Vargmöte- hur göra?

Sv: Vargmöte- hur göra?

Jag är inte ett dug rädd för vargen men, som sagt där har inte funnits varg här för hundra år och då var dem placerat här i 80 talet. Dem är inte äns svenska varg dem är ryska varg. Så då var det ingen som kom då och fråga om det var ok att släppa lös lite varg i trakten. Nej, det var nån annan människa som satt i en kontor i STAN och tyckte det skulle vara kul att åter införa vargen. Och folk som tycker att vi ska flytta är folk som har aldrig haft problem med rovdjur. Så vad du säger är att om en vargen/björn kom och tog din hund, häst, ko eller även det barn. Detta är helt ok. Du skulle acceptera detta och flytta till stan. Knappast!

Jag vet också hur det går med hund och deras rival och hur vargen ser detta. Saken var mest om att vargen var tog hunden när min man var 40 meter ifrån honom. Men det skulle du inte varit uprörd över själv, eller hur.

Det har funnits ko och häst här (våra trackten) längre än vargen, varför skulle vi flytta eller ändra våra livstil?

Konstig någ att det är bara folk som måste bor med dem som tycker inte om dem. Alla andra som tycker att dem skulle inte gör illa nån är folk som bor i stan eller har aldrig haft nåt problem med dem. Jag tycker at det finns skog i stockholm låt dem bor där istället. Och om du läser lite och hör vad folk säger när deras djur är upätnat så fungera inte el stängsel alltid. Vi själv har satt up bättre elstängsel att försöker skydda våra djur. Men vet att björn bry inte om det ibland. Men om rovdjur är inte längre rädd för människar, vad då? Du tycker det är ok om än kom in på din gård? Änumer konstig, jag låtade precis som dig före....

Jag respektera alla djuren på den här jorden..utom mygg! :angel:

Jag ber om ursäkt till tråd skaparen, det var inte mening att lägga i med nåt annat än vad du sökt....
:o :crazy: :D

Jag gissar att du bor i norra Dalarna? Känner igen dina argument från otaliga insändare från folk (jägare?) i tidningen. Jag bor också i Dalarna kan jag väl avslöja och jag är INTE inflyttad från sta´n... Jag bor dessutom vid ett av länets vargrevir...
Jag skulle tycka att det var oerhört HEMSKT om ett rovdjur gav sig på något av mina djur, men jag skulle för den delen inte börja ropa om utrotning. Jag har valt att bo i skogen och anpassar mig därefter. Jag vet dessutom att rovdjur är väldigt skygga, och jag har noggrann uppsikt över mina djur.

Att säga att alla som bor på landet är rädda och att det bara är folk i storsta'n som vill ha varg är rent skitsnack!! Det är en liten klick människor (framförallt jägare)som ylar om vargens blodtörst. Om man fick tro dessa människor så skulle det finnas en blodtörstig best bakom varje tall och dessutom springer det runt dreglande och blodtörstiga varelser på alla gårdar också. Kanske kan man i dessa trakter ordna vargsafari, chansen att fåse en verkar ju vara 100%-ig?

Jag är jättetrött på att räknas in i gruppen "vargrädda" bara för att jag råkar bo på landet. Att dra alla över en kam är fräckt.

Hur har utplanteringen av varg gått till? Försök plantera ut en hund får du se hur länge den skulle klara sig...

Jättebra inlägg.

CaliforniaSwed:
självklart gosar och kramar man inte en vild varg - det har jag ALRIG föreslagit eller avsett att påskina genom att visa bilder på mina gosingar. Uppfattades det så av någon så ber jag om ursäkt, min avsikt var att visa vargens goda sidor och otroliga likhet med hunden.

Jag förstår mycket väl dina känslor att förlora en hund sådär mitt framför ögonen. Hemskt och väldigt ledsamt. Men tyvärr ser jag itne så stor skilland mot det och här där vi förlorar både hundar, får och katter till lodjur då och då.

att föreslå och ännu värre TRO på att vargen skulle ta ett barn är totalt befängt. Återigen vargar ger sig INTE på människor bara sådär och vi har inte ett enda fall i sverige sen typ 1800 talet (har inte koll på exakta år) och om jag inte miss minner mig totalt så gällde det fallet gen skadad halvt döende person ute i skogen under typ svår snöstorm och extrem period av svält för vargarna. sedan dess har man som sagt inte haft några varg attacker över huvud taget, och det beror INTE på att vi utrotat vargen under många år - gör ett sök på hur mycket folk som dödas av varg i länder som har varg tack....! Gör sen ytterligare ett sök på hur många TEX (OBS bara ett exempel) pitbull anfall och seriösa skador av attacker vi har i landet... så får du lite perspektiv förhoppningsvis..... :smirk:

Senast ändrad:

Solis:
Ser, ni inte förstår vad jag har skrivet. Jag har aldrig sagt att jag vill utrota dem. Jag faktis fortfarande tycker om dem. Men jag inte vill har dem på min gård. Jag har en fin bild på min skrivbord på data, jag titta på dokumentär när det finns, älskar att titta på dem när jag kan. Jag säger inte att alla på landet är rädda, det är faktis ni som säger det. Jag sa att det är folk som bor på landet som har haft besvär med dem som inte tycker om dem. Har du haft dem nära till din gård då? Om det hänt igen med mina djur skulle det var hemskt men jag aldrig sagt att jag ska ut och skuta den. Och jag hata att jaga! Allt jag säger är att jag vill inte har dem på min gård eller 50 meter ifrån det.

Macken:

Jag skulle älskar att kunne får en "experience" som i bilderna. Jag vet att det finns goda sidor till vargen också. Men dina är tama, den som slinka förbi här är inte tama. Hade en kompis i Kalifornia som had någraTimberwolves och jag fick mata och promenera med dem en gång. Men fick inte pussa på dem...jag var för feg, då.

Detta är så svårt att beskriva (en är språket), jag känner att ni skulle attackera vad jag säger. Men detta är inte en pittbull som är runt våran gård eller hur? Låt han/hon har sin revir, men också låt mig har min....

Senast ändrad av en moderator:

En sak till,
en hund och en vild vargen från ryskland är inte det samma...

CaliforniaSwed skrev:
Konstig någ att det är bara folk som måste bor med dem som tycker inte om dem. Alla andra som tycker att dem skulle inte gör illa nån är folk som bor i stan eller har aldrig haft nåt problem med dem. Jag tycker at det finns skog i stockholm låt dem bor där istället. :
Måste bara säga att jag bor mitt i reviret, vargarna har nosat på min trappa till huset och jag vill ha varg! Dock ska de inte gå in på gårdarna, har då fått rådet att själv märka revir, bokstavligt! Så det är bara för dig att gå ut och pinka revir!!! :) (Sedan jag gjort det så har jag inte märkt att de varit inne på gården!) :)

Jag fattar egentligen inte hur mycket energi som spills på motstånd mot dessa stackars vargar, varför inte engagera sig mot saker som är farliga på riktigt i stället ex: svält, krig, naturförstörning.

Att din mans hund blev dödad framför hans ögon är bara beklagligt, men varför det hände har redan Solis förklarat.
Om hunden blivit påkörd(måånga hundar och katter som blir varje år) så hade det varit minst lika hemskt för hunden. De brukar ju oftast inte dö direkt utan ligga lemlästade tills en jägare eller veterinär kommer förbi.
Ett litet exempel:
Ska vi människor som vill kunna ha katter lösspringande be bilvägarna flytta på sig, eller flytta till ett mindre biltätt område?

Om du inte kan acceptera att de stryker runt din gård, ja då tycker jag faktiskt att du bör flytta till ett mindre vargtätt område. Jag tror inte ditt barn kommer att bli uppätet av en varg, som någon annan skrev så var senaste incidenten - varg dödar människa - på 1800-talet.
Och utför gärna dina behov på tomten som Aladdin föreslog, verkar ju effektivt! Hoppas du njuter av upplevelsen att se en varg nära dig nästa gång, det innebär ingen fara, varken för dig eller ditt barn. Och jag hör rätt sällan om hästar som blir dödade av rovdjur, jag hör mer om benskador ute i hagen.
/Heulwen

Ca,
jag var på ett "skavihavargarhär-möte för ett par år sedan. Bakgrunden var att några jägare ville skrämma upp lantbrukare, och fr a fårägare, och på så sätt skapa opinion för vargutrotning. Enda vargar vi så här långt haft är en och annan som dragit förbi, letandes efter hona och revir.
Nåväl, dom aktiva på det här mötet var ett par inresta fanatiker från norra Sverige (minns varken namn eller hemvist nu) som kom med div argument och påståenden. En stor del av dessa uppenbarligt falska och överdrivna. Lustigt nog, så återfinner jag i ditt inlägg några av dessa!

Det finns t ex inga som helst bevis för, att någon varginplanteing skulle ha skett!
Varg har i alla tider rört sig från Ryssland via Finland till Sverige (och förmodligen tillbaka). Jag minns från min barndom att varg fanns i landet. Om man som kriterium för utrotning ställer, att förökning inte sker, är det möjligt att vargen varit "utrotad" under ett antal år under 1900-talet. Här finns säkert fakta att plocka fram (t ex www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/index.asp). Men det spelar inte någon större roll här, vargen har tillhört faunan i Sverige i många tusen år, och har som art minst lika stor rätt att leva här som människan.

Vargen tar inte människor. Senaste incidenten, på 1800-talet, var enligt uppgift en utsläppt tamvarg.
Vargen skulle kunna bli farlig för oss, om vi hade stora skaror av svultna vargar som drog omkring sökandes mat. Något sådant kommer vi aldrig att få uppleva här.

Dom som skriker "varg" idag, är fr a 3 kategorier. Okunniga, jägare och lantbruksföretagare.
Dom okunniga behöver ingen kommentar, jägare skriker för att vargen tar en del av deras bytesdjur och lantbrukarna (mest fårfarmare) för att dom tvingas anpassa sig ekonomiskt och arbetsmässigt till nya förutsättningar. Precis som alla andra företagare får göra, ständigt!

Jag menar alltså, att varghatet till övervägande del bottnar i okunskap, snålhet eller ren girighet!

Själv skulle jag, om jag behövt som alternativ eller komplement till elstaket, skaffa hundar av dom raser som används som vargskydd nere i Europa. Spansk Mastiff t ex. Enligt uppgift mycket effektiva.

Måste tillstå, att det på ovan nämnda möte var ett rent nöje att smula sönder "argumenten". Behöver jag tillägga, att det efter mötet varit knäpptyst om varghat här. :d

LIA

Varg eller inte varg!! Det kan ju diskuteras hur länge som helst. Och Lia var passar jag in då? Inte jägare, inte lantbrukare och inte okunning. Men jag vill fortfarande kunna skuta en varg som anfaller mina djur utan att hamna i fängelse! Jag tror att problemet beror till en viss del att man inte får skydda sina djur mot vargen. Vargen är mer värd än mitt får, gris, föl eller hund. Det är där jag inte ser logiken. Och vargen är inte ett utrotnings hotad djur art! Finns massor av varg i anrdra länder. Låt dom ha dom där då dom kan hantera det utan att varg älskande stadsbor bestämmer att vargen är mer värd än andra djur! Måste tyvärr hålla med om en tidigare att kommer den in på min gård så skjut och gräv ner och håll käften!!!

MVH Russin

Men har du djur och barn på din gård? Läs min förgående svar innan du lägge för mycket engergi på detta. Konstig att du själv "engagera" ett svar mot mig... :confused:

Vad man gör om man möter en varg?

Tackar sin lyckliga stjärna att man har fått vara med om något fantastiskt. Jag skulle vara lycklig i flera dagar om jag mött varg.

OK LÄS DETTA HÄR!!!!

Jag är ingen Varg hatare, Jag vill inte utrota dem, Jag är inte rädd för dem, Troligen Kommer dem aldrig och ta en häst ner jag rider, Jag tror dem har sina goda sidor, Jag tycker att dem skulle finnas i skogen med, men...

Som sagt varför har jag ingen rätt att bor var jag vill och skydda mina djur på MIN gård(revir). Jag har sett vad en varg kan gör till en hund och två gånger (innom 1,5 mil från min gård) i senaste 6 måndader sett vad en kan gör till en älg kalv som är lika står som en häst. Men det var på hans revir, "fair game"! Vi har lagt ut pengar att sitter upp rovdjur staket på bara tomten var vår djur gå ca 3 hektar. Men "I'll be damed if i'm going to piss all over my farm!". Och detta fungera på rådjur inte säkert på varg..

Macken: Du jobba med dem. Skulle det fungera att pinka på min gård?

Jag är inte en jägare, okunnig, men jag är en lantbrukare som fanns innan detta vargen som vi prata om kommit hit. Jag vill inte skjuta det och jag är inte "snål". Och jag vill inte testa eras terrori på att en varg skulle inte ta ett barn om det var ensamt och vargen var hungrig...

Nu hoppas jag att jag har inte missat nånting och att ni kan börja lungna ner er lite och sluta läsa nånting som inte finns

CaliforniaSwed skrev:
Men har du djur och barn på din gård? Läs min förgående svar innan du lägge för mycket engergi på detta. Konstig att du själv "engagera" ett svar mot mig... :confused:
Ja, jag har djur på min gård som du kan se i mina tidigare inlägg. Rådet att markera revir fick jag från en vargexpert på viltskadecenter, så varför inte prova!

Jag är entligen inte imot att prova nånting så att jag kan skydda mina djur.

And for the record....att var ärlig vad hände till min mans hund var inte framför hans örgon. Han trodde att hund var borta på spår av en tjäder (stavning???) för han hörde ett ljud i buskarna/grässet och fortsatt att rida, det är bara när han upp täckt att hund kom inte efter att han vända om och sökt hunden. Vargen bit en gång på hundens huved (skalbenet???) så var det slut och åt på honom lite grand innan min man komtillbaks. Men som sagt det var vargens revir och JAG (kanske inte min man) respektera detta.

Men min kämp är min revir. Jag absolut vill inte illa dem, men jag måste kunna skydda mina djur om inte en staket, pink eller en av dem 5 hundar vi har inte fungera.

Jag absolut vill inte upprör folk heller jag bara försöker att får fram mina åsikter fram lika som ni gör, och för det mest, är vi på samma sidan. Jag älskar naturen och var jag bor, och framför allt Djur av alla typer...som sagt, utom mygg. :D Dem är så stor här du kan hångla med dem!

Det er bare å jage dem i retning Norge, så skal du se at de snart blir skutt... :smirk:

Russin8 skrev:
Varg eller inte varg!! Det kan ju diskuteras hur länge som helst. Och Lia var passar jag in då? Inte jägare, inte lantbrukare och inte okunning. Men jag vill fortfarande kunna skuta en varg som anfaller mina djur utan att hamna i fängelse! Jag tror att problemet beror till en viss del att man inte får skydda sina djur mot vargen. Vargen är mer värd än mitt får, gris, föl eller hund. Det är där jag inte ser logiken. Och vargen är inte ett utrotnings hotad djur art! Finns massor av varg i anrdra länder. Låt dom ha dom där då dom kan hantera det utan att varg älskande stadsbor bestämmer att vargen är mer värd än andra djur! Måste tyvärr hålla med om en tidigare att kommer den in på min gård så skjut och gräv ner och håll käften!!!

MVH Russin

Tror du de i andra länder har lättare att hantera vargen? Varför tror du det? Jag tror att det är för att de inte är så bortskämda av sig, utan skaffar stora hundar som skrämmer bort vargarna, samt räknar med ett visst svinn i naturen(vilket alltid kommer att ske, om vi inte stängslar in våra djur bakom höga murar, så är naturens gång för alla djur att äta eller ätas.) Oavsett om vi människor äger djuren eller inte!
Dessutom är vi här i Sverige så bortskämda så att vi får ekonomisk kompensation av staten om en varg river ett får.
Och enda anledningen att vargen anses vara mer "värd" än andra djur är att den är en raritet. Det finns inte så gott om dem i andra länder heller.
Och om en varg knallar in på din gård så föreslår jag att du skrämmer bort den istället för att döda den.

Slutligen så anser jag att folk har glömt bort att vi faktiskt lever i naturen, vi äger den inte(även om vi har tämjt den och förstört den till stor del) räkna med att boskap/tamdjur blir rivet eller rymmer.
Varför får en varg inte döda för föda men vi får?
Bryr sig lammet om ifall de blir dödat av en varg eller slaktat av människohand(varg dödar sitt byte snabbt)?

Vi lever inte isolerade i en drömvärld.

Och Lia var passar jag in då? Inte jägare, inte lantbrukare och inte okunning. Men jag vill fortfarande kunna skuta en varg som anfaller mina djur utan att hamna i fängelse!
Inte vet jag? Men om du inte är lantbrukare (inkl same etc), vilka djur talar du då om? :confused: Varför ser du skjutandet som enda alternativ?

Jag tror att problemet beror till en viss del att man inte får skydda sina djur mot vargen. Vargen är mer värd än mitt får, gris, föl eller hund.
Visst får du skydda dina djur! Vem har påstått något annat?
Räknat mot enstaka får etc, så håller jag med dig. Vargen är mer värd. Av andra orsaker än rent ekonomiska.

Finns massor av varg i anrdra länder. Låt dom ha dom där då dom kan hantera det utan att varg älskande stadsbor bestämmer att vargen är mer värd än andra djur!
Med den logiken kan vi alltså utrota vartenda djur i landet!? För älg, rådjur, harar m fl äter ju böndernas grödor och trädskott, hackspettar ska vi inte tala om, och sälar sen... Brrr! Och fiskarna som skiter i vårt badvatten, rotenola hela högen!
För alla djuren finns ju i andra länder!! Men hur går det då om folk där börjar resonera som du??? :cry: Kul med en tyst vår och en värld utan djur, med undantag för alla kryp vi inte rår på. Tycker du inte?
Så undrar jag återigen, hur man kan hantera varg i andra länder, medan vi duktiga svenskar skulle behöva vara odugliga i den konsten??? :confused:

Mitt svar doftar lite ironi :devil: men där finns också några frågor jag hoppas du vill lämna seriösa svar på!

LIA

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama