Vargmöte- hur göra?

Sv: Vargmöte- hur göra?

Lugn, Ca!
Jag har inte anklagat dig för varken det ena eller andra!

Men låt oss se på ett förhållande: Du accepterar vargar, men inte i närheten av din gård och dina djur, eller hur? Jag tror, att det i Sverige inte finns en kvadratkilometer natur nedanför kalfjällen, som är fri från ekonomiska intressen av något slag. Är det inte fårfarmare så är det jägare, skogsbolag (som ser till jakten), samer, fäboddrift, bärplockarbolag, turistföretag m fl och samtliga dessa kan föra samma resonemang som du! Ser du vad det innebär? Jo, utrotning av varg!! Och snart även utrotning av våra övriga stora rovdjur.
Alltså måste vi acceptera och leva med dessa rovdjur, för ingen av oss vill väl se dom utrotade?

Ni har valt att leva i trakter där varg finns eller etablerar sig. Det måste ni kunna leva med! Antingen flyttar man, eller så skyddar man sig på lämpligt sätt. Jag pekade på ett alternativ, om du såg?

Att det går att samexistera ser du i inläggen ovan. Samma sak om du ser på södra Europa och dess vargtrakter. Där finns t o m många fler vargar, både per människa och per kvadratkilometer. Underligt om vi inte skulle kunna, medan dom kan?

I en notis i Länstidningen står att läsa, att vargen i genomsnitt tar 10 hundar per år, medan 100 skjuts av jägare under jakt och 1000 dör i trafiken. Siffror, som om dom stämmer, borde få alla att reflektera.

Alla boplatser har sina förutsättningar, bättre som sämre, och vi väljer utifrån dessa var och hur vi vill bo. Om varg skulle etablera sig här, finge jag överväga mina alternativ och ev flytta. Att utrota vargen skulle inte vara ett av dessa alternativ!

Så ser jag på det!

LIA

Menas: att jaga iväg vargarna till Norge, så bli dom skjutna.

Det vet vi!! Tyvärr har vi fått tillräckligt många exempel på, hur norrmän ser på djur och djurens rätt till liv. :mad:

Obegripligt, när man tänker på er som ett broderfolk! :cry:

LIA

Självklart ska vargen få finnas i våra skogar! Risken att som människa bli anfallen av en varg är minimal, men tyvärr får djuren omkring oss (tama och vilda) sätta livet till ibland men inte bara för vargen utan även för andra djur. Dock handlar det då (oftast) antingen om revir eller föda, som alltid i naturen!

Mackan; vilka fina bilder! Blir lite avis...

Till LIA

Okej det är kanske lite drastiskt, men saken är den att om en varg anfaller din häst får du inte skjuta den, först när den dödat!

Det jag menade är om man ändrade så att det blev skydds jakt så skkulle de individer som sökt sig in till gårdar och bostäder försvinna.
Då skulle de ju hålla till i skogarna. Och jag är ingen varg hatare (tycker att det är otroligt vackra djur) men ibland känns det som de i storstäderna ska bestämma hur vi ute på landsbygden ska leva. Tänk att släppa in en varg i Stockholm som börjar äta upp "Östermalmstanternas" pudlar??? :devil: Då skulle du se att den skjöts på fläcken.

Jag kommer att vidhålla att vargen inte passar in i vårat samhälle som det ser ut idag. Tragiskt kanske men så är det. Skulle inte vilja hitta min hund döda av en varg, skulle du? Obs, han är inge jakt hund utan en gårds hund av blandad ras men älskad högt av oss.
Eller skulle du vilja hitta din nyfödda fölunge halft upp äten i hagen på morgonen?

MVH
Russin

Russin8 skrev:
Till LIA
Det jag menade är om man ändrade så att det blev skydds jakt så skkulle de individer som sökt sig in till gårdar och bostäder försvinna.
Då skulle de ju hålla till i skogarna. Och jag är ingen varg hatare (tycker att det är otroligt vackra djur) men ibland känns det som de i storstäderna ska bestämma hur vi ute på landsbygden ska leva. Tänk att släppa in en varg i Stockholm som börjar äta upp "Östermalmstanternas" pudlar??? :devil: Då skulle du se att den skjöts på fläcken.

Jag kommer att vidhålla att vargen inte passar in i vårat samhälle som det ser ut idag. Tragiskt kanske men så är det.

:rofl: så om vi hade skyddsjakt skulle alla vargar helt sonika börja hålla sig i skogen då? :rofl:

Nädu - snarare skulle ett flertal människor som hatar varg börja yla "skyddsjakt" när i själva verket vargen nog befunnit sig betydligt längre från gården om man säger så. det finns en ANLEDNING att man inte har skyddsjakt på ett fridlyst pga tidigare utrotat djur!

Det ligger som du förstår ironi i mitt inlägg - för jag vill dessutom påstå att vilda vargar INTE springer omkring på folks gårdsplaner så länge de är friska och kan föda sig normalt på de byten de är ämnade att ta (dvs VILDA djur ej boendes på människors gårdsplaner...) Hur många gånger ska det sägas: vild varg UNDVIKER människor om de inte provoceras eller trängs in i ett hörn.

din bild av att släppa in en varg på stockholms gator som skulle härja runt som typ en varulv i London och käka tanters pudlar, illustrerar vidare din okunskap. En varg som släpptes in så skulle snarare ligga och trycka och skaka av skräck i en avlopps trumma!

Ditt påstående och synsätt att "vargen passar helt enkelt inte in i vårat samhälle" tycker jag är skrämmande. :eek: Då passar isåfall de FLESTA vilda djur inte in, det finns ingen gränsdragning mellan detta ditt påstående och annat "icke mänskligt", som "stör" civilisationen i såfall. Nä tyvärr - passar inte här - pang bom bort. :confused:
så enkelt det måste vara att resonera så....! :angel:

Återigen tycker jag det är helt löjligt vilka fördomar folk har om varg, och vilken ogrundat hat och skräck som finns i folk inför dem. Ta bort Pitbull attackerna från gatorna istället säger jag. DÄR kan du argumentera om något (dessutom mänskligt framavlat) som INTE passar i ett civiliserat samhälle då alltför många människor skaffar sig dem och inte kan hantera dess läggningar.

till resten av pitbull fantasterna - jag är fullt medveten om att det finns hel trevliga såna också, känner några.

summa summarum har vi dock ett antal attacker och inte är de från varg. så sluta oroa dig över dina får och fölungar utan snarare dina barn som är ute och festar i storstan och går själva hem på morgon kvisten. Jag pratar då inte hot från pitbulls utan betydligt större antal andra sjuka hot från oss människor, än att oroa sig för våra vilda vargar.

Senast ändrad:

Jag hade skrivet ett långt svar men raderat det.

Jag skulla tacka alla för en väldigt intressant debatt, men jag tror jag hoppa av nu. ;)

Det här känns att det går runt och runt. Och man vill inte säger nåt som man skulle inte :angel:

På vilket vis passar inte vargen in i dagens samhälle? På vilket vis passar övriga rovdjur faktiskt in i samhället? Är otroligt nyfiken att få veta....

För ett tag sedan var det en dam som i tidningen sa att det inte finns plats för varg i Sverige. Jag började fundera: Sverige är ett stort land där mestadelen av människorna lever i den södra TREDJEdelen av landet. Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, kanske t.o.m. det mest glesbefolkade? Om inte vargen får plats här, var ska den då få vara??

Attityderna hos en del människor är skrämmande. Att det kan finnas en sådan okunskap och sådana förutfattade meningar idag år 2005 är för j-gt...

Såg Uppdrag granskning (tror jag det var) där man lyckats filma varghatare. Bl.a. så smög de på en varg de lyckats spåra upp i syfte att skjuta djuret. De blev störda av vargspårare som kom i helikopter och började svära över att att vargen stack iväg skrämd av helikoptern. Ledaren för varghatargruppen sa till sina kompisar att "nästa gång skjuter vi ned helikoptern". Jag frös till is! Snacka om att få associationer till filmen Jägarna!!! Detta var tyvärr verklighet.

Angående skyddsjakt så finns ett problem: hur ska man komma åt sådana människor somjag nu nämnde när de börjar skjuta varg hej vilt. Hur bevisa att de nöjessköt eller att deras hundar faktiskt var hotade?

Till mackan

Om jag ska läsa ditt inlägg med ironi kan du väl göra det med mitt oxå. Det med tanterna var ju bara för att symbolisera att de i storstäderna som inte ha varg runt knuten inte ska bestämma hur vi som har det ska hantera problemet...

Men nu lägger jag oxå ner den här diskutionen.

Tack o hej

Russin8 skrev:
Om jag ska läsa ditt inlägg med ironi kan du väl göra det med mitt oxå. Det med tanterna var ju bara för att symbolisera att de i storstäderna som inte ha varg runt knuten inte ska bestämma hur vi som har det ska hantera problemet...

Jo - de i storstäderna ska bestämma precis lika mycket som de på landsbygden ska bestämma. Vi bestämmer vad som ska gälla för hela vårt land. Eller talar vi feuodal samhälle här eller rent av diktatur? eller föreslår ni delstater som man har i USA ? Vi kanske kan sätta staket runt tex värmland isåfall så får vargen leva i ett annat län, det kanske vore nåt ;)

man väljer vart man bor, nära naturen eller längre bort från den. Man tar inte bort delar av naturen för att leva i naturen på sina egna premisser helt och hållet.

även om det ju tyvärr är just det vi människor gör på betydligt fler sätt än detta varg ämne. :(

Senast ändrad:

om en varg anfaller din häst får du inte skjuta den, först när den dödat!
Jag förstår dig inte riktigt!? Om jag skulle se min häst bli överfallen av en varg, skulle jag skrämma/köra bort vargen. Förmodligen skulle ett riktigt rytande räcka. I vilket fall, skulle redan risken att träffa hästen avhålla mig från att skjuta.
Om vargen redan dödat min häst, är det ju ändå för sent att göra något!?

Då skulle de ju hålla till i skogarna.
Det verkar som om du menar, att vargar slagit sig ner bland bebyggelse. Det är väl ändå inte riktigt riktigt? Vargen är rädd för människan! Se bara på dom som försöker fota dom. En bild, så är vargen väck!
Det du skriver, visar på okunskap och att du fallit för varghatarpropagandan.

Jag kommer att vidhålla att vargen inte passar in i vårat samhälle som det ser ut idag.
Alternativt anpassar vi vårt samhälle, så vargen passar in. Alla andra djur gör ju det. I det här fallet behövs endast en annan syn på varg hos dom, som av egna skäl propagerar mot detta djur.

Skulle inte vilja hitta min hund döda av en varg, skulle du?
Eller skulle du vilja hitta din nyfödda fölunge halft upp äten i hagen på morgonen?
Retoriska frågor, onödiga att besvara, men om du läser mina inlägg, så har du svaren där.

Raka frågor till dig:
Jag undrar fortfarande, varför du ser skjutande som enda alternativ att lösa vargproblem, reella eller inbillade?
Vem har påstått att du inte får skydda dina djur?
Tycker du, att alla djur som några människor betraktar som farliga eller i övrigt oönskade, ska utrotas?
Om inte, varför just vargen?

LIA

Haha, där kan jag hålla med, björn är betydligt läskigare - och större! - än en varg! Och som någon ovan mig sa, om man mötte en varg så skulle man ha haft med sig kameran...

Man får ju i alla fall se mycket djur när man är ute och rider i markerna. Det är jag glad för, så länge det inte är en björn förstås. Är väligt rädd för björnar... :crazy:
Hade jag mött en varg (och nu förutsatt att jag sitter på gammelhästen, unghästen hade flytt i panik) så hade jag nog tagit tillvara på tillfället och njutit. Det ärju trots allt sällan sånt händer!

Det är ju VI som skapar den här situationen. I och med att vi bosätter oss på landet tränger vi djuren. Vi tvingar dem att leva på de "öar" som bildas av minst befolkade områden. När djuren måste ta sig mellan dessa öar för att söka föda eller fortplanta sig så stöter de på det mänskliga samhället och då kanske en gård står där i vägen. Eller ligger mitt i reviret. Står det ett får där kanske det är naturligt för vargen att ta det. Då är det ju VÅRT fel. Vargen har inte gjort fel, den försöker bara överleva. Tränger vi ihop djur på allt mindre områden så är det inte konstigt om de ändrar sitt beteende för att överleva.

Ekosystem behöver vara i balans, det kan få förödande orsaker att ändra på den. Alla organismer har en eller annan funktion någonstans i näringsväven. MÄnniskan har en särställning och den ska inte missbrukas. jag tror att det bara slår tillbaka mot oss i något annat avseende. Det gäller att tänka i lite större banor ibland och inte bara utanför huset.

Våra hästar har inte större rätt att vistas i naturen än de vilda djur som naturligt lever där. Ja, det är tragiskt om man hittar sin fölunge dödad en morgon, eller får sin hund dödad, men det finns ingen anledning att bli blödig. Skjuter du en varg är det kanske en kull vargungar som ligger i en lya någonstans utan föräldrar sen. Man ska vara försiktig med att värdera liv! Vi har inte mer rätt att leva än någon annan.

Sätt upp staket eller flytta till ett område utan varg om du inte gillar det!

Russin8 skrev:
Varg eller inte varg!! Det kan ju diskuteras hur länge som helst. Och Lia var passar jag in då? Inte jägare, inte lantbrukare och inte okunning. Men jag vill fortfarande kunna skuta en varg som anfaller mina djur utan att hamna i fängelse! Jag tror att problemet beror till en viss del att man inte får skydda sina djur mot vargen. Vargen är mer värd än mitt får, gris, föl eller hund. Det är där jag inte ser logiken. Och vargen är inte ett utrotnings hotad djur art! Finns massor av varg i anrdra länder. Låt dom ha dom där då dom kan hantera det utan att varg älskande stadsbor bestämmer att vargen är mer värd än andra djur! Måste tyvärr hålla med om en tidigare att kommer den in på min gård så skjut och gräv ner och håll käften!!!MVH Russin

Du får skydda dina djur om rovdjuret är inne i hägnet och är på väg att skada djuren, nya lagar på gång. Dock tycker jag att man då ska ha rovdjursstängsel, minst. Bra stängsel och kanske revirmarkering(fast vill man inte kuta runt och pinka offentligt går det bra med potta) räcker långt.
Förr tillbaka använde man dessutom stora galtar som gick med kor/får/getter för skydd och varning (det hörs när en gris skriker och folk hann agera innan skadan var för stor) I USA är mulåsnehingstar heta.

Jag är ingen stadsbo och är nyligen nerflyttad från björn, varg och lomarker till vildsvinsmarker...och eltråd funkar här också.

:cool:

jag vet inte var du bor... men d skulle ju faktiskt vara trevligt om man kan jaga med sin hund lös ute i skogen.. jag kan ta ett exempel från usa, nu är ju inte pumor och vargar lika.. men d skulle säkert kunna fungera på samma vis. i kalifornien dödas massa människor av pumor varje år.. i colorado ser man knappt några pumor, ändå finns det väldigt mkt pumor i colorado..hur kommer det sig? jo i kalifornien är det förbjudet att skjuta pumor och skjuta efter dom, det är det inte i colorado. i colorado har dom lärt sig hålla sig borta från människorna., för dom vet att där är det farligt.. om man skulle få skjuta efter vargen skulle dom säkert hålla sig mer undan, jag är inte orolig att dom ska anfalla mig, men jag är trött på att massa hundar blir tagna hela tiden..och jag vill också att vargen ska finnas kvar i skogen, men det skulle vara trevligt om dom kunde hålla sig undan lite mer..

i kalifornien dödas massa människor av pumor varje år.. i colorado ser man knappt några pumor, ändå finns det väldigt mkt pumor i colorado..hur kommer det sig?
Siffror tack!

är trött på att massa hundar blir tagna hela tiden..
C:a 10 per år, är det massor? Se ur annat inlägg: I en notis i Länstidningen står att läsa, att vargen i genomsnitt tar 10 hundar per år, medan 100 skjuts av jägare under jakt och 1000 dör i trafiken. Siffror, som om dom stämmer, borde få alla att reflektera.
Är det inte effektivare att förbjuda jägare istället? Eller bilar? :angel:

men d skulle ju faktiskt vara trevligt om man kan jaga med sin hund lös ute i skogen
Klart det är trevligt, men frågan är om vargen skall utrotas för att du ska ha trevligt?

Tesen du tar upp att man skulle skrämma vargen (överlevande) genom att skjuta dom, stämmer bara till viss del. Dom håller sig kanske på större avstånd från människan, men knappast från hund eller övriga tamdjur. Så vad nytta skulle skjutandet då göra?

Finns det någon förnuftig människa här som kan förklara en sak för mig? Varför denna hysteri runt vargen, när man tydligen accepterar övriga rovdjur? Björnen som är oerhört mycket farligare för människan t ex. Eller örnen som tar lamm och rådjurskid.

LIA

Hej, kom den här tråden igång igen;)

Jag tror att varg hysterin ligger väldigt långt tillbaka i tiden, det var så mycket mystiskt runt varg.. du vet varulvar:crazy:
Tror att det till en viss del sitter i än... Men jag skulle nog bli mer rädd för min egen skull om jag mötte en björn, men vill ändå inte ha varg runt knuten...

Lånar knapp.
Anledningen till att jag öht skapade tråden är ju dels för folk faktiskt inte vet hur de beter sej och folk ÄR faktiskt rädda att knalla ut i skogen som det är nu..
Det är klart man måste få undra.(?)

De ska ju vara skygga, men de vargar som knallade in på bygdens största bondgård då? Mitt på dan bland traktorer, människor, hästar,kor, mitt bland hus och ladugårdar i full rörelse..

Jag är ingen sk varhatare, jag vill att de ska vara kvar i skogen!
Men med så orädda djur blir man osäker. That´s it.

Min häst har mött en varg på Mälaröarna i Sthlm, för ett par år sen.
Jag red inte, men min medryttare.
A. gjorde inget, tog det nog som en hund, och vargen gick sin väg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama