Vargmöte- hur göra?

Sv: Vargmöte- hur göra?

LIA skrev:
Mitt svar ovan var allmänt tänkt och inte riktat till dig speciellt.

För att ge lite perspektiv:
Fästingar, t ex, är vansinnigt mycket farligare än vargar! För att inte tala om människor!!

Tips 1! Gör ingenting, stå stilla och njut, som sägs ovan. Risken att du ska bli angripen av en frisk varg är noll.
Tips 2! Ta dig till Kolmården och var med om en vargträff där. Mycket givande!

LIA

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Glöm heller inte risken att bli anfallen i träskallen av en hackspett ! :rofl:

Thelmis skrev:
Säger som Mackan, vargar anfaller inte människor, tror inte att det finns ett enda dokumenterat fall i Sverige på att varg anfallt människa.
På frågan om vad gör man om man ser varg säger viltexperter, titta och njut, det kanske är enda gången i livet du får se varg.

Mackan, är det du på bilderna??? Otroligt avundsjuk i så fall... vill du adoptera mig en timme eller så..?

ja det är jag på bilderna....! du får komma och hälsa på nån gång - de är fantastiska.....

Bill skrev:
Om jag skulle råka möta en varg i skogen skulle jag vara glad om jag hade kameran med och lyckades ta ett fint foto. "Once in a lifetime"!
Vargar är inte farliga ! Skulle däremot få lite svettningar om jag mötte en björn!

Håller med! Har vänner som nästan krockat på ett krön med björn när dom red i stilla galopp...det blev ungefär som magnetpoler som skjöts ifrån varandra ;) alla for åt var sitt håll...Inte så kul...Själv har jag ridit mycket i björnmarker men aldrig sett någon...däremot signalerade hästen vid ett tillfälle att det var farligt och mycket riktigt hade det rört sig en björnhanne där någon timma före oss enligt jägare. Varg fanns det också men jag har bara sett spåren...däremot har jag fått se lo på nära håll och den var inte intresserad av oss den heller..

:cool:

(I USA använde man, åtminstone förr, en mulåsnehingst som fick gå tillsammans med djuren och så hade han några ston också...just mulåsnehingstar anfaller rovdjur med en sådan aggressivitet att man blir chockad...har sett bilder hur en mulåsna dödar en puma efter att först ha slitit sig från sin ryttare :eek: )

Senast ändrad:

Hej,

I dag när vi var ut och körde med vår häst på en skogsväg i skogen så reagerade han lite konstigt och vi kunde inte förstå vad det var.

Vi vände och körde hemåt. När vi kom hem så fick vi veta att dom just sett en björn på samma väg bara en stund efter vi kört förbi. Det kan ju ha varit den som hästen kände, jag är hemskt björnrädd själv och med en vagn vänder du ju inte hemåt bara så där på en femöring i skogen... så visst efteråt tänker man lite på vad som kunnat hända.

Jag blir inte hysterisk eller skriker på jakt, de har ju lika stor rätt som oss att finnas här. Men jag blev rädd så här efteråt det ska jag inte sticka under stol med. Jag kommer nog inte att våga köra där mer tills björnarna gått i ide...hade min dotter och hästens uppfödare med mig.

Dock tror jag det är bra att veta vad man ska göra om man möter ett vilt djur, kunskap har aldrig varit tung att bära...

lukaskor1.jpg

~Ingrid (som ska sova och drömma om björnar...)

Ohhhh... vilka fantastiska bilder!!!! Du måste ha ett drömjobb!!!!

*fnys* Vargar är väl inget bekymmer, här kryllar det med björn!!!!
Det är läskigt. Ser björnprupp överallt när vi är ute *ryys*. Det ska bli väldigt skönt när dom går o lägger sig.
(Fotis, som knappt törs rida i skogen längre om inte älgar nyligen setts strosa omkring i lugn o ro )

mackan skrev:
ja det är jag på bilderna....! du får komma och hälsa på nån gång - de är fantastiska.....

Lätt att jag gör om jag får!!! Risken är att det är några vargar mindre sen.... :angel: Skickar PM.

Du Mackan, det verkar som du kan lite om våra vilda djur.

Vildsvin då, hur reagerar de? Säg nu inte att de är skygga och springer undan, för det stämmer inte på de som gick omkring på vår stallplan i våras!
Dessutom tror Jättehästen att det är nya kompisar!

Morcybbe skrev:
Du Mackan, det verkar som du kan lite om våra vilda djur.

Vildsvin då, hur reagerar de? Säg nu inte att de är skygga och springer undan, för det stämmer inte på de som gick omkring på vår stallplan i våras!
Dessutom tror Jättehästen att det är nya kompisar!

Hahah, tack, men jag är ingen expert på vildsvin alls !

De vilda brukar man ju som sagt anse väldigt skygga. Men jag tror inte de som går på din gårdsplan isåfall anses som vilda, de är antagligen mera tama... då kan det ju vara värre. ! :(

Jag tror vi även fortsättningsvis tänker vara mer rädda för vildsvinen än för de enstaka vargar som det ibland rapporteras om i våra trakter.
De vargarna brukar försvinna innan det kunnat bevisas att de ens fanns, de letar ju efter en egen flock.

Men om någon vet hur vildsvin fungerar så berätta gärna, det var inte så kul att vaka över ett fölsto och veta att vi var tvugna att gå 50 meter till stallet om hon började föla, utan att vara säkra på att vildsvinen försvunnit för natten.

Huntress skrev:
Gud vilken söt! :love: Jag tycker definitivt inte att man ska få skjuta vargar...

ja, han är en gosing det tycker jag med...!

morcybbe: jag håller med, skulle ha betydligt oro för vildsvin än för att varg ska antasta mig... det händer inte som sagt att vargar går på människor bara sådär....

De hade jag också velat jobba med! :love:

Vilka fina!

I övrigt skulle jag nog göra allt för att vargen skulle se mig före jag såg vargen.
Sjunga, ha reflexer/färgglada kläder, bjällra som nån skrev (om hästen tål det ;) ) Skulle jag möta en varg skulle nog vargen ge sig av före jag hann vända hästen :D men hade garanterat galopperat därifrån...Nu har jag ingen koll på hur de reagerar på att man flyr men det är nog det mest instinktiva hos mig iaf.

Har inte varg eller björn hemma men gott om vildsvin...:crazy:

Jag tror vi även fortsättningsvis tänker vara mer rädda för vildsvinen än för de enstaka vargar som det ibland rapporteras om i våra trakter.
Tycker nog inte att du behöver vara rädd för någondera.
Vildsvin är vanligtvis också mycket människoskygga. Dessutom saknar dom anledning att ge sig på folk eller hästar eller andra större djur. Det är ju ingen mat för dom. Vanligaste orsaken till konflikt med vildsvin är, att det blivit skadskjutet eller hamnat under press, t ex inte hinner få iväg ungarna.

Bär man sig förnuftigt åt, är det enda djur man behöver bekymra sig för, björnen. Och fästingen! ;)

LIA

Visst, jag håller med dig men jag och en kompis har blivit jagade av en stor vildsvinsgalt och vi är ändå hyfsat vana vid djur. (Hennes pappa är jägare också så vi har fått order om hur vi ska bete oss i ute i skogarna ;) )
Hur som helst så lyckades vi hamna emellan galten och troligtvis nån kulting för trots att vi lugnt vände så försvann inte vildsvinet utan började följa efter. :crazy:

Så, visst, var förnuftiga, det är viktigt, men man kan faktiskt ha oturen att, utan att mena det, hota vildsvinet på något vis och de verkar vara ganska så lättretade...
Min kusin har blivit jagad av vildsvin när han gick ut med hunden, hunden sprang och lämnade honom kvar i skogen. :D :o

Fina bilder men skulle du ville göra detta med en vildvarg? Detta är absolut inte peckat mot dig (det var bara din tråd jag använder :o )Jag har alltid tycker att vargen är en magisk djur...tills jag flyttade till dalarna. Jag satt "safe and sound" i min hus i örebro och tycker oj vad fina djur och självklart så ska dem vara i skogen, MEN nu vill jag inte har dem i min bak gård. Det har inte varit varg här i hundra år, så varför måste människar ta dem tillbaks nu.

Jag är igen varg hatare eller rovdjur hatare heller men vi har också rätt att vara i skogen. Jag tycker att dem kan vara i skogen med så länge dem kom inte till våra gård. Jag tänker på min 5 åring springer runt här ute och vi har haft varg 50 meter från gården och kommer närmare för varje gång. FÖRNÄRA! vi har våran djur på lösdrift och vill inte ser dem uppätnat av varg eller björn. Men det är svårt att gå up till en björn/varg och säga "snälla Mr. Varg kan du stanna på din sidan av skogen?". Hur skulle det fungera?

Till Heulwen: Ska jag flytta till stan för att jag tycker att dem ska inte attakera mina djur eller så småning om, någons barn. Har jag inte en rätt heller? Men jag hålla med att människar är den största rovdjur. Synd. :cry:

Och till dem andra som tycker dem är så gullig och snäll (som jag gjode) Kan ni kom med en bra förklarng till min man som mista sin hund till en varg när han var ute och red. Vargen tog hunden BARA 35-40 meter från honom och hästen. Vill ni ser dem bilderna? Dem är inte vackert! försöker att över tala honom hur snäll vargen är. Men han har ingen rätt eller hur Heulwen? Och hans släkt har funnits på denna gård i över hundra år.

Denna tråd är inte att börja en krig mellan varghatare och vargälskare. Jag tycker alla SKA har sina osikt. Men man måste hitta ett sätt att bor tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl ändå så att vi måste anpassa oss lite efter var vi bor. Jag bor själv mitt ute i skogen, har ca 1 mil till närmsta tätort. Här i skogarna finns både björn, lodjur och varg plus en del otäcka små djur såsom fästingar och getingar mm.
Jag tycker inte att vi människor har rätt att bestämma vilka djurarter som ska få finnas och vilka som inte är önskvärda. Varför skulle t.ex. en björn vara trevligare än en varg?
För vargen är hunden en rival som kommit in på vargens revir, starkast vinner. Hunden är inte van att behöva slåss för att få mat, den är heller tyvärr inte så smart att den drar sig undan från vargen. Konflikten är ett faktum...
Om man är väldigt rädd för rovdjur och tycker att det är obehagligt med dessa djur i närheten så kan man kanske överväga att flytta till en stad istället.
Om man vet att varg finns i närheten så tycker jag att det är ganska dumdristigt att ha sina tamdjur i lösdrift. Elstängsel skyddar väldigt bra mot rovdjur, det vet nog alla som sett en hunds reaktion efter att ha dristat sig till att nosa på elstängslet...

Jag tycker också att människa och djur ska kunna leva tillsammans. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför en liten grupp människor, med äldre "jägare" i spetsen, är så fruktansvärt rädda för varg...? Man ska däremot ha RESPEKT för rovdjuren.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama