Vårföräldrar 2017 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som skulle vilja lägga till min bebis i listan? Pojk 4625kg och 56cm lång :) han kom den 11/6 ist för 26/5 :)
Februari
21/2 (bf 21/3) lil-sis 35 år, första barnet, Viktor, 2418g 44cm, Norra Uppland

Mars
8/3 (bf 25/2) Glittra 33 år, andra barnet, 3670g 53cm

9/3 (bf 11/3) Oktiv 32 år, andra barnet, Axel, 3685g 49cm, Skaraborg

10/3 (bf 1/3) Fille 27 år, första barnet, Cornelis, 3790g 51cm, Örebro län

11/3 (bf 7/3) Taraxacum 28 år, första barnet, pojke, 4560g 54cm, Örebro län

18/3 (bf 11/3) Mayalv 34 år, andra barnet, tjej, 4345g 51cm, Sthlm

(bf 18/3) Suspiria 31 år, första barnet, Norrland - Luleå

19/3 (bf 23/3) helena_hamrerk 30 år, första barnet, pojke, 3860g 51cm

21/3 (bf 15/3) Ariane 35 år, andra barnet, flicka, 3892g 51cm, Västra Götalands län

21/3 (bf 16/3) Mirifax 33 år, fjärde barnet (varav ett sent missfall), flicka, 3440g 49cm

30/3 Hyacinth, ett BARN!, 3010g 49cm (planerat snitt som blev tidigarelagt pga mitt mående).

April
(bf 1/4) _Zacke_ 26år, första barnet

(bf 7/4) Lynxlady, 34 år, tredje barnet

8/4 (bf 7/4) Lime 27 år, andra barnet, pojke, 3585g 49cm

8/4 (bf 8/4) Imnir 24 år, tredje barnet, Maja, 3340g 49 cm

9/4 (bf 28/3) angelo 30 år, första barnet, flicka, 3514g 50cm, Blekinge

10/4 (bf 6/4) Mirach 30 år, första barnet, Ebba, 3290g 50cm, Linköping

19/4 (bf 18/4) Donnatello 32 år, tredje barnet, tjej, 3780g 50cm, Borås

19/4 (bf 25/4) Lazy Lady 35år, andra barnet (1 barnet föddes/dog 18/4-16 i intrauterin fosterdöd v41), Sammy, 3075g 50cm, Skaraborg

21/4 (bf 15/4) Melisen 33 år, andra barnet, Douglas, 4170g 53cm, Linköping

24/4 (bf 5/5) Diremone 30 år, första barnet, Eleonora, 3570g 50cm, Borås

Maj
3/5 (bf 29/4) Petronella 27år, första barnet, flicka, 4145g 53cm

(bf 3/5) TeamLundVer 33år, andra barnet, Felicia, 3798g 54cm, Skåne

11/5 (bf 9/5) Beppo 33 år, första barnet, Märta, 3425g 52cm, Gävle

12/5 (bf 9/5) falukorw 33 år, första barnet, Julius, 2650g 49cm

(bf 15/5) Norrisen 35 år, andra barnet

(bf 15/5) FruFebruari 29 år, tredje barnet

18/5 (bf 23/5) hjärter_dam 29år, andra barnet, Linnea, 3455g 49cm, Västra Götaland

(bf 20/5) Lilltess 24 år, andra barnet

30/5 (bf 23/5) BobberiBoo 25 år, andra barnet, Holly, 4195g 52cm, Skåne

Juni
11/5 (bf 26/5) nyfiknajag 27 år, andra barnet, pojke, 4625g 56cm

13/6 (bf 29/5) kakan89 27 år, första barnet, Oskar, 3760g, 52 cm, Småland

Lillfis, jag och maken har spenderat 2h hos frissan, (Sammy sov sej igenom besöket) Hem som satan med "hämtlunch" och amma och vidare till stan för att hämta husvagnen ifrån lagning som inte blivit gjord.. (puckona har haft vagnen i 10dagar och inte gjort ett smack, så nu lagar maken den själv:mad:)
Nu är det amning igen och sen mot nästa stad för att hitta klänning till mej inför dopet och nåt fint till Sammy som han kan ha på dopet och midsommar.
Ska försöka hinna fira vår bröllopsdag också som vi hade i tisdags:D

Igår tog det 40 min efter att vi kom hem så funkade amningen (med amningsnapp TACK @Fille). Han åt i en timme 3 gånger under kvällen. Sen på natten åt han i 2.5 h. Trodde jag skulle avlida ett tag där. Han skrek som en galning i panik så fort han lämnade bröstet. Och jag var så trött så jag somnade konstant hela tiden. Var så sönderstressad. I morse vaknade han vid 8 men då gick pappa upp med honom och gav ersättning. Sen har vi kört halvtimmesamningar med 2 h i mellan. Känns betydligt bättre.

Fick amma inför svärmor idag med. Gick bra det också även om jag stressade upp mig själv lite väl.

Känns som jag inte hinner med Oskar i hans utveckling. Han tar igen sin dag han kom efter med råge detta dygnet.
Skönt att det funkar med amningsnappen!! Vi hade aldrig fått igång amningen utan den, barnmorskan som gav oss den andra natten på bb när jag va förtvivlad skulle jag kunna krama om varje dag.

Jag bullar upp med kuddar och halvsover när han äter på natten, när han somnar ifrån det så lägger jag tillbaks honom i vaggan och sen somnar jag rätt kvickt också. Ser bara till att det är mycket kuddar så han ligger bekvämt och når utan bekymmer.
Sen vänjer man sej efter nån vecka, dom första veckorna är man ju totalt färdig.

"offentlig" amning va skitjobbigt i början, såpass att utdrivningen inte kom igång.. Men det har tack och lov släppt, jag är fortfarande lite obekväm med att ha svärmor i urringningen när jag ammar men profylaxandas i tankarna (orkar liksom inte ta diskussionen:meh:)

På tal om offentlig amning (tror inte jag skrivit om det) så var vi i kristinehamn på marknad för några helger sen. Det är marknad i en liten by så man går runt i byn. Det var jättevarmt, cornelis hungrig och vi hittade ingen sittplats i skuggan. Till slut hittade jag en sten bredvid grusvägen att sitta på. Sambon går och köper fika och när han kommer tillbaka säger han lite försiktigt "ähh duu det är ett djur med svans på stenen" och jag var lite frågande "vadå för djur med svans", stelnar till och reser på mig. Då säger sambon att det var en orm. Så där står jag på grusvägen, med cornelis som fortfarande käkar och det går massa folk förbi :rofl: oftast brukar C släppa om han blir störd men där och då typ vägra han släppa:angel:

Ikväll lyckades Ella med konststycket att kissa på mamma två gånger inom loppet av tio minuter :arghh: En gång när jag var på väg att lyfta ner henne i badbaljan och sen igen när jag skulle lyfta upp henne från skötbordet och flytta undan handduken för att ta på blöja och pyjamas... :meh:

Men hur delar man upp tiden mellan de vuxna, eller hur man ska säga? När hinner man med tre barn (eller annat antal), häst och sambo? Samt hem och allt annat som ska göras? Jag vill gärna ha häst igen framöver men känner att tiden känns svår på nåt sätt!
Jag kan ju bara svara för mig själv men sedan jag fick barn har jag valt att ha medryttare. Jag tycker det är skönt för alla parter. Jag har ridit 3-4 dagar i veckan under dessa år. Har valt uppstallning med mer eller mindre fullservice för att kunna lägga tiden på ridning. Red efter jobbet en dag i veckan (ibland innan jobbet) men oftast när barnen lagt sig. Missar alltså inte mycket tid med barnen. Sambon och jag hinner med att umgås de andra kvällarna och större delen av helgen då jag brukade vara i stallet tidigt på morgonen. Hem och övrigt hjälps vi åt med. Onlinehandling tillämpar vi då och då och tanken är att vi ska börja anlita städhjälp. Hur det blir när barnen blir större och har massa egna intressen som man ska skjutsa till vet jag inte men jag bör hinna rida sent på kvällen även då :)

På tal om häst+små barn så har jag ingen erfarenhet av det, men sambon och jag har väll lite lösa planer på att skaffa egen häst framöver. Vi tänker att den i så fall ska stallas upp i grannens lösdrift och förhoppningsvis kunna gå med i hennes verksamhet några dagar i veckan Det borde kunna fungera både tidsmässigt och ekonomiskt och då vi båda rider så kan det ju vara lite av en familjeaktivitet att gå till stallet!
Tills dess har jag min medryttarhäst där jag har turen att ha det väldigt flexibelt med allt

Medryttare vore trevligt men bor för långt bort från allt och alla... Mamman till Vs än så länge yngsta syskonbarn ska testa connemaran imorgon söndag, hon red welshen vi hade innan hon blev gravid, det är väl det närmsta vi kommer medryttare :D

Tanken var ju att (näst) yngsta sonens sambo skulle rida men nu är hon gravid och verkar inte vilja rida förrän barnet är ute.

Jag har ingen panik men det är tråkigt för ponny(yer) och min själ att det inte fungerar just nu.

Úff. Fröken Alma Dögg sover bäst tilö dammsugaren ibland kan vi luras o använda app i telefonen, men långt från alltid... Mamman kan inte sova till dammsugaren... Jobbigt combo... tur pappan sover till allt, just nu har dom somnat till dammsugarens melodi medans pappan halvligger på höger sida uppbullad på kuddar o barnet sover nöjt i sin sele... Säger bara tur att pappan kan sova hur som helst...

Ang. Häst o barn... Nu har vi ju bara skaffat oss vårt första barn o jag är mammaledig o pappan jobbar men hittills hittar vi tid till allt, jag har inte börjat rida ännu då doktorn vill att jag ska på koll först... Men pappan rider eller tränar vallning på kvällen, vallningen med unghundarna kan lillan hänga med på, hon får hänga med på det mesta i selen som man gör till fots. Jag går en promenad varje kväll alldeles ensam med hundarna, den kommer bytas ut till ridtur med hundarna senare... Nu har vi ju tur att Alma tycker papps duger lika bra som mamma (så länge hon är mätt) annars hade de ju inte funkat... o då hade jag nog inte pallat heller, jag har hittills inte blivit en "bara mamma" människa, jag är rätt mkt mitt vanliga Jg som helst vill sitta på hästryggen hela tiden... tror Alma kommer få en sån lycklig mamma när jag får börja rida igen... att gå från 10-12 hästar per dag till 2mån uppehåll... det är svååårt!

De senaste nätterna har Julius inte velat somna om efter mat och blöjbyte vid 04-05. Totalt klarvaken, skitglad och snackar massor
så det är svårt att sova, men man får väl vara nöjd att han är glad och rätt söt iaf :D
IMG_7543_zpsbbv4xckl.jpg

Tycker det är svårt att veta vad man ska ha på huvudet på dom när det är sommar och varmt nu. Vad har ni? Julius är väldigt varm av sig och gillar inte att ha mössa, men känns som om man vill skydda huvudet även om han inte är direkt i solen?

De senaste nätterna har Julius inte velat somna om efter mat och blöjbyte vid 04-05. Totalt klarvaken, skitglad och snackar massor
så det är svårt att sova, men man får väl vara nöjd att han är glad och rätt söt iaf :D
IMG_7543_zpsbbv4xckl.jpg

Tycker det är svårt att veta vad man ska ha på huvudet på dom när det är sommar och varmt nu. Vad har ni? Julius är väldigt varm av sig och gillar inte att ha mössa, men känns som om man vill skydda huvudet även om han inte är direkt i solen?

Jag har solhatt i solen annars ingenting :)

4,5 timme!!! Donnan har aldrig sovit ett så långt pass nattetid förut. Mina stackars bröst sprängs :pO_o

Vi hade också en sån natt inatt, så skönt att få sova lite längre sammanhängande! Nu är jag dock vaken trots att han sovit sen halv tre, har varit vaken en timma :banghead: helt i onödan... Mina tuttar ventilerar sig själva, visst blir lite hårda men dom läcker a la fontän när det blir lite för högt tryck :rofl:

Vi hade också en sån natt inatt, så skönt att få sova lite längre sammanhängande! Nu är jag dock vaken trots att han sovit sen halv tre, har varit vaken en timma :banghead: helt i onödan... Mina tuttar ventilerar sig själva, visst blir lite hårda men dom läcker a la fontän när det blir lite för högt tryck :rofl:

Önskar mina också gjorde det! Här droppar det bara om donnan gråter hysterisk...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 051
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar