Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Oerhört tragiskt att hästen skall få lida för ägarens bristande intresse för dess välfärd. För ägaren själv var detta troligen det bästa som kunde hända - ersättning från staten för en häst vars värde på marknaden var väldigt lågt om ens befintligt.

För min del är det självklart att varg, björn, järv och lo ska få finnas och frodas i Sverige. Tyvärr är det väldigt mycket inavel i den svenska vargstammen vilket har lett till vissa "sjuka" individer - detta borde man jobba för att motverka istället för att propagera för att utrota de svenska rovdjuren.

För mig är det också självklart att har man viltströvande tamdjur (tex. ren) så får man också räkna med att rovdjur tar dem - men tyvärr så är det inte så det ses överlag. Trots att tåg och annan trafik tar mångdubbelt fler tamdjur (liksom kringstrykande halvvilda hundar...) än varg, så är det mångdubbelt värre när de tas av rovdjur. Konstigt det där.

Jag bor i ett område där varg och björn är sällsynt, men lo finns det. För mig skulle det vara självklart att sätta upp skyddande staket till mina djur om jag bodde i ett område med mycket rovdjur.
Självklart skulle det vara otroligt tragiskt och jobbigt och min ilska skulle vara enorm om en av mina hästar föll för varg, men samtidigt känner jag någonstans att det är naturens väg, när vi människor begränsar rovdjurens naturliga möjligheter till föda, flyttar in i deras revir osv så får vi på något vis skylla oss själva.

Jag håller personligen med dig. Bra skrivet!

kl

Att ett rovdjur får "smak på" tamdjur är inte så konstigt. De är lättare att fälla än ett vilt (i de flesta fall), se sitter fast i sin hage, har ofta bra hull och ger rovdjuret mer än vad det kostar att fälla det, vilket är det viktigaste för ett rovdjur då det ska finna föda.

Jag vill ha ett fungerande ekosystem i Sverige, jag tycker att det är något att sträva efter. Då kanske vi inte kan ge oss ut och vandra med våra djur som vi kan idag, vi kanske inte kan ha våra hundar lösa som vi kan idag. Men jag är beredd att ta den smällen.

Jag har vid 2 tillfällen bott vid ställen där det påträffats varg (inte lika allvarligt som på de ställen där det finns etablerade vargfamiljer, men än dock) och man fick vidta försiktighet när man traskade ut i skogen med hunden eller red ut med hästen, men jag kan leva med det eftersom jag tycker att det är viktigare att naturen bevaras. Och vad ger oss rätt att bre ut oss och kräva att vargen (eller andra rovdjur) utrotas här? De inavlade/sjuka vargar eller hundhybrider som tar sig för nära sådant som vanligtvis vargen ska passa sig för har inget sunt beteende eller friska gener och dessa bör man ta bort. MEN då bör man också hjälpa stammen med nya och friska individer, annars är man snart där man började.

På något vis så känns det som om den där ponnyn var "målvakt".
Ett lönsamt sätt att bli av med en gammal ponny på samtidigt som man spär på varghatet.

Vad gäller rovdjurssäkra stängsel så är det ju en kostnad som man som djurägare får ta.
Beroende på var man bor så finns där olka kostnader för djurhållningen.
Här där jag bor så kostar små gårdar många miljoner och en stallplats på en bra anläggning runt 2 000:- i kallhyra.
Där i området så kan man få en gård för 500 000:-.
Om man lägger på 20 000:- på det priset för att få rovdjurssäkra staket så är det fortfarande billigt.

Jag har f.ö. haft både varg och lo här.
I storskogen mellan Uppsala ich Stockholm.
Lokatten måste ha klättrat på en av hästarna för han var sig inte riktigt lik efteråt.
Och ändå så skriker jag inte att vi skall skjuta dem.

För långt inlägg för att citera men kan bara :bow: åt inlägg #32.

Har du överhuvudtaget en aning om vad ett rovdjurs säkert stängsel kostar?

MVH Russin8

Spelar väl ingen roll.

Och nu när jag läst vad det kostar, så tycker jag inte alls det var dyrt för att skydda våra djur.

Senast ändrad:

Håller helt med att hästägaren får skylla sig själv .. inte har man en häst gående lös ute om man vet att det finns vargar runt omkring ?? Stackars häst :crazy:

:bow:håller med o inte släpper man jakthundar i ett vargrevir heller,tror jag att många jakthundar blir dödade.....

sen tycker jag det är statens ansvar att betala så man kan få ett rovdjurssäkert staket,det är ju ändå statens vilt....

jo men eftersom staten planterat ut vargen tycker jag att det är deras skyldighet att stå för staket o sen kanske man ska införa jakt på varg så den blir skyggare....

jo men eftersom staten planterat ut vargen tycker jag att det är deras skyldighet att stå för staket o sen kanske man ska införa jakt på varg så den blir skyggare....

:rofl::rofl::rofl: Bra att man vet vad man pratar om. :D

Tanken har inte slagit dig att ta reda på fakta???

Det finns vissa indikationer på att så kan ha skett, men det är inte något som någon tagit på sig.

Sen är det så att vargar med lettiskt ursprung finns i sverige, och sannolikheten att dom skulle gått hit själva är inte så stor.

Just detta om att det skulle ha planteras ut varg diskuteras väldigt i rodjurdebatten. Det finns dom som är övertygade om att så är fallet och dom som säger att det inte är så.

Så länge det inte bevisas att det är så kommer den diskutionen fortsätta. Den skulle lätt kunna avslutas med att man tar DNA på våra vargar. Men av någon anledning vill inte länsstyrelsen göra det.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll huruvida dom är inplanterade eller inte. Dom är här nu och då får vi se till att lösa de problem som kommer.

Ett stort problem är att de som är för vargen och dom som emot inte kan föra en vettig diskution. Se bara på det här forumet. Om man knystar om att man inte vill ha varg så är man totalt dum i huvudet. Skulle vara mycket bättre om båda parter kunde lyssna på varandra och försöka förstå.

Jag vill inte ha varg, men jag idiot förklarar inte dom som vill ha den.

Om vi kunde föra en vettig diskution så skulle det bli mycket trevligare.

MVH Russin8 som är sååå trött på dom som inte kan hålla en diskution på ett vettigt plan

Det finns vissa indikationer på att så kan ha skett, men det är inte något som någon tagit på sig.

Sen är det så att vargar med lettiskt ursprung finns i sverige, och sannolikheten att dom skulle gått hit själva är inte så stor.

Just detta om att det skulle ha planteras ut varg diskuteras väldigt i rodjurdebatten. Det finns dom som är övertygade om att så är fallet och dom som säger att det inte är så.

Så länge det inte bevisas att det är så kommer den diskutionen fortsätta. Den skulle lätt kunna avslutas med att man tar DNA på våra vargar. Men av någon anledning vill inte länsstyrelsen göra det.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll huruvida dom är inplanterade eller inte. Dom är här nu och då får vi se till att lösa de problem som kommer.

Ett stort problem är att de som är för vargen och dom som emot inte kan föra en vettig diskution. Se bara på det här forumet. Om man knystar om att man inte vill ha varg så är man totalt dum i huvudet. Skulle vara mycket bättre om båda parter kunde lyssna på varandra och försöka förstå.

Jag vill inte ha varg, men jag idiot förklarar inte dom som vill ha den.

Om vi kunde föra en vettig diskution så skulle det bli mycket trevligare.

MVH Russin8 som är sååå trött på dom som inte kan hålla en diskution på ett vettigt plan

Jag har inget emot varg,, däremot varghybrider som diskuterats väldigt flitigt inom jägarförbundet att så åteinplanterades den sedan långt tillbaka utrotningshotade Svenska vargstammen.

Att inte Länsstyrelsen vill ta DNA för att utröna om det är varghybrider eller inplantering av Lettiskt ursprung talar väl sitt tydliga språk lika väl som att Vargstammen sedan länge har sitt tätaste revir i just Värmland..

För några år sedan så gick en varg runt på stockholms gator och detta väckte naturligt vis stor uppståndelse, den blev senare överkörd.. Man interjuvade en äkta same från norra lappland om detta i radion och han skrattade gott åt att man påstod att detta skulle ha varit en helt vild varg.. Hans erfarenhet av vild varg va att den är mkt skygg, flyr om den hör ett tåg inom två mils radier...

Han om någon som lever mitt i naturen borde ha en större kunskap om vilda djurs beteende..

Är det inte så att den som kommer dragandes med såna här myter är den som skall stödja med fakta?
Annars så finns det genetiska data som talar mot myten.
PL

Precis, där kom du till pudelns kärna!

En frisk vild varg skyr människan!

Om den inte blir tvingad av födo brist. Men brist på föda har vi inte i våra skogar.

Och dessa varghybrider, dom är ju dom farligaste.

Sen är hela varg debatten så infekterad av lögner, påhitt och smusslande med fakta (från båda sidor).

Med raka fakta skulle den nog bli bättre. Okej om det är inplanterad varg, spelar det någon större roll. Den är här nu och inget kan ju göras ogjort.

Tackar för ditt trevliga inlägg.

MVH Russin8

*kl* Helt OT

Det springer just nu fyra stycken på gärdet strax nedanför hästhagen utanför Hagfors.

Skyr människor, skulle inte tro det. Inte dessa iaf.

Det finns även fakta som talar för myten.

Ska försöka få fram den från en som är väldigt insatt i varg debattten. Kan ta några dagar men jag ska försöka.

MVH Russin8

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: linoda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama