Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja i vagnen skulle jag kunna tumma på mössregeln om det är riktigt varmt. Där är de ändå ganska skyddade. Men en filt skulle jag inte våga hänga på. Har läst för många skräckhistorier om det. Tydligen lätt att det blir syrebrist även med en tunn luftig filt. Är enligt vad jag läst endast myggnät som är godkänt att täcka för med.

Blev lunch med liten i knät. Skulle inte fungera att amma samtidigt då han gärna sprattlar omkring då

var har du läst att det kan bli syrebrist med en tunn filt över vagnen? och var har du läst att ( flera månader gamla) bebisar måste ha hatt på sig 24/7? jag är inne på mitt tredje barn och har inte gört något av det. charlie har således ingen mössa om det inte behövs (typ inte är sol eller blåser eller är kallt.)

Tova skötte sig utmärkt i sjal hos veterinären :) Och hunden var det som vanligt inga fel på. Synd att betala 1300 för att få reda på det :p
Nu väntar vi på att besiktiga bilen. Hoppas den är lika kry som hunden...

ja neobebisar som inte själv kan hålla värmen behöver säkert en mössa.

läste artikeln och tänker att de flesta har filt för att stoppa direkt solljus på barnet. det kommer alltid in luft när jag hänger filt över och jag ställer honom i skuggan såklart om vi inte promenerar. de flesta sidsfall jag läst om har hänt hemma i en säng när barnet sovit på egen hand så jag är inte jätteorolig att det skulle vara större risk för att jag har en filt på vagnen.

Jag har också läst att småttingar alltid ska ha mössa ute, men vi använder lite sunt förnuft eftersom hon inte gillar mössorna. I vagnen slipper hon helt, måste jag ta upp henne och det blåser så tar jag en filt över henne som en cape :) I sjalen brukar det sluta tätt mellan hatt och sjal.

Hämtade min sele idag! Ska bli kul att titta närmare på. Tova var hungrig när vi kom hem så det var bara att hala fram buffén...
Hade även beställt ett billigt vagnhänge med små figurer för en hunding typ men de skickar fel och jag har fått värsta flashiga musikmobilen... I vanliga fall är jag förhållandevis hederlig men jag orkar inte krabba med retur så jag får väl sätta fast den här i vaggan eller nåt :D

Jag tror nog mest på sunt förnuft och även om man hänger filt blir det ju "ventilationshål" i nederkant så länge man inte sätter fast den, i alla fall på min vagn. Myggnätet går ju annars att hänga dubbelvikt.

Jag knöt Maja framåt när hon var ca tre månader har jag för mig. Bara kortare stunder dock. De sitter då i typ buddah position och så knyter man vanlig kryssknytning med krysset utanpå. Finns instruktionsvideor på nätet!

Finns en väldig massa info om du googlar.

Nu när jag tittat runt lite igen så verkar det som att filt över vagnen kan bli riktigt farligt och värre än att vara utan mössa. Men mössa rekommenderas att ha ute det första året. Tydligen på grund av fontanellen där det är öppet till hjärnan och därmed känsligt för drag och sol (solen tar även i skuggan)

Det där med filt över hade jag inte haft en tanke på innan jag läste om det. Min vagn har sufflett som går att fälla fram så mycket att solen inte kommer in och har dessutom luftningsficka med nät som man kan öppna om det blir varmt. Har däremot lagt filt över babyskyddet i bilen för att skydda mot solen och ljuset. Men då har det kommit in massa luft från sidan.

Men att följa det sunda förnuftet och anpassa sig efter sin egen bebis är väl det bästa. Går ju alltid att fråga BVC om man blir orolig.

Jag överlevde förstadagen ensam :p .

Nu har sambo kommit hem och tagit över en mycket pratsam Tor :D

Tror jag hade honom ifrånlagd sammanlagt en halvtimme idag. Pust :grin:

nej jag är inte jätteintresserad, jag har hatt och mössa när det behövs. om det hade varit jätteviktigt hade jag väl hört det innan nu tänker jag.

Intressant... Här har jag haft mössan på som solskydd innan solhatten inhandlades och när det varit svalt ute har den ju såklart åkt på men i värmen i vagnen har jag inte direkt funnit anledning. Den brukar skavas av och användas som huvudkudde vilket inte riktigt är meningen.

Det där med plötslig spädbarnsdöd. Verkar inte gå att skydda sig mot. De kan ju uppenbarligen dö plötsligt av "allt". Med tanke på vad många solgardiner det finns borde det vara extremt ovanligt att det faktiskt händer men nu man nu har vetskapen om att det kan hända och då får man väl kolla mer noga så det faktiskt är och förblir ventilationshål i kanterna om man lägger på filt. Det är ju egentligen inte värre än så :)

Knapplån

Seriöst, ska det vara såhär? Dagtid verkar min högljudda dotter inte kunna slappna av någon annanstans än i sjalen :(
Inatt har vi sovit hyfsat (även om hon verkar få ont i magen efter varje amning), så man orkar väl lite mer då, men fortsätter det såhär kan ni nog snart läsa i tidningarna om ”Nybliven mamma låste in sin dotter i pannrummet och flydde till skogs”.
Hade massa mysiga planer för sommaren om att promenera ner till sjön, göra utflykter osv, men det går ju inte när hon vrålar konstant i vagnen… Eller i babysittern… Eller vart man nu försöker lägga ifrån sig henne…

Jobbigt det där. Jag hade en sådan dag igår när det inte gick att lägga ifrån Tor. Var helt slutkörd på kvällen. Som tur är hör det inte till det normala här. Förstår mycket väl hur jobbigt det kan bli när det alltid är så.

Kanske är hon en otrygg lite tjej som behöver mycket närhet. Eller kommit på det mest bekväma sättet att vara. Har tyvärr inga tips annat än att fortsätta bära. Det varar ju inte för evigt som tur är. Går det inte att promenera till sjön och göra utflykter i sjalen eller nya selen?

Tor brukade också få ont i magen efter varje amning ett tag. Blev som sammandragningar och kramper i magen. Stackarn. Men nu verkar han ha växt ifrån det. Händer bara någon enstaka gång och verkar nu mest bero på gaser eller att han vill bajsa. Upplevde när det var som värst att sempers magdroppar hjälpte lite. Jag antar att det är omogna tarmar som är problemet och att det växer bort när hon blir lite äldre.

Jo, jag gör ju mycket med henne i sjalen också, men det skulle vara skönt med vagnen för att avlasta kroppen lite. Hon väger ändå 5500 redan. Till sjön går jag inte utan vagn (4 km åt varje håll, hem dessutom konstant brant uppför…) och tanken var ju att kunna sitta en stund nere vid sjön och slappna av, kanske bada, ta med lite fika… :(

Någon gång där i början sov hon ju så bra i vagnen att jag hann klippa gräs och ibland nästan fick väcka henne för att hon skulle ha mat…

Ska test tt gå ordentligt långt i eftermiddag, se om hon skriker sig trött… Det gjorde hon i babysittern igår, jag var tvungen att laga mat, så hon fick vråla. Till slut slocknade hon faktiskt. Men det var jobbigt att lyssna på…

11_6_13_2.jpg

Till och med hunden undrade. ”Fasen matte, hon är tyst, dog hon?"

(Visst är min provisoriska mobil snygg? ;) )

Ang mössa så har jag det på utomhus som jag har lärt mig och som känns bäst. I vagnen är hon utan om jag har insektsnätet på, men på väg ut i bilen osv är den på. Det handlar ju i alla fall i mitt fall inte om en flera månader gammal bebis och 24/7... Det störta problemet är väl att de flesta mössor är för stora och dem gillar hon inte alls, men de två som sitter bra på henne har hon inga problem med... Tyvärr är de två ganska dåliga solskydd då de inte har nån skärm. Solhatt är beställd.

I övrigt har hon oftast bara en kortärmad body eller klänning och "blöjbyxa" på sig, och så strumpor på de kalla små fötterna. I vagnen och bilen är det byxor eller strumpbyxor på, om det är kyligt som i dag en tunn trikåoverall istället.

Min vagn har bra ventilation och vi har takluckan öppen, men ganska dålig suflett solskyddsmässigt, så jag brukar hänga en tunn gallerfilt om vi promenerar nånstans där insektsnätet inte räcker som skydd för solen. Jag kollar till henne där bakom hela tiden, men det gör jag hemma i korgen också... Fortfarande nybliven nojig mamma här :)

Kl
I dag är kotte två veckor gammal och börjar bli tung tycker jag :o BVC-besök i morrn så det blir spännande att se hur mycket hon har lagt på sig sen i fredags, hon börjar vara rund om lår, armar och kinder av allt ätande. Sambon åkte precis iväg på en femdagars-övning så nu är vi ensamma hemma till på söndag. Det blir spännande...

Hade det inte varit för att hon de senaste dagarna har börjat ta två timmar på sig per amning (äter, somnar, pratar och grejjar, äter, somnar osv.) så hade jag känt mig hel-lugn men nu får jag passa på att få både vila och få måsten gjorda när hon sover. Jag ska prova bära med mig henne i sjalen i dag och se om det går att hitta tillbaka till normala ättider ifall det är närheten hon vill ha... Får höra med BVC-tanten imorrn om vad hon säger om det också.

Senast ändrad:

Finns det ingen du kan ta med dig som kan hjälpa till att bära om det inte funkar? Klart du ska kunna gå till stranden, det är ju inte meningen att man ska bli instängd för att man får barn.

är hon superledsen så du tror hon har ont typ kolik? testat minifom eller magdroppar? kolik brukar lugna sig efter v 12. misströsta inte, det blir bättre. i värsta fall får du kanske prova utesluta mjölkprotein. prata med bvc och se om de har några bra tips.

ps polarn o pyrets solhattar i trikå sitter jättebra när vi ändå pratar hattar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar