Vargmöte- hur göra?

Sv: Vargmöte- hur göra?

Klart man ska fråga och få svar. Information och kunskap är bästa medlet mot den nuvarande varghysterin.

De ska ju vara skygga, men de vargar som knallade in på bygdens största bondgård då? Mitt på dan bland traktorer, människor, hästar,kor, mitt bland hus och ladugårdar i full rörelse..
Den händelsen vore intressant att få veta lite fakta om. Jag betvivlar starkt att vargar obekymrat knallar runt bland folk på en gård.

LIA

För några år sedan hadde min pappa en ung varg hane som gick in på gårdsplanen, pappa gick ut och hojtade men den brydde sig inte. Då släppte pappa ut sina två stora hanhundar (inte så smart gjort enlit mig men..) och dom skrämde iväg vargen.
Jag tror att det släpps ut ganska många vargar och lodjur från ställen som föder upp dom, och dom djuren är ju inte så rädda för människor.
Kan tillägga att pappa bor i berslagen.

Så att en varg kan gå in på en gårdsplan är inte så otänkbart...

Att vilda djur ibland visar sig ovanligt orädda för människan är inte ovanligt och kan ha olika orsaker. Gäller ofta ungdjur. Detta betyder varken att man kan gå fram till djuret eller att djuret går till attack mot människan.

För några år sedan hade vi 2 älgar, fjolingar, som var nästan hopplösa att få iväg. Dom kikade med stora ögon på oss, som stod c:a 20 m ifrån och tjoade och viftade. Jag skickade fram hunden som något förbryllad gjorde köraivägattacker på 5 m avstånd utan reaktion. Bredvid oss stod våra hästar och var lika undrande som vi.
Så småningom lufsade älgarna iväg men var tillbaka nästa dag, och nästa dag. Efter c:a 2 veckor var dom borta men då hade vi och hästarna för länge sedan slutat bry oss.

Hade din pappa själv gått emot vargen, hade den säkerligen vikit undan och sprungit iväg. Om det nu var en varg?

I vilket fall vore det intressant att få fakta i Magnums fall.

Att "tama" vargar släpps ur hägn är en skröna författad av varghatarnas vänner! Betraktar det som skitsnack och desinformation tills annat bevisats!

Jag var på ett "hatmöte" för ett par år sedan, och maken till ogrundat skitsnack och felaktiga påståenden får man leta efter. Länge!
Ju mer dessa "profeter" öser lögner och dumheter omkring sig, ju mindre lyssnar man på dom seriösas antivarg-argument! Snacka om att pissa i lovart. :angel:

LIA

Det var en varg!

Och att dom släpper ut ur hägn vet jag, från säker källa (tänker inte namn ge någon, så det är ingen ide att du frågar).

Förklara en sak då för mig, ett lodjur är ju vilt väldigt skygg, eller hur? Väldigt svårt att se ett villt lo...

men ett lo djur som man kan komma så nära som 20m medans det bara ligger och tittar på? Det är inte normalt för ett villt lodjur utan det måste vara van vid människor...

LIA skrev:
Den händelsen vore intressant att få veta lite fakta om. Jag betvivlar starkt att vargar obekymrat knallar runt bland folk på en gård.

LIA
Vad för fakta vill du ha?
Vargarna, två stycken, (kanske ungvargar?) knallade in på gården på förmiddagen, runt elva tolv alltså. Kompisen satt i traktor och kunde titta på dom från 30-40 meters håll.
Gick obekymrat förbi på grusvägen och in på gårdsplanen och promenderade sen iväg upp mot skogen. De vandrade alltså från en skog på ena sidan gården till skogen bakom, stora gärden finns alldeles brevid gården som de kunde gått på..

Grusvägen kantas å ena sidan av en hästhage och den andra av en stor ladugård med full rörelse. Vilket kan väl antas vara väldigt ovanligt eftersom de ska vara skygga, Men där gick de.

Jag frågade eftersom även viltkunniga tagit fel på varg och hund. Inte meningen att förolämpa!

Din "säkra källa" tar jag för vad det kan vara. I den här sörjan finns inga "säkra källor" förutom mina egna ögon!

Nej då, lodjuret kan vara sjukt, eller proppmätt, eller gammalt eller ungt, för att ta några varianter. Är det du som varit 20 m från lodjuret?
Se f ö det jag skrev om 20 m från älgarna.

Vargfrågan är så otroligt inflammerad att jag inte tror något av det som sägs från någondera lägret, innan det blivit bevisat. Utom varje tvivel!

En kuriositet i sammanhanget. Ett sameområde rapporterade under ett antal år renförlust p g av rovdjur. Vid kontroll visade det sig att antalet översteg hela deras samlade renhjord. Dvs hade deras renar blivit uppätna flera gånger om.

Vargar (m fl rovdjur) är ett bekymmer för många som håller djur, det är odiskutabelt. Men varför inte se på problemen med seriösa ögon och planera och handla därefter?
Du, som individ, behöver inte vara rädd för vargen!
Du, som boskapsägare, behöver kanske vidta olika åtgärder för att skydda dina djur.
Du, som hundägare, måste hålla en mer noga koll på din hund.
Du, som jägare, får lov att anpassa din jakt.

Är det så himla farligt?

LIA

OK, då vet vi mer.

Att vargarna knallar förbi en traktor med människa i är inte så konstigt. Alla (?) vet ju att vilda djur inte ser bilar etc som något hot. Tyvärr!
Det fanns tydligen inget alls som skulle skrämt dom eller signalerat fara?

Jag har setat i fönstret och kikat på rådjursget med halvvuxna kid som lugnt betat utanför. Trots folk och hund och aktivitet i huset.

Blir så ledsen över detta varghatande. Finns det ingen rim och reson? Var är sunt förnuft och kunskap???

LIA

dessa två vargar syntes samma dag och under efterföljande dag på olika områden i närheten. Inom några kilometers radie.
Tydliga spår i skogen där de promenerat och dessutom väldigt intensiv pejling i området av "vargspanarna".
Att de inte ser traktorer och bilar som hot är ju en självklarhet(för mej iaf..), men de som ska vara så skygga borde ju alltås inte ens tänka att gå in på en stor gård full med rörelse. Men antagligen var de mer nyfikna än rädda.

I övrigt vet jag att de kan likna hundar och man tar miste ganska ofta, men så var tydligen inte fallet här.
I övrigt håller jag med dej. Man får anpassa sej, men nu "i början" är det klart man är väldigt på sin vakt och misstänksam mot vad de kan tänkas hitta på.

Måste väl påpeka ytterligare en gång, att jag inte är nån varghatare. bara misstänksam;)

Senast ändrad:

Luftgivär. Oladdad så de bara smäller? :idea: :D
Jag hade samma funderingar igår när jag red eftersom vi både har björn å varg. uuuhh.

Jag bor ju mitt i ett tätt vargrevir (med minst 8vargar).Problemet är inte att vargarna attackerar.De som kommit i närkontakt med varg med häst,så har hästen skenat....Och då kan det ju gå riktigt illa med både häst och folk.

Denna tråd såg jag idag och jag tänkte posta ett inlägg. Jag har skummat igenom tråden och lägger in några reflektioner på temat varg.

- Varg har vi här hemma, till och från. Vid ett tillfälle gick några ungvargar gick fram till en pickup, sprang runt, hoppade och nosade ungefär som om dom väntade på och letade efter mat. Mannen som satt i vågade inte gå ut. Var vargarna utplanterade och vana att bli matade från bil? Orädda var dom iallafall.

- Att människor inte blivit dödade av varg de senaste 100 åren beror på flera saker.
1. Det har inte funnits varg på ett tag. Vargen utrotades av den orsaken att de dödade och åt människor. Det finns noteringar i gamla kyrkböcker om vargdödade människor. Man kan även läsa att de gått in i hallen och hämtat ett barn ur en vagga.
2. Det finns de som "sorterar bort" (dödar med skott) vargar med s.k. onormalt beteende. Enl uppgift från en forskare på området. Därför har "vi" inte mötts av några sådana rubriker ännu...
3. Ännu räcker viltet i skogen till för att föda den lilla vargstam som verkar.

- Sen skulle jag vilja göra en notering. Hur kan det komma sig att när en varg rör sig runt Stockholm så blir det ett himla liv på medierna. Nyhetsrapporteringar och rubriker, till slut blir den stackars vargen med största säkerhet avlivad av ett humant skott. Varför låter man inte den leva? det vore ju politiskt korrekt. Ska storstadens människor värnas mera än de på landet?

...så med risk för att bli totalt sågad sticker jag ut hakan och postar inlägget.

/ månFare (som rekommenderar den som ser en varg att ha med sig bössa).

Du är förmodligen inte intresserad av sanning, men kanske andra här. Låt oss se hur dina uppgifter stämmer!

1
Svenska rovdjursföreningen:
"Är vargen farlig för människan?
Trots att vargforskningen varit mycket intensiv sedan åtminstone 1960-talet och trots att det på många håll i världen finns gott om varg - i många fall i tätbefolkade områden har man haft mycket svårt att hitta ens något enda fall då en frisk, vild varg har dödat en människa. Ett fall anses bevisat. Det inträffade 1996 i Indien och omständigheterna var mycket speciella. Ingen kan naturligtvis garantera att det inte kan att ske i Sverige, men man skulle utan tvekan kunna säga att vargen åtminstone inte är farligare än exempelvis älgen."

Rovdjurscentret:
"Många familjer drabbades hårt av vargangrepp på sin boskap. Då 1821 en enda varg, den berömda Gysingevargen, dödade och åt upp inte mindre än nio barn, ökade svenskarnas beslutsamhet att försöka utrota vargen helt och hållet. Gysingevargen var visserligen uppväxt i fångenskap och sedan som vuxen utsläppt i naturen. Den hade aldrig lärt sig jaga.
Gysingeattackerna är det enda hittills väl dokumenterade fallet i Sveriges historia av dödlig vargattack mot människor."

Alltså 1 (en) varg som bevisligen dödat människor i Sverige. Dessutom var det en s k tamvarg, vilken helt tappat respekten för människan.

2
Vilken forskare?

3
Utmärkt, eller? Vi hade tidigare 1.000-tals vargar här i landet, vilka levde av det vilda.

Hur kan det komma sig att när en varg rör sig runt Stockholm så blir det ett himla liv på medierna. Nyhetsrapporteringar och rubriker, till slut blir den stackars vargen med största säkerhet avlivad av ett humant skott. Varför låter man inte den leva?
Farligt svammel! Här styrs läsaren till att tro att vargar som närmar sig Stockholm, skjuts bara därför. Dom vargar som de facto rört sig på ostsidan har vandrat långt ner till södra Sverige och uppåt igen, alternativt blivit offer i bilolyckor. Skjuter vargar är det än så länge bara tjuvskjutande fanatiska varghatare som gör.

Vilket här med all tydlighet visas:
månFare (som rekommenderar den som ser en varg att ha med sig bössa).

Som jag skrev tidigare:
Vargar (m fl rovdjur) är ett bekymmer för många som håller djur, det är odiskutabelt. Men varför inte se på problemen med seriösa ögon och planera och handla därefter?
Undrar när varghatarna ska inse att dom motarbetar sina egna intressen?

LIA

*KL*

Jaha, har med stigande förvåning läst den här tråden som spårat ur för länge sen. Öppnade den för att tillsammans med Magnum ev få tips och råd om HUR man gör när/om man möter en varg/vildsvin/björn till häst men har just inte sett några seriösa tips mest bara en långrandig diskussion som bara går runt runt.

Ni som är för/emot varg starta en annan tråd!!!!!!

Är det någon som vet hur det fungerar med lukter från människa då denna sitter till häst? Känner inte övriga djur av den, är det därför man ser fler djur till häst än utan?

Hjälper det t ex att skaffa en minigris hemma för att hästen ska bli vildsvinsvan? Är mest rädd för hästens reaktion om vi möter djur...

Att sjunga , hjälper det? Inbillar mig att det mest är människans lukt som är skrämmande men en riktigt dålig sångröst kanske också är skrämmande:angel: ?

Bjällra föreslog någon , var det seriöst menat?

Själv har jag funderat på en liten bandspelare som "sjunger"( så jag slipper gala själv), finns det ingen som redan uppfunnit någon bra teknisk lösning:banana: ?

Hoppas , hoppas någon har tips och råd för det var faktiskt det som efterfrågades innan tråden kapades av politikerwannabe´s.

Hoppas , hoppas någon har tips och råd för det var faktiskt det som efterfrågades innan tråden kapades av politikerwannabe´s.
Det var det faktiskt inte, bror märkvärdig. Inte beträffande björn eller vildsvin. Du kanske skulle starta en egen tråd om det, alldeles själv? :angel:

Om du inte läst det, så behöver du inte göra ett dugg när det gäller vargar. Annat än möjligen se till att hästen är vargsäker. När det gäller björn blir det mer. men det skriver vi om i din nästa tråd! :p

LIA

Jag håller med dig till en viss grad när det gäller att vi måste anpassa oss.
Men när det gäller vissa individer som helt uppenbarligen har tappat all rädsla för människor tycker jag att man ska ta bort dom. Det är ju så att det är dessa individer som skapar det största problemet, dom som håller sig i skogen är det ju inte samma liv om.

Sen det med varg som tagit sig ner mot stockholm så måste du ju hålla med om att det blivit ett fasligt liv, och att då minsan ska den bort för där kan den ju inte vara!

Det jag känner är att det sitter folk i storstäder och skriker om att det ska finnas varg, dom har ju ingen aning om hur det är att leva med varg runt knuten (säger inte att du gör det nu) och då blir det så klart att de som har varg intill sig blir förbannade.

Tror att detta problem har blivit så infekterat så att de som är för varg inte lyssnar på dom som är emot och tvärt om:smirk:

Trots allt är jag faktiskt inte varg hatare, även om du tror det! Men jag vill kunna skydda mina djur mot angrepp utan att risker två års fängelse... Jag får ju mindre straff om jag kör över min dumma granne!

jaca skrev:
Är det någon som vet hur det fungerar med lukter från människa då denna sitter till häst? Känner inte övriga djur av den, är det därför man ser fler djur till häst än utan?

Precis. Hästens doft skymmer människans. Hästen ses inte som ett hot i naturen.

Hjälper det t ex att skaffa en minigris hemma för att hästen ska bli vildsvinsvan? Är mest rädd för hästens reaktion om vi möter djur...

Nej! Ett vildsvin luktar..ammoniak och snusk. De har en MYCKET stark och frän doft som en "tamgris" inte får.
Försök få tag i en klöv alt bit hud att sakta men säkert träna hästen med.

Att sjunga , hjälper det? Inbillar mig att det mest är människans lukt som är skrämmande men en riktigt dålig sångröst kanske också är skrämmande:angel: ?

Alla vilda FRISKA djur, skyr av instinkt människan. Ljud de inte känner igen/är hotfulla (nya) undviker de alltså. Man minimerar även risken att "smyga" sig på ett rov.

Bjällra föreslog någon , var det seriöst menat?

Samma där som med sången. Här är det flera som har bjällra på sina djur som går i skogshagar. Pinglar dessutom mycket fint.

Själv har jag funderat på en liten bandspelare som "sjunger"( så jag slipper gala själv), finns det ingen som redan uppfunnit någon bra teknisk lösning:banana: ?

Finns ju massor med tekniska lösningar... frågan är om de är värda priset:smirk:

För att klargöra....den röda texten är min;)

Russin8 skrev:
Jag tror att det släpps ut ganska många vargar och lodjur från ställen som föder upp dom, och dom djuren är ju inte så rädda för människor.

STOPP!!! Hejda dig lite nu.:eek:
De enda som föder upp VARG idag är djurparker. I Sverige.
De sk vargar som privatpersoner avlar är korsningar med hund... Och de som sysslar med det bedriver olaglig verksamhet.
Och lodjur?????
Lodjurs stammen är mycket bra idag och beror INTE på privat avel:crazy: Utan den har klarat sig PGA samma arbete som vargen går igenom idag. De slopade skyddsjakten.
Idag är det tillåtet att skjuta x antal lodjur/år.

I Västmaland som är ett just nu väldgit lo rikt område har det tilldelats 2 st lo djur!

Sen att det inte släpps ut lo nu, det vet jag. Och det är inte bara djurparker som föder upp varg och lo. Även viltforsknings stationer gör det...

Och det problemet med skydds jakt är en av de stora anledingar att vargen aldrig kommer att bli accepterad på landsbygden, du får ju inte försvara dina djur... För då får du två års fängelse, men kör över en männsika så får du 10 mån med fotboja! Förklara den logiken för mig så jag förstår..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama