Vårföräldrar 2016 del 4

Håller mina tummar för er som fortfarande är gravida.

Ni med bebisar på utsidan. Hur är era bebisar nu i värmen? Min lilla vakenfis sover jättemycket (i jämförelse med en normal dag) och jag oroar mig lite för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Hon äter dock ungefär var 3-4 timma, ca 90-120 ml. Det kanske är ok och inget att oroa sig över, bara lite ovant att ha så mycket "fritid" ;-).

Vår korv är riktigt varm i sig själv så jag oroar mig också över värmen. Äter gör hon varannan/var tredje timme och sover där i mellan men hon är ju också bara 10 dagar. Har dock redan några långa vakenperioder på morgon och eftermiddag och äter bra. Dock blir hon arg när hon blir för varm så det är svårt att veta hur vi ska klä henne när vi lämnar lägenheten, hon tycker inte riktigt om att vara nakenfis heller så det duger ingen längre stund att klä av henne :D

Ska faktiskt iväg en sväng och se om vi hittar lite tunnare kläder i hennes storlek, vill ju gärna ha heltäckande men luftigt och tunt. Svårt till de där minsta tycker jag.

Usch, vad jag är trött! Sover middag med sonen en gång om dagen men nu det sista har det blivit två gånger.
Tar slut i kroppen vid minsta fysiska ansträngning plus ryggont och fogar som säger ifrån. Förutom de täta sammandragningarna då.
Igår städade jag ett rum från topp till tå och fick gå och lägga mig sen. Med rejält ont i fogar i varje steg.

Är nu rädd att inte ORKA på förlossningen. :nailbiting:Fysiken är minst sagt i botten, på minus. Kommer förmodligen gå på vilja snarare än ork.

Men det måste väl finnas fler gravida än jag som inte är särskilt fit? Som inte kunnat/orkat hålla igång i nio månader? Som inte har toppkondis eller toppstyrka? Visst?

Bm tyckte jag skulle försöka röra på mig, och jag försöker. Men 500 meter promenad är verkligen mycket just nu och sakta som tusan går det :(
Helt still är jag ju inte med ettåring o hästar osv men gud alltså det är pinsamt dålig fysik på mig :o

Usch, vad jag är trött! Sover middag med sonen en gång om dagen men nu det sista har det blivit två gånger.
Tar slut i kroppen vid minsta fysiska ansträngning plus ryggont och fogar som säger ifrån. Förutom de täta sammandragningarna då.
Igår städade jag ett rum från topp till tå och fick gå och lägga mig sen. Med rejält ont i fogar i varje steg.

Är nu rädd att inte ORKA på förlossningen. :nailbiting:Fysiken är minst sagt i botten, på minus. Kommer förmodligen gå på vilja snarare än ork.

Men det måste väl finnas fler gravida än jag som inte är särskilt fit? Som inte kunnat/orkat hålla igång i nio månader? Som inte har toppkondis eller toppstyrka? Visst?

Bm tyckte jag skulle försöka röra på mig, och jag försöker. Men 500 meter promenad är verkligen mycket just nu och sakta som tusan går det :(
Helt still är jag ju inte med ettåring o hästar osv men gud alltså det är pinsamt dålig fysik på mig :o

Som sagt, du har en 1 åring! Det betyder att du blev gravid snabbt efter förra förlossningen så det är inte ett dugg konstigt att fysiken inte är på topp! Inte så länge kvar nu, bättre att vila istället ju :) Orken och fysiken kommer sen.

Jag kan vid det här laget bara ta mig fram vaggandes med små myrsteg. Är så sjukt trött och seg i kroppen och efter månader av foglossning som hindrat promenader och typ all vardagsmotion så är jag nog i sämre form nu än jag varit i hela mitt vuxna liv (och har varken ettåring eller hästar som håller igång mig) Men tänker att vad fasen - livmodern tränar ju iaf hela tiden med sammandragningarna och det är ju ändå den som ska jobba ut barnet, inte mina arm- och benmuskler. Och man har ju trots allt inte något annat val än att orka igenom förlossningen, hur otränad man än är...

Jag kan vid det här laget bara ta mig fram vaggandes med små myrsteg. Är så sjukt trött och seg i kroppen och efter månader av foglossning som hindrat promenader och typ all vardagsmotion så är jag nog i sämre form nu än jag varit i hela mitt vuxna liv (och har varken ettåring eller hästar som håller igång mig) Men tänker att vad fasen - livmodern tränar ju iaf hela tiden med sammandragningarna och det är ju ändå den som ska jobba ut barnet, inte mina arm- och benmuskler. Och man har ju trots allt inte något annat val än att orka igenom förlossningen, hur otränad man än är...
Ni har så rätt
@FengurLaugar ,
Är nog mest rädd att ligga där så slut att jag inte ska mäkta med att avsluta sas.
Särskilt om det ska ta sån tid som sist.
Får stränga order av sambo mfl att vila. Inte mocka någon hage eller annat otympligt. Det är svårt att låta bli :o just för att bm verkade tycka jag inte skulle 'helvila'.
Samtidigt som, hur kan man förändra läget på tre veckor höggravid liksom :cool:

Men livmodern tränar ju på fint iaf :angel:

Ni har så rätt
@FengurLaugar ,
Är nog mest rädd att ligga där så slut att jag inte ska mäkta med att avsluta sas.
Får stränga order av sambo mfl att vila. Inte mocka någon hage eller annat otympligt. Det är svårt att låta bli :o just för att bm verkade tycka jag inte skulle 'helvila'.

De där märkliga hormonerna gör att man orkar ändå på nåt jäkla vänster :D

Vår korv är riktigt varm i sig själv så jag oroar mig också över värmen. Äter gör hon varannan/var tredje timme och sover där i mellan men hon är ju också bara 10 dagar. Har dock redan några långa vakenperioder på morgon och eftermiddag och äter bra. Dock blir hon arg när hon blir för varm så det är svårt att veta hur vi ska klä henne när vi lämnar lägenheten, hon tycker inte riktigt om att vara nakenfis heller så det duger ingen längre stund att klä av henne :D

Ska faktiskt iväg en sväng och se om vi hittar lite tunnare kläder i hennes storlek, vill ju gärna ha heltäckande men luftigt och tunt. Svårt till de där minsta tycker jag.
Min äter mest hela tiden. Kör enbart body och vädrar/är utomhus i skuggan. Är slöare om dagarna och äter sig igenom nätterna. Han kissar o bajsar mkt så jag gissar han får i sig tillräckligt b

De där märkliga hormonerna gör att man orkar ändå på nåt jäkla vänster :D
Jag upplevde inte min förlossning som fysiskt jobbig, inte på samma sätt som ett träningspass. För mig handlade det mer om att hantera den otroligt speciella smärtan i sammandragningarna och sedan "våga" krysta ut bebisen. Tror kanske jag hade extra skjuts av det värkstimulerande droppet, för jag öppnade mig jättesnabbt. Från öppen 5 cm till bebis i famnen tog det bara tre timmar. Intensivt men kort. Och jag klarade mig på ngt märkligt sätt på bara lustgas.

Jag upplevde inte min förlossning som fysiskt jobbig, inte på samma sätt som ett träningspass. För mig handlade det mer om att hantera den otroligt speciella smärtan i sammandragningarna och sedan "våga" krysta ut bebisen. Tror kanske jag hade extra skjuts av det värkstimulerande droppet, för jag öppnade mig jättesnabbt. Från öppen 5 cm till bebis i famnen tog det bara tre timmar. Intensivt men kort. Och jag klarade mig på ngt märkligt sätt på bara lustgas.

Med andra barnet öppnade jag mig 5-6 cm på 20 min. Dom tog hinnorna för att skynda på lite och pang så var jag fullt öppen och ungen var ute efter två krystningar. Det var ingen beredd på och jäkel så intensivt! Jag vet att jag bara låg och flämtade när hon var ute :D Hade också bara lustgas, hann liksom inget annat och räckte gott och väl.

Gissar att det gick lika snabbt med de sista centimetrarna med första också för jag var öppen helt vid undersökningen när vi kom in på förlossningen och några krystvärkar senare var hon ute.

Så det har varit kraftigt intensivt det sista med båda mina barn. Men det var lika bra att få det gjort :p Upplevde aldrig någon längre ohanterlig smärta utan det var hur kroppen jobbade på så starkt som gjorde att jag kände mig fysiskt sliten precis när det var klart. Men jag återhämtade mig snabbt och var pigg direkt.

Hittills har vi kört med tunn långärmad klänning och tunna tights alt bara blöja och klänning.

Hon kissar bra så jag får väl lita till att hon får i sig. Så länge dom äter som dom ska liksom...

Just nu ligger vi i gräset på framsidan på en filt och chillar :D rätt som det var så vände hon sig från mage till rygg :up:

Ni har så rätt
@FengurLaugar ,

Jag flåsade till tusen när jag skulle upp för en trapp till bm förra veckan:p känner mig inte heller i toppform direkt. Har inte kunnat promenera på säkert fem månader, dock har jag ju som dig haft hästar att ha igång. Har simmat 2 km per vecka men där anstränger jag mig inte mkt tack vare bra simteknik (gammal tävlingssimmare) Min livmoder har ju inte ens tränat heller:p Du blir nog inte ensam slapphög på förlossningsavdelningen med andra ord:p Men man läser ju om de som är sängliggande hela graviditeten så i jämförelse med dem är vi ju som värsta atleterna:)

Å vad jag önskar en snabb(are) förlossning!

Vet att när vi varit inne på förlossningsrummet i 22 timmar och bara var öppen åtta cm ville jag ge upp, och ge upp är inte min stil riktigt.
Kom in och var tre cm öppen men blev kvar pga antibiotika jag skulle ha.
Och det där med mer vila än värk? Eller hur:meh:

Jag flåsade till tusen när jag skulle upp för en trapp till bm förra veckan:p känner mig inte heller i toppform direkt. Har inte kunnat promenera på säkert fem månader, dock har jag ju som dig haft hästar att ha igång. Har simmat 2 km per vecka men där anstränger jag mig inte mkt tack vare bra simteknik (gammal tävlingssimmare) Min livmoder har ju inte ens tränat heller:p Du blir nog inte ensam slapphög på förlossningsavdelningen med andra ord:p Men man läser ju om de som är sängliggande hela graviditeten så i jämförelse med dem är vi ju som värsta atleterna:)
Ja vi är nog inte ensamna :p även om de känns så ibland när mjölksyran sprider sig i kroppen efter ha kämpat sig uppför en trappa :grin:

Jag kör bara blöja inne och långärmad body, byxor och solhatt ute. Tycker han äter mer än vanligt, är säkert just för att få i sig vätska.

Håller mina tummar för er som fortfarande är gravida.

Ni med bebisar på utsidan. Hur är era bebisar nu i värmen? Min lilla vakenfis sover jättemycket (i jämförelse med en normal dag) och jag oroar mig lite för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Hon äter dock ungefär var 3-4 timma, ca 90-120 ml. Det kanske är ok och inget att oroa sig över, bara lite ovant att ha så mycket "fritid" ;-).
Min dam äter ungefär lika mycket som din och med samma intervall. Tycker inte vi får till de där långa sov-passen just nu (som hon gjort innan) utan hon smådåsar sig igenom dagarna. Verkar dock pigg och glad mellan varven men man är ändå orolig att hon blir uttorkad. Tycker nämligen inte hon velat ha mer mjölk under värmen.

Vad roligt det är att ni kommer igång med bebisdiskussionerna på ngt sätt. Fastän man inte kan vara delaktig alls förstås. Det är ändå mysigt att läsa.

Själv sitter jag och jobbar. Skrev mail till mina chefer imorse och sa att from nu jobbar jag bara ngn strötimme här och där och var så nöjd. Sen fastnade jag och har suttit en långdag. Så nu lär de ju undra när jag ska tidrapportera. Men jag har ärligt talat inget jag kan göra som inte gör ont i ryggen numera, förutom sitta framför datorn. Oj vilket miserabelt liv hör jag haha. Men snaaart kanske det ändras?!

Ja vi är nog inte ensamna :p även om de känns så ibland när mjölksyran sprider sig i kroppen efter ha kämpat sig uppför en trappa :grin:

Tycker min ork blivit under all kritik också. Haft foglossning sen halvtid men masar mig ut iaf en 2 km om dagen, och sedan ett par turer till fast kortare. Nu har jag fått lite för högt blodtryck så har order om vila, och jag riktigt känner hur jag bara sitter och all kondis RINNER av mig. Blir typ andfådd av att gå över tomten och tillbaka. Helt hopplöst! :o

Här är det lite kämpigt.. Men så känns det fel att känna att det är lite jobbigt med minstingen, för det räknas kallt med att man skall vara så himla glad och positiv. Jag är otroligt glad över att han finns och förgyller våra liv naturligtvis :love:.
Han spyr sådana otroliga mängder att han går upp i vikt dåligt så han har fått börja med ersättning på BVCs inrådan. Skall dit i övermorgon så får vi se om han lagt på sig.
Jag vågar inte låta honom sova i sin säng, för att han spyr sådana mängder spelar ingen roll hur långt eller kort tid de gått efter matning, rädd att han skall kvävas eller npgot av spyorna :nailbiting:
Så tillråga på detta är han ju konstant hungrig, så han är otroligt gnällig, jag sover kanske 4 timmar per natt, 6 om jag har tur, inte sammanhängande sömn så inte konstigt om man börjar känna sig gött sliten..

Någon som har några bra tips för att få han sluta spy så förbannat? Vi går snart omkring nakna och sitter på golvet för de blir enorma mängder tvätt :wtf:

Det är tur att han är så hemskt hemskt söt att det kompenserar upp det jobbiga just nu..

Min dam äter ungefär lika mycket som din och med samma intervall. Tycker inte vi får till de där långa sov-passen just nu (som hon gjort innan) utan hon smådåsar sig igenom dagarna. Verkar dock pigg och glad mellan varven men man är ändå orolig att hon blir uttorkad. Tycker nämligen inte hon velat ha mer mjölk under värmen.

Nej det har inte S heller och hon sover betydligt mer. Är dock pigg och aktiv när hon är vaken.

Våran pojke verkar ha fått kolik :( Tyckte det var konstigt att han varit konstant hungrig och gnällig idag, har ammat varje timme nästan hela dagen och vid 17 började han gallskrika. Har inte hört skriket förut, så himla hjärtskärande :cry: Det enda som lugnat honom är amning och att ligga på bröstet samtidigt som jag studsar på pilatesbollen. Funkar dock inte med pappa, bara mig... Jag vet inte om det beror på att han ätit för mycket idag och om jag i så fall borde begränsa amningarna lite? Eller om han velat amma så mycket för att han haft ont i magen hela dagen och velat vara nära. Han har ätit väldigt mycket ända sen han föddes, och ökat väldigt bra i vikt, och läste att dessa barn oftare drabbas av kolik...

Usch man känner sig så hjälplös :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka