Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors
Menar du att du inte vill ha varg generellt, att varg ska utrotas? Eller menar du att du inte vill ha varg som ger sig på tamdjur?
Hon menar förmodligen att hon har valt att bo i ett område som har mkt varg och där har hästar i hagar som är av den beskaffenhet hennes ekonomi och krav på vad inhägnad av hagarna anses som säker inhägnand för tamdjuren. Många gånger har jag sett så bristfälliga sk. inhägnader att tamdjuren själva tagit sig ur och sprungit vind för våg med resultatet att dom både blivit överkörda på större vägar,överkörda av tåg eftersom dom gått upp på banvallen eller gått ner sig i dy,krondiken så räddningstjänsten har fått rycka ut för att rädda dom till våra övriga medborgares bekostnad utifrån skattepengar..
Nu har tydligen
en häst blivit dödad av en varg och som jag förstår det så befann den sig inte ens i en inhägnand hage utan strövade vilt fritt precis så naturligt som många av dagens gröna vågare anser är det mest naturliga för även dagens hästar..
Statestiken säger att det är avsevärt fler hästar som dör i trafikolyckor,tågolyckor, hästtransportering av enskilda hästägare, bristande hantering från djurägaren än det hitills enskilda fall där Varg ansers vara det stora skadeproblemet..
Skrattretande,,, detta är lika befängt som dagens "asfaltsbarn" som plötsligt ska ge sig in på gröna vågen och köper ett hus beläget två hundra meter i från en sedan lång tid tillbaka befinntlig bondgård för att tre månader sedan börja processa om att bonden ska avskaffa all sin djurhållning eftersom dessa "asfalts barn" plötsligt börjat uppvisa djur allergi...
Den här tråden är pinsam utifrån hur egoistiskt många som skriver här resonerar,, det är bara jag å jag å jag..
Har du problem så flytta eller ta tag i dina problem och åtgärda dom!!!
En så enkel sak som ett viltstängsel med endast en eltråd placerad 30 cm upp och som inte att förglömma har ström (vilket ofta brukar glömmas bort) kommer garanterat hålla bort allt vad rovdjur heter från dessa tamdjur.. (inkl Lodjur )
P.S. Jag vill bara poängtera att jag har varg i närområde även om det är en ensam unghane och den har befunnit sig här i snart ett år mitt i bland mängder av hästar med bristfälliga hagar och den finns dokumenterad på flera medier,, trots detta så har den aldrig,,,aldrig någonsin på ett års tid slagit ett levande tamdjur..