Vårföräldrar 2016 del 4

Jag blir tooookig! Hade jättemycket sammandragningar/förvärkar i flera timmar hela eftermiddagen. Och så kommer jag hem och lägger mig i soffan en stund för att invänta att det ska dra igång på riktigt och då försvann allt. :( 41+0 idag...

Imorgon har jag tid för överburenhetskontroll-ultraljud och tid hos min BM. Får se hur läget är då. Är så oerhört less på det här. :(

Jag blir tooookig! Hade jättemycket sammandragningar/förvärkar i flera timmar hela eftermiddagen. Och så kommer jag hem och lägger mig i soffan en stund för att invänta att det ska dra igång på riktigt och då försvann allt. :( 41+0 idag...

Imorgon har jag tid för överburenhetskontroll-ultraljud och tid hos min BM. Får se hur läget är då. Är så oerhört less på det här. :(

Usch, förstår det.
De där jädra förvärkarna är ju sådär tråkiga att de slutar när man vilar oftast. Men nu är det verkligen inte långt kvar kära du, om det så startar av sig själv eller det blir igångsättning så kan du ju inte ha mer än en vecka kvar i alla fall. Förstår om det inte känns som någon tröst just nu dock.

Håller alla tummar för att det sätter igång inatt för dig! :heart

Jag vet hur det känns, jag var helt säker på att det skulle dra igång flera gånger och sedan la det bara av:arghh:.

Men se det så här, nu är det inte många dagar kvar vad bebisen än tycker!

På väg hem från sjukhuset nu.
Äntligen blev vi tagna på allvar, hans ena öga är mindre än det andra ögat som vi påpekat sedan födseln men fått höra att det bara är utseendemässigt, då han inte är kontaktsökande eller svarar vid ögon/leende kontakt så reagerade BVC främst på det, så remis till ögonläkare fick vi.

Ang kräkningarna så tyckte dom först att vi skulle prova mjölkfritt, både för mig o ersättningen. Sen la han av värsta kaskadspyan nästan på läkaren och hon sa 'eh, ni kanske vill prova medicin istället?'
Så vi skulle få något utskrivet att börja med imorgon, kommer knte ihåg vad det hette men det ser jag imorgon..
Vad skönt att ni blev tagna på allvar!
Lilla C har ätit Nexium och någon till som jag kan kolla upp om du vill!

Hoppas verkligen det bara är utseendemässigt med ögat!

Mvh Miks

Usch, förstår det.
De där jädra förvärkarna är ju sådär tråkiga att de slutar när man vilar oftast. Men nu är det verkligen inte långt kvar kära du, om det så startar av sig själv eller det blir igångsättning så kan du ju inte ha mer än en vecka kvar i alla fall. Förstår om det inte känns som någon tröst just nu dock.

Håller alla tummar för att det sätter igång inatt för dig! :heart

:heart Jag har nästan börjat förlika mig med tanken att hon kokommer stanna inne tills vi jagar ut henne nästa vecka. Men hoppet är ju det sisista som överger en!

Jag vet hur det känns, jag var helt säker på att det skulle dra igång flera gånger och sedan la det bara av:arghh:.

Men se det så här, nu är det inte många dagar kvar vad bebisen än tycker!

Ja, det är ju skönt att veta att det går att starta igång det hela om det skulle behövas. Jag har börjat hojta till magen att "Snart blir du vräkt vare sig du vill eller inte så det är lika bra att du ger dig och kommer ut nu!" Men hon verkar ganska obrydd av mina hot.;)

Det här med amning!
Alltså - hur vet man att det är slut på mjölk i ett bröst? Kan man ladda ned ngn app med nivåindikator?

Bebis ammar vanligtvis runt en timme, med en till tre timmars intervall mellan amningstillfällena. På nätterna är det ännu längre intervaller. Nu ikväll, nyss, höll vi på i 1,5 timme, och få hade det gått 1,5 timme sedan förra amningstillfället om en timme. Så de senaste 4 timmarna har jag ammat i 2,5 timme! Han släpper bröstet emellanåt men visar tydligt att han vill ha mer. Ibland är han frustrerad och stoppar in handen i munnen istället för bröstet, och gnäller frustrerat. Han borrar ofta in näsan i bröstet så han kanske inte får luft emellanåt och släpper därför? Eller börjar mjölken i bröstet ta slut när han blir frustrerad?

Läste också att de sista dropparna är fetast och mättar. Hur vet jag när de kommer/har kommit? Och att det är dags att byta bröst?

Är detta normalt att amma så länge och ofta? Jag känner mig verkligen låst i sängen/soffan emellanåt. Och hur mkt kommer jag behöva amma när han växer och behöver ännu mer energi? Han hade gått upp bra i vikt på återbesöket på BB, så då verkade han iaf ligga på ett kaloriöverskott. Och på fredag får vi besök av BVC så då ser vi vidare viktökning. Men vad är era erfarenheter av amningen? Hur ofta och länge ammar ni och hur gör ni med byte av bröst?

Det här med amning!
Alltså - hur vet man att det är slut på mjölk i ett bröst? Kan man ladda ned ngn app med nivåindikator?

Bebis ammar vanligtvis runt en timme, med en till tre timmars intervall mellan amningstillfällena. På nätterna är det ännu längre intervaller. Nu ikväll, nyss, höll vi på i 1,5 timme, och få hade det gått 1,5 timme sedan förra amningstillfället om en timme. Så de senaste 4 timmarna har jag ammat i 2,5 timme! Han släpper bröstet emellanåt men visar tydligt att han vill ha mer. Ibland är han frustrerad och stoppar in handen i munnen istället för bröstet, och gnäller frustrerat. Han borrar ofta in näsan i bröstet så han kanske inte får luft emellanåt och släpper därför? Eller börjar mjölken i bröstet ta slut när han blir frustrerad?

Läste också att de sista dropparna är fetast och mättar. Hur vet jag när de kommer/har kommit? Och att det är dags att byta bröst?

Är detta normalt att amma så länge och ofta? Jag känner mig verkligen låst i sängen/soffan emellanåt. Och hur mkt kommer jag behöva amma när han växer och behöver ännu mer energi? Han hade gått upp bra i vikt på återbesöket på BB, så då verkade han iaf ligga på ett kaloriöverskott. Och på fredag får vi besök av BVC så då ser vi vidare viktökning. Men vad är era erfarenheter av amningen? Hur ofta och länge ammar ni och hur gör ni med byte av bröst?
Hoppas det är okej med besök från en annan tråd :). Känner igen mig från när min bebis var mindre, hon låg i timmar vid bröstet och jag hade dålig koll på om hon åt/sov/myste... Sedan när vi fick snurr på det åt hon på 10-20 minuter ungefär, och så är det fortfarande eftersom hon vägrar sluta amma ;). I perioder mer intensivt när hon ville öka produktionen.

Du kanske kan pressa ur lite mjölk för hand för att kolla om det finns kvar? Låter jobbigt att han inte blir nöjd, kan du, eller pappan, tex gå med honom i sele en stund istället eller är det amning som gäller?

Det här med amning!

Hoppar in från vintertråden, sonen är 3 mån nu.
Min åt långa stunder i början, men numera är det oftast klart på 10-15 min. Han äter också mer sällan nu än i början så han har väl blivit mer effektiv. Ger nästan alltid från bara ett bröst.
Efterfrågan styr tillgången så att han ligger och snuttar länge kan vara för att öka produktionen.
Verkar han bli frustrerad hade jag testat att ge från andra bröstet.

Det här med amning!

Mjölken tar aldrig slut i brösten, utan nybildas hela tiden. Om barnet ammar så bildas mjölken fortare. Om du ammar ofta och på barnets tidiga signaler så är fetthalten inget du behöver lägga vikt vid. De gånger som diskussioner om för- och eftermjölk kan vara aktuella är om det går väldigt långt mellan amningarna eftersom fettet i mjölken då skiktas i brösten (eller snarare fäster i mjölkgångarna). Om barnet ammas tills det själv släpper eller somnar har det fått i sig den han behöver för stunden.

Första månaderna är i princip soffmånader. Något som kan underlätta är en sjal eller sele som man kan amma i (oftast efter lite övning). Nu när min son är snart 6 månader så äter han i snitt varannan timme ca 10 minuter på dagarna, så amningstillfällena glesas ut när barnet blir äldre och mer effektivt. I början sätt vi dock konstant i soffan . Amningen är ju så mkt mer för barnet - närhet, tröst, smärtlindring, gos...
Jag har bara ammat på ett bröst i taget, men då har sonen oftast varit nöjd. I vissa perioder har han dock velat ha båda. Inget är mer rätt eller fel.

Gör det ont mer än precis i början när bebis ammar eller om hen går upp dåligt i vikt behöver ni antagligen hjälp med taget. Även läpp och tungband kan vara värt att se över om ni upplever problem.

:heart

Det här med amning!

Jäklar vad länge! Min vill amma absolut längst 30 min, nattetid typ 10 uppskattningsvis. Varannan/var tredje dagtid och 1-2 ggr per natt.

@Elisha , går det bra med storasyskonet? :)
Är hon intresserad av bebis? Inget avis eller så? Hur funkar nätterna om lilla bebis vaknar och äter? Har för mig din ettåring sov väldigt bra också, det har fortsatt så?
/avd tusen frågor :o
men så nyfiken på hur det kan tänkas bli här sen :)

@Elisha , går det bra med storasyskonet? :)
Är hon intresserad av bebis? Inget avis eller så? Hur funkar nätterna om lilla bebis vaknar och äter? Har för mig din ettåring sov väldigt bra också, det har fortsatt så?
/avd tusen frågor :o
men så nyfiken på hur det kan tänkas bli här sen :)

Tyvärr går det inte bra alls! Den stora är väldigt avundsjuk vad det verkar, har blivit extremt pappig. Gallskriker om han inte bär henne konstant. När hon vaknar gallskriker hon också, från att förut bara gjort lite läten ungefär. På nätterna sover hon bra, och i eger rum så hon blir inte störd.

Mig gillar hon inte alls. Jag får inte lyfta henne, inte mata, hon kollar skitsurt på mig etc. Den lilla är hur lugn och lätt som helst så känns verkligen tråkigt att den stora hsr blivit såhär. :( Dessutom har dom helt olika sovtider. Den stora sover 20-06 och den lilla somnar allt från 22 till 06 på morgonen. Inatt kl 01, så blir inte mkt sömn. Den stora skriker gällt tidigt på morgenen så finns ingen chans att en av oss vuxna kan somna om. Hon hörs genom ytterdörren om hon är i trädgårn t.o.m. :( Hoppas det blir lättare för dig! Det här är riktigt tungt!

Senast ändrad:
Tack för alla svaren! Inhopp uppskattas då alla råd är välkomna!

I natt har jag i princip ammat konstant. Eller iaf haft bebis vid bröstet. Både han och jag somnade ifrån amningen hela tiden, så han fick väl aldrig i sig tillräckligt för att stå sig, utan vaknade till konstant för mer.

Jag slutar härmed oroa mig, bunkrar upp med tv-serier och förnödenheter i soffan och låter maken passa upp. Jag fick ju bara en veckas jobbledigt innan det drog igång :).

Katten uppskattar iallafall att matte sitter i soffan med sugfisken vid bröstet - då finns det plats i mattes knä! Men när han skriker kommer hon bekymrat fram och tittar på oss som om hon vill säga att han nog är trasig och behöver lagas :heart.

Ungen ville inte komma ut i natt heller, så om några timmar blir det ultraljud och sånt. :meh: Hoppas att BM kan kolla om livmodern överhuvudtaget börjat visa några tecken på att öppna sig. Hoppas också på att få ett datum för igångsättning så jag har något att fokusera på när vanvettet sätter in.

Maken har också börjat bli sliten av det här ständiga väntandet och osäkerheten. Han behöver varje dag avsluta sina arbetsuppgifter på ett sånt sätt att det inte blir kaos om han plötsligt är hemma två veckor och det börjar tydligen bli liiiite påfrestande. Plus anspänningen i att veta att jag när som helst kan ringa och säga att det är på gång. Vi går som två hypernervösa jourpersonal här. O_o

Överlag så är den enda helt nöjda i familjen just nu den rackarns ungen som sparkar och stökar och verkar helnöjd med sin situation. ;)

Ungen ville inte komma ut i natt heller, så om några timmar blir det ultraljud och sånt. :meh: Hoppas att BM kan kolla om livmodern överhuvudtaget börjat visa några tecken på att öppna sig. Hoppas också på att få ett datum för igångsättning så jag har något att fokusera på när vanvettet sätter in.

Maken har också börjat bli sliten av det här ständiga väntandet och osäkerheten. Han behöver varje dag avsluta sina arbetsuppgifter på ett sånt sätt att det inte blir kaos om han plötsligt är hemma två veckor och det börjar tydligen bli liiiite påfrestande. Plus anspänningen i att veta att jag när som helst kan ringa och säga att det är på gång. Vi går som två hypernervösa jourpersonal här. O_o

Överlag så är den enda helt nöjda i familjen just nu den rackarns ungen som sparkar och stökar och verkar helnöjd med sin situation. ;)

Han KAN ju faktiskt jobba ett par timmar under sina pappadagar. Maken småjobbade från förlossningen och åkte in på ett möte i måndags (efter att ha installerat mig i soffan med dryck, snacks, tv-dosor, surfplatta, mobiler :-) )

Han KAN ju faktiskt jobba ett par timmar under sina pappadagar. Maken småjobbade från förlossningen och åkte in på ett möte i måndags (efter att ha installerat mig i soffan med dryck, snacks, tv-dosor, surfplatta, mobiler :-) )

Precis. Å man behöver inte ta 10 dagar på ett bräde heller. Min man tog 7 dagar i början och dom tre sista 1 1/2 månad senare för att det passade bättre för både oss och hans jobb. Man får ju ta halva dagarna med å således vara hemma i 20 halva dagar om man vill :)
Kanske kunde funkat att göra så för din man @KattenKorven

Tack för alla svaren! Inhopp uppskattas då alla råd är välkomna!

I natt har jag i princip ammat konstant. Eller iaf haft bebis vid bröstet. Både han och jag somnade ifrån amningen hela tiden, så han fick väl aldrig i sig tillräckligt för att stå sig, utan vaknade till konstant för mer.

Jag slutar härmed oroa mig, bunkrar upp med tv-serier och förnödenheter i soffan och låter maken passa upp. Jag fick ju bara en veckas jobbledigt innan det drog igång :).

Katten uppskattar iallafall att matte sitter i soffan med sugfisken vid bröstet - då finns det plats i mattes knä! Men när han skriker kommer hon bekymrat fram och tittar på oss som om hon vill säga att han nog är trasig och behöver lagas :heart.

Att han vaknar ofta är helt normalt. Dels har de inte samma sovmönster som vuxna utan sover i kortare sekvenser och dels så är det ett sätt för honom att kolla av så han är trygg (mamma i närheten). Om ni kan liggamma så hjälpte det oss en hel del. Kunde på så sätt halvslumra när bebis åt. Passa på att sova på dagen om du kan, det är slitigt med uppvak på nätterna.

När han är 3-4 månader kommer du vara oroad över att han aldrig äter istället... hahaha. :D

Tyvärr går det inte bra alls! Den stora är väldigt avundsjuk vad det verkar, har blivit extremt pappig. Gallskriker om han inte bär henne konstant. När hon vaknar gallskriker hon också, från att förut bara gjort lite läten ungefär. På nätterna sover hon bra, och i eger rum så hon blir inte störd.

Mig gillar hon inte alls. Jag får inte lyfta henne, inte mata, hon kollar skitsurt på mig etc. Den lilla är hur lugn och lätt som helst så känns verkligen tråkigt att den stora hsr blivit såhär. :( Dessutom har dom helt olika sovtider. Den stora sover 20-06 och den lilla somnar allt från 22 till 06 på morgonen. Inatt kl 01, så blir inte mkt sömn. Den stora skriker gällt tidigt på morgenen så finns ingen chans att en av oss vuxna kan somna om. Hon hörs genom ytterdörren om hon är i trädgårn t.o.m. :( Hoppas det blir lättare för dig! Det här är riktigt tungt!
Nämen :/
Vad jobbigt för er alla! Hoppas det lättar snart!
Man har ju i bakhuvudet att det kan hända men man vill ju att det ska vara smärtfritt :angel:

Sonen har blivit ganska mammig det sista, en del i utvecklingen kan jag tänka. Började efter han sov borta nu första gången.
Särskilt om han är ledsen, ska sova eller blir orolig. Har även fått lite svårt för främmande men mjuknar efter en stund. Så jag misstänker det kommer synas när bebis kommer.
Det jag främst 'oroar' mig inför är nog amning och nätter. Man blir ju en aning fast vid amning så att säga och sonen sitter ju inte så still :angel:
Sambon kan dessutom bara ta tio dagar så det vore ju bra om det funkade hyfsat sen. Men det märks.

Här hinner jag knappt inget som jag vill, vår lille skrutt vill helst sitta i knät eller så ska man gå runt så han kan spana. Samtidigt så skadade tvååringen sin fot i lördags, akuten i måndags visade kraftig stukning, så han vill helst bäras med. 18 kg barn lyfter man helst inte, speciellt inte med tanke på att minste lillebror väger 7,7 kg som bara det blir tungt efter ett tag. Helst sover de gärna omlott på dagarna också, speciellt nu när tvååringen är ledig från förskolan denna vecka pga sin fot. Men nu sover de samtidigt, och äldsta sonen kommer hem med taxi dvs de kan sova ett tag utan att man behöver stressa in två småbarn i bilen för att hämta i grannsamhället 1 mil bort.

Vi planerar att åka till ALV om två veckor, vi tar bara med tvååringen och vår minsting.Sen åker hela familjen till High Chaparall på midsommarafton om det är ok väder. Vår familjetradition är att åka till någon barnattraktion på midsommar, och oftast får äldsta sonen bestämma vart vi åker.
Ni som har syskon, vad har ni planerat för sommaren? Eftersom våra barn är 11 år, 2 år och 2 månader så skiljer de sig rätt mycket åt vad de tycker om, och är nöjda med. På högsommaren blir vi mest hemmavid, badar på sin höjd i närheten men annars siktar vi på lågsäsongerna för att slippa mest folk :angel:

Här hinner jag knappt inget som jag vill, vår lille skrutt vill helst sitta i knät eller så ska man gå runt så han kan spana. Samtidigt så skadade tvååringen sin fot i lördags, akuten i måndags visade kraftig stukning, så han vill helst bäras med. 18 kg barn lyfter man helst inte, speciellt inte med tanke på att minste lillebror väger 7,7 kg som bara det blir tungt efter ett tag. Helst sover de gärna omlott på dagarna också, speciellt nu när tvååringen är ledig från förskolan denna vecka pga sin fot. Men nu sover de samtidigt, och äldsta sonen kommer hem med taxi dvs de kan sova ett tag utan att man behöver stressa in två småbarn i bilen för att hämta i grannsamhället 1 mil bort.

Vi planerar att åka till ALV om två veckor, vi tar bara med tvååringen och vår minsting.Sen åker hela familjen till High Chaparall på midsommarafton om det är ok väder. Vår familjetradition är att åka till någon barnattraktion på midsommar, och oftast får äldsta sonen bestämma vart vi åker.
Ni som har syskon, vad har ni planerat för sommaren? Eftersom våra barn är 11 år, 2 år och 2 månader så skiljer de sig rätt mycket åt vad de tycker om, och är nöjda med. På högsommaren blir vi mest hemmavid, badar på sin höjd i närheten men annars siktar vi på lågsäsongerna för att slippa mest folk :angel:

Tillhör inte den här tråden utan förra årets vårtråd och 2012 års vårtråd men svara ändå :D
Vi ska till Kolmården i juni. Tror det kommer vara uppskattat av både 1 åringen och 4 åringen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V