Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
8 veckor sa de till mig. Min mage känns dock ok, dvs har inte ont i ryggen och känner mig bra "inuti". Snittet stramar och värker dock (men inte mer än att jag är utan värktabletter) så jag utvidgar så sakteliga vad jag kan lyfta. Träna väntar jag med tills snittet verkar ok (de klippte upp det igen förra helgen).Grattis @SummerBreeze
Ni som gjort snitt @fia-lisa @Bexzor @Calazirya @robl
Vad har läkarna gett er för restriktioner?
Min läkare sa att en sjukskrivning för dyl bukoperation är 4v. Jag har ju ett fysiskt jobb när det inte är gravidanpassat som det varit nu på slutet- men det spelade ingen roll. Efter 4 v var det läkt.
När jag läser på nätet är de flesta rekommendationer att man inte ska lyfta tungt på 8 v. Grunnar på om min läkare missförstått vad jag gör på jobbet eller om rekommendationerna på nätet är överdrivna.
Vad har ni hört?
Tar inga tabletter alls, känns lite om jag går fort nerför backar eller sträcker mig efter något. Ibland kan det ila till lite några sekunder. Två veckor sen nu.
8 veckor sa de till mig. Min mage känns dock ok, dvs har inte ont i ryggen och känner mig bra "inuti". Snittet stramar och värker dock (men inte mer än att jag är utan värktabletter) så jag utvidgar så sakteliga vad jag kan lyfta. Träna väntar jag med tills snittet verkar ok (de klippte upp det igen förra helgen).
Jag fortsätter med snitt-frågor: har ni andra förhårdnader innanför snittet? Jag har nämligen som en hård vall över snittet + lite svullnad fortfarande så att magen lägger sig som ett veck över snittet. Skitfult men mest oroad över att det fortsatt är kvar någon skit inne som borde komma ut. Och hur är känseln i huden runt om? Huden upp till naveln är superöm - nästan som om jag bränt mig.
Mocka, hinder bommar, slänga på täcken etc. Tycker mest det var knepigt att när man är mammaledig är det 8 v och annars kan man springa Stockholm maraton efter 4...Jag hade nog låtit bli tunga lyft ett tag till och även undvikit sneda rörelser som "drar i såret".
Vad är det i arbete som du behöver lyfta?
Jag får oxå en valk över snittet. Trist för att byxor lägger sig så man får valken över linningen. .. Annars har jag varken någon ömhet eller känselbortfall. Däremot kliar det om troskanten eller byxor ligger emot.8 veckor sa de till mig. Min mage känns dock ok, dvs har inte ont i ryggen och känner mig bra "inuti". Snittet stramar och värker dock (men inte mer än att jag är utan värktabletter) så jag utvidgar så sakteliga vad jag kan lyfta. Träna väntar jag med tills snittet verkar ok (de klippte upp det igen förra helgen).
Jag fortsätter med snitt-frågor: har ni andra förhårdnader innanför snittet? Jag har nämligen som en hård vall över snittet + lite svullnad fortfarande så att magen lägger sig som ett veck över snittet. Skitfult men mest oroad över att det fortsatt är kvar någon skit inne som borde komma ut. Och hur är känseln i huden runt om? Huden upp till naveln är superöm - nästan som om jag bränt mig.
Mocka, hinder bommar, slänga på täcken etc. Tycker mest det var knepigt att när man är mammaledig är det 8 v och annars kan man springa Stockholm maraton efter 4...
Ojojoj!
I fredags kväll blev jag nojjig som tusan då jag inte känt så mycket fosterrörelser. In på FL för att kolla, allt ok! Livlig bebis med perfekta värden som bara hade vänt på sig och börjat fixera sig neråt därav kändes inte sparkarna som vanligt. Skönt!!
På lördagen hade vi påsklunch hemma med tjocka släkten, full rulle hela dagen med mat och städning. Men runt 04 natten mellan påskafton och påskdagen så kände jag att det rann lite fostervatten, ca en dl. Börjar även känna av molvärk. Ringer FL och dom vill ta in oss på koll igen. Allt ser bra ut, sprallig bebis och perfekt på både ul, vul visar att tappen är opåverkad men jag har fortfarande som värkar vilket avfärdas som förvärkar/sammandragningar. Får smärtstillande och det är tänkt att vi ska få åka hem.
Men... då ökar värkarna kraftigt och vips går vattnet helt! Nu börjas arbetet med att stoppa förlossningen men icke, bebis har bestämt sig för att komma ut!
Jag hade ju tänkt planerat snitt men huxflux är vi mitt i förlossningsarbetet
Blixtsnabb förlossning och vår lilla son är ute!!! Vi kom in vid ca 05.30 och strax efter 09.00 var han ute. Nu är han ju väldigt tidig, rättare sagt född i vecka 31. Vi gick ha honom i några minuter innan han skickades till Neo där han nu ligger med slangar och respirator för lungornas skull. Men.läkarna verkar positiva då han är stark för sin ålder och alla prover är bra.
Men snacka om chock! Bf var 28 Maj men lilleman tyckte visst att 27 Mars lät roligare. Jag fattar fortfarande inte att jag är mamma, vår bebis skulle ju komma till sommaren
Hemma är typ inget fixat Skötbord har vi inte, vagn och babynest kommer i mitten på april. Babyskydd får sambon fixa typ nu. Föräldrakursen börjar i nästa vecka Det var inte riktigt med i planeringen men vad gör man när lillen tydligen inte hade tid att vänta mera Allt praktiskt får lösa sig och lillen kommer dessutom bli kvar här i minst 4 veckor så det ordnar sig. Så länge han utvecklas och mår bra så finns inga bekymmer!
Ja vad säger man, glad påsk!
Jag mådde heller inge bra igår (var även sliten i förrgår). Var otroligt trött, ont i magen och illamående. Däckade framför andra halvan av världscupfinalen efter en 5km promenad med grannens hund (i MKT makligt tempo). Sambon fick ordna mat, disk och ihoppackning inför hemfärd från landet när jag ojade mig från soffan. Sov som en kratta i natt, och är aptrött idag. Jobbar typ halvdag idag, hemifrån. Men fattar inte hur jag ska palla vanligt jobbtempo och uppstigning 6:30 i fyra veckor till! Vi sov båda minst 10h varje natt nu i påsk, och jag var ändå trött.Verkar ha varit fler än jag som hade en pissdag igår. Städade också i ilska, inte för att det knappt ens syns eftersom vårt fula hemska hus är obotligt smutsigt och skruttigt vi behöver totalrenovera allt men är bara klara med typ 25 kvadrat av 180 samtidigt står hästarna i hagen och lösdriften och gör sitt bästa för att ta sönder så mkt de bara kan. Är så less! Och så foglossning från helvetet i ryggen så fort jag behövde vila, och sparkar på saaaaaammmma ställe hela tiden. Skithårda och hemska och jag märker inget om att begränsat utrymme skulle ge mindre hårdhänta sparkar. Och ja min sambo fick skäll hela dagen (och natten) fastän han egentligen är världens snällaste
Usch idag har jag haft en riktigt skitdag. Gråtit och varit asförbannad om vartannat. Varit arg på mig själv för att jag är trött och har ont i kroppen när det finns så mycket att ordna med. Arg på min man som inte tar tag i det som jag inte orkar och för att han inte ser att jag är ledsen. I rena ilskan har jag tvättat bebiskläder, målat spjälsäng, städat, skurat och fejat hela dagen. Glömde äta och blev så slut på eftermiddagen att jag låg på soffan och orkade inte röra mig. Skitdag
Ha, jag har samma ångest... Min fis har lagt på sig 350 g senaste veckan och är alldeles strax 4 veckor. Såg en alldeles liten skrutt som var på sitt första BVC-besök idag och min tjej kändes stor...Jag har panik. Min unge växer
Kanske är för att det är sista gången jag får uppleva detta nu, men jag har lite ångest .
Jo då 2 cm längre och 300 gram tyngre, men stoppa tiden!!!
Hemkommen och allt såg fint ut, SF mått 35cm nu i v39 (38+3) Hjärtljud 140. BM gissar på en födelsevikt på strax över 3kg.
Återbesök på måndag och då kommer BM göra en hinnsvepning om det går, förhoppningsvis sätter det igång då så jag slipper gå över tiden. Vore ju hemskt skönt om det fungerar Samtidigt som det blev skitspännande!!
Och jag gapar av avund inför att du har en liten som sover 22-05.30. Jag hann knappt andas att det var så skönt med en liten som sov långa sjok på nätterna när fröken valde att vända på dygnet och nu vill sova 5 timmar mitt på dagen och istället vakna flera gånger på natten. Inatt körde vi en gång i timmen... Och 5-åringen har påsklov så ingen chans till middagsvila. ZzzzJust nu sitter jag här och tänker på hur mycket jag kan hinna med bara 1 barn hemma. Men den bekväme i mig njuter av lite lugn innan nästa stressmoment
05.30 i morse började dagen, liten var väldigt hungrig då han inte ätit sedan kl 22. Mata och göra i ordning honom, passa mellanbarnet från att få kaviar överallt, diska, plocka fram utekläder till de två små. Kl 07 började momentet att komma ut till bilen, bilen rullade av gården drygt tjugo minuter senare. Vi kom 5 minuter från gården när jag ser att äldsta sonen har sin nya vårjacka men inga vantar. Händerna var illröda och kalla, japp vända bilen hemåt. Med väl vantarna i bilen styrs bilen åter till skolan där bilen parkerades för att sedan byta över till tvillingvagnen med de två små. 40 minuter att förhala innan mellanbarnet fick lämnas på förskolan. Blev snabbt besök hos svärmor och även min chef på deras arbete innan förskolan. Väl på förskolan behövde mellanbarnet hjälp att förklara och förstå att de skulle ut för att leka, och att att jacka/skor inte skulle tas av. Sen hem, och hann inte mer än att få mitt thé i muggen förrän liten kom på att han var hungrig igen. Efter hans mat var det äntligen dags för mitt thé, som jag hann dricka en halv mugg utav tills liten gav order om att sitta i famnen. Där sitter han nu så min frukost får nog bli brunch när han väl somnat
Kl 13 styrs bilen åter till stan då mellanbarnet slutar 13.30 , sen ströga runt i staden tills äldsta sonen slutar 14.20 pga fel information från BVC då det var inplanerat BVCbesök under den luckan men vår sköterska hade lämnat fel dag till oss. Bussen hem går 14.13 och sonen fick inga pengar till taxin eftersom det inte behövdes.
Verkligen en bra, hektiskt start på vardagen med 3 barn
Bara nyfiken, hur kommer det sig att BM ska göra hinnsvepning? För du är inte beräknad riktigt än va? Har för mig en dag efter mig och jag har inte ens ett BM besök inbokat förrän en vecka drygt efter BF.
Hade sista ordinarie besöket den 24/3 och jag fick själv be om att hon skulle boka en ny tid ifall bebisen inte skulle komma i tid...