Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Håller med, det var smart!

Hur har ni (alla) löst det med mobil vid skötbordet? Jag vill helst inte göra hål i tak eller väggar i badrummet...

Var köper man PoP-mössor? Hattar alltså ;)

Nu med prat om hattar så kommer jag tänka på skötväskor som jag tänkt fråga er om.

Vad har ni förnågot? Är den bra?

Vi har hittills haft skötgrejerna i fotändan på vagnen när vi ska någonstans. Men nu börjar Tor bli stor och det börjar bli trångt och ibland kanske man bara vill ha selen med sig. Känner ett behov av en liten smidig väska där man får plats med skötbädd, blöjor, tvättlappar, ombyteskläder, nappflaska och vattenflaska (till oss) och gärna lite matsäck som smörgås och någon frukt.

De som finns på babyproffsen här är så stora och klumpiga. Dessutom dyra och fula. Behöver egentligen inte vara just en skötväska men vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

Både jag och sambo har blivit förtjusta i funktionen och designen på dadgears väskor. Men att lägga ut en tusenlapp på en väska känns tveksamt. Vet heller inte hur stor den upplevs då vi inte sett den i verkligheten. Köper dock hellre en dyr fin än en dyr ful.

Jag har inte lyckats lösa det med mobil i badrummet ännu. Har en som väntar men vet inte hur jag ska få upp den.

Finns en PoP affär här. Annars går det väl att beställa på nätet.

Nej, inte panikledsen, utan mest.. gnällig typ. Inte illvrål men ändå skrik. Panikledsen var hon häromkvällen innan hon fick upp en jättespya :( I ett sånt läge kan jag inte bara lägga ner henne och göra nåt annat, det är fruktansvärt.
Därför tror jag inte hon har ont, utan.. ja, jag vet inte. Mamma säger att jag var likadan, skulle hänga och klänga hela tiden… Vi har testat sempers magdroppar ett tag när hon var jobbig på natten, men vet inte om vi fick nån effekt. Däremot tyckte jag att hon ofta spydde direkt när hon fått dom så vi slutade efter halva flaskan.
Nu har vi varit ute i sjal och satt häststaket. Svettigt värre… Fick tips av en bekant att lägga en tröja i vagnen som luktar morsan, kanske kan skänka lite trygghet. Ska testa det sen.

Tack :D Hon glodde lite på figurerna så den fyllde sin funktion.
Nu när jag har en felskickad musikmobil kör vi med den istället:
mobil1.jpg

Vid skötbordet i badrummet ser et ut såhär:
mobil2.jpg

Ingen riktig mobil men hon tittar lite ändå, och slår efter figurerna :)
Vet dock inte vad den är till för egentligen? Den låg i en påse med massa barngrejer vi fick av brorsan. Bra att kunna skugga med, solen skiner rakt in där på fm.

Som skötväska har jag en axelremsväska från biltema för 80 kronor :D

Finns det ingen du kan ta med dig som kan hjälpa till att bära om det inte funkar? Klart du ska kunna gå till stranden, det är ju inte meningen att man ska bli instängd för att man får barn.

Det är dåligt med sällskap tyvärr. Har en god vän som också är mammaledig men hon har förutom sin 5-veckors en två-åring med. Stackars krake :D
Äh, jag får väl testa helt enkelt. Nån gång måste det ju ge sig..

80 kr låter utmärkt :D

Blev tvungen att gå in på hemsidan och kika och hittade en axelremsväska för 89.90 som såg riktigt trevlig ut. Frågan är bara om den har något lämpligt fack att ställa nappflaska i så att den inte välter.

Det är nog den jag har, och det är tyvärr dåligt med fack inne i själva väskan, det är bara ett enda utrymme. Några mindre fack på utsidan av väskan, under locket, men jag tvivlar på att det rymmer en nappflaska… Kan fota min sen om jag hinner :D
Sen är den mindre än man tror, men för mig räcker den. Har en liten badhandduk i, ett gäng blöjor och våtservetter. I facket i locket har jag ett ombyte, och i facket under locket hennes BVC-journal, nån napp och några små tvättlappar eller minihanddukar för amning och så. Min plånbok och mobil får plats med.
Inser nu att det låter som en jätteväska.. Hehe..

PoP=polarn och pyret, det finns en kedja som heter så. Rätt dyra grejer men bra.

polarnopyret.se om du inte har nån affär i närheten. man kan ju sälja dem sen igen. 149 kostade den jag har.

skötväska har jag under barnvagnen, en hippieväska av nåt slag. har bara med mej ombyte och blöjor och wipes för det mesta.

zews du får lära dig att knyta henne på ryggen, det blir ju bra mycket enklare att göra saker då. om hon bara är klängig hade jag väntat ut det. kan du inte köra till sjön istället?

Trikåhatt med skärm verkar bra. Lite mjukare. Ska nog också skaffa en sån. Vi har bara vanliga trikåmössor utan skärm och en alldeles för stor bomullsmössa som aldrig sitter där den ska. Kör mössa när det känns motiverat, typ om det är soligt eller lite kallt/blåsigt. Inte i vagnen. i sjalen blir det solhatt eller ngn liten duk över. Har ett solskydd av nåt slags nät till vagnen, borde vara ok. Men behövs inte så ofta, brukar kunna hålla mig i skuggan. Regnskyddet (som jag iofs slarvat bort) borde inte vara godkänt om man inte ens får lägga en tunn bomullsduk över vagnen...

Jag kör vanlig ryggsäck som skötväska, eller en gammal axelremsväska om jag har med vagnen. Inte så mkt bra fack, kör packpåsar i olika färger (gammal fjällvandrare som man är, eller rent allmänt ordningsfreak vad gäller ryggsäckspackning).

PoP=polarn och pyret, det finns en kedja som heter så. Rätt dyra grejer men bra.

Jo det var jag som förkortade det till PoP ;)

Jag tänkte bara om deras grejor finns hos nåt större varuhus eller kedja, eller om man måste ha en av deras egna butiker i närheten. Jag behöver bara en hatt/mössa så beställa på nätet känns inte som ett alternativ tyvärr. Kläder har hon gott om egentligen annars.

Jag kikade in på hemsidan i alla fall och såg att det är stl 44 som minst på solhattarna. Hur bra sitter de om de är lite stora ni som har dem? Nu vet jag iofs inte riktigt vad hon har för storlek på huvudet nu men hon var ju bara 33 cm runt huvudet när hon föddes och alla mössor här hemma utom prematurmössorna är på på tok för stora...

Jo, visst kan jag köra ner, men då försvinner lite av charmen med ”utflykt med hund och unge”. Dessutom är det ju mest vistelsen där nere som jag ser som ett problem om hon gapar och skriker, för jag tror inte hon är tystare på en filt i skuggan i gräset.

Men nu har jag fått nytt hopp! Älskade lilla unge måste förstått att mamma var på väg mot ruinens brant för när jag la henne i vagnen idag var hon som klubbad! Sov som en gris under en timmes promenad och fortsatte sova här hemma :love: Såpass att jag kunde klippa halva gräsmattan (säkert en timme). Valde att avbryta sen och gulla lite med henne så hon piggnade till. Om hon är lite avig till vagnen blir det väl inte bättre av att hon vaknar och känner sig ensam, tänker jag. Så hon hann aldrig börja skrika = lugnare sinne hos mig också.
Men efter mat och blöjbyte ville hon inte sova mer i vagnen så nu har vi bakat. Tänkte åka förbi jobbet imorgon så då har vi något att ta med oss. Har egentligen ingen lust alls att hälsa på där men det är väl bäst att försöka vara lite trevlig i alla fall… :devil:

Och nu har svärmor lagt till mig på facebook. Kan man neka en vänförfrågan från svärmor? :angel:

Haha ja man KAN väl men det är nog inte poppis :)

Jag skulle också baka i dag hade jag tänkt men promenad + dammdugning sv huset var vad jag hann med och nu är jag rätt trött redan... Måste försöka sova lite middag när kotte har somnat efter maten sen, det är nog bra att försöka vara utvilad till kvällen när hon är som piggast :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024