Vårföräldrar 2016 del 4

Nån som vet hur man går tillväga om man villa egen vårdnad om ett barn om man är gifta? Man får ju automatisk gemensam vårdnad då utan att göra nåt. Eller är skilsmässa vägen för egen vårdnad, nån som vet? :-)
Ni kan avtala om enskild vårdnad efter att barnet är fött. Avtalet måste dock godkännas av socialnämnden. Ta kontakt med familjerätten i kommunen.

Ojojoj! :heart
I fredags kväll blev jag nojjig som tusan då jag inte känt så mycket fosterrörelser. In på FL för att kolla, allt ok! Livlig bebis med perfekta värden som bara hade vänt på sig och börjat fixera sig neråt därav kändes inte sparkarna som vanligt. Skönt!!

På lördagen hade vi påsklunch hemma med tjocka släkten, full rulle hela dagen med mat och städning. Men runt 04 natten mellan påskafton och påskdagen så kände jag att det rann lite fostervatten, ca en dl. Börjar även känna av molvärk. Ringer FL och dom vill ta in oss på koll igen. Allt ser bra ut, sprallig bebis och perfekt på både ul, vul visar att tappen är opåverkad men jag har fortfarande som värkar vilket avfärdas som förvärkar/sammandragningar. Får smärtstillande och det är tänkt att vi ska få åka hem.

Men... då ökar värkarna kraftigt och vips går vattnet helt! Nu börjas arbetet med att stoppa förlossningen men icke, bebis har bestämt sig för att komma ut!

Jag hade ju tänkt planerat snitt men huxflux är vi mitt i förlossningsarbetet :eek:
Blixtsnabb förlossning och vår lilla son är ute!!! :love: Vi kom in vid ca 05.30 och strax efter 09.00 var han ute. Nu är han ju väldigt tidig, rättare sagt född i vecka 31. Vi gick ha honom i några minuter innan han skickades till Neo där han nu ligger med slangar och respirator för lungornas skull. Men.läkarna verkar positiva då han är stark för sin ålder och alla prover är bra. :heart

Men snacka om chock! Bf var 28 Maj men lilleman tyckte visst att 27 Mars lät roligare. Jag fattar fortfarande inte att jag är mamma, vår bebis skulle ju komma till sommaren :o

Hemma är typ inget fixat :p Skötbord har vi inte, vagn och babynest kommer i mitten på april. Babyskydd får sambon fixa typ nu. Föräldrakursen börjar i nästa vecka :up: Det var inte riktigt med i planeringen men vad gör man när lillen tydligen inte hade tid att vänta mera :love: Allt praktiskt får lösa sig och lillen kommer dessutom bli kvar här i minst 4 veckor så det ordnar sig. Så länge han utvecklas och mår bra så finns inga bekymmer!

Ja vad säger man, glad påsk! :banana::banana::banana:
Grattis till pojken! Håller tummarna för att allt kommer att gå bra!

Grattis @SummerBreeze ! :bump:Skönt att det verkar gå bra trots att han är lite tidig. Du skulle ju vara sist egentligen :D

Haha ja men lillen är tydligen tävlingsinriktad så det dög inte att vara sist här inte! ;)
Allt verkar väldigt bra än så länge så det känns jätteskönt. Han har en läkare och 2-3 sköterskor som har full koll på honom hela tiden så det känns tryggt! :)

Tack för alla grattishälsningar !! :love:

Ska bara ta in det nu att det faktiskt är min bebis och att det inte är någon liten i magen längre :p Känns helt overkligt! Som sagt så verkar dom lugna på Neo och ha full koll på honom, redan nu så andas han själv utan syrgas så det går helt klart åt rätt håll.

Nu måste jag även inse att det inte var en tös jag hade i magen ändå :o Jag var helt tvärsäker på det! Så dags att komma på ett bra namn för tror inte han är så sugen på att heta Isabell :angel:

Tack för alla grattishälsningar !! :love:

Ska bara ta in det nu att det faktiskt är min bebis och att det inte är någon liten i magen längre :p Känns helt overkligt! Som sagt så verkar dom lugna på Neo och ha full koll på honom, redan nu så andas han själv utan syrgas så det går helt klart åt rätt håll.

Nu måste jag även inse att det inte var en tös jag hade i magen ändå :o Jag var helt tvärsäker på det! Så dags att komma på ett bra namn för tror inte han är så sugen på att heta Isabell :angel:

Tycker allt att det är lite ofint att köra om oss som är på upploppet:cautious::D
Måste kännas helt overkligt att redan ha liten på utsidan? Sambons systerdotter föddes i v32 men fick komma hem efter 5v på neo. 13år idag:)

Hade ni kollat kön innan och fått reda på att det skulle vara en flicka? Eller va det bara ni som trott?

Jag skulle ju ta det lugnt tänkte jag, med mina sammandragningar :angel:
Påtade i trädgården och jag k a n ju inte låta bli att hugga i, städa lite sten i en liten slänt i hagen bara måste ju göras ...
Gick jättebra då.
Nu går ryggen snart av :angel::o fogarna tyckte jag överarbetade lite kanske. Så jag tar eftermidagsvila med en elvamånaders gosbebis :love: snart är dom två små under :heart

Grattis @SummerBreeze

Ni som gjort snitt @fia-lisa @Bexzor @Calazirya @robl
Vad har läkarna gett er för restriktioner?
Min läkare sa att en sjukskrivning för dyl bukoperation är 4v. Jag har ju ett fysiskt jobb när det inte är gravidanpassat som det varit nu på slutet- men det spelade ingen roll. Efter 4 v var det läkt.
När jag läser på nätet är de flesta rekommendationer att man inte ska lyfta tungt på 8 v. Grunnar på om min läkare missförstått vad jag gör på jobbet eller om rekommendationerna på nätet är överdrivna.
Vad har ni hört?

Grattis @SummerBreeze

Min läkare sa att en sjukskrivning för dyl bukoperation är 4v. Jag har ju ett fysiskt jobb när det inte är gravidanpassat som det varit nu på slutet- men det spelade ingen roll. Efter 4 v var det läkt.
När jag läser på nätet är de flesta rekommendationer att man inte ska lyfta tungt på 8 v. Grunnar på om min läkare missförstått vad jag gör på jobbet eller om rekommendationerna på nätet är överdrivna.
Vad har ni hört?

2004 och 2013 fick jag höra att jag inte fick lyfta mer än bebisens vikt de första månaderna. Fick dock en tungviktare vintern 2013 som vägde drygt 5,3 kg vid födseln och 8,9 kg när han var 6 veckor gammal. Honom var jag tvungen att bära så då kunde jag lika gärna bära andra tunga saker.

Nu 2016 fick jag höra att jag skulle lyfta bebisen så lite som möjligt då han vägde 5 kg vid födseln och det var tydligen för mycket (:confused:). Men jag sa till BM att det är mitt tredje snitt, där mellanbarnet ändå vägde mer så jag lyssnar på kroppen istället. I fredags var det 3 veckor sen och jag börjar smått lyfta vår 18 kg tunga tvåring.

Usch idag har jag haft en riktigt skitdag. Gråtit och varit asförbannad om vartannat. Varit arg på mig själv för att jag är trött och har ont i kroppen när det finns så mycket att ordna med. Arg på min man som inte tar tag i det som jag inte orkar och för att han inte ser att jag är ledsen. I rena ilskan har jag tvättat bebiskläder, målat spjälsäng, städat, skurat och fejat hela dagen. Glömde äta och blev så slut på eftermiddagen att jag låg på soffan och orkade inte röra mig. Skitdag :cry:

Grattis @SummerBreeze

Vad har ni hört?

Jag gjorde snitt i februari. 6 veckor tror jag de sa till mig, kan ha varit 8.

Grattis @SummerBreeze

Vad har ni hört?

8 veckor sa dom sist jag snittades (2009). Nu var det 4 veckor och jag känner mig läkt och tänkte nog börja träna så smått till veckan.
Men lyfta riktigt tungt avvaktar jag med några veckor till.

Hur känner du dig i snittet?

8 veckor sa dom sist jag snittades (2009). Nu var det 4 veckor och jag känner mig läkt och tänkte nog börja träna så smått till veckan.
Men lyfta riktigt tungt avvaktar jag med några veckor till.

Hur känner du dig i snittet?
Tar inga tabletter alls, känns lite om jag går fort nerför backar eller sträcker mig efter något. Ibland kan det ila till lite några sekunder. Två veckor sen nu.

Ojojoj! :heart
I fredags kväll blev jag nojjig som tusan då jag inte känt så mycket fosterrörelser. In på FL för att kolla, allt ok! Livlig bebis med perfekta värden som bara hade vänt på sig och börjat fixera sig neråt därav kändes inte sparkarna som vanligt. Skönt!!

På lördagen hade vi påsklunch hemma med tjocka släkten, full rulle hela dagen med mat och städning. Men runt 04 natten mellan påskafton och påskdagen så kände jag att det rann lite fostervatten, ca en dl. Börjar även känna av molvärk. Ringer FL och dom vill ta in oss på koll igen. Allt ser bra ut, sprallig bebis och perfekt på både ul, vul visar att tappen är opåverkad men jag har fortfarande som värkar vilket avfärdas som förvärkar/sammandragningar. Får smärtstillande och det är tänkt att vi ska få åka hem.

Men... då ökar värkarna kraftigt och vips går vattnet helt! Nu börjas arbetet med att stoppa förlossningen men icke, bebis har bestämt sig för att komma ut!

Jag hade ju tänkt planerat snitt men huxflux är vi mitt i förlossningsarbetet :eek:
Blixtsnabb förlossning och vår lilla son är ute!!! :love: Vi kom in vid ca 05.30 och strax efter 09.00 var han ute. Nu är han ju väldigt tidig, rättare sagt född i vecka 31. Vi gick ha honom i några minuter innan han skickades till Neo där han nu ligger med slangar och respirator för lungornas skull. Men.läkarna verkar positiva då han är stark för sin ålder och alla prover är bra. :heart

Men snacka om chock! Bf var 28 Maj men lilleman tyckte visst att 27 Mars lät roligare. Jag fattar fortfarande inte att jag är mamma, vår bebis skulle ju komma till sommaren :o

Hemma är typ inget fixat :p Skötbord har vi inte, vagn och babynest kommer i mitten på april. Babyskydd får sambon fixa typ nu. Föräldrakursen börjar i nästa vecka :up: Det var inte riktigt med i planeringen men vad gör man när lillen tydligen inte hade tid att vänta mera :love: Allt praktiskt får lösa sig och lillen kommer dessutom bli kvar här i minst 4 veckor så det ordnar sig. Så länge han utvecklas och mår bra så finns inga bekymmer!

Ja vad säger man, glad påsk! :banana::banana::banana:

Grattis och Glad Påsk!

Ni är i bästa händer - neonatalvården i Sverige är i världsklass!

(Skönt att det verkar ha gått bra och varit smidigt trots din oro för att föda vaginalt - nu slapp du hela den biten)

Tycker allt att det är lite ofint att köra om oss som är på upploppet:cautious::D
Måste kännas helt overkligt att redan ha liten på utsidan? Sambons systerdotter föddes i v32 men fick komma hem efter 5v på neo. 13år idag:)

Hade ni kollat kön innan och fått reda på att det skulle vara en flicka? Eller va det bara ni som trott?

Haha han lär bli en grym tävlingsmänniska när han blir stor, undrar om det är för tidigt att anmäla honom till hockeyskola? :rofl:
Det låter ju bra! Dom på Neo verkar inte oroliga ett dugg utan tycker att han är stor och fin för sin ålder :heart Imorgon ska vi få flytta från BB till Neo vilket blir skönt, slippa springa mellan avdelningarna.

Nä det var bara min känsla och högst vetenskapliga saker som att jag hade tjejmage och mådde illa massor :angel: Sen har jag alltid sett mig som en flickmamma och gått och kollat på söta små klänningar... Men det finns mycket sött till små pojkar också såklart och huvudsaken är att bebisen är frisk! Men jag blir lika förvirrad varje gång sambon pratar om vår son :p Tills det går upp ett ljus!

Frågan ät vad han ska heta... jag gillar mjuka namn som Noel, Milian och Lias. Sambon röstar för Willhelm, Nils eller Emil. Willhelm tycker jag är för gubbigt, Nils är fint men då kommer han kallas för Nisse och det tycker jag inte är så fint :p men som andranamn absolut! Emil vet jag en häst som heter så det känns fel...

Vi får väl se när/om lilleman får sitt namn :love:

Usch idag har jag haft en riktigt skitdag. Gråtit och varit asförbannad om vartannat. Varit arg på mig själv för att jag är trött och har ont i kroppen när det finns så mycket att ordna med. Arg på min man som inte tar tag i det som jag inte orkar och för att han inte ser att jag är ledsen. I rena ilskan har jag tvättat bebiskläder, målat spjälsäng, städat, skurat och fejat hela dagen. Glömde äta och blev så slut på eftermiddagen att jag låg på soffan och orkade inte röra mig. Skitdag :cry:

Sånna dagar är skit.. :heart

Verkar ha varit fler än jag som hade en pissdag igår. Städade också i ilska, inte för att det knappt ens syns eftersom vårt fula hemska hus är obotligt smutsigt och skruttigt:( vi behöver totalrenovera allt men är bara klara med typ 25 kvadrat av 180:( samtidigt står hästarna i hagen och lösdriften och gör sitt bästa för att ta sönder så mkt de bara kan. Är så less! Och så foglossning från helvetet i ryggen så fort jag behövde vila, och sparkar på saaaaaammmma ställe hela tiden. Skithårda och hemska och jag märker inget om att begränsat utrymme skulle ge mindre hårdhänta sparkar. Och ja min sambo fick skäll hela dagen (och natten) fastän han egentligen är världens snällaste:(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka