Vårföräldrar 2015 #6

Spenderar min sista dag på 20talet med en kopp kaffe i en sporthall, tittande på min stora unge som tränar karate.
Hon är så duktig och rolig, barn är så härliga!

Hur skulle ni tänkt? Jag åker ju på söndag och kommer hem onsdagkväll, ska jag se det som amningsavslut: eller börja när jag kommer hem igen? Kanske hon själv bestämmer det... Eller om jag(mot mina principer) ska hålla amningen avslutad när jag kommer hem.. Känner att det är lite tidigt att avsluta vid 10 mån, men samtidigt vore det skönt..

Jag hade låtit E bestämma om hon vill fortsätta eller inte. Min lilla filur tyckte det var dags att sluta vid 8 månader, då ville han inte ens ta bröstet.

Igår jobbade jag min första dag. Blandade känslor, men det kändes bättre när jag kom hem till ett glatt barn som haft en urmysig dag med sin pappa och en make som gjort både lasagne och maränger.

Massa roligt som väntar på jobbet framöver också!

E har börjat bli förkyld. Även J snorar lite så båda blir säkert sjuka....är väl typiskt eftersom J började dagis efter julledigheten förra veckan. Jag har ju börjat jobba så jag blir säkert sjuk jag också bara för det!

E har börjat bli förkyld. Även J snorar lite så båda blir säkert sjuka....är väl typiskt eftersom J började dagis efter julledigheten förra veckan. Jag har ju börjat jobba så jag blir säkert sjuk jag också bara för det!
Det är ju så typiskt....Sambon var riktigt förkyld här i helgen och nu börjar även E bli snorig..... Får hålla tummarna att jag klarar mig i alla fall :)

Hej och hå, här har vi separationsångest och närhetsbehov på hög nivå. :p Jag får absolut inte försvinna utom synhåll och på nätterna sover hon kloss på mig, emellanåt krävs det att någon sover med henne även på dagarna. Dessutom är jag förkyld och har så varit sedan i fredags. Underbar start på min föräldraledighet. :D

Hej och hå, här har vi separationsångest och närhetsbehov på hög nivå. :p Jag får absolut inte försvinna utom synhåll och på nätterna sover hon kloss på mig, emellanåt krävs det att någon sover med henne även på dagarna. Dessutom är jag förkyld och har så varit sedan i fredags. Underbar start på min föräldraledighet. :D

Här är vi i någon liknande fas. Imorgon ska jag iväg när maken kommer hem från jobbet. Är bara borta 3-4 timmar men det är ju "värsta" tiden när det börjar bli dags för läggning. Blir nog en utmaning för maken :p

Och jag som för ett par dagar sen trodde att krypstadiet skulle hoppas över har numera en krypande son! Även om det är sakta men säkert än så länge :D

Dags att börja barnsäkra snart då :nailbiting:

Igår hade E ramlat ur vår säng sa maken! :nailbiting: Men hon hade inte slagit sig verka det som!

Förra veckan efter jag kommit från jobbet gick maken ut för att göra nåt så jag var själv inne med barnen. Då ropar J uppifrån att hon kissat ner sig....jahapp upp och hjälpa henne. Och strax efter dundrar det till nere och E hade ramlat ner från trappen :crazy: Hon slog sig inte som tur va men blev ledsen såklart. Kände lite att det här är verkligen livet som småbarnsförälder, allt eller inget :D

9 månader är hon i morgon lilla skruttan :love: full fart med gåträningen, hon älskar sin gåvagn. Pratar en del också - mamma, pappa och storasysters namn har hon sagt länge och nu senaste dagarna tata (tacktack), eddå (hejdå) och idag både vid lunchen och middag sa hon äta flera gånger men återstår väl att se om det bara var en slump. Jag tjatar dock rätt mycket med just äta och tecknar samtidigt så hon kan säkert ha snappat upp det.

Annars är roligaste att gå ner själv från soffan :p är tacksam att vi tränat in "rumpan först"

Vi ec:ar ju också och det går fortfarande bra, aldrig bajsblöjor men med kisset tycker hon inte det är så noga. Hon blir duktigt förbannad om man försöker potta när hon inte är nödig :p Idag har hon dock krupit fram till pottan och börjat leka med den och då när jag testade att sätta henne så kissade hon direkt och blöjan var torr. Hände två gånger nu på em/ kvällen så jag väljer att se det som en medveten handling från hennes sida :D

@Melisen häftigt att hon pratar så mycket redan! Eller jag har ju iofs bara min son att jämföra med så jag vet inte om det är "redan" egentligen :D Här snackar sonen konstant men allt är väldigt obegripligt :D

Jag kan inte påstå att vi ec:ar men har använt pottan sen han kunde sitta ungefär. Bajsblöjor är väldigt sällsynta (senaste var juldagen när vi inte var hemma). Kiss däremot verkar vara lite hur som helst :p

När är det fysiskt möjligt för dem att hålla sig och medvetet vänta tills de sitter på potta/toalett?

Vår katt har aldrig velat ligga i sängen hos nån av oss innan. Men NU när det blivit så kallt och hon vägrar vara ute så har hon fått för sig att hon ska ligga hos E på kvällen :mad: Det betyder att hon väcker henne varje gång!!!!
Hur får man kattj*keln att inte gå dit? Stänger vi dörren så hör vi i E om hon skulle vilja nåt.

Vår katt har aldrig velat ligga i sängen hos nån av oss innan. Men NU när det blivit så kallt och hon vägrar vara ute så har hon fått för sig att hon ska ligga hos E på kvällen :mad: Det betyder att hon väcker henne varje gång!!!!
Hur får man kattj*keln att inte gå dit? Stänger vi dörren så hör vi i E om hon skulle vilja nåt.
Kompostgaller gånger två i dörröppningen? :-)

@Melisen häftigt att hon pratar så mycket redan! Eller jag har ju iofs bara min son att jämföra med så jag vet inte om det är "redan" egentligen :D Här snackar sonen konstant men allt är väldigt obegripligt :D

Jag kan inte påstå att vi ec:ar men har använt pottan sen han kunde sitta ungefär. Bajsblöjor är väldigt sällsynta (senaste var juldagen när vi inte var hemma). Kiss däremot verkar vara lite hur som helst :p

När är det fysiskt möjligt för dem att hålla sig och medvetet vänta tills de sitter på potta/toalett?

Ja enligt folk som vet bättre än mig är det tidigt med pratande. Jag envisas med mina tecken och hon snappar upp ord istället O_o

Ang att hålla sig så kan dom det vad jag förstått från start mer eller mindre. Sen om det är en medveten handling eller mer att "nu är kroppen i en bra position för att kissa/bajsa så då kommer det" det har jag ingen aning om. Men jag har från hon var några veckor haft henne barrumpa i sjalen och hon har alltid kissat först när jag sjalat ner och satt henne på pottan. Som det är nu så kan vi i lugn och ro söka upp en toalett om vi är på språng nånstans och hon vill bajsa.

Jag tror att barn slutar klara av att hålla sig ganska snabbt dock pga att dom blöjtränas så effektivt i vårt samhälle. Dels är ju blöjorna så effektiva så att barnet knappt känner vad som händer när hen gör ifrån sig och dels så uppmärksammar ju föräldrar ofta barnet när dom ser att hen kissar eller bajsar i blöjan typ "oj bajsar du nu, vad skönt" och så avvaktar man och sen går och byter. Om barnet gör ifrån sig mitt under bytet är väl sällan responsen från föräldern lika positiv. Jag tänker att det här förhållningssättet i kombination med supereffektiva blöjor väldigt snabbt lär bebisarna att det rätta är att bara låta det komma när som och helst när blöjan sitter på. Om man från tidig ålder erbjuder ett alternativ i att göra ifrån sig på så tror jag att många bebisar väljer det. Det är ju högst onaturligt att välja att tillbringa tid i sin egen avföring. Så vitt jag vet finns det inget djur som gör det om det har andra alternativ.

En lång utläggning, sorry...:p

.:cool:

Babyvakt? :)

Spärra av på nåt sätt så katten får vara i halva huset nattetid eller på över/undervåningen eller så? :-)

Vet inte riktigt hur det skulle gå förutom att stänga in henne i ett rum då och det lär hon inte gilla. Trapphuset är rätt öppet så det lär behövas massa nät för att orka stänga igen så hon inte tar sig upp.

Hittills känns babyvakt som det bästa alternativet.

Beställde en babyvakt förut, är nog bästa alternativet känns det som.
Har precis vart upp och tagit bort katten från Es säng. Hon hade vaknat och satt upp bredvid katten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 147
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar