Vårföräldrar 2017 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå det här med fler barn. Jag trivdes enormt bra med att vara gravid! Förlossningen var häftig och nåt jag vill uppleva igen. Men veckorna efter, när en ska läka och landa i allt nytt :wtf: usch, har aldrig mått så dåligt som de första tre veckorna.

Sen tänker jag på att skaffa häst. Hur tusan går der ihop med ett litet barn, eller flera?!
Exakt så kände jag med första, att det var veckorna efter förlossningen som var värst. Därför skiljer det också 3,5 år mellan de första syskonen. Småbarn och häst funkar alldeles utmärkt om barnet i fråga tycker om sin pappa och tar flaska. Det gjorde inte barn nummer två... Av den anledningen känns det klokt att vänta med hästköp för min del när jag till slut lyckades sälja min förra häst av helt andra anledningar än graviditeten. Det är mycket skönare att vara i stallet när man inte måste stressa ihjäl sig för att man har en gallskrikande unge hemma :D

Apropå det här med fler barn. Jag trivdes enormt bra med att vara gravid! Förlossningen var häftig och nåt jag vill uppleva igen. Men veckorna efter, när en ska läka och landa i allt nytt :wtf: usch, har aldrig mått så dåligt som de första tre veckorna.

Sen tänker jag på att skaffa häst. Hur tusan går der ihop med ett litet barn, eller flera?!

Vänta tills barnet är lite mer självgående... Jag har mina ponnyer hemma men hinner inte göra något på dagen eftersom Viktor inte sover i vagnen om den inte rör sig och knappt då. På kvällen kommer pappan typ 90min innan Viktors kvällströtthet kickar in och då ska jag hinna med skola, duscha, ta hand om djuren (vi har hundar också) osv.

När han var alldeles färsk så sov han när pappan kom hem och då hann jag börja sätta igång ponnyn men senaste typ fyra veckorna har det varit omöjligt :(

Har fem retropi blöjor i tvättmaskinen nu, vi ska börja prova imorgon efter sonens första skolavslutning, han har blivit stor så fort :heart
Tänker bäst o prova hemma i lugn o ro. Spännande :)

Hoppas det går bra med blöjorna :) Vi har bara kört retropi och är supernöjda. Några av våra 20 har blivit dåliga i PULen efter två års användning, men resårer och knappar är fortfarande som nya.

Hoppas det går bra med blöjorna :) Vi har bara kört retropi och är supernöjda. Några av våra 20 har blivit dåliga i PULen efter två års användning, men resårer och knappar är fortfarande som nya.

Vi premiärprovar just nu verkar sitta åt o har inte läckt (än?) :) men hur katten vet jag att hon kissat/blöjan är blöt? Blir den liksom torr inne eller känner hon sig blöt?:confused:

Jag hade gärna haft fler förlossningar för det va ju en sjukt fräck känsla, men jag störtvägrar att vara gravid igen! Jag suger på att vara gravid med äger fett på förlossningar :D Hur fasen det nu går ihop :confused::angel:

Igår låg vi ute på gräsmattan hela eftermiddagen. Bebis i liggdelen på marken, jag på en filt med en bra bok och storasyster hoppade studsmatta och busade med hundarna. Helt underbar dag :love:

Nu regnar det och vi är alla instängda i huset :meh: Sambon fyller år på söndag så vi ska ha lite folk på hamburgargrillning imorgon kväll, så jag sitter och akriver inköpslista. Han vill ha en utsvävande hamburgarbuffe med lite mer än det vanliga. Jaha och vafasen innebär det??:confused:

Jag vaknar fortfarande i panik när jag känner eftervärkarna. Förlossningen var väldigt traumatiskt. Känner inget sug alls efter att föda fler barn. Vår familj känns hel nu.

Kör lite rökt paprika och piklade grönsaker. Hemmagjorda dressingar, inlagd gurka. Det är mumsigt. Och så mini-hamburgare så man kan testa allt.

Igår tog det 40 min efter att vi kom hem så funkade amningen (med amningsnapp TACK @Fille). Han åt i en timme 3 gånger under kvällen. Sen på natten åt han i 2.5 h. Trodde jag skulle avlida ett tag där. Han skrek som en galning i panik så fort han lämnade bröstet. Och jag var så trött så jag somnade konstant hela tiden. Var så sönderstressad. I morse vaknade han vid 8 men då gick pappa upp med honom och gav ersättning. Sen har vi kört halvtimmesamningar med 2 h i mellan. Känns betydligt bättre.

Fick amma inför svärmor idag med. Gick bra det också även om jag stressade upp mig själv lite väl.

Känns som jag inte hinner med Oskar i hans utveckling. Han tar igen sin dag han kom efter med råge detta dygnet.

Angående flera barn. Vi kände oss först nöjda med ett, men kände sedan att två blir bra. Jag har planerat avvecklingen av bebiskläder och andra ting, men vill inte alls det just nu. Sambon tycker jag ska köpa en Opel Zafira när min bil går i graven i vår och då möjliggör bilen en till bebis (själv är jag inne på en mindre) :eek:. Mår bra som gravid och är fortfarande helt hög på vilken fantastisk förlossning jag hade. Lyckligtvis är tvååringen ganska bra på att avskräcka de tankarna. Vi var iväg ensamma igår för att lämna av bröstmjölk i staden och jag var helt slut när jag kom hem. Hon är inne i en ålder med noll och intet konsekvenstänk (se "springa på parkeringsplatser") och frekventa meltdowns. Jag tyckte vi förtjänade varsin glass efter Ica maxi, men hon fick tidernas utbrott på att jag virade en pappersservett runt glasspinnen och vrålade i 10 min. Jag fick inte hålla i glassen, hon ville inte hålla i glassen, jag fick inte äta den och inte heller slänga den :meh:.
Kaffebryggaren som vi köpte i mars har gått sönder också, så hopplösheten liksom späddes på av min koffeinbrist.

Så jag känner mig tudelad och får nog ta en ny funderare om några år.

Exakt så kände jag med första, att det var veckorna efter förlossningen som var värst. Därför skiljer det också 3,5 år mellan de första syskonen. Småbarn och häst funkar alldeles utmärkt om barnet i fråga tycker om sin pappa och tar flaska. Det gjorde inte barn nummer två... Av den anledningen känns det klokt att vänta med hästköp för min del när jag till slut lyckades sälja min förra häst av helt andra anledningar än graviditeten. Det är mycket skönare att vara i stallet när man inte måste stressa ihjäl sig för att man har en gallskrikande unge hemma :D

Men hur delar man upp tiden mellan de vuxna, eller hur man ska säga? När hinner man med tre barn (eller annat antal), häst och sambo? Samt hem och allt annat som ska göras? Jag vill gärna ha häst igen framöver men känner att tiden känns svår på nåt sätt!

Vi premiärprovar just nu verkar sitta åt o har inte läckt (än?) :) men hur katten vet jag att hon kissat/blöjan är blöt? Blir den liksom torr inne eller känner hon sig blöt?:confused:

Precis som Lil-sis sa, du kan känna efter med ett finger. Jag tycker det känns på blöjan att den behöver bytas också, de är lite fluffiga när du sätter på dem och blir mer satta när det är kiss i dem. Blöjorna luktar inte illa, så för att upptäcka bajs får du kika baktill. Skulle de läcka vid låren får du testa olika inställningar med knapparna, det är lite trial and error i början :)

Igår tog det 40 min efter att vi kom hem så funkade amningen (med amningsnapp TACK @Fille). Han åt i en timme 3 gånger under kvällen. Sen på natten åt han i 2.5 h. Trodde jag skulle avlida ett tag där. Han skrek som en galning i panik så fort han lämnade bröstet. Och jag var så trött så jag somnade konstant hela tiden. Var så sönderstressad. I morse vaknade han vid 8 men då gick pappa upp med honom och gav ersättning. Sen har vi kört halvtimmesamningar med 2 h i mellan. Känns betydligt bättre.

Fick amma inför svärmor idag med. Gick bra det också även om jag stressade upp mig själv lite väl.

Känns som jag inte hinner med Oskar i hans utveckling. Han tar igen sin dag han kom efter med råge detta dygnet.

Jag var mer död än levande de första 2-3 veckorna efter förlossningen, sen var jag halvdöd några veckor och nu när liten snart är 8 veckor så är jag inte pigg, men det känns okej. Man har liksom vant sig vid att vara vaken flera gånger, och ibland flera timmar, varje natt och kommit på knepen för att amma och vila samtidigt och så har jag äntligen accepterat att jag inte kommer få nånting gjort under dagen och att om det blir något gjort så är det en bonus :up:

Märta har kommit på att det här med att sova på dagen är onödigt. Läser att de ska sova mellan 16 och 19 timmar/ dygn men Märta är vaken nästan hela dagen.. bör jag vara orolig?

Har velat svara på det här men inte hunnit. Hang in there! Jag har belönats med två väldigt vakna barn och du behöver inte vara orolig. Jag tyckte det var jättejobbigt när S var liten och hon sov 20-30 min på hela dagen och somnade framåt 23 på kvällen. Lillebror spelar i samma liga, men är inte lika extrem. Jag tyckte det var svårt att underhålla en så liten bebis under så många vakna timmar, samtidigt som man fick ge avkall på det man själv ville göra. Typ äta mat eller gå på toa. Håller tummarna för att du kan få avlastning på något vis.

Amningsnapp är bäst!! Det är nästan så man borde få en så fort ungen är ute! Men på BB i karlskoga blev vi faktiskt erbjudna amningsnapp men hade med en själva :)

Vad gäller amning på nätterna så halv sitter jag upp mwd en kudde bakom huvudet och sover medans fröken äter. Brukar vakna när hon släpper och vill lägga sig tillrätta för att sova vidare. Då flyttas hon över i spjällsängen :up:

Men hur delar man upp tiden mellan de vuxna, eller hur man ska säga? När hinner man med tre barn (eller annat antal), häst och sambo? Samt hem och allt annat som ska göras? Jag vill gärna ha häst igen framöver men känner att tiden känns svår på nåt sätt!

:D Jag (vi)har tre barn o två hästar :D mycket kärlek o gråa hår :banana:
Nu är det ett glapp o de två stora (7 o 5) är ju "stora" o relativt självgående. Jag fixar stallet med hästarna på kvällen och mannen mockar på morgonen. Rider varannan dag ca 45 minuter. Har hästarna hemma. Har lagt tävling och tränkngsambitionerna på hyllan nu och är glad för din tiden jag får (i tystnad) i skogen varannan kväll :D

Hur det blir när bebis blir stor o vi båda börjar jobba helt igen vet jag inte, men nu är vi här :heart

:D Jag (vi)har tre barn o två hästar :D mycket kärlek o gråa hår :banana:
Nu är det ett glapp o de två stora (7 o 5) är ju "stora" o relativt självgående. Jag fixar stallet med hästarna på kvällen och mannen mockar på morgonen. Rider varannan dag ca 45 minuter. Har hästarna hemma. Har lagt tävling och tränkngsambitionerna på hyllan nu och är glad för din tiden jag får (i tystnad) i skogen varannan kväll :D

Hur det blir när bebis blir stor o vi båda börjar jobba helt igen vet jag inte, men nu är vi här :heart

Min sambo är ju inte hästintresserad och dessutom allergisk så han mockar nog helst inte på morgonen :p även om han såklart skulle ställa upp om jag blev sjuk eller så! Mitt mål är att köpa häst när jag är färdigpluggad, om tre år. Men då kommer vi ju båda jobba 75-100%, sen ska det lagas mat, handlas, städas, veden ska fixas osv!

Jag har precis stuvat in allt vad heter ridkläder i den stora garderoben på ovanvåningen. Jag ser inte att jag hittar tid eller ork det närmsta året (minst) på att hitta ny medryttarhäst och pengar för att köpa egen finns inte på utterliggare några år efter det.! Får se hur det ser ut framöver, men förhoppningarna finns ju fortfarande :up:

Har velat svara på det här men inte hunnit. Hang in there! Jag har belönats med två väldigt vakna barn och du behöver inte vara orolig. Jag tyckte det var jättejobbigt när S var liten och hon sov 20-30 min på hela dagen och somnade framåt 23 på kvällen. Lillebror spelar i samma liga, men är inte lika extrem. Jag tyckte det var svårt att underhålla en så liten bebis under så många vakna timmar, samtidigt som man fick ge avkall på det man själv ville göra. Typ äta mat eller gå på toa. Håller tummarna för att du kan få avlastning på något vis.

Känns skönt att veta, då behöver ja ginte oroa mig. Avlastning finns men Märta tycker itne att pappa duger just nu vilket gör att det blir väldigt jobbigt. Han har inte så mkt tålamod när hon skriker heller... hoppas att det blir bättre.

I dag är en sån dag där jag känner mig ledsen, nedstämd, otillräcklig och irriterad på allt o alla. Dålig sömn och Märtaplåster, hinner inte göra något annat än att bära och mata. Lämnat ledsen Märta till sin pappa nu medan jag försöker få i mig lite mat... jag behöver en stor påse godis!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 051
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar