Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Så länge dom springer förbi hagen så gör det ju inget;)

MVH Russin8

För några år sedan så gick en varg runt på stockholms gator och detta väckte naturligt vis stor uppståndelse, den blev senare överkörd.. Man interjuvade en äkta same från norra lappland om detta i radion och han skrattade gott åt att man påstod att detta skulle ha varit en helt vild varg.. Hans erfarenhet av vild varg va att den är mkt skygg, flyr om den hör ett tåg inom två mils radier...

Han om någon som lever mitt i naturen borde ha en större kunskap om vilda djurs beteende..

Det finns sändarförsedda vargar som gått tätt inpå bebyggelse. Vargen här är forograferad från 25 meters håll när den äter får. Den spankulerade dessutom omkring vid postlådorna en natt. Det står en gatlykta 10 meter från postlådorna, området är alltså upplyst nattetid.

Det är GOTT om skog runtikring, den är alltså inte 'tvingad' att vandra ikring i bebyggelse. Den trivdes ju dessutom utmärkt i byn och var här på besök flera gånger innan den försvann. Och resten av bygden, fast här är enda stället den upprepade gånger slog och rev får.

Den var garanterat äkta.

Ang inplanterad varg är det intressant att du sitter på 'fakta' som går tvärt emot de vedertagna, som är bekräftade med DNA.

:rofl::rofl::rofl: Bra att man vet vad man pratar om. :D

Tanken har inte slagit dig att ta reda på fakta???
p

Om man läser lite bakgrunden om varg så kan man nog ana att det kanske kan vara så att den är utplanterad....det finns en artikel från 70 talet tror jag det var där man tror att vargen skulle kunna ha sitt revir o trivas,är det inte lite konstigt att det va just på det området där vargen sen kunde synas första gången efter utrotningen:grin: visste vargen att där va ett bra område kanske...
Själv är jag inte imot varg utan vill ha den i sverige men att den skulle komma hit tillbaka till sverige utan hjälp det vet jag inte om d stämmer....tror nog att den fått lite hjälp på traven...men det hade ju vart skoj om den kommit självmant..

Det finns vissa indikationer på att så kan ha skett, men det är inte något som någon tagit på sig.

Sen är det så att vargar med lettiskt ursprung finns i sverige, och sannolikheten att dom skulle gått hit själva är inte så stor.

Just detta om att det skulle ha planteras ut varg diskuteras väldigt i rodjurdebatten. Det finns dom som är övertygade om att så är fallet och dom som säger att det inte är så.

Så länge det inte bevisas att det är så kommer den diskutionen fortsätta. Den skulle lätt kunna avslutas med att man tar DNA på våra vargar. Men av någon anledning vill inte länsstyrelsen göra det.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll huruvida dom är inplanterade eller inte. Dom är här nu och då får vi se till att lösa de problem som kommer.

Ett stort problem är att de som är för vargen och dom som emot inte kan föra en vettig diskution. Se bara på det här forumet. Om man knystar om att man inte vill ha varg så är man totalt dum i huvudet. Skulle vara mycket bättre om båda parter kunde lyssna på varandra och försöka förstå.

Jag vill inte ha varg, men jag idiot förklarar inte dom som vill ha den.

Om vi kunde föra en vettig diskution så skulle det bli mycket trevligare.

MVH Russin8 som är sååå trött på dom som inte kan hålla en diskution på ett vettigt plan

:bow: bra skrivet :bow:

*knapplån*
Frågan är hur ekobalansen i naturen skulle bli utan varg.
Mera grävling kanske?
Eller något annat?
Och vill vi ha det där "annat" som skulle vara alternativet?

d konstiga ä ju att det är många jägare som inte vill ha varg....:angel:
Många jägare har ju varg på sina jaktmarker.....
Har inget imot jägare,min sambo jagar o är själv med ute men många man pratar med som inte vill ha varg är faktiskt jägare....

Men det är väl mest för att vargen brukar ta jakthundar med ojämna mellanrum.

Jag skulle inte heller vilja har varg om jag hade hund som sprang och störde vargen, eller riskerade att förirra sig bort i skogen och bli kvar där över natten.

Jag anser dock att om man fullt medvetet släpper sin hund lös 'vind förvåg' i skogen - för ja jag anser det är vind för våg när de jagar - där det finns rovdjur (björn, lo, varg) så är det en medveten risk man tar.

Och jag har bott med jägare i många, många år (och familjen har fått en hund tagen av lo btw, en sällskapshund)

Kan med stor sannolikhet varit en varg på "genomresa". Alltså ingen som hade sitt revir där. Sätt upp vargstängsel i hela landet säger jag, vargarna blir bara fler och fler, som en tidigare här sa, rubrikerna kommer att bli fler. Fler vargar och lite vargstängsel överallt för folk som bor i ett vargrevir eller inte. Så dags att sätta upp vargstängslen nu för er som inte har, annars så blir det rätt åt er också.

Russin8, på det här forumet har det ALDRIG gått att diskutera vargfrågor eller andra känsliga frågor, utan att det blir sandlådenivå på fem sekunder.

Min inställning är såhär: Vargen ska få finnas, men man måste ha rätt att skydda sin egendom och skjutavargar som beter sej sjukt. Som den i Ringvattnet, år 2005, http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/4ringvattnet.asp ska man inte försöka omplacera som man gjorde utan bara skjuta. Bara för att jag har denna åsikt, har jag blivit kallad varghatare från första sekund. Att jag i första raden sagt att vargen ska få finnas är bortglömt på en hundradels sekund. Så diskutera inte detta ämne här, du kommer bara bli trött.

Varfär 'nappa' på sandlådenivån då??? Och själv lägga sig på ansalådenivå?

Ja, vargen var troligtvis det, men den syntes vid några tillfällen.

Jag har inte häst idag, bara hund, men hade jag ägt häst hade jag säkert haft rovdjursstängel (händer ju att hundar och andra djur också tar sig in och stressar och skadar hästarna, för att inte tala om folk, fast då får man nog ta till tyngre artilleri ;))

Jägare ser ju ofta vargen som en konkurent om viltet.
Den tar "deras" rådjur som de själva vill skjuta.
Inom fisket så finns samma fenomen runt sälen.
Fiskarna vill inte ha säl för den tar "deras" fisk.

Jag har märkt det förut.

Men jag envisas ändå;). Men nu i flera inlägg har faktiskt diskusionen varit väldigt bra.

Problemet med just varg diskutioner är att det är många som har väldigt starka åsikter. Inget fel i det igentligen, bara man kan lära sig att lyssna på andra och försöka förstå.

MVH Russin8

*knapplån*
Frågan är hur ekobalansen i naturen skulle bli utan varg.
Mera grävling kanske?
Eller något annat?
Och vill vi ha det där "annat" som skulle vara alternativet?

Men det är ju ingen fråga. Vargen har ju varit utrotad i vårat ekosystem under många år. Så det finns ju fakta på hur det fungerar.

MVH Russin8

Russin8, på det här forumet har det ALDRIG gått att diskutera vargfrågor eller andra känsliga frågor, utan att det blir sandlådenivå på fem sekunder.

Min inställning är såhär: Vargen ska få finnas, men man måste ha rätt att skydda sin egendom och skjutavargar som beter sej sjukt. Som den i Ringvattnet, år 2005, http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/4ringvattnet.asp ska man inte försöka omplacera som man gjorde utan bara skjuta. Bara för att jag har denna åsikt, har jag blivit kallad varghatare från första sekund. Att jag i första raden sagt att vargen ska få finnas är bortglömt på en hundradels sekund. Så diskutera inte detta ämne här, du kommer bara bli trött.

Om tjuvjakten på varg skulle upphöra så skulle vargstammen vara tillräckligt stark för att tåla skyddsjakt på individer som beter sig olämpligt. Så egentligen är det alla tjuvjägares fel att vi inte kan tillåta mer skyddsjakt.

Det är ju inget konstigt i att jägarna inte vill ha varg.
Jag känner många som lever för sin jakt och sina jakt hundar.

Tänk dig själv om du tex håller på med hästhoppning. Du har flera fina tävlingshästar och det mesta av din tid går åt till att träna och tävla dina hästar. Så helt plötsligt en dag så säger någon till dig att du får inte hålla på med dina hästar längre.

Nu är väl paralellerna lite svåra att dra då jakt är en ganska speciell hobby. Men tänkt dig in i känslan.

Därför kan jag förstå jägarna. Håller inte med dom till 100% men som sagt var så förstår jag dom.

Men nu är det ju faktiskt inte bara jakt hundar som blivit dödade av varg, även sällskapshundar har blivit tagna.

MVH Russin8

Håller med dig om det. Men till för inte så länge sedan fick du inte skjuta en varg ens om den var på väg att anfalla ditt djur.

Se han på Gräsö. Vargen var inne hos hans kor med kalv och hade innan rivit grannens djur. Han blev dömd för jakt brott.

Just det att man inte ens fick försvara sina djur skapade "SGT", tyvärr!

Då man nu faktiskt får försvara sina djur så tror jag (eller hoppas) att detta med tjuvjakt kanske minskar.

Och framförallt att man skjuter bort dessa individer som börjat jaga tamboskap. För dom som jagar i skogen ska vara dom som överlever. Vargen är ett mycket intligent djur som vi inte ska underskatta.

MVH Russin8

Det är ju inget konstigt i att jägarna inte vill ha varg.
Jag känner många som lever för sin jakt och sina jakt hundar.

Tänk dig själv om du tex håller på med hästhoppning. Du har flera fina tävlingshästar och det mesta av din tid går åt till att träna och tävla dina hästar. Så helt plötsligt en dag så säger någon till dig att du får inte hålla på med dina hästar längre.

Nu är väl paralellerna lite svåra att dra då jakt är en ganska speciell hobby. Men tänkt dig in i känslan.

Därför kan jag förstå jägarna. Håller inte med dom till 100% men som sagt var så förstår jag dom.

Men nu är det ju faktiskt inte bara jakt hundar som blivit dödade av varg, även sällskapshundar har blivit tagna.

MVH Russin8

Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen tycker. Håller du eller håller du inte med jägare som vill få bort vargen eftersom vargen förstör deras jakt och dödar deras hundar? Hur mycket skall vi lyssna på jägarna?

kanske vargen blir skyggare om man inför jakt på den??en varg som irrar omkring inne i byar o bland hus är ju inte rädda för människor,jag tror att jakt skulle kunna göra den skyggare o inte medföra så stora problem som d ä nu o skyddsjakt måste oxå få finnas..

kanske vargen blir skyggare om man inför jakt på den??en varg som irrar omkring inne i byar o bland hus är ju inte rädda för människor,jag tror att jakt skulle kunna göra den skyggare o inte medföra så stora problem som d ä nu o skyddsjakt måste oxå få finnas..

Kanske men det låter ändå tveksamt. De vargar som man jagar och skjuter lär sig ju inget av det.

Men det klart att det kan vara en nytta med att få bort just de individer som är minst skygga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: linoda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama