta kan han knixa lite med. Han trycker upp bettet med tungan så han han bita tag i det och så går han och tuggar på det. Det är inte så att han tar bettet för jag kan fortfaranda rida på som vanligt. Men iaf så tänkte jag om det kunde ha och göra med vargtänderna.
Veterinären har kollat på dom och dom är inte slitna på eller inflammerade. Han kunde inte avgöra om det skulle göra nån skillnad att ta bort dom.
Hur skulle ni göra?
Vilka risker finns det med att ta bort vargtänderna?

Om man har en häst som verkar fungera 100% i munnen finns det ingen direkt anledning att plocka bort dem.
Den enda direkta risken är om ngn klant slår ut dem så att roten blir kvar, obs det finns en mkt liten risk för detta även om ingreppet utförs korrekt.
PL

Det är ju 100% det inte är... så det finns en chans att detta kan vara problemet.
Har nästan beslutat mig för att göra det nu!

Man bör alltid plocka bort vargtänder, ju tidigare desto bättre. Hästen har ingen funktionell nytta av dem. Det är ingen operation, hästen får lite lugnande, veterinären går lätt in med en tunn kniv och bänder ut dem.Var noga att kolla att hela roten kommer ut.

Varför plocka bort vargtänder på de hästar som inte besväras av dem? Jag vet att det just nu anses att man ska ta bort alla vargtänder men på Ps väninna så har det skapat mer problem än vad hon hade innan pga ngn form av ärrvävnad som det tydligen är vanligt att de får. Eller eg var det en benpålagring som skulle "tryckas tillbaka av bettet". :confused:

Vår veterinär använder riktiga tandläkarinstrument och bedövar runt tanden/tänderna också.

Ta bort dem!
Min förra häst hade vargtänder som var jättesmå, de hittade dem knappt, men de var förödande.
Fick spänningar i hela ryggen och nacken av det. Kunde inte jobba på bästa sätt.
Fick lägga ut mycket pengar på equiterapeuter.....tog bort dem sen, inga besvär i munnen efteråt.

Jo det får man. Min veterinär som också är hästtandläkare tyckte att jag skulle ta bort min hästs vargtänder innan de orsakar problem. Jag ska nog göra det snart.

Jo, avlägsna vargtänder är en av de 'operationer' man får göra utan påvisbara besvär.

Jag vet de som rutinmässigt plockar bort vargtänderna innan de börjar bettvänja, för att inte skapa en association med bett = obehag OM hästen skulle ha problem av vargtänderna.

Jag personligen tycker de kan sitta om hästen inte har problem.

Ponnyerna vet jag inte omd e hade vargtänder, kallblodsstoet hade fått sina tagna, valacken har inga och fölet har jag inte brytt mig om att kika än ;)

Jag tycker inte heller personligen att man behöver plocka bort hela stora vargtänder som inte vållar problem. Har fått för med att små, halvgömda eller avslagna (Förståss) har mycket större risk att skapa isningar och besvär med olika bett. Vet inte om det går på försäkringen? Vet ni? oavsett om de besvärar eller ej??

Vet inte om det går på försäkringen? Vet ni? oavsett om de besvärar eller ej??

De går INTE på försäkringen! Oavsett om de ger besvär eller ej.

Just när det gäller tänder så går det mesta INTE på försäkringen. Tandskador efter olyckor/yttre våld täcks, ofta men inte alltid täcks abcesser (bölder inflammationer) men det beror på VAD de kommer ifrån. Inga medfödda fel eller komplikationer till dessa ersätts.

Så, inga vargtänder på försäkringen,d et får man betala ur egen ficka (iofs är det inte spec dyrt dock)

Det är just de små som kan ligga och irritera i tandköttet och "flyttas runt" av bettet.

Det stora rejäla sakerna ger sällan problem.

Jag kommer vänta, lär märka direkt om hon är besvärad av dem eller inte men de är visst ganska stora de Patsy har.

Jag tycker också att man borde ta bort dem, innan de börjar orsaka problem. Jag var med igår när en kompis häst fick två stycken utdragna. Tandläkaren kom till stallet, gav hästen lugnande och två bedövningssprutor och drog ut dem. Det tog ungefär en halvtimme.

Tandläkaren kom till stallet, gav hästen lugnande och två bedövningssprutor och drog ut dem. Det tog ungefär en halvtimme.

Tandläkare som INTE är veterinär får INTE ge varken lugnande sprutor eller bedövningssprutor!! Dessa får ENBART ges av veterinär, och seriösa hästtandläkare samarbetar därför med veterinär!

För jäkligt med de problem din väninna fått med hästen. Om det blir en ärrvävnad kvar och hästen blivit sämre har man använt fel metod och till 98% lämnat rotrester kvar. Hon kanske inte vill men den som gjorde operationen skulle gå upp och ta bort rotresterna och ev frisera benkanten och ta bort ärr vävnaden. Mycket lätt fixat, om man fortsätter att rida med problemet blir beteendet bara värre.
Att det skulle bli en bula som ska tryckas tillbaka av betslet är bara stor lögn. Försvar för någon som inte borde utföra sådana operationer!
absolut

Hur är hästen efteråt?
Hur lång tid tar det innan det lugnande och bedövningsmedlet slutat verka? när kan man ge den mat igen?

Det är inga rötter kvar, veterinären i fråga är mkt noggrann och jag har som sagt inte hört förklaringen "first hand". Kan lova att väninnan ifråga INTE låter bli att fråga om ngt, det är hennes jobb att ta reda på saker och hon är bra på det ;)

De andra i stallet som fått tänderna borttagna av samma veterinär har inte haft några problem och tydligen så ska det inte drabba alla.

Hästen är en treåring så det fanns inga ridbproblem men hon började kasta sig vid betsling etc.

Jag å min sida tänker inte göra någonting innan min har fällt klart, har också valt att rida under den första tiden med bettlöst för att inte skapa problem pga tandlossningen och min har börjat tappa tänder igen (nästan fyra år).

Iaf tror jag inte på slentrianmässig utplockning av vargtänder "bara för att".

Har sett en stackars unghäst få tänderna UTSLAGNA på klinik :eek:

Om veterinären har tid så ska jag fråga lite om det på tis/ons, iofs lär han prata om det ändå iom att det är kurs.

Tandläkaren kom till stallet, gav hästen lugnande och två bedövningssprutor och drog ut dem. Det tog ungefär en halvtimme.

Tandläkare som INTE är veterinär får INTE ge varken lugnande sprutor eller bedövningssprutor!! Dessa får ENBART ges av veterinär, och seriösa hästtandläkare samarbetar därför med veterinär!

Tandläkaren i detta fallet är även veterinär, har aldrig påstått något annat.

Hur är hästen efteråt?

Det är ju olika hur de reagerar på det lugnande medlet, men den hästen jag hjälpte till med igår var rejält sederad. Blicken var helt stilla, han hängde med huvudet och gungade till lite då och då. Ett tag trodde vi nästan att han skulle ramla, men det sa veterinären att de inte brukar göra. Vi var två stycken som fick hålla upp hans huvud när tänderna skulle dras ut. Och tungt var det! :eek:

Hur lång tid tar det innan det lugnande och bedövningsmedlet slutat verka?

En timme ungefär.

när kan man ge den mat igen?
Grovfoder kan de äta direkt, men kraftfoder bör man inte ge hästen på två veckor. Det var vad veterinären sa till oss.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 198
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästvård Min häst ska operera bort sina vargtänder. Undrar hur länge ni väntat med att rida? Om ni ridit redan dagen efter? Givetvis bettlöst...
Svar
17
· Visningar
1 266
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat