Oerhört tragiskt att hästen skall få lida för ägarens bristande intresse för dess välfärd. För ägaren själv var detta troligen det bästa som kunde hända - ersättning från staten för en häst vars värde på marknaden var väldigt lågt om ens befintligt.
För min del är det självklart att varg, björn, järv och lo ska få finnas och frodas i Sverige. Tyvärr är det väldigt mycket inavel i den svenska vargstammen vilket har lett till vissa "sjuka" individer - detta borde man jobba för att motverka istället för att propagera för att utrota de svenska rovdjuren.
För mig är det också självklart att har man viltströvande tamdjur (tex. ren) så får man också räkna med att rovdjur tar dem - men tyvärr så är det inte så det ses överlag. Trots att tåg och annan trafik tar mångdubbelt fler tamdjur (liksom kringstrykande halvvilda hundar...) än varg, så är det mångdubbelt värre när de tas av rovdjur. Konstigt det där.
Jag bor i ett område där varg och björn är sällsynt, men lo finns det. För mig skulle det vara självklart att sätta upp skyddande staket till mina djur om jag bodde i ett område med mycket rovdjur.
Självklart skulle det vara otroligt tragiskt och jobbigt och min ilska skulle vara enorm om en av mina hästar föll för varg, men samtidigt känner jag någonstans att det är naturens väg, när vi människor begränsar rovdjurens naturliga möjligheter till föda, flyttar in i deras revir osv så får vi på något vis skylla oss själva.