Vargmöte- hur göra?

Sv: Vargmöte- hur göra?

LIA skrev:
Det var det faktiskt inte, bror märkvärdig. Inte beträffande björn eller vildsvin. Du kanske skulle starta en egen tråd om det, alldeles själv? :angel:

Om du inte läst det, så behöver du inte göra ett dugg när det gäller vargar. Annat än möjligen se till att hästen är vargsäker. När det gäller björn blir det mer. men det skriver vi om i din nästa tråd! :p

LIA

O hur gör man hästen "vargsäker"?

Underbart:bow: , tack för utförligt svar, då förstår jag bättre. Får väl testa bjällra för att slippa sjunga själv.

Skönt stt höra någon mer som vet hur det ÄR att leva med vargen och som inte går runt med en romantisk verlighetsfrånvänd bild :bow: .
/Lines -som ska skriva en lång tråd i ämnet bara hon orkar.

Jag har - oftast ensam - under 20 års tid nästan dagligen ridit i skog och mark. Jag har också under årens lopp, tillsammans med mina hästar, mött de flesta av skogens djur. Jag har också vid flera tillfällen mött både varg och lo. (Har klarat mig från björn än så länge! :smirk: ) Eftersom jag är stor djur- och naturvän har jag valt att varje gång stanna upp och njuta av vad jag sett.
Det är troligen så att hästens doft (som inte är skrämmande för vilda djur) rätt effektivt döljer människans doft. Det kan man se om man t ex träffar på älg. Stannar jag och hästen för att titta, så tittar bara älgen tillbaka, efter en stund så kan man se hur den får vittringen från mig som människa och då springer din sin väg. På precis samma sätt har varg och lo betett sig när jag stött på dem. :)
Jag är helt övertygad om att det inte behövs mycket väsen för att en varg eller ett lo ska välja att fly sin kos. Prata lugnt i vanlig samtalston räcker! Eller sjung! Eller behåll lugnet och välj att vara tyst och njut!
Jag har ridit tre olika hästar då jag mött varg och lo, ingen av dem har skenat - kanske för att jag har varit lugn! Är medveten om att det säkert finns hästar som blir rädda, men då är säkert hästen även rädd för t ex hundar.

Aladdin skrev:
Ja absolut! Finns väl inget så mytomspunnet djur som vargen, den som skrev rödluvan och vargen gjorde ju inte vargen en tjänst precis. Jag tycker att vi ska vara tacksamma för vargen - utan varg - ingen hund!

Ett bra tips för alla som är rädda för vargen - sök information! På internet finns det mycket att läsa. Det verkar ju vara som så att okunskap skapar rädsla!
ja visst. här kan ni hitta intressant information:

www.folkaktionen.se/html/delrapport/
www.folkaktionen.se/html/varguppfodare/

vill också påpeka att det inte finns så mycket svensk forskning som handlar om vargens farlighet. i både finland o ryssland har man däremot haft varg i modern tid vilket gör att de har mer kunskap ...

http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/vargen.htm
www.locomail.com/vargen/wolf.pdf

Skönt att höra någon som vet hur det ÄR att leva med vargen och som inte går runt med en okänslig verlighetsfrånvänd bild! ;)

LIA

Om en varg, björn el liknande tappat all rädsla för människan och därmed blivit farlig (se inklippet i ett av mina inlägg) ska den avlivas. Men såvitt jag förstår finns inget sådant djur i Sverige idag. Att nyfikna ungvargar kommer nära gårdar är inget att hetsa upp sig över.

Beträffande ”Stockholmsvargar” så är det på det viset att medias uppmärksamhet har varit enorm (jag bodde där då) men inte för att vargen skulle tas bort utan mer för det kuriosa i händelsen. Att det sen finns enstaka okunniga hysterikor även där får man bortse ifrån.
En björn som gick ner igenom Stockholm och så uppåt igen, stressades så av medias och allmänhetens uppvaktning att polisen sköt den. Enligt min mening borde dom skjutit av några av folket istället, men det får man väl inte skriva här.

Det är som du säger, bristen på kommunikation mellan miljövänner och varghatare är det stora problemet. Se bara i den här tråden hur överbevisade lögner ändå fortsätts att spridas. Man struntar i att lyssna och man struntar i fakta.

Som jag redan skrivit… Du får naturligtvis skydda dina djur. Grejen är att det finns andra sätt än att utrota varg. S k skyddsjakt kommer igång när det finns tillräckligt antal vargar så vi inte riskerar att förstöra den genetiskt.
Det är klart att det ska kosta mer att döda en varg än en människa. Folk finns i överflöd. :p

LIA

Jag kan tyvärr inte svara på hur man ska göra om man möter varg... bor inte i trakter där det finns varg, däremot finn lo och björn. Har sett björnspår men aldrig mött en. (tack och lov)
Däremot har jag mött ett lodjur.. kan säga att benen skakade..kunde inte stå när jag klev av hemma på stallplanen.
Det var lite mörkt och höst, skulle bara rida en kortis, vänder efter halva vägen pga tiddbrist. precis när jag vänder ser jag något som kommer ner ur skogen bakom oss. Jag vänder mig om och ser en lo en meter bakom hästen (en stor rackare på 170cm) jag tittar och börjar tjoa och försöka skrämma bort den. inget händer... okey..jag börjar väl skritta hemmåt å fortsätta tjoa och ser vad som händer. den följer efter oss och jag som är mörkrädd och otroligt lättskrämd och glömmer allt vad logik och rationellt tänkande heter när jag blir rädd. (kan springa hem från bussen om jag hör något konstigt) Första tanken.. vi springer hem fort som f*n sagt och gjort hälarna i sidorna och full fart hemmåt. skogsväg å ingen trafik.. fullfart (hästen var i full kondition) vi galopperade och lodjuret förljde efter oss ända fram till beteshagarna i skogbrynet framför ett hus. då saktade jag av till skritt.. vi skrittade hem till stallet och jag fullkompigt ramlade av hästen.. benen vek sig under mig. jag skakade så mycket att jag inte kunde skritta av ordentligt.. det blev longerlina och en stol i mitten.. vilken tur att han var snäll och aldrig gör något ont..han skrittade runt mig på stoeln i en halvtimme.. sen vare fleecetäcke och mycket hö i stallet... Blev ingen hoppträning dagen efter....
Vad borde jag ha gjort? tycker att det var mkt läskigt.
:cry:

*kl*
Har man aldrig upplevt vargen är det ju också svårt att yttra sig tycker jag ;)
Gäller ju visserligen det mesta...

Ja som de flesta rovdjur besitter även lodjuret jaktinstinkt. Dvs jagar oftast då "bytet" flyr, därför att deras instinkt att jaga och döda triggas.

Det ska dock MYCKET till innan ett lo angriper en vuxen häst och som dessutom har en ryttare på ryggen.

strösslet skrev:
kommer ner ur skogen bakom oss. Jag vänder mig om och ser en lo en meter bakom hästen (en stor rackare på 170cm) jag tittar och börjar tjoa och försöka skrämma bort den. inget händer... okey..jag börjar väl skritta hemmåt å fortsätta tjoa och ser vad som händer. .

Sluta dikta! Ett STORT lodjur är lite över en meter lång och väger som en mellanstor hund, runt 20 kg. Att den skulle jaga efter dig i full galopp är totalt osannolikt, dels är det enormot slöseri med energi för ett vilt djur att springa i onödan, dels har de inte en chans att hänga efter en häst.

Jo folk finns det så det räcker;) .

Men ett av problemen är just det att du inte kan skjuta en varg som anfaller, och det är det som skapar, "skjut och gräv ner" mentaliteten.
Tyvärr... ska jag tillägga...

Jag är inte ett dugg rädd för vargen när det gäller mig själv eller mina vuxna hästar, det är dom mindre djuren som ligger i farozonen.
Och att en häst skulle skena för att den ser en varg har jag svårt att tänka mig, den ser ju inte skillnad på en varg och en stor hund!

Den här diskutionen kan fortgå hur länge som helst och jag tror inte vi ändrar åsikt någon av oss (där har vi ju faktiskt en av anledningarna till att det blir så stor grej av varg diskutionen) men jag tycker nog att vi ialla fall försöker att förstå varandra:)

För något år sen tog jag kontakt med Rovdjursföreningen för att höra om risker vid möte med varg eller björn. Både till häst och till fots. De sa att risken att jag ramlar av och bryter nacken troligen är större än att jag någonsin får se en björn eller varg i skogen när jag är ute och rider. ;) De hör och luktar sig till oss så bra att de i regel är försvunna för längesen när vi kommer till det ställe de befunnit sig på.

Varg är nog, som någon sa, inget större hot för en vuxen häst - det finns mycket lättare byten att ta i skogen. Däremot kan den säkerligen anfalla om den känner sig trängd. Björn är ju större, men även de ger sig väldigt sällan på en ryttare och häst eller en ensam människa. Vad jag förstår är däremot risken något större om man är ute med hund som ju kan få för sig att jaga djuret. De gånger olyckor hänt med rovdjur så har det ju i regel rört jägare som ju är ute och smyger tyst i skogen och har lös hund som är lärd att jaga.

Rådet från rovdjursföreningen vid möte med rovdjur är att avlägsna sig utan att springa därifrån. De gav rådet att tala lugnt om för djuret "nu går jag bort härifrån och ska inte störa dig". För att de ska höra ens röst och "märka" ordentligt var man är.

För några år sen bodde jag mitt i skogen, lospår såg vi ofta, även i hästhagen. Varg har setts i det området och björn fanns också. Dock lyckades jag inte träffa eller se något av nämnda djur under de 2 år vi bodde där trots att jag var ute i skogen till häst eller fots i princip dagligen. Vi hade lösdrift för unghästar och han vi hyrde gården av hade får betande där på sommaren och något år ungkalvar. Inget djur blev angripet. Men då var ju hagarna inte milsvida utan kanske 8-10 hektar i ett område runt huset.

LIA skrev:
Vilken forskare?
LIA

Jag tänker inte namnge forskaren utan dennes medgivande då denne har gett uppgifterna i förtroende.

ang kyrkböckerna så är de som jag avser mycket äldre än från 1800 talet

och nej, min åsikt ändras inte. Jag har respekt för varg. Jag är helt övertygad om att en hungrig flock inte drar sig för att attackera tex barn eller häst. Mina två barn väntar varje morgon på taxin på en oupplyst plats mitt i skogen kl 07,15 och vargens närvaro bekymrar och oroar.

Nu lämnar jag plats till andra.

Det måste vara västvärldens ende forskare som inte vill ut med sitt "forskningsresultat"! :smirk:

Vilka kyrkböcker? Vilka kyrkor, platser, datum, personer gäller det?

Nej, det är just det som är så tragiskt och obegripligt när vi kommer in på ämnet varg. Att så få vill ändra åsikt. Oavsett vilka fakta som läggs fram och oavsett vilka lögner och överdrifter som vederläggs.
Jag har också respekt för varg liksom för många andra djurslag. Självklart! Men de enda svenska jag skulle dra mig för att gå emot är björn och älg.

Ett tips! Det finns mycket, mycket större faror för dina barn än vargar! Så om du sätter måttstocken "bekymmer och oro" utifrån vargen, undrar jag hur du känner det inför allt annat?

LIA

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama