Vårföräldrar 2016 del 4

Samma ställe som jag valt, om jag nu får vara där :) Berätta gärna sen om vad du tyckte om stället :)

Åh, kul! Kan absolut recensera det sen. :) Jag har redan varit där på ofrivilliga "studiebesök" ett par gånger pga diverse komplikationer och alla vi har träffat där hittills har varit jättegulliga. :)

Jag var jättenöjd med förlossningen och hyffsat nöjd med eftervården på BB-hotellet. Barnmorskorna var super, men vi stötte på en väldigt otrevlig barnläkare. De klantade sig också med administrationen vilket ställde till bekymmer för oss. Allt annat var vi nöjda med. Framförallt kände vi hela tiden att barnmorskorna hade gott om tid för oss, både på förlossningen och eftervården. Och i själva utdrivningsskedet hade vi två barnmorskor och en uska på plats i rummet, vilket kändes tryggt.

Lycka till!

BF+ 12 idag och inga tecken på att ungen tänker flytta ut inom överskådlig framtid. Min mamma gick över flera veckor under flera av sina graviditeter och mina äldre systrar gick över rejält med sina ungar. Några igångsättningar där också. Så jag börjar förlika mig med att jag också drabbats av familjens kassa förlossnings-gener. Blä. :down:

(Det enda positiva med igångsättning är väl att vi iaf är garanterade en plats på vårt valda sjukhus då. Med tanke på trängseln i Stockholms förlossningsvård för närvarande så hade jag börjat oroa mig för att behöva föda i en korridor nånstans... :cautious:)
Vart vill du föda? :-)

Är det bara jag som har problem med blöjmonteringen? Vi har testat flera olika sorter, men jag får även den bästa o minsta att läcka både här och där (oftast sker olyckorna i sambons famn o på hans T-shirt...). Antar att jag inte får helt till det när han är sprattlig. Ngn med tips?

Vi fick byta stl väldigt fort på våra, första prematur, 2 veckor senare stl 1 och bara 3 veckor efter det bytte pojken till stl 2 & nu ska vi snart på stl 3 till han. Så det kan gå fort, o kanske funkar bättre med en större blöja.
Sen som @Akvileja skrev så får vi också "peta" ner snoppen annars så läcker det ;)

Pampers funkar inte alls här, där är typ ett nät i deras blöjor som klibbar fast i rumpan på dom. O luktar typ kemikalier :crazy::crazy:

Dag 2 av Zelda och mamma ensamma hemma medan pappa jobbar. Ongen som sovit och ätit som om hon hade skalmans mat- och sovklocka bestämde sig, i samma sekund som papi åkte till jobbet igår, för att sova på dagen är sjukt överskattat. Så den där 18 dagar gamla bebisen har idag haft en vakenperiod på 5 timmar :eek: 10.30-15.30 typ. Nu somnade hon äntligen i famnen på mig, men det har liksom inte blivit så mycket gjort idag :angel:

Tog en promenad med vagnen på nästan två timmar eftersom hon sover jättebra i den men icke, hon låg där så fint och tittade på allt möjligt, inte en chans att hon tänkte sova inte:D

Men det gör inget så länge hon fortsätter sova bra på nätterna, vi tar liksom inte morgon förrän vid 10 halv 11 :angel::love:

Ellis blir 1 månad i övermorgon och nu känner jag att jag börjar komma in i småbarnslivet lite. Har haft svårt att ställa in mig på att bara få sova stötvis och att inte kunna hålla samma ordning hemma. Har även haft svårt att lita på att maken kan ta hand om honom på samma sätt som jag och har varit där och petat och kommenterat hela tiden och det har ju inte varit jätteuppskattat om man säger så.. Men nu börjar allt lägga sig och rutinerna börjar falla på plats och det är så skönt :)

En undran dock; hur mycket fiser era bebisar? :D Ellis pruttar som en hel karl och jag funderar på om det är nåt jag äter, om jag rapar honom för dåligt eller om han helt enkelt är en pruttig bebis? Ang rapningen så går det bra på dagarna men på nätterna är det stört omöjligt att få honom att rapa :eek: Innebär att han ofta har lite magknip på morgnarna när både han och jag vill sova...

Ellis blir 1 månad i övermorgon och nu känner jag att jag börjar komma in i småbarnslivet lite. Har haft svårt att ställa in mig på att bara få sova stötvis och att inte kunna hålla samma ordning hemma. Har även haft svårt att lita på att maken kan ta hand om honom på samma sätt som jag och har varit där och petat och kommenterat hela tiden och det har ju inte varit jätteuppskattat om man säger så.. Men nu börjar allt lägga sig och rutinerna börjar falla på plats och det är så skönt :)

En undran dock; hur mycket fiser era bebisar? :D Ellis pruttar som en hel karl och jag funderar på om det är nåt jag äter, om jag rapar honom för dåligt eller om han helt enkelt är en pruttig bebis? Ang rapningen så går det bra på dagarna men på nätterna är det stört omöjligt att få honom att rapa :eek: Innebär att han ofta har lite magknip på morgnarna när både han och jag vill sova...
Vi har också en fis-fia här. Värst är det på bajs-dagen (hon bajsar var 4:e dag) för då luktar det rejält om den söta lilla bebisens pruttar också. Hon verkar dock inte nämnvärt störd av det så jag tänker att hon får vara en pruttig bebis. :D

Dag 2 av Zelda och mamma ensamma hemma medan pappa jobbar. Ongen som sovit och ätit som om hon hade skalmans mat- och sovklocka bestämde sig, i samma sekund som papi åkte till jobbet igår, för att sova på dagen är sjukt överskattat. Så den där 18 dagar gamla bebisen har idag haft en vakenperiod på 5 timmar :eek: 10.30-15.30 typ. Nu somnade hon äntligen i famnen på mig, men det har liksom inte blivit så mycket gjort idag :angel:

Tog en promenad med vagnen på nästan två timmar eftersom hon sover jättebra i den men icke, hon låg där så fint och tittade på allt möjligt, inte en chans att hon tänkte sova inte:D

Men det gör inget så länge hon fortsätter sova bra på nätterna, vi tar liksom inte morgon förrän vid 10 halv 11 :angel::love:
Rutinerna hinner ändras lååånga gånger de här första månaderna. :)Skönt med bebis som sover bra på nätterna!

Jag vågar knappt skriva av rädsla för att jinxa det, men hade första barnet sovit så här bra som bebis gör nu hade jag nog haft fler barn vid det här laget. Lill-fia somnar vid 9-rycket och vaknar för lite (med betoning på lite) mat vid 3-4 rycket och sedan sover hon gärna till 8-9. Dessvärre har vi ju lite andra morgonbestyr med ett till barn som ska iväg så vi får ofta väcka bebis för att hon ska hinna äta och få på sig lite nya kläder innan vi tar morgonpromenaden i barnvagnen.

Rutinerna hinner ändras lååånga gånger de här första månaderna. :)Skönt med bebis som sover bra på nätterna!

Jag vågar knappt skriva av rädsla för att jinxa det, men hade första barnet sovit så här bra som bebis gör nu hade jag nog haft fler barn vid det här laget. Lill-fia somnar vid 9-rycket och vaknar för lite (med betoning på lite) mat vid 3-4 rycket och sedan sover hon gärna till 8-9. Dessvärre har vi ju lite andra morgonbestyr med ett till barn som ska iväg så vi får ofta väcka bebis för att hon ska hinna äta och få på sig lite nya kläder innan vi tar morgonpromenaden i barnvagnen.

Jo, de där rutinerna är ju himla ombytliga! Det är så typiskt dock att hon sovit jättebra om dagarna medan sambon varit hemma och så fort jag inte har hans hjälp längre så jäklar är ongen världens piggaste hela dagen :D

Skönt att hon sover så många timmar på nätterna! Zelda äter typ med 3 timmars intervaller på nätterna, sambon tar matning 23 och sen första kl 07 ungefär (om hon vaknat) och jag tar matningarna i mellan. Men sen ligger vi ju kvar och sover någon timme till när sambon drar till jobb :)

Intressant, och hoppingivande att läsa om era lite äldre barn.

Lillkillen, 14 dagar idag, äter, sover och skriker dagarna i ända. Och nätterna. Skrik blir det bara när vi byter blöja, han ska ligga i vagnen eller 5 min på sängen för att mamma ska byta tröja eller liknande, eller när han inte får mat hela tiden. Det känns som han nästan bara är vaken när han sover o äter. Får liksom passa på när han är mätt, vaken och på bra humör att lägga honom 5-10 min i banygymmet och träna magliggande samt huvudvridningar.

Och just ja, han sover helst vid mammas bröst eller i ngn av våra famnar. Så det kvittar om han sover eller är vaken. Och äter säkert minst 10 timmar/dygn och då många gånger med bara typ 15 min vilopaus mellan gångerna.

Just ja, pruttar jättemycket! Ibland med lite bajs i blöjan också. Jag rapar aldrig efter amning - måste man det?

Och bajsar var 4:e dag? Lillen har nog 4-6 FULLA bajsblöjor/dag och ytterligare ett gäng kissblöjor med lite bajs i. Så det känns som han iaf får i sig mjölk vid mastodontamningarna som fortfarande ofta ligger kring timmen.

Lillkillen, 14 dagar idag, äter, sover och skriker dagarna i ända. Och nätterna. Skrik blir det bara när vi byter blöja, han ska ligga i vagnen eller 5 min på sängen för att mamma ska byta tröja eller liknande, eller när han inte får mat hela tiden. Det känns som han nästan bara är vaken när han sover o äter. Får liksom passa på när han är mätt, vaken och på bra humör att lägga honom 5-10 min i banygymmet och träna magliggande samt huvudvridningar.

Och just ja, han sover helst vid mammas bröst eller i ngn av våra famnar. Så det kvittar om han sover eller är vaken. Och äter säkert minst 10 timmar/dygn och då många gånger med bara typ 15 min vilopaus mellan gångerna.

Just ja, pruttar jättemycket! Ibland med lite bajs i blöjan också. Jag rapar aldrig efter amning - måste man det?

Och bajsar var 4:e dag? Lillen har nog 4-6 FULLA bajsblöjor/dag och ytterligare ett gäng kissblöjor med lite bajs i. Så det känns som han iaf får i sig mjölk vid mastodontamningarna som fortfarande ofta ligger kring timmen.
Vår pruttmaskin bajsade efter varje amning den första månaden, så många bajsblöjor blev det. Åt lite mer jämnt över dygnet tidigare utan det är den senaste veckan/orna som hon tankar upp på kvällen och sedan äter väldigt lite på natten.

Sonen ammade jag varannan timme i minst 1 timma varje gång dygnet runt de första 3-4 månaderna. Var betydligt mer hålögd då, trots att jag kunde "vila" i soffan hela dagarna eftersom det inte fanns någon annan att underhålla. Han var också ett barn som inte sov i vagnen eller i vagga/spjälsäng utan endast i famnen eller på bröstet. Så jag är fortfarande lite chockad över hur smidigt det kan vara med en bebis som äter var 3-4 timma, äter klart på ca 20 minuter och som sover bra i vagn eller i säng och kan sova långa pass både på dagen och på natten. Dessutom nästan alltid glad, vaknar sällan och gråter utan man märker att hon vaknat när man hör någon som ligger och pratar och skrattar för sig själv. Så väntar på bakslaget. Mannen säger att vi åtminstone kommer få igen för allt smidigt när hon är en sisådär 13-14 år...:o;)

Jag vet att någon svarade mig i början "det blir bättre". Just då kändes det som en klen tröst men det blir faktiskt bättre. 14 dagar är ingen ålder och vissa bebisar är mer bestämda än andra. Min är en sån där bestämd typ och det märktes väldigt tydligt i föräldragruppen idag. Alla är lika gamla så när som på en vecka. 5 av 6 bebsar var lugna, mysiga och hyfsat tysta. Min brötbebis charmade byxorna av alla för han ska visa alla konster han kan och låta så mycket han kan och få ögonkontakt med precis alla. Och sen blir han ju trött fort eftersom han gör av med så mycket energi.
Han var som din i början och det var som en uppenbarelse när han började uppskatta att ligga för sig själv på en filt på golvet i 5 minuter. Helt ofattbart hur mycket man kan hinna med på 5 minuter! :eek: Men det tyckte han var okej först vid sådär en 7 veckors ålder har jag för mig. Började bajsa var tredje dag där någongång också (men det finns de som alltid bajsar flera gånger om dagen så det ska du inte hänga upp dig på).
Träna nacken sådär uttalat fanns det aldrig något behov av för han har alltid varit stark i nacken men magliggandet fick han av att ligga på mage på vårat bröst/mage och nacken tränades ju per automatik eftersom vi bar honom så mycket upprätt.
Jag kände inte heller ett behov av att rapa honom i början men sen började han kräkas och visa tydligt att han behöve få hjälp att få upp luften (börjar åla omkring med hela kroppen efter matningarna) så nu rapar förutom på nätterna då han somnar.
Han äter fortfarande oftare än de flesta men numera är han sjukt effektiv när han äter och är proppfull efter bara några minuter. Men när han var 2 veckor ammade jag fortfarande flera timmar i sträck på kvällarna och säkert en gång i timmen på dagen.

Mantrat som tar mig igenom det som är jobbigt: det är en så kort period i livet.

Sen att jag fått världens roligaste brötbebis som gärna leker med mig mest hela tiden när han är vaken och glatt följer med på alla äventyr är helt underbart :love:
Och accepterar man att han är kung så går allt väldigt smidigt och bra!;)

Det låter så mysigt när ni berättar om hur det är att ha ungarna på utsidan. :love: Börjar bli frustrerande att inte veta vem den där lilla personen som ligger och sparkas faktiskt är. Det känns som att gravid är mitt nya normaltillstånd, att jag kommer gå runt med en knölande sparkande mage resten av livet.

Igångsättning om ganska exakt 36 timmar om ingenting har hänt innan dess (men vem räknar? ;)). En kompis som var beräknad om drygt en vecka fick sin bebis idag, vilket inte direkt minskade min bebislängtan... Har en massa poänglösa smärtfria sammandragningar, men inget som tyder på att ungen tänker evakuera frivilligt. Suck. :meh:

Något jag gjort med mina två minsta barn är ett samlat collage på gravidbilder. På äldsta barnet kan jag inte göra det då alla bilder försvann i en datorkrasch för flera år sen. Så det finns bara tre gravidbilder i hans album kvar. Så nu efter tredje barnet börjar kampen mot kraftigt delade magmuskler och skinnpåsen som blivit efter att magen varit hem till två stora barn.

Andra barnet:
b192075.jpg

Tredje barnet (Obs, spegelvända kort):
b192074.jpg

Jaha, så mycket för min garanterade plats på rätt sjukhus! :mad: De ringde precis och meddelade att jag måste ringa tidigt imorgon och kolla så det finns plats för mig. Finns det inte plats så får vi antingen komma på eftermiddagen eller så ringer de runt och försöker(!) hitta plats på något annat sjukhus. Jag som hade fått en bestämd tid! :( Jäkla förlossnings-kris! :rage:

Kan inte folk lugna sig lite med födandet en ynka dag så jag får klämma ut ungen någon gång?! Jag vågar inte bli mer bollformad än såhär!

Jaha, så mycket för min garanterade plats på rätt sjukhus! :mad: De ringde precis och meddelade att jag måste ringa tidigt imorgon och kolla så det finns plats för mig. Finns det inte plats så får vi antingen komma på eftermiddagen eller så ringer de runt och försöker(!) hitta plats på något annat sjukhus. Jag som hade fått en bestämd tid! :( Jäkla förlossnings-kris! :rage:

Kan inte folk lugna sig lite med födandet en ynka dag så jag får klämma ut ungen någon gång?! Jag vågar inte bli mer bollformad än såhär!
Men! Om du måste välja annat sjukhus så kan jag iaf rekommendera Ackis, där kändes det dessutom ganska lugnt när jag var där. Såg faktiskt inte en enda annan födande haha. Hörde dock två stackare som tydligen fick sådana där blixtsnabba oväntade förlossningar. Själv låg man där med en seg kropp som inte ens fattat att den var gravid typ:p lycka till imorrn, någonstans får du ju plats och ut kommer ungen:)

Har varit på vår första barnvagsnpromenad, tyvärr med hungrig bebis så det blev lite gnäll. Magen kändes som en slamsa efteråt men det var ändå skönt att få röra på sig lite.

Hittills är Otto en sån där världssnäll bebis, (peppar peppar) äter sitt mål, sover därefter ca 3 h. Gnyr lite och äter igen. Bajsar gör han en hel del, men med tanke på mängden ersättning han lyckas trycka i sig så år det föga förvånande.
Vi var på åb på ackis igår, han hade bara gått ned 1 % sen födelsevikten så nu känns det så himla bra att vi startade med ersättning i tid. Alla, inklusive hunden, blev stressade vid amningsförsöken. Tänker att han iaf fick i sig råmjölken. Återstår bara att brösten ska fatta att de inte ska producera mer mjölk. Hittar inte så mkt information om det? Ska man bara stå ut med spänningarna och sen löser det sig automatiskt?

Återstår bara att brösten ska fatta att de inte ska producera mer mjölk. Hittar inte så mkt information om det? Ska man bara stå ut med spänningarna och sen löser det sig automatiskt?
Jag har slutat amma två gånger från full produktion till noll amning direkt. Jag har gjort på följande sätt:
  • Pumpat båda brösten helt tomma. Verkligen tömt varenda mjölkgång genom att massera ner mjölken.
  • Dragit på en tajt träningsbh och ett amningslinne ovanpå
  • Väntat så länge det bara gått sen gjort om från punkt 1
Första gången har det gått 4h mellan pumpningarna, nästa 8, nästa 12 och så vidare tills det gått 24h och därefter inget mer. Det har tagit ca 4 dagar. Gör man på detta sätt är risken för mjölkstockning som minst. Att bara handmjölka ut det värsta kan klogga igen mjölkgångarna och orsaka stockning och i värsta fall bröstböld.

Hoppas nedtrappningen går smidigt!

Mvh Miks

Har varit på vår första barnvagsnpromenad, tyvärr med hungrig bebis så det blev lite gnäll. Magen kändes som en slamsa efteråt men det var ändå skönt att få röra på sig lite.

Hittills är Otto en sån där världssnäll bebis, (peppar peppar) äter sitt mål, sover därefter ca 3 h. Gnyr lite och äter igen. Bajsar gör han en hel del, men med tanke på mängden ersättning han lyckas trycka i sig så år det föga förvånande.
Vi var på åb på ackis igår, han hade bara gått ned 1 % sen födelsevikten så nu känns det så himla bra att vi startade med ersättning i tid. Alla, inklusive hunden, blev stressade vid amningsförsöken. Tänker att han iaf fick i sig råmjölken. Återstår bara att brösten ska fatta att de inte ska producera mer mjölk. Hittar inte så mkt information om det? Ska man bara stå ut med spänningarna och sen löser det sig automatiskt?

Jag slutade ju tvärt, gjorde ingenting alls med brösten mer än att stoppa ner dem i en bh (amningsbh) och vänta ut möget. Duschade supervarmt och spolade på boobsen en del, då släppte dem en del mjölk utan att jag behövde massera något. De läckte också helt sjukt mycket när bebis skrek eller var i närheten, sjukt coolt egentligen:D Sen tog det 2-3 dagar innan det började lätta lite och efter en vecka hade det slutat ömma helt och brösten var inte alls spända. Nu är de tillbaka till normal storlek :up:

Pr

prova att rapa, det kan vara gaser i magen som gör att han vill snutta :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2