Vårföräldrar 2016 del 4

Fast hjälp, vaddå sökt föräldradagar förresten? Gör man det i förväg? Hur fungerar det hela eg? Om man gör det i förväg så får man pengarna "rätt månad" då kanske? Men om man gör det i efterhand så får man vänta?

Fast hjälp, vaddå sökt föräldradagar förresten? Gör man det i förväg? Hur fungerar det hela eg? Om man gör det i förväg så får man pengarna "rätt månad" då kanske? Men om man gör det i efterhand så får man vänta?
Tror man ska söka innan den 20 eller nåt sånt för att få utbetalning samma månad. Annars blir det månaden efter.

Tex nu när jag sökte så sökte jag för mellan 21 mars - 20 april och då kommer pengarna den 26 april (dom kommer 25,26,27 beroende på vilken dag du är född).

Men först måste man skicka in den där blanketten som arbetsgivaren ska fylla i? För att liksom ens kunna få "egna sidor"?

Hur gör en egenföretagare.. Vi har inte ens kollat på dom sidorna på FK:o Det kanske man skulle ta och göra? Sambon ska ta en månad först och jag ska vara hemma utan ersättning första tiden.

Hur gör en egenföretagare.. Vi har inte ens kollat på dom sidorna på FK:o Det kanske man skulle ta och göra? Sambon ska ta en månad först och jag ska vara hemma utan ersättning första tiden.
Visst känns det så olidligt tråkigt och omständigt att kolla upp det att man knappt orkar? :P

Visst känns det så olidligt tråkigt och omständigt att kolla upp det att man knappt orkar? :P

Helt klart! Jag får utslag av FK's hemsida..
Jag är ju vanlig anställd men sambon är "egen" Antar att han måste visa upp årets deklaration för att vi ska få rätt på det. Tur att mitt jobb (jag) har hand om hans redovisning så det är lätt att få fram papperna som behövs.

Tex nu när jag sökte så sökte jag för mellan 21 mars - 20 april och då kommer pengarna den 26 april (dom kommer 25,26,27 beroende på vilken dag du är född).
Så gör jag också.
Ansöker månad för månad, tycker det är smidigt då jag enkelt kan reglera vilken summa jag kommer få vs vilka utgifter vi har.

Så gör jag också.
Ansöker månad för månad, tycker det är smidigt då jag enkelt kan reglera vilken summa jag kommer få vs vilka utgifter vi har.
Och då ansöker ni på hemsidan innan den 20:e april bara? Så betalar de ut så snabbt? Låter ju hur snabbt och smidigt som helst, nästan så man blir chockad att det kan vara så smidigt i Sverige:)

Och då ansöker ni på hemsidan innan den 20:e april bara? Så betalar de ut så snabbt? Låter ju hur snabbt och smidigt som helst, nästan så man blir chockad att det kan vara så smidigt i Sverige:)
Jag brukar ansöka i början på månden, har satt mitt egna datum att göra det innan den tionde. Minns inte när brytdatumet är för att få utbetalt samma månaad även fast jag läste det typ igår :o

Kan det vara den femtonde kanske?

Vill bara hoppa in här och flagga lite för att det tog en jäkla tid för dem att behandla och godkänna mina inkomstuppgifter....så det kan vara en idé att skicka in den blanketten i god tid innan man vill kunna börja få ut pengar.

(Själv är jag kontrollfreak och har redan ansökt om pengar till och med augusti :o ...startade ju iofs min föräldraledighet i måndags så det kanske inte är helt orimligt att jag ordnat med föräldrapenningen redan nu, när jag tänker efter.:))

Tack för all information! Känns som man just sparat flera timmar av sitt liv för att man slipper gå till försäkringskassans hemsida.

Den här tråden är himla bra på väldigt många sätt:)

Vi kommer sammanlagt vara hemma till och med januari 18. Jag skulle gärna se att vi kan skjuta upp dagisstarten tills efter sommaren 18 (känns eg på tok för tidigt att skicka en 1,5 åring på dagis tycker jag!). Men kanske går jag ned lite i tid, och jag hoppas kanske maken vill göra det också första halvåret. Vi önskar ju, just nu i teorin, fler barn. Och utifrån min ålder så kan vi ju inte vänta för länge mellan dem. Så kanske ger det sig ändå så vi kan skjuta på dagisstarten och jag kan vara föräldraledig igen.

Nu får det gärna komma fler vårbebisar :bump:

Min parvel är 5 veckor idag och jag försöker räkna ut hur jag ska kunna vara hemma till augusti 2017 utan att sambon ska kompromissa bort sin jänkare igen. Den skulle nämligen lackas i vintras men det blev en åkgräsklippare för de pengarna istället, så den är tänkt att lackas nu i vinter och jaa det kostar en slant även om sambon gör allt själv :cautious: Vet ni hur länge ni ska vara hemma?

Jag ska vara hemma fram till och med september, sedan är S pappa hemma 7 månader och efter det går vi nog omlott.

Märker redan hur väldigt präglad bebis blir på den som är hemma så det blir toppen för S och pappan att bonda på allvar från augusti. Men jag vill helst inte tänka på hur mycket vi förlorar ekonomisk på det :crazy:

Först behöver man ju anmäla att man ska ha föräldrapenning, och sen ansöker man. Jag mitt kontrollfreak gjorde klart mina dagar för april 16 - Jan 17 redan i februari:D. Min arbetsgivare skickade in mina inkomstuppgifter direkt på nätet, och när det var godkänt var det bara för mig att lägga in vilka dagar jag vill ha ersättning för. Det går ju att ändra på sen men just nu känns det skönt att ha planerat in 4 dagar/v från 11 april- 31 januari och vi vet vad jag kommer få ut på ett ungefär. Från 1 februari 17 blir maken hemma, troligen till augusti/ september.

Jag brukar ansöka i början på månden, har satt mitt egna datum att göra det innan den tionde. Minns inte när brytdatumet är för att få utbetalt samma månaad även fast jag läste det typ igår :o

Kan det vara den femtonde kanske?

Jag ansöker som jag gör just för brytdatumet ;)
Det är den 20 dom bryter. Så ansöker jag för den 20 april får jag det i april, ansöker jag för den 21 april så kommer pengarna i maj :)

Dom har rätt till 30 dagars handläggningstid så jag ansöker en månad i förväg för att vara säker på att pengarna kommer i tid. Så för att få pengarna i april så skickade jag in ansökan om 21 mars - 20 april den 20 mars. Har alltid fått pengarna i tid. Och ansöker på hemsidan.

Jag kommer vara hemma på heltid året ut, mannen är hemma hela sommaren så det blir några månader tillsammans :) Sen får vi se efter årsskiftet, tanken är att vi börjar varva halvtid då innan mannen går hem på heltid framåt våren och över nästa sommar.

Dom har rätt till 30 dagars handläggningstid så jag ansöker en månad i förväg för att vara säker på att pengarna kommer i tid. Så för att få pengarna i april så skickade jag in ansökan om 21 mars - 20 april den 20 mars. Har alltid fått pengarna i tid. Och ansöker på hemsidan.
Äsch där föll ju smidigheten med en månads laggande:( hade passat mitt jobb så bra att kunna ansöka sent och bara få pengarna direkt.. Men det var nog för bra för att vara sant helt enkelt:p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka