Vårföräldrar 2016 del 2

Ok en överenergisk häst som behövde trötta ut både kropp och knopp blev en timmes markarbetespass i mestadels galopp. Kände lite ilningar i vissa lägen men gick helt ok.
När hästeb var trött satt jag av för att leda och då.hände det:cry:... Kunde inte gå! Fick stå några minuter och sedan sakta masa in mig. Hela kvällen blivit en pina med fogar, rygg och höstens 4:e förkylning.
Ger inte upp rida riktigt än men timmespassen får nog bli minne blott..

Snart en veckas ledigt från jobbet och jag skulle gärna slippa börja igen. Min kropp är kass på gravid även om allt är så himla jättebra när man kommer till BM.
Min rygg pallar inte, fogarna pallar inte. Och två månader kvar att jobba..
Skulle behöva en stark dryck just nu. Men ja- bubbelvatten...

Ok en överenergisk häst som behövde trötta ut både kropp och knopp blev en timmes markarbetespass i mestadels galopp. Kände lite ilningar i vissa lägen men gick helt ok.
När hästeb var trött satt jag av för att leda och då.hände det:cry:... Kunde inte gå! Fick stå några minuter och sedan sakta masa in mig. Hela kvällen blivit en pina med fogar, rygg och höstens 4:e förkylning.

Snart en veckas ledigt från jobbet och jag skulle gärna slippa börja igen. Min kropp är kass på gravid även om allt är så himla jättebra när man kommer till BM.

Usch, känslan av att inte kunna göra det man vill är inte kul alls. Hoppas det onda går över snabbt för dig!

Har du berättat för BM hur du mår egentligen? Finns det kanske möjlighet för sjukskrivning, om inte fullt ut så i alla fall på någon procent? Det är faktiskt inte meningen att man ska gå runt och lida..

Varma bad hjälper lite mot allmänt ont, om du har badkar. Annars får man faktiskt sjukskriva sig från jobb när kroppen säger till, det är bra att hålla igång men det är också viktigt att få till vilan! Krya på dig :heart

• Gilla
Reactions: Ray
Usch, känslan av att inte kunna göra det man vill är inte kul alls. Hoppas det onda går över snabbt för dig!

Har du berättat för BM hur du mår egentligen? Finns det kanske möjlighet för sjukskrivning, om inte fullt ut så i alla fall på någon procent? Det är faktiskt inte meningen att man ska gå runt och lida..

Varma bad hjälper lite mot allmänt ont, om du har badkar. Annars får man faktiskt sjukskriva sig från jobb när kroppen säger till, det är bra att hålla igång men det är också viktigt att få till vilan! Krya på dig :heart
Nu gnäller jag ju... Tror en julledigt kommer sitta fint:p
Grejen är ju att det är helt vanliga gravidsymptom- förutom förkylningen då... Jag lider just nu men det är ju för att jag inte vill erkänna att jag inte klarar allt jag vill. Behöver banka huvudet in i väggen några gånger innan jag accepterar nya premisser :meh:
Tack för lite sympati :)

Nu gnäller jag ju... Tror en julledigt kommer sitta fint:p
Grejen är ju att det är helt vanliga gravidsymptom- förutom förkylningen då... Jag lider just nu men det är ju för att jag inte vill erkänna att jag inte klarar allt jag vill. Behöver banka huvudet in i väggen några gånger innan jag accepterar nya premisser :meh:
Tack för lite sympati :)

Man får gnälla, det är skittråkigt när man tvingas inse att man har begränsningar helt plötsligt! :meh:

Hoppas julledigheten gör sitt och att du kommer tillbaka peppad som aldrig förr efter! ;) Sen går ju tiden förmodligen megasnabbt tills det är dags för knodd :eek: (jag börjar typ redan bli stressad... :angel:)

• Gilla

Stackare:( vilken vecka är du i nu? Hur länge har du haft foglossningen? För mig är det bara det vanliga med ryggen än så länge, försöker rida lite varannan dag så att den får pausa och sen köra. Problemet för mig är att det då blir två kusar att rida dagen jag måste rida. Och då sover jag i ett dygn sen känns det som.

• Gilla
Stackare:( vilken vecka är du i nu? Hur länge har du haft foglossningen? För mig är det bara det vanliga med ryggen än så länge, försöker rida lite varannan dag så att den får pausa och sen köra. Problemet för mig är att det då blir två kusar att rida dagen jag måste rida. Och då sover jag i ett dygn sen känns det som.
V25 (26)
Jag hade precis såhär ont redan i v 17 efter jag sprungit. Det gick över när jag slutade springa. Så det är ju inte så illa som man kan få men sluta rida är man inte lika snabb med. Just nu rider jag kanske tre gånger i veckan och om jag tar det lugnt så känns det bra. Nu var ju hästen överladdad och studsig och krävde lite skänkel och avrastning. Blev för mycket helt enkelt...
Efter jul ska en god vän börja rida honom och då kan jag ta de lugnare passen istället för att som nu rasta av den så att andra ska kunna rida utan trubbel.

Blir oxå supertrött när jag "ansträngt" mig. Rätt skönt för då sover jag som en klubbad säl istället för att vakna i tid och otid.

Jag undrar igen, trots bra svar förra gången - Hur farligt är det för barnet att jag ramlar? Har för mig att jag läst att det är först i tredje trimestern det blir farligt för barnet, stämmer det?

Jag gillar ju att åka skridskor och skidor, men är inte särskilt bra på det. Har åkt skridskor vid fyra tillfällen i år och ramlat vid två av dem. I vanliga fall utmanar jag mig själv och ramlar oftare i början av säsongen. Men nu är jag jättefeg och försiktig. Vilket lite förtar det roliga.

I går druttade jag på ändan, på ena skinkan så svanskotan klarade sig! Men OJ vad det kändes i hela magtrakten. Tror att livmoder och allt liksom for uppåt och dunkade till det runt om. Såsom diafragma och lungor - tappade luften ordentligt.

Så - hur länge törs jag fortsätta åka? Risken att ramla på magen är otroligt liten, det har jag bara gjort en gång på alla år. Mest sidan och rumpan.

Och finns det ökade risker för mig, som att fogarna tar stryk?

Hoppas på vettiga svar då min BM helst verkar vilja linda in mig i bomull och sätta mig i soffan, med undantag för 45 min långa promenader och vattengympapass.

Jag undrar igen, trots bra svar förra gången - Hur farligt är det för barnet att jag ramlar? Har för mig att jag läst att det är först i tredje trimestern det blir farligt för barnet, stämmer det?

Jag gillar ju att åka skridskor och skidor, men är inte särskilt bra på det. Har åkt skridskor vid fyra tillfällen i år och ramlat vid två av dem. I vanliga fall utmanar jag mig själv och ramlar oftare i början av säsongen. Men nu är jag jättefeg och försiktig. Vilket lite förtar det roliga.

I går druttade jag på ändan, på ena skinkan så svanskotan klarade sig! Men OJ vad det kändes i hela magtrakten. Tror att livmoder och allt liksom for uppåt och dunkade till det runt om. Såsom diafragma och lungor - tappade luften ordentligt.

Så - hur länge törs jag fortsätta åka? Risken att ramla på magen är otroligt liten, det har jag bara gjort en gång på alla år. Mest sidan och rumpan.

Hoppas på vettiga svar då min BM helst verkar vilja linda in mig i bomull och sätta mig i soffan, med undantag för 45 min långa promenader och vattengympapass.
Skidor och skridskor hade jag inte sett som ngt trubbel- man kan ju lika gärna dratta på ändan utanför Ica liksom.... Sen är det ju sunt att man blir lite mer försiktig.
Tar fogarna stryk så lär du märka det!

Såvitt jag har förstått det krävs det ganska kraftigt våld mot magen för att det ska vara någon risk för barnet så du behöver nog inte vara orolig! Förstår inte den allmänna inställningen hos barnmorskor att man helst ska lägga sig på soffan så fort man blivit befruktad. De är nog inte vana vid att blivande mödrar siktar på att fortsätta med sin träning verkar det som. Maratonpoddens senaste avsnitt handlar om just det om du gillar att lyssna på poddar!

Jag tror att när man själv börjar känna sej osäker och kanske Ffa blir för försiktig, att då kan man börja trappa ner. Förutsatt att man är ärlig mot sig själv.:angel:
Sen tror jag inte det är jättefarligt att drattla på ändan direkt så jag hade nog inte varit orolig så sätt.

Risken min bm tog upp iom ridningen/hästarna var att när man blir större är bebis mer oskyddad i magen än tidigare. Hon pratade om vardagliga situationer i stallet där man ofta står trångt invid hästen, risk att man blir trängd osv och magen hamnar i kläm sas.
Hon var inte orolig men bad mej vara mer medveten bara. :)

Jag tror att när man själv börjar känna sej osäker och kanske Ffa blir för försiktig, att då kan man börja trappa ner. Förutsatt att man är ärlig mot sig själv.:angel:
Sen tror jag inte det är jättefarligt att drattla på ändan direkt så jag hade nog inte varit orolig så sätt.

Risken min bm tog upp iom ridningen/hästarna var att när man blir större är bebis mer oskyddad i magen än tidigare. Hon pratade om vardagliga situationer i stallet där man ofta står trångt invid hästen, risk att man blir trängd osv och magen hamnar i kläm sas.
Hon var inte orolig men bad mej vara mer medveten bara. :)

Låter som en vettig barnmorska du har. Min pratade i typ 5 min om att jag måste sluta rida, och jag försökte lugna henne. Till slut gick min man in och försvarade mig. Och han är nog egentligen måttligt förtjust i att jag rider, men han litar på mitt omdöme i ridningen och vet att jag nästan aldrig ramlar av.

Låter som en vettig barnmorska du har. Min pratade i typ 5 min om att jag måste sluta rida, och jag försökte lugna henne. Till slut gick min man in och försvarade mig. Och han är nog egentligen måttligt förtjust i att jag rider, men han litar på mitt omdöme i ridningen och vet att jag nästan aldrig ramlar av.
Min sambo var inte heller så förtjust i ridningen med första barnet. Tills han insåg att jag nog inte heller ville riskera barnet och har omdöme därefter.
att man lika gärna kan trilla nerför trappen, drattla omkull pga hundarna eller isfläcken under snön eller krocka med bilen..
Min fantastiska bm har slutat nu men jag hoppas nästa är lika vettig!

Jag vet inte hur pass farligt eller om det beror på vilken vecka man är i osv, men min läkare sa till mig vid vecka 18 att han tyckte det va riskabelt att rida, då det faktiskt är en risk att få sent missfall/barnet skadas/dör vid en fall från högre höjd. Jag sluta dock rida vid vecka 10 pga oro o lite smärta.

Min sambo var inte heller så förtjust i ridningen med första barnet. Tills han insåg att jag nog inte heller ville riskera barnet och har omdöme därefter.
att man lika gärna kan trilla nerför trappen, drattla omkull pga hundarna eller isfläcken under snön eller krocka med bilen..
Min fantastiska bm har slutat nu men jag hoppas nästa är lika vettig!
Min bm blev mest intresserad när jag berättade att jag hade hästar och red flera stycken per dag. Sa inte ett knyst om faror, och inte min sambo heller. Klart man ska vara försiktig men ärligt talat har jag gjort illa mig mer gåendes än ridandes i min livstid. (peppar peppar ta i trä) Jag kör så länge man kan, tänker snarare att storlek och foglossning etc kommer ställa till det?

Min bm blev mest intresserad när jag berättade att jag hade hästar och red flera stycken per dag. Sa inte ett knyst om faror, och inte min sambo heller. Klart man ska vara försiktig men ärligt talat har jag gjort illa mig mer gåendes än ridandes i min livstid. (peppar peppar ta i trä) Jag kör så länge man kan, tänker snarare att storlek och foglossning etc kommer ställa till det?
Håller med dig. Sunt förnuft och sitt eget omdöme kommer man långt på. Jag hade kraftig foglossning förra graviditeten, men hade aldrig ont vid ridning. Så jag höll på tills v38, sen satte lite för hög vikt stopp. :)

Har idag varit på RUL och allt såg bra ut:) Enda var att moderkakan låg för lågt och vi måste därför komma tillbaka i v. 32 för att se om det bli kejsarsnitt eller ej. Men det känns som ett ickeproblem, jag tar det som det kommer helt enkelt!

Tydligen är det en pojke vi väntar, vilket känns både bra och tråkigt. Hade lite önskat en flicka men det är ärligt talat bara för att jag vill få vara ponnymamma i framtiden:P Gammeldags som jag är så har jag redan ställt in mig på en crosspojke i framtiden ist:P Ungen får icke välja intressen själv haha... Ta det med en nypa salt, jag fattar att även en pojke kan bli ponnyunge, men chansen känns lite lite mindre på ngt sätt.

Håller med dig. Sunt förnuft och sitt eget omdöme kommer man långt på. Jag hade kraftig foglossning förra graviditeten, men hade aldrig ont vid ridning. Så jag höll på tills v38, sen satte lite för hög vikt stopp. :)
Gud vad jag hoppas att det blir så för mig också!! Då blir det ju jättekort hästarna behöver stå!

• Gilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat