Varför vill jag ha PEPPARROT??

fiaskurken

Trådstartare
Hjälp, jag är så sugen på pepparrot hela tiden, kan vakna mitt i natten och känna hur det vattnas i munnen. Detta är ju inget som jag äter i vanliga fall, nu kan jag inte tänka på annat:rofl: Är detta en vanlig gravidnojja? Vad sjutton är det i pepparrot som är så nyttigt och varför vill min kropp plötsligt ha det?

Sv: Varför vill jag ha PEPPARROT??

Man ska inte förstå och det är inte logiskt, men för många gravida en verklighet :D

- Tavelkrita
- Bensin
- Ståltråd
- Frigolit
- Färsk Chili

En del gravida blir sugna på murbruk och gnager på husknuten :D

TS
När jag var gravid hade jag flera dillen, i olika perioder. Det var bl.a. aprikoskräm, korv med bröd och leverpastejmackor. Och då åt jag det 3-4 ggr om dagen i flera veckor :o

Jag drack fil direkt ur paketet kunde inte vänta och hälla upp det - och jag gillar inte ens filmjölk!

Jag hade tvärtom bara grejer som jag absolut INTE ville äta och då slapp jag ändå det sedvanliga illamåendet så det var inte kopplat till nåt sånt.

Framför allt ville jag inte ha pasta eller falukorv (jag är ingen pasta- eller korvmänniska annars heller men jag kan äta och se glad ut). Tills en dag på jobbet när jag stekt två ringar falukorv och fick för mig att se hur jäkla illa det nu kunde smaka med falukorv. Det slutade med att jag satte i mig en halv (stekt) ring tror jag. :D:angel: Det var väl saltet som var så ljuvligt, knaprig bacon åt jag i absurda mängder under graviditeten...

:rofl: Nej, det är ju jobbigt att vänta de där tio sekundrarna det tar att hälla upp filen...

Och jag kunde bara fantisera om hamburgare och pizza under hela graviditeten :crazy: Jag kunde inte få i mig något annat alls, då spydde jag. Så jag levde på hamburgare + pommes, alternativt pizza, en till två gånger om dagen i ca 7 månader. Jag är fortfarande förundrad över att jag bara gick upp strax över 10 kg :D

Och jag åt is.
Isglass och isbitar, mmm :d tyckte jag.
Grät när isen tog slut, för då fick man ju vänta flera timmar på ny.

Jag hade tvärtom bara grejer som jag absolut INTE ville äta och då slapp jag ändå det sedvanliga illamåendet så det var inte kopplat till nåt sånt.

Framför allt ville jag inte ha pasta eller falukorv

Samma här! Jag har bara haft saker jag INTE kunnat äta. Och just pasta :p Vi har inte haft pasta hemma sedan i augusti, jag får klykningar och illamående bara jag känner lukten :crazy:
Hoppas det vänder när liten kommit, för jag älskar pasta i alla dess former i vanliga fall.

Samma här.

Jag kan fortfarande inte äta sådant som jag åt i början av graviditeten då jag mådde illa. Det är förknippat med illamåendet. Min goda gulaschgryta fixar jag bara inte längre, mammas kycklingpaj går bara inte och inte de där färdiga pajerna från Felix som jag hade med till jobbet. Uäck!

Annars hade jag inga nojjor alls. Vräkte i mig mat precis som vanligt.

Hjälp, jag är så sugen på pepparrot hela tiden, kan vakna mitt i natten och känna hur det vattnas i munnen. Detta är ju inget som jag äter i vanliga fall, nu kan jag inte tänka på annat:rofl: Är detta en vanlig gravidnojja? Vad sjutton är det i pepparrot som är så nyttigt och varför vill min kropp plötsligt ha det?

Hm. Kalium och C-vitaminrik står det här:

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/kryddvaxter/pepparrot.shtml

Men C-vitamin skulle du ju ha kunnat kräva från diverse andra håll istället...

Själv var jag galen i "chicken danzak". En indisk rätt som förutom kyckling innehåller ananas och bruna linser så det var väl någon mineral i linserna jag ville åt men i en rätt som var roligare än linssoppa kanske.

Jag hade inte heller några cravings, mer allmänt sug ( dvs om jag blev sugen på något så var suget mycket starkare ).

Men just dom där Felixpajerna klarar jag forfarande inte av, bläsch! Lök hade jag sjukt svårt för under graviditeten, kul för övriga att inte kunna ha lök i maten som man lagar (hihi).

Jag åt minst 1 liter filmjölk med skivad banan om dagen de sista 2-3 månaderna när jag vänta Rasmus!

jag var sugen på öl :D det var allt.
jobbigt eftersom det inte gick.. fast jag tror jag tog 3 miniklunkar totalt under graviditeten ändå! det lär ju dunstat innan det nåde magen:p

För att det är GOTT!:d Åt massor av pepparotsås sista grav... o pepparot på smörgås! Mums!

Första graviditeten så påstod jag att ag inte hade några cravings.... fast att äta våfflor 3-4 ggr i veckan o verkligen FANTISERA om våfflor måste väl räknas som cravings...?

Min mormor käkade tidningspapper på sin tid:crazy:

var glad att du bara vill ha en sak.. jag var konstant hungrig nästan hela graviditeten, eller ja sugen.. på det mesta!
Dock inga konstiga saker, men främst snabbmat (kebab!), kakor och bullar. Jättebra för vikten :angel:

Pepparrot.. Tja varför inte..

Själv var jag besatt av MC-donalds päronmilkshake. Konsumerade sånna mängder att jag tillslut skämdes för att handla där och istället skickade min man och mina vänner:D.

Även jag kräktes i mängder under min grav men milkshake skulle jag ändå ha och upp kom den varje gång. Äckligt som tusan om man tänker efter. Den dag dem slutade servera päronsmak (var ju bara säsongens smak) så grät jag floder, kändes som att världen hade gått under minst:o

var glad att du bara vill ha en sak.. jag var konstant hungrig nästan hela graviditeten, eller ja sugen.. på det mesta!
Dock inga konstiga saker, men främst snabbmat (kebab!), kakor och bullar. Jättebra för vikten :angel:

För att vara helt ärlig äter jag som en hel häst. Är sjukt hungrig jämt och vaknar och gör smörgåsar och oboy mitt i natten:o Till skillnad mot första grav. då jag spydde dygnet runt i nio månader:D Då var det "anti-cravings" som stekt kött och kokt ägg ( fortfarande vidrigt) Konstigt nog verkar jag inte gå upp så mycket extra trots mitt enorma matintag. Fast det är ju två månader kvar:cool:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
963
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar