Sv: Vårföräldrar 2013! #5
Det där med mamma och pappa har jag konstigt nog inga problem med. Kanske för att under de två månaderna vi bodde på sjukhuset endast kallades för mamma och pappa till Tor
.
Skönt att du får sova. Tor är också duktig på att sova på natten så länge han inte är hungrig. Men vi blir inte piggare för det. Fastän vi turas om med matningarna (sambo flaskmatar). Kanske för att vi ännu måste upp och sonda också. För övrigt har vi nu slutat sonda vid dagmålen och lillen går ändå upp i vikt. Men märker att han blir väldigt hungrig ibland. Här om dagen vart han så hungrig att han slurpade 90 ml (ska ha 75) och då hade han ammat 50 min en timme innan
.
Den där ledsen för att det gör ont och är läskigt gråten är inte rolig. Den blir jag själv ledsen av så förstår Olles reaktion. Tyvärr har Tor fått vara med om så mycket stick och obehag att jag hört den många gånger
Igår var vi inne på neo igen. Vägning, mätning, hb test och vaccination omgång två stod på listan. Vikten ligger på 3260 gr och han mäter nu 50 cm
. Hb som tidigare varit väldigt lågt hade nu höjts ordentligt vilket betyder att han börjat producera egna röda blodkroppar ordentligt nu. Vaccinationen var inte rolig (vem skulle inte protestera mot att bli fasthållen och få en spruta inkörd i båda låren) . Sedan fick han vara uppkopplad på övervakning på saturation och puls. Vilket de alltid gör vid vaccination av prematurerna. Syresättningen låg mestadels på 100 . Tror aldrig han legat så stabilt så högt förut.
Jätteskönt då jag ofta nojjar om hans andning. En läkare var inne och lyssnade på hans lungor också eftersom han är lite täppt och de inte vill vaccinera om han är förkyld. Men allt var jättebra och det är troligtvis sonden som irriterar.
Tyvärr reagerade han lite på vaccinationen denna gång. Förra gången märkte vi inget annat än att han var lite hungrigare. Nu blev han trött och gnällig på kvällen och fick lite feber. Är lite svullen och röd på ena benet också.
Att han var trött igår kväll resulterade i att han sov mer vilket i sin tur resulterat i att jag nu sitter uppe med pigg och vaken bebis
. Han ligger och sprattlar i sängen och har ljud för sig och hoppas på uppmärksamhet. Jag försöker vara så tråkig som möjligt för att han ska somna igen
Ja just det. Troligtvis dras sonden på måndag
(om inte Tor tröttnar och drar ut den själv innan dess)