Vi skrev ett förlossningsbrev som vi gick igenom med bm inför förra förlossningen. Bm har jobbat i 30 år på förlossningen och hon tyckte att det var ett bra och realistiskt brev. Vi skrev om sådant som förlossningen behövde känna till, t.ex. sjukdomar, min inställning till smärtlindring osv. Tyvärr kändes det som att barnmorskorna på förlossningen inte läste förlossningsbrevet, eller så ignorerade de våra önskemål totalt
Jag ville inte ha epidural då jag var rädd för skador från epiduralen, men blev övertalad/nertjatad om det ändå. Jag ville inte använda TENS eller vetekudde eftersom jag vet sen förut att det inte hjälper mig, däremot kunde jag tänka mig sterila kvaddlar. Bm kom med TENS och vetekudde och lät mig inte testa sterila kvaddlar
Överhuvudtaget kände både jag och min sambo oss oerhört överkörda och inte lyssnade på under förlossningen och inför den här förlossningen känner vi att det måste finnas en tydlig plan så att det inte blir samma sak. Jag kan fortfarande tänka mig sterila kvaddlar, men före det lustgas och ev bad eller dusch. Epidural är jag fortfarande tveksam till, pga att värkarbetet riskerar att avta vilket hände med dottern. Jag och sambon hade övat mycket profylax och avslappning och satt upp målbilder och övat mentalt, men det hjälpte tyvärr väldigt lite då jag öppnade mig fort och värkarna blev ohanterbara. Jag hoppas att det går bättre den här gången.