Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Vi utrotar alla vargar!!!!!!
Eller.......?
:mad:

GRRR.. nej vi utrotar ALLA idioter som inte kan inse att vi måste kunna leva tillsammans med det vilda. Hade det inte varit för dessa underbara vargar så hade vi inte haft hundar.
/ från en som INTE har turen att leva i ett område med varg men dock finns här LO.

Håller med helt å hållet. varför skulle en känd travare vara värd mer än någons älskling i värde för ägaren. bara för att den är berömd å drar in pengar?

Det är klart den (elittravaren) är värd mer i rena pengar. Känslomässigt värde är en annan sak.

jag blir så arg när ni skriver att hästägarna får skylla sig själv! jag bor bara tre mil från lesjöfors och vet att det finns massor med vargar runt om där jag bor. vi har sökt om bidrag för att få rovdjurs stängsel men problemet är att man bara får till en liten hage om man nog många hästar!!! den stackars shettisens ägare hade säkert ändå inte varit berättigad stängsel... dessutom tar sig vargar förbi stängslen.
de e svårt för sånna som bor i stan att säga att man får skylla sig själv när dom inte ens har sett en varg på andra ställen än zoo. skulle de komma in en varg i stan skulle den skjutas illa kvickt!

Då får man väl köpa stängsel själv och inte räkna med bidrag.
Man får väl se till så sina djur är skyddade och skylla på att man inte får bidrag.

Har du överhuvudtaget en aning om vad ett rovdjurs säkert stängsel kostar?

MVH Russin8

Vanligt elstängsel skyddar inte mot varg.

MVH Russin8

Joho då. Om man har tillräckligt många trådar och tillräckligt lågt. Nu minns jag inte måtten i huvudet, men det är minst 5 trådar, och tätt avstånd nertill.

Vi hade varg i byn för några år sen. Härjade vilt, och det godkändes skyddsjakt på den tillslut. Hursom, i samband med det gav länsstyrelsen bidrag för rovdjursäkra stängsel till får- och kobönder. Även jag fick (de utger normalt inte bidrag till hästägare) när de hörde var jag bodde (mitt i kaoset) och att jag hade föl.

Dock ges inte bidrag förrän det finns konstaterat tamdjurrivande varg i området. Vill man skydda sig från alla eventualiteter eller hur man ska säga, får man bekosta det själv.

Och det är just elstängsel, med många och täta trådar, som det ges bidrag till. Vi har kilometer eller kilometer rovdjursavvisande (som det numera kallas) stängsel i byn. Kräver dock att man håller bort undervegetation så det verkligen är el i tråden. Alt är fårnät kompletterat med två eltrådar.

Från viltskadecenters hemsida:

Stängsel

Stängsel används i flera delar av världen för att förebygga angrepp på tamdjur. Åtgärden räknas som en av de allra effektivaste, men också till de allra dyraste. Olika stängseltyper fungerar olika bra mot de olika rovdjursarterna. Vår slutsats är att femtrådiga stängsel fungerar bra mot varg. All erfarenhet tyder på att de stängsel som fungerar mot varg oftast fungerar lika bra mot björn som också är ett relativt stort djur. Mot lodjur tycks det bästa stängslet vara ett vanligt fårnät kompletterat med två eltrådar, en ovan nätet och en låg på nätets insida. Ett sådant stängsel fungerar mycket bra även mot varg och björn. Det är svårt för de större individerna att klättra över utan att få en stöt och det är svårt för de mindre att gå genom maskorna i nätet utan att få en riktigt kraftigt stöt eftersom nätmaskan runt kroppen ger bra jordning då djuret kommer åt eltråden på insidan.

Viltskadecenters bedömning

Stängsling bör fortsatt vara den mest använda förebyggande åtgärden. Stängslen bör dock vara utformade och uppsatta i enlighet med VSCs rekommendationer. Eftersom stängsling är en dyr åtgärd bör bidrag för denna i första hand ges till de besättningar som löper störst risk för angrepp, d v s fårbesättningar i befintliga vargrevir. Bidrag bör också utgå till alla besättningar oavsett djurslag om de haft ett dokumenterat (besiktigat) angrepp av rovdjur. Ska stängslet förebygga angrepp av lodjur, varg och björn bör stängslet vara ett fårnät kompletterat med två eltrådar, ska stängslet huvudsakligen förebygga angrepp från varg och/eller björn kan stängslet även vara ett femtrådigt elstängsel.

Fyra trådar räcker inte.

Ett rovdjurs staket går på för 1ha 6344kr. Och då skyddar det inte mot lo.

Som hästägare kan man inte få bidrag från staten.

Men alla har rätt till sin åsikt. Jag vill inte ha varg, men här på buke får man inte ha den åsikten. För så många elaka påhopp jag fått för det har jag aldirg i hela mitt liv fått.
Jag vill inte behöva vara rädd att min hund eller mina minigrisar eller mina andra djur ska bli brutalt sönder slitna. Så tycker jag men jag vet oxå att andra tycker annorlunda och det får dom gärna göra.

MVH Russin8

jag blir så arg när ni skriver att hästägarna får skylla sig själv! jag bor bara tre mil från lesjöfors och vet att det finns massor med vargar runt om där jag bor. vi har sökt om bidrag för att få rovdjurs stängsel men problemet är att man bara får till en liten hage om man nog många hästar!!! den stackars shettisens ägare hade säkert ändå inte varit berättigad stängsel... dessutom tar sig vargar förbi stängslen.
de e svårt för sånna som bor i stan att säga att man får skylla sig själv när dom inte ens har sett en varg på andra ställen än zoo. skulle de komma in en varg i stan skulle den skjutas illa kvickt!

Sätt upp stängslen själv!

Det gjorde jag, jag fick dock bidrag i efterhand, men är nog en av FÅ hästägare som fått det utan att fått häst riven. Dock gick vargen omkring i byn, och rev får efter får efter får efter får hos grannen, och härjade ganska friskt i bygden överlag. Det tilläts tillslut skyddsjakt, men endera sjappade vargen då, eller slutade sina dagar för en SGT (Skjut - gräv - tig).

Och jag bor inte i stan, är uppvuxen på landet, i trakter med både etablerad vargstam och/eller strövande varg.

Och jag har sett vild varg (dvs inte på kolmården) på 25 meters håll. Det var då jag blev rädd på riktigt och insåg att det inte nånstans stod rätt till med den där vargen.

Vargar tar sig INTE förbi korrekt uppsatta femtrådiga elstängsel med korrekta trådavstånd och med tillräcklig el.

Ett normalt elstängsel har två trådar, så det som krävs är att sätta upp tre till. 1 km BRA polyeltråd med lågt ohmtal kostar 800 kr. Sen tillkommer isolatorer. Trimmer förutsätter jag att man har för att röja under befintligt stängsel. Så visst kostar det. Men vad kostar en sadel? vad kostar ett veterinärbesök? Hur värderar man en rovdjursriven kompis?

En mil stängsel = 8000 kr + kostnad för isolatorer. Mycket pengar, men för att skydda djuren? En piss i nilen.

Nu har jag inte vargstängsel längre (tråden blev gammal och dålig och jag satte 'bara' upp två trådar igen när jag drog om), och ingen varg som missköter sig i området heller (varg finns det, men de käkar vad skogen ger isf tamdjur), men minsta lilla de börjar härja, så kommer jag ur egen ficka betala rovdjursstängsel igen. Och lite OT men grannen körde blank eltråd, hans är i prima skick än. Så hade jag varit smart hade jag satt det, men lätt att vara efterklok..

Fyra trådar räcker inte.

Men alla har rätt till sin åsikt. Jag vill inte ha varg, men här på buke får man inte ha den åsikten. För så många elaka påhopp jag fått för det har jag aldirg i hela mitt liv fått.
Jag vill inte behöva vara rädd att min hund eller mina minigrisar eller mina andra djur ska bli brutalt sönder slitna. Så tycker jag men jag vet oxå att andra tycker annorlunda och det får dom gärna göra.

MVH Russin8

Menar du att du inte vill ha varg generellt, att varg ska utrotas? Eller menar du att du inte vill ha varg som ger sig på tamdjur?

För MIG är det en enorm skillnad. Jag ser gärna att vi har vargstammar i Sverige och värnar om dem. Däremot så har jag INGET till övers för att 'gulla' med vargar som ger sig på tamboskad och får smak för det. Det är i mina ögon inte friska vargar. Okej att en varg någon enstaka gång eller under födobrist söker sig inpå gårdar och river tamdjur. Men när de 'får smak' för det, det är gott om föda i skogen etc - då anser jag de INDIVIDERNA ska skjutas av. Inte att hela vargstammen ska det.

Och nej, det krävs 5 rader för ett viltstängsel, fyra räcker inte nej, men det den somskrev det menade var ju att jo hon VET vad det kostar, för hon har fyra trådar, och vet vad DET kostar, och då är det lätt att räkna ut vad ett trådvarv till kostar.

Menar du att du inte vill ha varg generellt, att varg ska utrotas? Eller menar du att du inte vill ha varg som ger sig på tamdjur?

Hon menar förmodligen att hon har valt att bo i ett område som har mkt varg och där har hästar i hagar som är av den beskaffenhet hennes ekonomi och krav på vad inhägnad av hagarna anses som säker inhägnand för tamdjuren. Många gånger har jag sett så bristfälliga sk. inhägnader att tamdjuren själva tagit sig ur och sprungit vind för våg med resultatet att dom både blivit överkörda på större vägar,överkörda av tåg eftersom dom gått upp på banvallen eller gått ner sig i dy,krondiken så räddningstjänsten har fått rycka ut för att rädda dom till våra övriga medborgares bekostnad utifrån skattepengar..

Nu har tydligen en häst blivit dödad av en varg och som jag förstår det så befann den sig inte ens i en inhägnand hage utan strövade vilt fritt precis så naturligt som många av dagens gröna vågare anser är det mest naturliga för även dagens hästar..

Statestiken säger att det är avsevärt fler hästar som dör i trafikolyckor,tågolyckor, hästtransportering av enskilda hästägare, bristande hantering från djurägaren än det hitills enskilda fall där Varg ansers vara det stora skadeproblemet..

Skrattretande,,, detta är lika befängt som dagens "asfaltsbarn" som plötsligt ska ge sig in på gröna vågen och köper ett hus beläget två hundra meter i från en sedan lång tid tillbaka befinntlig bondgård för att tre månader sedan börja processa om att bonden ska avskaffa all sin djurhållning eftersom dessa "asfalts barn" plötsligt börjat uppvisa djur allergi...

Den här tråden är pinsam utifrån hur egoistiskt många som skriver här resonerar,, det är bara jag å jag å jag..

Har du problem så flytta eller ta tag i dina problem och åtgärda dom!!!

En så enkel sak som ett viltstängsel med endast en eltråd placerad 30 cm upp och som inte att förglömma har ström (vilket ofta brukar glömmas bort) kommer garanterat hålla bort allt vad rovdjur heter från dessa tamdjur.. (inkl Lodjur )

P.S. Jag vill bara poängtera att jag har varg i närområde även om det är en ensam unghane och den har befunnit sig här i snart ett år mitt i bland mängder av hästar med bristfälliga hagar och den finns dokumenterad på flera medier,, trots detta så har den aldrig,,,aldrig någonsin på ett års tid slagit ett levande tamdjur..

Fyra trådar räcker inte.

MVH Russin8

En fråga,,, anser du att dina tamdjur ska få löpa fritt eller har du din hundar så som lagen säger under strikt ansvar och under gällande tidskrav kopplade????

Har du dina andra djur i för dom säker inhägnad så förstår jag inte ditt resonemang...

Min tolkning är att du anser att dina djur ska få ströva fritt trots att dom är tamdjur medan du anser att ett fritt strövande rovdjur bör hållas innanför strikt staket och ha ständig kopplings tvång..

Hallåååå,,, hur tänker du??? Flytta till en storstad så löser sig alla dina problem.. Din djurhållning kommer snabbt att leda till att dom blir överkörda av storstads trafiken..

Angående ersättning så är jag ganska övertygad om att staten betal ut exakt samma ersättning för slaget tamdjur som dom gör för samerna utifrån slagen ren..

Har man en häst som är värd mer än en ren så kanske man bör se över just den individens försäkring..

En gång till, det är när det gäller ersättning från staten som skillnaden är stor. Viltspårarnas undersökning av det dödade djuret ligger till grund för värderingen.
PL

Isåfall varför inte lika gärna skriva tävlingshäst. Tyckte reportern fick det att låta som om att det bara var just travhästar som kan tänkas vara värda mycket pengar.

Fyra trådar räcker inte.

MVH Russin8

Det var inte alls speciellt dyrt. Med tanke på markpriserna i de områdena där det finns varg så har vi mångdubbelt dyrare beteshagar här nere i Skåne.

Vilket påhopp!

Har valt att bosätta mig i ett område där det faktiskt inte finns några vargar än.

Och varför tar du förgivet att mina djur går lösa:confused:

Jag förstår varför rovdjurs debatten är så infekterad med tanke på ditt svar...

Så väldigt onödigt svar så jag tänker inte bemöta det...

Synd att det kom från dig har tidigare ansett att du verkar väldigt vettig men får nog tänka om.

MVH Russin8

Är nog mest inne på din linje.

Men man är ju oftast sig själv närmast.

Sen har du ju helt rätt i att en frisk varg faktiskt håller sig undan från människan. Problemet är att våran varg stam är inte frisk på många håll.

Jag är nog lite kluven, jag tycker vargen är ett fantastiskt djur, men det är ett rovdjur! Ett farligt sådant.
Det som jag ibland kan bli lite irreterad av är när folk som bor i storstäder skriker om att det ska finnas varg, dom behöver ju inte ta problemen som kommer.

Men jag följer debatterna som pågår, och försöker faktiskt se båda sidorna som vissa inne på det här forumet inte kan (menar inte dig nu;))

MVH Russin8

Oerhört tragiskt att hästen skall få lida för ägarens bristande intresse för dess välfärd. För ägaren själv var detta troligen det bästa som kunde hända - ersättning från staten för en häst vars värde på marknaden var väldigt lågt om ens befintligt.

För min del är det självklart att varg, björn, järv och lo ska få finnas och frodas i Sverige. Tyvärr är det väldigt mycket inavel i den svenska vargstammen vilket har lett till vissa "sjuka" individer - detta borde man jobba för att motverka istället för att propagera för att utrota de svenska rovdjuren.

För mig är det också självklart att har man viltströvande tamdjur (tex. ren) så får man också räkna med att rovdjur tar dem - men tyvärr så är det inte så det ses överlag. Trots att tåg och annan trafik tar mångdubbelt fler tamdjur (liksom kringstrykande halvvilda hundar...) än varg, så är det mångdubbelt värre när de tas av rovdjur. Konstigt det där.

Jag bor i ett område där varg och björn är sällsynt, men lo finns det. För mig skulle det vara självklart att sätta upp skyddande staket till mina djur om jag bodde i ett område med mycket rovdjur.
Självklart skulle det vara otroligt tragiskt och jobbigt och min ilska skulle vara enorm om en av mina hästar föll för varg, men samtidigt känner jag någonstans att det är naturens väg, när vi människor begränsar rovdjurens naturliga möjligheter till föda, flyttar in i deras revir osv så får vi på något vis skylla oss själva.

KL

Bor i Dalarna m lodjur, varg & björn..har hästarna i lösdrift året runt, är inte alls orolig då de har mat i skogen som de tar. Iofs fällde lokatten ett rådjur mitt i byn på natten men fö är det lungt.

Skulle inte haft en lös ensam liten shettis så utsatt, elstängsel är väl iaf en bra början och tycker de borde haft det om man bor ute i skogen. *ta seden dit man kommer*

Bor man mitt ute i skogen/ på landet så har man inte så höga installningskostnader i regel utan kan lägga pengarna på ett bra stängsel då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: linoda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama