Vårföräldrar 2016 del 4

Nu har jag tagit mej i kragen och i alla fall tittat på FK's hemsida och chefen har i alla fall fått in mina uppgifter, sgi'n är bestämd och föräldradagarna finns. Det är alltså bara sambons lön som ska rapporteras in och sen borde det bara vara att planera:up:

Tack för sparken i baken;)

Äsch där föll ju smidigheten med en månads laggande:( hade passat mitt jobb så bra att kunna ansöka sent och bara få pengarna direkt.. Men det var nog för bra för att vara sant helt enkelt:p

Du kan ju ansöka i efterskott. Tror dom ändrade så du kan söka 90 dagar retroaktivt utan att dom kan säga något, men om du får pengarna i tid låter jag vara osagt.

Äsch där föll ju smidigheten med en månads laggande:( hade passat mitt jobb så bra att kunna ansöka sent och bara få pengarna direkt.. Men det var nog för bra för att vara sant helt enkelt:p

Under pågående föräldraledighet räcker det normalt att ansöka senast den 15e för att få pengarna samma månad. Det är i alla fall min erfarenhet.

Under pågående föräldraledighet räcker det normalt att ansöka senast den 15e för att få pengarna samma månad. Det är i alla fall min erfarenhet.

Min med, har sökt innan den tionde och får pengar samma månad.
Ibland har jag sökt enstaka ytterligare dagar efter och fått pengar samma månad.
Det kanske att vara optimistiskt:o men det har funkat bra hittills iaf!

Min med, har sökt innan den tionde och får pengar samma månad.
Ibland har jag sökt enstaka ytterligare dagar efter och fått pengar samma månad.
Det kanske att vara optimistiskt:o men det har funkat bra hittills iaf!

Så har jag också gjort. Lämnat en ansökan först och sen ansökt om några till dagar sen typ den 18e. Har fått pengarna i tid ändå :)
Det är väl mer om man inte har råd att det drar ut på tiden som man borde ansöka i tid för att vara säker.

Hur gör en egenföretagare.. Vi har inte ens kollat på dom sidorna på FK:o Det kanske man skulle ta och göra? Sambon ska ta en månad först och jag ska vara hemma utan ersättning första tiden.

Som egenföretagare så räknas ens SGI på vad man haft för överskott i företaget. Har man AB så räknas det på lönen, precis som när man är anställd.
Det jävliga är att om lönen varierar mycket eller om man är i en uppstartsfas där man inte tjänar så mycket blir det jättefel att räkna på de senaste månaderna.
För mig som tjänar mycket mer på våren och sommaren än på hösten och vintern blir det ju helfel att räkna sgi på det senaste halvåret.
FK har dock gått med på att om jag skickar med ett intyg från min revisor att den inkomstuppgiften jag lämnar är rimlig så kan de räkna på den.

Som egenföretagare så räknas ens SGI på vad man haft för överskott i företaget. Har man AB så räknas det på lönen, precis som när man är anställd.
Det jävliga är att om lönen varierar mycket eller om man är i en uppstartsfas där man inte tjänar så mycket blir det jättefel att räkna på de senaste månaderna.
För mig som tjänar mycket mer på våren och sommaren än på hösten och vintern blir det ju helfel att räkna sgi på det senaste halvåret.
FK har dock gått med på att om jag skickar med ett intyg från min revisor att den inkomstuppgiften jag lämnar är rimlig så kan de räkna på den.

Jo, det är jag med på hur det fungerar på det viset. Det är mer rapporteringen av lön/överskott. Men jag tar för givet att min chef har koll. Jobbar på redovisningsbyrå.
Sambon har EF.

Nu får det gärna komma fler vårbebisar :bump:

Min parvel är 5 veckor idag och jag försöker räkna ut hur jag ska kunna vara hemma till augusti 2017 utan att sambon ska kompromissa bort sin jänkare igen. Den skulle nämligen lackas i vintras men det blev en åkgräsklippare för de pengarna istället, så den är tänkt att lackas nu i vinter och jaa det kostar en slant även om sambon gör allt själv :cautious: Vet ni hur länge ni ska vara hemma?
Jag håller med - kom ut nu bebisarna! :)

Jag kommer vara hemma på heltid till september, sedan kör vi 50% var fram till sommaren och därefter får mannen köra 100% FL i ett halvår. I sommar och nästa sommar kommer vi dock ta ut dagar för sonen så att vi får långledigt hela familjen ihop!

Kämpa på alla ni som är på upploppet! Jag går in i v 37 på måndag och gud så glad jag är att jag gått hem från jobbet nu. 5 kilo bebis börjar bli tungt! Världsrekord i dålig sömn inatt dessutom, vaknade strax efter ett och somnade om i lätt slummer framåt sextiden... Hur ska man kunna vila inför bebisarnas ankomst när man inte får en chans att sova??? :mad:

Kämpa på alla ni som är på upploppet! Jag går in i v 37 på måndag och gud så glad jag är att jag gått hem från jobbet nu. 5 kilo bebis börjar bli tungt! Världsrekord i dålig sömn inatt dessutom, vaknade strax efter ett och somnade om i lätt slummer framåt sextiden... Hur ska man kunna vila inför bebisarnas ankomst när man inte får en chans att sova??? :mad:
Precis så kände jag också. Jag låg vaken i princip varje natt under hela graviditeten. Men i vart fall för mig var det inga problem när bebis kom ut. Då fortsatte hormonerna att göra mig pigg! Värre var det för sambon. :D

Det där med nattsömn är totalt överskattat verkar det som:crazy:
De senaste nätterna (dygnen) har jag haft gruvligt ont i magen. Det drar och sträcker som idiotmensvärk och ryggen känns som den ska gå av.. Sover noll och inget känns det som. Dom korta stunderna drömmer jag om förlossning och vattenavgång.
Äckelpäckligt mycket sega flytningar dessutom:cool:

Näe, nu får hon komma ut:up:

Det där med nattsömn är totalt överskattat verkar det som:crazy:
De senaste nätterna (dygnen) har jag haft gruvligt ont i magen. Det drar och sträcker som idiotmensvärk och ryggen känns som den ska gå av.. Sover noll och inget känns det som. Dom korta stunderna drömmer jag om förlossning och vattenavgång.
Äckelpäckligt mycket sega flytningar dessutom:cool:

Näe, nu får hon komma ut:up:

Fy, det där låter verkligen jobbigt! Själv har jag bara lite molvärk och sammandragningar, inget som gör direkt ont.
Har däremot fått ta över makens förkylning, det känns ju som ruskigt dålig timing

Fy, det där låter verkligen jobbigt! Själv har jag bara lite molvärk och sammandragningar, inget som gör direkt ont.
Har däremot fått ta över makens förkylning, det känns ju som ruskigt dålig timing

Undrar hur länge vi ska vänta? Har precis kommit in från 1h promenad plus biltur på skogsvägar i 1h. Allt för att skaka ner henne lite till:D

Stackare! Jag är precis på väg att bli frisk från min. Helt hemskt att vara gravid OCH genomförkyld. Krya på dig!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur