Vårföräldrar 2016 del 4

Helt OT, inhoppad från ingenstans. Men tänkte på just den här aktuella vårtråden idag när jag gick förbi grannens kossor (!) :D
Alla utom EN hade fått sina kalvar. Så där gick en massa slanka kossor med sina goa kalvar och så gick det en stor rund stackars kossa där, och jag kunde precis förstå hur hon kände sig. "Alla andra får ut sina på utsidan, jag kommer vara sån här för alltid! :nailbiting:"
Precis som man kände sig när alla andra i tråden fått sina bebisar :D

Kämpa på, ni som är kvar :up:

Helt OT, inhoppad från ingenstans. Men tänkte på just den här aktuella vårtråden idag när jag gick förbi grannens kossor (!) :D
Alla utom EN hade fått sina kalvar. Så där gick en massa slanka kossor med sina goa kalvar och så gick det en stor rund stackars kossa där, och jag kunde precis förstå hur hon kände sig. "Alla andra får ut sina på utsidan, jag kommer vara sån här för alltid! :nailbiting:"
Precis som man kände sig när alla andra i tråden fått sina bebisar :D

Kämpa på, ni som är kvar :up:
Hahaha spot on med den stackars kossan:p

Bestämde mig i veckan att inte studera i höst eller nästa vår. Ska bara göra klart min engelska basgrammatik och sedan satsa på högskoleprovet. Har två gånger att skriva och öka inför ansökan till hösten 2017. Kommer jag inte in på högskolan så blir det att läsa svenska 3, matte 2 och engelska 6 och skriva nytt högskoleprov tills jag kommer in.

Det innebär att jag får drygt 1 år hemma utan några studier, bara tre barn att sysselsätta. En lugn föräldraledighet med andra ord, vad gör man då på dagarna när barnen sover/är lugna ? :o :nailbiting:

Bestämde mig i veckan att inte studera i höst eller nästa vår. Ska bara göra klart min engelska basgrammatik och sedan satsa på högskoleprovet. Har två gånger att skriva och öka inför ansökan till hösten 2017. Kommer jag inte in på högskolan så blir det att läsa svenska 3, matte 2 och engelska 6 och skriva nytt högskoleprov tills jag kommer in.

Det innebär att jag får drygt 1 år hemma utan några studier, bara tre barn att sysselsätta. En lugn föräldraledighet med andra ord, vad gör man då på dagarna när barnen sover/är lugna ? :o :nailbiting:
Övar på att ta det lugnt ;):p

Övar på att ta det lugnt ;):p

Det löste tvååringen åt mig , han har med största sannolikhet stukat sin ena fot. Vilket innebär att han ibland vill bli buren, och imorgon blir det besök på vårdcentralen där jag vill ha remiss till röntgen för säkerhetsskull. Minste barnet får hamna hos mormor under tiden.

Idag tog jag min första ridtur som icke-gravid, hur härligt som helst! :-) trodde jag skulle ha för ont att kunna rida så kort efter, men 5 dagar var tydligen lugnt! Bara skritt givetvis.

Härligt, låter som mitt första kejsarsnitt. Inte för att jag red men hade nog absolut kunnat om jag velat :) Sen blev smärtan värre för varje kejsarsnitt :meh:

Idag tog jag min första ridtur som icke-gravid, hur härligt som helst! :-) trodde jag skulle ha för ont att kunna rida så kort efter, men 5 dagar var tydligen lugnt! Bara skritt givetvis.

I min info från eftervården tror jag det stod tre månader för ridning. Och två månader för cykling. Jag och maken (som är cykelfrälst) enades om att det måste gälla hårda träningspass. Att cykla till Ica o handla mjölk eller till badet, eller rida ut 30 min i långsamt mak måste man ju kunna göra så snart fiffi känns ok. För mig stramar o svider det en del fortfarande så jag är inte så sadelsugen än.

I min info från eftervården tror jag det stod tre månader för ridning. Och två månader för cykling. Jag och maken (som är cykelfrälst) enades om att det måste gälla hårda träningspass. Att cykla till Ica o handla mjölk eller till badet, eller rida ut 30 min i långsamt mak måste man ju kunna göra så snart fiffi känns ok. För mig stramar o svider det en del fortfarande så jag är inte så sadelsugen än.

Aha, tre månader är ju jättelänge. Alla jag känner som har häst har samtliga varit i sadeln efter ungefär en månad, och inte fått några bestående men efteråt. Och då relativt ordentliga pass från början. Om en månad tänkte jag vara helt igång :-) Man känner ju sin kropp bäst, vad den klarar av. :-)

Förra året pratade jag och min bm om träning, då tex ridning (annat än skritt då) . att dels man har ett sår i livmodern och dels är den inte så 'stabil' en tid efter förlossningen ihop med tyngdlagen helt enkelt. Trav-galopp bör ge större påfrestningen än skritt såklart.
Hon menade väl att det är mer än bara fiffi som man kan ha i tanken.

Man ska ju ta det lugnt med spring och hopp också som jämförelse.

Sen känner man sig ju själv bäst :)

Jag satt upp efter två veckor men fick ont i stygnen, började nog mer seriöst efter en och en halv månad ungefär. Tror det är väldigt olika :)

Hoppla, det var snabbt! :) Men gör det inte ont att hoppa av hästen som nysnittad? Tycker fortfarande (2 månader efter snitt) att det är det värsta momentet. Dels om man råkar komma åt magen med sadeln på vägen ner men också när man dunsar i marken.

I
Hoppla, det var snabbt! :) Men gör det inte ont att hoppa av hästen som nysnittad? Tycker fortfarande (2 månader efter snitt) att det är det värsta momentet. Dels om man råkar komma åt magen med sadeln på vägen ner men också när man dunsar i marken.
nej inte alls, gör inte ont öht i några lägen, superskönt! :-)

Så dagarna går långsamt för den här gravida kossan:( inga tecken fortfarande med bf på onsdag. Extrem craving på rabarberkräm med mjölk och grädde så det där med utplanande vikt har jag ej märkt av:p enda fördelen är väl att man äter det istället för glass ibland. Men oftast blir det båda:p

Har ställt av en av hästarna (hon fixade tänderna och fick en vila i samband med det) så nu försöker jag bara hjälpligt ha igång en kuse. Är otroligt svårt att galoppera henne på ngt vettigt sätt dock, konstigt nog går trav jättebra. Mitt dräktiga sto har förvärkar (hjälp) så snart måste jag börja fölvaka. Vet icke hur man ska orka det som höggravid?!?

Så dagarna går långsamt för den här gravida kossan:( inga tecken fortfarande med bf på onsdag. Extrem craving på rabarberkräm med mjölk och grädde så det där med utplanande vikt har jag ej märkt av:p enda fördelen är väl att man äter det istället för glass ibland. Men oftast blir det båda:p

Har ställt av en av hästarna (hon fixade tänderna och fick en vila i samband med det) så nu försöker jag bara hjälpligt ha igång en kuse. Är otroligt svårt att galoppera henne på ngt vettigt sätt dock, konstigt nog går trav jättebra. Mitt dräktiga sto har förvärkar (hjälp) så snart måste jag börja fölvaka. Vet icke hur man ska orka det som höggravid?!?

En till gravid kossa här! Dagarna segar på och ungen verkar inte ha några som helst planer på att flytta ut. :banghead: Vaknade klockan 5 imorse av att något i magen sa "KLONK!" högt och tydligt så jag tänkte direkt att "Yes! Nu gick vattnet!"....men det gjorde det inte. :confused: Ungen kanske har börjat leka med cymbaler där inne.

Viktökningen stannar inte av när man drar över tiden, kan jag tyvärr rapportera, så hoppas du slipper det. Tre dagar kvar till BM-besök...jag kommer storma in med rödsprängda ögon och tufsigt hår och vråla om igångsättning. O_o

Kanske ändå lättare att fölvaka som höggravid än som nyförlöst? :) Håller tummarna för att både du och pållen får ut era ungar utan större besvär!

En till gravid kossa här! Dagarna segar på och ungen verkar inte ha några som helst planer på att flytta ut. :banghead: Vaknade klockan 5 imorse av att något i magen sa "KLONK!" högt och tydligt så jag tänkte direkt att "Yes! Nu gick vattnet!"....men det gjorde det inte. :confused: Ungen kanske har börjat leka med cymbaler där inne.

Viktökningen stannar inte av när man drar över tiden, kan jag tyvärr rapportera, så hoppas du slipper det. Tre dagar kvar till BM-besök...jag kommer storma in med rödsprängda ögon och tufsigt hår och vråla om igångsättning. O_o

Kanske ändå lättare att fölvaka som höggravid än som nyförlöst? :) Håller tummarna för att både du och pållen får ut era ungar utan större besvär!
Haha alltid får man upp förhoppningarna av ngt. Just nu känner jag ett tryck nedåt, men jag inser att ni andra har gjort det i flera veckor innan förlossning så jag känner att det kanske är lite sent påtänkt av bebisen att möjligen kunna tänka sig att fixera sig nu.. Verkar var en seg unge det här, jag som är typen som vill att saker ska gå snabbt. Det är upplagt för trubbel!

Pest eller kolera med fölvaket känner jag.. Hon har iaf bara genomskinlig mjölk än. Men klart mkt mer tecken än sin stackars kossematte.

Jag är lite spänd på vad som händer på ditt BM-besök, anar ju att mitt kommer att förlöpa på ungefär samma sätt. Men jag hoppas du slipper det och kommer igång under dagen istället. Heja heja kossekorvens bebis!

Håller mina tummar för er som fortfarande är gravida.

Ni med bebisar på utsidan. Hur är era bebisar nu i värmen? Min lilla vakenfis sover jättemycket (i jämförelse med en normal dag) och jag oroar mig lite för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska.

Hon äter dock ungefär var 3-4 timma, ca 90-120 ml. Det kanske är ok och inget att oroa sig över, bara lite ovant att ha så mycket "fritid" ;-).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka