Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors
Det beror på hur du menar emot. Jag vill inte ha varg utan att det finns klara regler på att jag får skydda mina djur utan att hamna i fängelse.
MVH Russin8
Om en framtida regel säger att alla som har tamboskap måste skydda sina djur genom att ha dom i en säker inhägnad för angrepp av rovdjur och om rovdjurstammen ökar så pass att kontrollerad jakt (så som för dagen bedrivs på älg) ska bedrivas anser du att det vore en bra lösning samtidigt som staten betalar ut ersättning för alla slagna tamdjur så som samerna får ersättning för slagna, överkörda renar??
Du skriver att du vill ha klara regler på hur du får skydda dina djur utan att hamna i fängelse men ingen stans skriver du vilka åtgärder du anser dig själv behöva vidta för att skydda dina djur...
Debatten är hel löjlig så länge man anser att man själv inte har ngt ansvar för att ha sina djur i en för djuren säker inhägnad,ha kontroll på sina hundar och respektera lagen när det gäller kopplings tvång..
Förstår du inte att 99,8% av alla dödade tamdjur för dagen består i bristfällig inhägnad där djuren springer vind för våg ut på vägen och blir överkörda,upp på banvallen och blir mos av tågen, rymmer rakt ner i krondiken och sankmark vilket leder till att Statens räddningstjänst lägger ner mängder av timmar för att försöka rädda dom till skattebetalarnas kostnad, går igenom isen och drunknar, blir attackerade och dödade av en kamphund, dör i samband med transportering i hästsläp p.g.a. oaktsam körning erfarenhet av enskilda personers kunskap,skadar sig så illa genom inkompetent hästhantering att nödslakt är enda lösningen..
Bäst av allt är väl dagens samer som absolut qanser att bästa stödutfodringsplatsen för sina renar är i anslutning till större riksvägar och i anslutning till banvallar..
Du hetsar upp dig på på resterande 0,2% och ser det som ett globalt rovdjurs problem..
Varför inte först uppvisa eget ansvar innan man lägger över det på ngn annan,, okunskap eller bekvämlighet??