Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Men aj :( stackars! Hoppas att ni piggar på er snart!

Kl
Utekvällen var superkul! Träffade många kollegor jag aldrig sett och några gamla bekanta ansikten :) höll igång till 1:30 :eek: lite trött i mössan har man blivit men det får det vara värt.

Tös far omkring som ett litet troll idag. Har nästan inga rena kläder åt henne så hon har fått på sig en jättefin sjömansklänning och röda strumpbyxor (trodde inte på kombinationen men det blev fint) men särskilt krypvänlugt var det visst inte. Strumpbyxorna är glashala mot golvet så man får passa på henne så hon inte trillar. Var det Panduro som hade halkskyddspluppar löst?

Så roligt!
Jag kommer inte ihåg när jag var ute/vaken efter tolv sist utan att det var något fel på bebis. Nästan lite läskigt:nailbiting:
Skulle behöva ta oss ut lite mer men igår var vi och åt på restaurang iallafall. Väldigt trevligt och skönt.

Har ni lämnat era små till barnvakt än? Någon annan än pappa alltså t ex mormor eller så.

Tova har varit någon halvdag med min mamma. Jag hade långväga läkarbesök och maken var bortrest med jobbet. Var inga bekymmer alls, mer än att min stackars mamma inte fick i henne knappt nån mat :D Då ammade hon mest och vägrade flaska så hon fick klara förmiddagen på lite gröt, men hon var glad ändå :)
På så vis förde olyckan nåt bra med sig, vi har lärt oss mycket :)

Min mamma skulle passa River men han skrek så mycket så hon ringde efter 20 minuter och vi fick komma hem. Vi skulle bara handla lite.
Nu var ju det här när han bara var 4 månader men hon blev inte så sugen att ha han själv ändå. Nu har de umgåtts nästan varje dag senaste månaderna så nu skulle det säkert gå bättre.

Läste om din MC-olycka. Hur mår du nu? Det var riktigt otäckt!
Min sambo kör också cyckel och vi har varit på semester bland annat till Berlin och det är verkligen den övriga trafiken som är läskig. Många visar ingen respekt och ser sig inte för. Tror inte de inser att de faktiskt kan ha ihjäl någon annan.

Jadå, flera gånger :) oftast bara när vi hälsar på mormor och morfar, så får jag lite egentid när jag handlar ;)
Men vi har även varit på bio 2 gånger (en dag och en kvällsföreställning) och varit på maskerad (borta 18-01).
Om 2 månader är vi mitt i en storrenovering så då kommer mormor/morfar ta honom hela/halva dagar några gånger :)

Började med detta när han var någon vecka gammal, idag är han 8.5 månad och helt trygg med mormor/morfar även om han är vääääldigt mammig för tillfället :)

Så skönt att det fungerar bra! Jag blir lite avundsjuk.;) Skulle så gärna vilja gå ut och äta själva och kanske gå på bio men det känns så avlägset när han blir så ledsen.

Tänkte att det kanske är svårare för oss eftersom vi inte hade någon att lämna till före han var 4 månader. Det var ju bara jag och Andreas då. Vi träffade ju inte ens så många andra människor under den första tiden.

Ja, det var en lurig olycka… Har varit hos läkaren idag igen som sjukskrev mig ytterligare för rygg- och bäckenproblem. Tekniskt sett är jag väl ”återställd”, men det är mycket muskler, brosk och infästningar som fortfarande är besvärliga.

Från en sak till en annan, jag misstänker att Tova lider av någon form av nattskräck. Helt värdelöst. Och jag blir snart helt knäckt av att bli väckt hela tiden…

Jag förstår att det är mycket trasigt. Man är ju inte direkt välskyddad på en hoj utan väldigt utsatt och även om det går sakta är ju bilar så tunga.

Låter jobbigt med nattskräck. Hur yttrar det sig?
Jo det är verkligen asjobbigt att inte få sova. Vår lilleman dras med en massa allergier som gjort att han haft mycket ont i magen. Så vi har inte heller alltid fått sova.
Finns det något att göra mot nattskräck? Sömn är så sjukt viktigt!

Nattskräck uppträder väl sällan hos så små barn? Hur yttrar det sig hos henne? Hur som så verkar det urjobbigt. :(

(Jag vill absolut inte förminska er situation, men jag läste en hel del om nattskräck när L var yngre och vill minnas att det i regel uppträder senare.)

Jag har hört tvärt om, majola :o konstigt. Dock har jag själv inte letat info utan läst det jag stött på.

Zews: jobbigt med krångelnätter. Alva har varit bökig i perioder, mest när det hänt mycket i utvecklingen. Det har gått över ganska omgående, hoppas att det är samma för er.

Amiesangel: jag har inte lämnat tösen mer än 20 minuter här och där, typ, förutom till fadern då. Var och hämtade bilen på verkstaden och snabbt ner och handlade. Vi har väl inte saknat det så mycket förrän nu på senaste. Hade varit trevligt att rå om varandra ett par timmar bara, inget avancerat. Problemet är att ingen annan än vi träffar tösen regelbundet. Sambons föräldrar ser henne kanske någon gång i månaden, min mamma ungefär samma. Hon hinner inte bilda en relation riktigt till dem.

Kl
Har varit ute och kört hästsläp i busvädret. Så jäkla illa väglag att jag smackade i lågväxeln och puttrade på i 50 knyck på e4. Massa trafikolyckor. Nu är dock jag, tös och gammelhästen hos mamma. Gammelhästen ska pensioneras och vi övriga ger bara sambon/pappan semester ;) stora fördelen: jättesäng för sig själv (med tös såklart). Nackdel: man saknar karlskrället lite ;)

Angående att lämna hos barnvakt så har vi inte gjort det på länge nu förutom att min mamma tar honom på barnvagnspromenader ibland. I början när Tor var liten brukade hon även passa honom när vi åkte och handlade eftersom vi inte vågade ta med honom på grund av smittorisk men nu är han inte lika enkel längre så det har inte blivit av. Sambons föräldrar vågade inte i början och nu tycker Tor att de är lite läskiga så nu vågar inte jag lämna honom hos dem.

Men hade varit skönt att få göra något utan bebis någon gång ibland. Vill väldigt gärna gå på bio. Har fortfarande inte sett Bilbo som vi skulle eftersom den är så lång och ingen vågar passa Tor själv så länge. Jag är dessutom supersugen på att se disneys nya film Frozen (Frost) :o . Fast den verkar bara visas på svenska här och jag vill se engelska :meh:

Zewz
Nattskräck låter inge kul. Hur yttrar det sig?
Vissa perioder har vi fått ha nattlampa tänd här för Tor har tyckt det varit läskigt annars. Men det går över efter ett tag. Men det är kanske inte samma sak...
En tanke som dök upp bara. Sängen kanske är obekväm? Eller drag? Eller bara fel ställe enligt henne.

Ds
Går det bra att ha lilltös i samma säng som du sover i?
Det skulle jag inte våga på grund av fallrisken.
Så fort Tor vaknar kryper han omkring och skulle definitivt trilla ner om han sov i våran säng. Han har tidigare inte alls haft något begrepp om höjder men på senare tid blivit lite försiktigare vi kanter. Tror det är för att han har trillat några gånger när han rest sig upp och upptäckt att det gör ont.

Tur att ni kom fram oskadda i detta väder. Var inte skönt alls ute idag.

Igår och idag har jag haft fullt upp. Dels har jag tvättat, putsat och smörjt ena barnvagnen så den är jättefin nu. Ska försöka ta tag i den andra också sedan. Båda vart så leriga innan snön kom.

Och dels har jag beställt grejer och planerat inför ettårskalaset på söndag. Vi kommer bli tio stycken inklusive Tor. Får se om vi lyckas klämma in alla i denna minimala stuga O_o . Spännande

Har aldrig fixat ett kalas på detta sätt förrut. Nu är det beställt nya dukar, pappertallrikar och muggar, serpentiner, girlanger och massa ballonger. Har köpt träljusstakar och färg att måla dem med. Och allt kommer gå i färgerna turkos/blå och limegrön :D

Alla hans kalas kommer nog inte bli så här avancerade :p

Har nog dessutom bestämt vad det blir för tårta. Kommer nog bli en vanlig sockerkakstårta som jag ska försöka baka lite nyttigare och så olika fruktpure i mellan och grädde ovanpå och ett chokladmoussetåg uppepå det samt troligtvis lite bär eller nått.

kl

Välkommen Amiesangel! Alltid kul med fler :)

Ang barnvakt så har vi inte gett oss på det än... Kotte blir ledsen och grinig bara jag går ut till hästarna en timme eller två, så vi har inte känt att det är nån idé att prova än. Vi har släkten långt bort så det är bekanta som kommer få agera barnvakter när det är dags.

Spännande med 1-årskalas Sovind! :)

Vi var på öppna förskolan i går, för första gången egentligen eftersom det mest var guidning och föräldragrupp sist. Kotte var väldigt fashinerad över alla barn och speciellt en väldigt aktiv liten tös som lekte brevid henne. När sagda tös sedan plötsligt ställde sig upp och gick iväg var hon helt ställd min lilla fröken :) Det blev nästan två timmar där och väldit trött tjej på affären sen. För första gången på många månader har jag fått gå upp mitt i natten (lyxproblem kanske). Hon vaknade vid 03:30 och har sedan sovit oroligt fram till 7:30 då jag gav upp.

Sambon är borta den här veckan så det blir nog många tupplurar för mig med under dagarna. Nästa vecka är det både en tripp till gammelmormor och IKEA planerad och så 8-månaderskontroll. Att finaste underbaraste hästen ska till veterinären igen också vill jag helst inte tänka på än..

Jag vet ju inte säkert att det är det, det kan ju vara mardrömmar eller vad som helst. Men mellan 3 och 20 (?) gånger per natt börjar hon GALLSKRIKA och tårarna rinner, men hon verkar inte vara vaken. Man får tända upp och ta upp henne så hon vaknar. Då kan man börja trösta… Detta oavsett om hon ligger i sin spjälsäng, hos mig eller med nån av oss i gästsängen.
samma sängar som hon faktiskt vid något tillfälle sovit riktigt bra i, så jag vet inte vad man ska göra… Bläh…

Inte roligt att köra transport i busväder. Tur ni tog er säkert fram iallafall. Hur gammal är gammelhästen?
Jag har också en gammal dam som mest har det bra. De yngre hästarna jag hade som skulle ta över hann dö innan henne. Glad att jag får ha henne kvar men hade önskat att de andra också fått vara kvar. Är ju lite kul att få träna och tävla lite också.

Det är skönt att ha dubbelsäng själv men blir ju tomt tycker jag också. Jag önskar mig en dubbel dubbelsäng:p

Jo jag känner också att jag skulle vilja ha lite egentid med Andreas. Svårt när han blir så ledsen då. Jag är så himla blödig, men vi verkar ju vara fler som är det:D

Bio ligger högt på listan här också. Verkar ju ganska vanligt att inte kunna lämna bort dem ännu då. Tänkte att det bara var vi som inte kunde det.

Vet att det var till DS men River sover också med mig/oss fortfarande. Han ålar ner med fötterna först om han tänker rymma:meh:

Oj! Vilket kalas du fixar. Så kul! Om vi är uppe hos familjerna till Rivers kalas kanske han också får ett ordentligt. Annars blir det nog inte så mycket för då blir det ju bara vi:)

Precis så där var min stora och även T ibland (fast absolut inte så ofta som Tova verkar ha det). Det var naturligtvis i det sammanhanget som jag började läsa om nattskräck. Vi kom aldrig fram till vad det var, antagligen mardrömmar, men bestämde oss för att det inte var nattskräck i alla fall. (Kanske i ren självbevarelsedrift, för mot nattskräck är det väl inte mycket man kan göra... det växer typ bort och är ovanligt hos vuxna...:crazy:).

Just att ni väcker och sedan kan trösta tycker jag tyder på att det inte är nattskräck, för de barnen brukar inte vara rädda längre när de vaknat utan minns ingenting och somnar lugnt om.

Har ni kollat eventuella allergier (jag minns inte om jag läst något om det)? Det kan också göra att de sover jättedåligt. Hoppas verkligen att ni får ordning på det!

Haha, vad har jag nu ställt till med? :D
Men det är ju ett väldigt speciellt kalas faktiskt!

Hoppas på bilder sedan!

Tackar så mycket!

Låter som att det är rätt vanligt med mammiga bebisar ju. Det släpper säkert snart:) Vi har ju också släkten på långt avstånd så hade varit så skönt att få passa på när vi är här uppe hos mamma. Men vill de inte så vill de inte. Vi har inte riktigt någon som kan passa hemma och att anlita någon man inte känner känns inte så bra.

Öppna förskolan gillar River också. Så lyxigt att du får sova hela nätterna. Ganska avis.

Är det allvarligt fel på pållen? Den på din avatar är väldigt fin. Paint? Jag hade en Paint innan vi flyttade till Norge. Eller jag hade honom på foder i 7 år och han fick flytta tillbaka till sin husse när vi skulle flytta.

Du verkar ha fullt upp du:)

Det låter ju jättejobbigt och otäckt. Jag skulle nog bli rätt rädd första gångerna iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 655
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar