varför vill vet inte kolla höft/bäcken? för ovanligt?

godishanna

Trådstartare
Har en fundering. Min häst har en hälthistorik som nästan bara rör vänster bak: kotledsinflammation, hasledsinflammation och en senskada i knäet. Dessutom har han haft problem med tornutskotten vid ett tillfälle samt att kiropraktor/massör har sagt att han har en krampad muskel ovan hasen och låsning i bäckenet. Allt detta varsin gång.
Han är 21 år och jag har vid tidigare besök på djursjukhus frågat om inte problemet kan sitta i höften eller i alla fall någonstans i rumpområdet. Men fått till svar att det är så ovanligt så det kollar vi inte. Alla diagnoser han fått (utom senskdan) har visat sig på samma sätt enligt mig så jag tror att det kan vara sekundära problem och att man aldrig hittat huvudproblemet.

Nu var det dags igen och vi åkte till en annan klinik än vanligt. Fick bättre bemötande och tyckte att vet lyssnade mer på mig än tidigare vet gjort. Likväl började han röntga och bedöva leder nerifrån dvs kota, has och sedan knä trots att hästen visat hälta på det övre böjprovet och inte alls vid böjprov av kotleden. Inget hittades och han fick utskrivet antiinflammatorisk med och sen återbesök om tre v. Börjar undra om det är lönt att hålla på..
Måste tillägga att han har fungerat normalt mellan omgångarna. Kanske man bara skulle låta honom vila bort detta med som det ju i princip alltid slutat med innan. Slippa alla saftiga räkningar.. men jag vill ju veta vad det är så jag inte sitter och rider om han har ont men bara visar det då det blir för illa...

Men vad jobbigt =/ Min står behandlad i båda höftlederna. Han har haft hälttrassel till och från (han pajar när han kommer till en viss nivå igång) och efter många turer och ett klinikbyte utpekades hasen som orsaken. Dock så fick man klura och testbedöva en del för att komma dit då symptomen lätt lurade en att tro det var kotan.

Hursom, efter ovanligt lång tid utan problem föll det igen. In till vet. Nogrann undersökning. Hältan släckte helt i knälederna. Så han behandlades där. På ÅB har initialhältan bytt ben. Knäna bedövas om. Nix. Släcker ej. Då bedövades hasleden då den som sagt varit problemet förr. Släcker ej. Diskuteras om man ska prova bedöva kotleden men hältan är hög så nej känns inte rimligt. Man bedövar höftleden. BINGO. Dock blir hästen klapphalt på andra bak, släcks när den höftleden behandlas.

Enligt vet KAN det vara så att vi äntligen efter alla år hittat ursprungsproblemet. Hästen är aldrig bedövad eller behandlad i höft innan - helt enkelt för hela hältan alltid släckt på andra ställen. Men det är enligt vet "svårt att få tag i höftledshältor, de luras ofta länge länge och hästen kompenserar och får andra hältor". Om vi hittat roten till allt ont återstår ju att se.

Kliniken bedövar en hel del höftleder (jag har ju sett det flera ggr när jag suttit och väntat och så), likväl som de bedövar en hel del kotleder, knäleder, hasleder och carpalleder. Höftled tycks ses som en led som alla andra. Dvs varken så man misstänker höften "jämt och ständigt" men den bortses inte ifrån vid hältor som inte släcker i andra leder.

Nu KAN det ju vara så att den här kliniken överbehandlar, vad vet jag, inte det intryck jag har fått men jag är inte veterinär. Men ska man gå på antalet behandlade höftleder där så är det INTE så extremt ovanligt med höftledsinflammation - även om det inte är lika vanligt som inflammation i övriga leder.

Även min fungerar normal "mellan" och förra gången orkade jag inte en klinikcirkus till så jag lät honom vila. Länge. Funkade det med. Temporärt. Men sen kom det tillbaka. Så tror du det är höften/att felet inte hittats - åk till en mer höftvänlig klinik?

Du kan väl ta upp det här med din nya klinik, pressa lite och hör vad de säger?
Nu minns jag inte var/av vem jag hört det, men det var något om att höftleder är kluriga och att vet inte gärna sprutar dem eftersom att de sitter så djupt och de är därmed sjukt svåra att både upptäcka komplikationer på och att "fixa" om något skulle gå snett(det kan det ju alltid göra om man sprutar i led). Kan tänka mig att det är svårt att slå en plåt också...
Men fråga din veterinär tycker jag :)

Jag har fått besked om höftledsinflammtion på min ponny då han först fick springa på springband och sen ultraljud.
Blivit behandlad och bra efter det.

Just fått reda på att han lider av en apelsinstor urinsten... Undrar om det inte kan förklara en del...

Hoppas att det går att lösa o att hältan ordnar upp sig.

Jag är van vid att hälta "högt" aldrig är högre än bakknät fast det finns så mkt mer ovan.:crazy:

Min var halt vänster bak höger fram. Jag misstänkte redan innan att det var ryggrelaterat, och mycket riktigt. Hade låsning på vänster SI-led. Slapp klinik och sprutningar, han är bra nu efter en "upplåsning" och två veckor metacam.

Om veterinär inte vill kolla ryggen, byt veterinär?

Lite trött på det har bytt veterinär så många gånger och varit på tre olika ställen med honom genom åren och det är ju sällan man får samma veterinär. Nu får vi se hur det går han är inbokad på op den 25e för sin sten. Får kurera sig efter det och sen får vi se hur det blir med benet :)

Som många sagt så är det svårt att undersöka höga bakben. Ett fullblod (24 år) jag hade som foderhäst för några år sen tog vi till klinik och en av veterinärerna där kunde bedöva höftleden. Men de flesta ger sig inte på det. Problemet visade sig sedan vara knät (gick ur led någon månad efter klinikbesöket troligen pga utslitna korsband) men trots att det i princip var slut syntes det inte något vare sig på röntgen eller med ultraljud.

Med det menar jag att det ibland är jättesvårt att riktigt fastställa hältorsak. Du skriver inte hur länge hästen varit bra mellan behandlingarna, men är det ganska länge (över ett halvår) och en kur metacam hjälper så kan man väl i värsta fall leva med det.

Det man faktiskt kan göra är att se över alla andra saker runt hästen, t.ex. hur den verkas/skos, rids, hur träningen är upplagd, sadel, fodertillsatser, etc. En häst som är 21 behöver en del extra omsorg för att hålla sig fräsch.

Knän kan man också träna upp. Jag håller med Axel om att knäproblem är vanliga och inte helt enkla att diagnosticera. Givetvis kan också leda till sekundära problem typ kotledsinflammationer.

@godishanna hur gick det sen?

Vi tog med min stallkompis häst till min veterinär igår. Hon har varit hos totalt 7 olika veterinärer inkl flera stora kliniker på typ 6 år o hon tycker aldrig hästen blivit helt bra. Hon har hela tiden frågat dem om det inte sitter högre upp men ingen har kommit högre upp än höger bakknä o då bara sprutat inflammation. Senast blev hon typ utdömd även om hon gick igenom sista böjpprovet (hältan kommer alltid tillbaka inom 1 år om hon rids trots låååångsam igångsättning med skicklig tömkörning o längre fram lättare ridning på marken).

Kul när det hittas en stor (!), gammal skada på bäckenet, en inflammerad SI-led och fula korsband båda bak... Den stackars hästen har ju garanterat haft flera av dessa problemen typ hela tiden men ingen har upptäckt något av dem? Efter att min häst erbjöds utdömdning i höstas (se egen tråd) som "förstagångshalt hos vet, 10 år gammal" bara för att de inte kunde hitta hans fel o dessutom inte hade några alternativa undersökningsmetoder kvar när han fick nog av deras bedövande så är jag nu RIKTIGT less på standardförfarande hältutredning.

Att övriga leder såg fina ut på den lilla hästen är ju ett under med tanke på hur mycket hon måste slitit på sin kropp bara för att ingen sett något av hennes problem. Tur att hon har en sådan skicklig och förståndig matte!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve