Sv: Varg
Jag håller med dig Ursus. Jag är ju som du förstår också jägare och jag har inget emot något av rovdjuren. Jag är som andra jägare mycket intresserad av att ha ett naturligt och rikligt liv omkring mig ute i naturen.
Jag har sett alla "de stora" ute i naturen vid flera tillfällen utom järv.
Jag är själv inte ett dugg rädd för varg. Den som jag bävar för är björnen. När den anfaller så går det så fort att jag knappast kommer att hinna freda mig.
Det som blir fel och alltid har blivit fel är när en djurart ska placeras på ett för arten onaturligt ställe. Alltså ett ställe där den ej kan leva naturligt då kommer andra djurarter i kläm, många gånger med oanade följder. Jag känner inte till en enda ut-eller omplantering som inte fört något negativt med sig.
Det är känt att lo tar räv, det är också känt att varg tar lo. Det förekommer att även att varg tar räv men av mindre omfattning.
Nu har lo minskat b.la av vargpredation så att den kräver särskilda skyddsåtgärder.
Men när lon minskar ökar räven och den är skickligare än lon att fånga småvilt. Det innebär att det blir kris för rovfåglar som förståss minskar o.s.v Det är en kedja som är helt logisk.
Varg är ju i princip helt borta från sina naturliga områden i fjällen. Det har medfört att fjällräven som i stort har levt på resterna av vargens slakt nu är mycket, mycket mer hotad som art än vad vargen är. Fjällräven har endast någon enstaka häckning då och då, inte ens vart år i Sverige, men där är alla forumister knäpptysta.
Känt är att vargen trängts undan så att beståndet 1957 beräknades till ca 40 st med den enda kända lokalen norr om Torne träsk.
1936-40 dödades i snitt 14 vargar /år. 54 och 55 vardera 3, 56 sköts 4 och 57 sköts 5. I Norge dödades 54-56 3 st. och i Finland dödades under samma tid bara 20 st trots stora skottpengar 50000 finska mark.
En interskandinavisk naturskyddskonferens i Stockholm 1957 beslöt att citat "inte yrka på åtgärder för skydd för arten på grund av den impopularitet sådana skulle väcka bland lapparna."
Klart är alltså att vargen var mycket sällsynt i skandinavien trots invandring från öster i slutet på 50-talet och de som kom in jagades hårt bl.a från helikopter bl.a i april 1959.
Märkligt att det då 1977 finns en flock i Värmland 100 mil söder om tidigare kända lokaler, vargar som vandrat genom hela renskötselområdet där jakt varit tillåten. En grupp som med alla till buds stående medel oavsett kostnader ska skyddas.
Kan det vara något stort ekonomiskt intresse som ligger bakom?