Vårföräldrar 2015 #4

Var hos bm igår och fick väl ur mig en del om hur jag mår och fick en läkartid nästa vecka. När jag börjar analysera mig själv inser jag ju att det är en depression, har haft några stycken förut och vet med mig att jag kan ha svårt att se tecknen men det är ganska tydligt när jag tänker efter. Äter mycket sämre, skolarbetet går sämre, orkar inte engagera mig, ligger i soffan hela dagarna och sträckkollar serier. Ser inte fram emot något alls, varken bebis eller något annat och det finns ingenting som kan göra mig glad. Folk tror att jag bara är trött på att vara gravid och säger att det kommer vara såå värt det när bebis är ute, och det kanske är sant. Men just nu känns det som att livet aldrig kommer att bli bra, vare sig jag har en bebis eller inte. Stackars unge som får födas till en sånhär mamma.

Men som sagt, läkartid nästa vecka. Får se vad det leder till.
Hoppas det leder till att du får må bättre!

Stackars unge som får födas till en sånhär mamma.

Alltså, jag säger "nej" till det där. Det är inte alls stackars unge. Jag mådde väldigt likt dig sista tiden, jag mådde riktigt dåligt första två veckorna efter förlossningen (undantaget euforin första dagarna efter förlossningen) och i skrivande mår jag okej men det är väldigt skört. Det är inte ett dugg synd om min unge för det och det är inte ett dugg synd om din unge heller. Så det så.

I natt har vi sovit från 00- 09 med 3 matningar på typ 15 min vardera och 2 blöjbyten :D Direkt när hon ätit kunde jag lägga henne i babynestet och så somnar hon själv. 4-åringen vaknade kl 6 men vi har lärt henne manövrera fjärren till tv:n så hon roade sig själv och hade även gjort frukost och ätit när vi klev upp :love: och satt på sig kläder för dagis, stora tjejen :heart

Alice har haft lite magont vilket jag kopplar till d-dropparna så idag fick vi vattenbaserade på bvc, hoppas det är så enkelt! Hon vägde 3970g och var 53cm lång, 17 dagar gammal idag :heart

Bvc idag, 4 veckor gammal. 58 cm och 5,4 kg. 500 g uppgång på en vecka, fortfarande! :eek: hon började ett sträck över genomsnitt, nu ligger hon på översta sträcket (både längd, vikt och huvudmått) :rofl:
Tror det är grädde i boobsen :cool:

Och på tal om utvecklingssprång, så har vi nått första. Hon låter helt plötsligt :eek: :p
Från att alltid ha sovit/legat vaken och varit nöjd så bestämde sig damen igår för att det var en skitkväll. Ligga i famnen var inte kul, snutta - då blev hon arg för där kom mjölk :p
Sova själv gick inte, utan det blev sjalen som rycka in. Tack gode gud för dem :p

Känslan när man precis satt sig till rätta för att amma hungrig bäbis och 3 åringen säger att hon är bajsnödig :D Hon fick sitta och vänta lite på pottan innan jag kom och hjälpte henne. Som tur var åt bäbis snabbt och somna i nestet när jag flytta henne :)

En till här som tränar enligt Olgas bok, är dock på åttonde veckan. Den är super! :)

Härligt! Tror inte jag behöver ta fyra veckor på första delen utan kan snart hoppa till period två. Är såpass grundstark så övningarna är inte så jobbiga. Men nåt pass till med de första kör jag :)

@Lime har du några känningar än?

Nej, inte mer än lite mensvärk som kommer och går :(
Jag hoppas verkligen att det kommer igång snart, är så less på att vara gravid och försöker övertala den lilla att komma ut.
Hade högt blodtryck hos bm i tisdags och åkte på en extramätning igår. Givetvis hade blodtrycket stigit ytterligare så de har tagit blodprover och remitterat mig för att göra ett extra ultraljud. Inga tecken på havandeskapsförgiftning i urinen och jag hoppas att de andra proverna också ser bra ut. Hade inte räknat med den här karusellen på sluttampen...
Jag håller tummarna för att det är något slags utbrytningsförsök ungen hållit på med senaste veckan, sedan i söndags har det varit full rulle i magen oavsett tid på dygnet - inte ens promenader hjälper för att söva vilddjuret :banana:
Nu ska jag rycka upp mig och baka de obligatoriska kanelbullarna så vi har något att bjuda på när släkten kommer på besök framöver :)

Härligt! Tror inte jag behöver ta fyra veckor på första delen utan kan snart hoppa till period två. Är såpass grundstark så övningarna är inte så jobbiga. Men nåt pass till med de första kör jag :)

Härligt! Plankade idag för första gången 1 minut x 3 MED bra teknik (inget darrande asplöv här inte :) ) trots en veckas förkylning med utebliven träning, det gjorde min fredag! Man behöver lite lön för mödan emellanåt.

Härligt! Plankade idag för första gången 1 minut x 3 MED bra teknik (inget darrande asplöv här inte :) ) trots en veckas förkylning med utebliven träning, det gjorde min fredag! Man behöver lite lön för mödan emellanåt.

Åh va glad jag kommer vara första gången jag klatar det! Bra jobbar! :)

Vår plutt går till skillnad från andra här( :p )inte alls upp i vikt :nailbiting: Så i helgen står det intensivamning på schemat, varannan timme med var tredje på natten. Jag hoppas verkligen det händer något till måndagsvägningen, annars bryter jag ihop. Vi ammar och ammar redan nu, men var tredje timme. Däremot är han nöjd och lugn och det är ju en klar fördel.
Men fasen vad man blir orolig, känslorna svajar kan man säga :angel: Känner mej som en otroligt dålig mamma som inte ens får kraken upp i vikt trots att man kan tro att jag har mjölk för minst tvillingar...
Jag blev så bestört att jag inte ens frågade hur man går tillväga om det inte hänt något under helgen.. Hjälper till med ersättning antar jag?

Hur lång tid tog det för era nyfödda att komma upp i sin födelsevikt igen?
Gå upp 20 g om dagen är en riktlinje hörde jag ju. Har era följt det/kurvan?

Vår plutt går till skillnad från andra här( :p )inte alls upp i vikt :nailbiting: Så i helgen står det intensivamning på schemat, varannan timme med var tredje på natten. Jag hoppas verkligen det händer något till måndagsvägningen, annars bryter jag ihop. Vi ammar och ammar redan nu, men var tredje timme. Däremot är han nöjd och lugn och det är ju en klar fördel.
Men fasen vad man blir orolig, känslorna svajar kan man säga :angel: Känner mej som en otroligt dålig mamma som inte ens får kraken upp i vikt trots att man kan tro att jag har mjölk för minst tvillingar...
Jag blev så bestört att jag inte ens frågade hur man går tillväga om det inte hänt något under helgen.. Hjälper till med ersättning antar jag?

Förstår hur du känner, men du kan ju inte göra mer än amma så han är nöjd och glad. Min sambos son sedan tidigare fick de ge ersättning eftersom han tappade vikt, så det är väl så man gör.

Kl
Här kör vi intensivamning idag och hon lämnar inget till pumpen den hungriga rackaren. Jag som vill rida ikväll och har utsläpp av hästar imorgonbitti...

Förstår hur du känner, men du kan ju inte göra mer än amma så han är nöjd och glad. Min sambos son sedan tidigare fick de ge ersättning eftersom han tappade vikt, så det är väl så man gör.

Kl
Här kör vi intensivamning idag och hon lämnar inget till pumpen den hungriga rackaren. Jag som vill rida ikväll och har utsläpp av hästar imorgonbitti...

Sånna ggr ger min man ersättning. Hade tänkt pumpa men hon lämnar dåligt mes mjölk för att det ska vara smidigt att pumpa så jag la ner det. Orka krångla om vi inte måste :)

När A inte gick upp i vikt tipsade BVC om att pumpa efter att han ammat och tilläggsmata med den mjölken. Då får de i sig den feta mjölken som de kanske inte får annars.

Jag hade också massor med mjölk och han blev mätt innan den riktigt feta mjölken kom. Du kan också testa att blockamma för att få lite samma effekt :)

Och här kämpar jag med att minska produktionen. Har börjat blockamma nu och hoppas att det hjälper. Ett dygn senare märker jag ingen direkt skillnad , men vet inte riktigt hur lång tid det ska ta.

Och här kämpar jag med att minska produktionen. Har börjat blockamma nu och hoppas att det hjälper. Ett dygn senare märker jag ingen direkt skillnad , men vet inte riktigt hur lång tid det ska ta.
Jag fick vara ganska strikt med blockamning i ca 2 veckor innan jag hade en normal men ändå hög produktion. Då var bebisen ca 4 veckor. Ammade 6h på varje sida, mellan 1-2ggr.

Mvh Miks

Jag fick vara ganska strikt med blockamning i ca 2 veckor innan jag hade en normal men ändå hög produktion. Då var bebisen ca 4 veckor. Ammade 6h på varje sida, mellan 1-2ggr.

Mvh Miks

Aha ja då kan det ta ett tag alltså! Bara hoppas det ställer in sig till slut :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar