Vårföräldrar 2016 del 4

Liten uppdatering från oss. Efter en helvetes natt och dag på cytotec så pratade jag med världens bästa läkare som gav mig möjligheten till snitt. (Bara att man fick vara delaktig, älskar numera sjukvården!) Världens bästa beslut (fastän det gör väldigt ont nu). Den 11:e maj kom därför lille Otto till världen. 2910 gram och 49,5 cm lång. Skrek redan på utvägen och drog med sig plasten som de lagt över min mage. Fick högsta betyg på apgar och har på riktigt helt sjukt starka armar, han har redan biceps. Inte undra på att det varit livat i magen:p

Nu är vi på BB och försöker få till amningen, men usch så svårt det är. Känns så osäkert så vi funderar lite på ersättning i dagsläget. @sicx hur tog ni det beslutet?

Söt som socker är han iaf, är så himla kär!!
Åh grattis!!

Amning ÄR inte alltid så enkelt!
Hur ni än väljer göra så blir det bra, ersättningarna är ju väldigt bra idag :)

Liten uppdatering från oss. Efter en helvetes natt och dag på cytotec så pratade jag med världens bästa läkare som gav mig möjligheten till snitt. (Bara att man fick vara delaktig, älskar numera sjukvården!) Världens bästa beslut (fastän det gör väldigt ont nu). Den 11:e maj kom därför lille Otto till världen. 2910 gram och 49,5 cm lång. Skrek redan på utvägen och drog med sig plasten som de lagt över min mage. Fick högsta betyg på apgar och har på riktigt helt sjukt starka armar, han har redan biceps. Inte undra på att det varit livat i magen:p

Nu är vi på BB och försöker få till amningen, men usch så svårt det är. Känns så osäkert så vi funderar lite på ersättning i dagsläget. @sicx hur tog ni det beslutet?

Grattis Ottisen!
Har varit här och snokat mer än vanligt i väntan på uppdatering från dig!

Grattis!!! Vad skönt att du slapp ligga och ha onödigt ont i en massa timmar extra, snitt gör ju jobbet precis lika bra :D

Angående amningen så hade vi ju innan hon kom bestämt oss för att dela på matningarna redan från början. Antingen med att sambon gav ersättning eller att jag pumpade och han gav bröstmjölk i flaska.

Amningen funkade bra både för mig och bebis men när mjölken rann till (dag 3 ungefär) och brösten blev vattenmeloner och stenhårda så hade bebis inte riktigt tålamod med att ta tag ordentlig längre och jag tyckte bara det blev jobbigt och inte var det speciellt trevligt och mysigt heller. Samtidigt tog ongen flaskan hur bra som helst och då kände jag att nej, amningen kan ha det. Sambon höll med och tyckte inte jag skulle må dåligt i onödan.

Så egentligen var det ett väldigt enkelt beslut även om jag lite då och då kan känna att jag borde fortsatt, mer för min skull än hennes. Hon mår ju hur fint som helst men jag får för mig att jag borde "kämpat mer" även om jag vet att det bara hade gett mig mer ångest. Vi båda två här hemma tycker faktiskt det är sjukt skönt att ge ersättning, sambon är ju dessutom mer delaktig nu än vad han hade kunnat vara vid amning.

Känn inte att du måste amma, vill du inte så sluta. Jag gjorde det i 3 dagar sen fick det vara nog. Ongen mår precis lika fint på ersättning, och sover kanske till och med lite längre pass åt gången som bonus ;)

Jag har hört att det är svårare att få igång amningen efter kejsarsnitt, men jag vet inte om det stämmer. Är himla glad att Bebis gör ett bra jobb med att suga, han grabbade tag redan strax efter förlossningen. Han sköter jobbet och jag behöver bara hålla upp honom så han kommer åt.

Grattis!!!

Grattis @Ottisen !
Jag hade oxå svårt att få till amning efter snitt. Delammade 4 månader och har en frisk dotter med bra immunförsvar och noll allergier...
Gör som känns bäst!

Jag har hört att det är svårare att få igång amningen efter kejsarsnitt, men jag vet inte om det stämmer. Är himla glad att Bebis gör ett bra jobb med att suga, han grabbade tag redan strax efter förlossningen. Han sköter jobbet och jag behöver bara hålla upp honom så han kommer åt.

Jag snittades och det tog lite längre tid att få igång amningen. Men bebis sög på och när mjölken väl kommit har det inte varit några problem!

Hoppar in utifrån och tänker att hormonerna inte hinner komma igång på samma sätt när det blir snitt än när det blir vaginal förlossning. Därav att det kan ta längre tid.
Men jag är inte säker.

Hoppar in utifrån och tänker att hormonerna inte hinner komma igång på samma sätt när det blir snitt än när det blir vaginal förlossning. Därav att det kan ta längre tid.
Men jag är inte säker.
Det låter troligt ändå. Jag var extremt ofärdig i kroppen, det var bara lilleman som var redo för världen och verkar ha sparkat sönder fosterhinnorna:) han kände nog på sig att det skulle dröja annars. Otålig som sin mamma:)

Fortfarande ungen kvar på insidan här...har börjat förlika mig med att jag kommer få bli igångsatt på torsdag. Skulle vid det här laget bli extremt förvånad om förlossningen plötsligt bara startade av sig själv. BF+10 idag. :cautious:

Fortfarande ungen kvar på insidan här...har börjat förlika mig med att jag kommer få bli igångsatt på torsdag. Skulle vid det här laget bli extremt förvånad om förlossningen plötsligt bara startade av sig själv. BF+10 idag. :cautious:

Tittar in från hösttråden med en liten ljusglimt. Min syster gick 14 dagar över tiden, var inbokad för igångsättning på onsdagen. Hon hade i princip inga känningar innan och var så jädra less. Men natten innan igångsättningen går vattnet och sex timmar senare är bebis ute, så du kanske ska förbereda dig för igångsättning men förlora inte hoppet att det kommer igång av sig självt :)

Igår var jag och ongen gräsänklingar för första gången, sambon skulle på en liten öl- och tv-spelskväll hos en vän och jag och Zelda fick klara oss hela 12 timmar själva. Det gick givetvis hur bra som helst :D

Tidigare på dagen igår var vi på bryggerikalas med rätt hög ljudnivå och massor med stimmigt folk runt omkring så ongen var lite svårsövd när vi kom hem men annars ingen skillnad. Rätt härdad 15 dagars bebis :angel:

Och eftersom pappa inte var hemma så fick han leva med att hans sängplats var upptagen när han väl dök upp :love: Man får passa på när det finns plats för ongen i sängen och det uppskattades visst eftersom kiddot började natten med att sova mellan 24-05 utan matpaus! Det får gärna bli en vana :D

Heja lillkorven snart är du ute vare sig du vill eller inte:) och njut av varenda förvärk, tror du har massa igen av att ha sådana, det var ju bristen på sådana som gjorde mitt förlopp så konstigt! Det är verkligen världsbäst när de kommit så du har en massa att se fram emot:) kram!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka