varför väljer du den sadeltyp du har?

cristobal

Trådstartare
Tycker du att du blir hindrad i gångartsträningen av andra sadlar än den du har?
Har du upplevt att hästens rörelser plötsligt frigjorts vid sadeltypsbyte?
Vilken sadeltyp tycker du hindrar dig mest vid tex töltridning?
Varför skulle tex en islandssadel vara mer funktionell för en fyrgångare, än tex en dressyrsadel?

Sv: varför väljer du den sadeltyp du har?

Jag har i några år haft en Wintec Dressyr till min fyrgångare. Jag väntar nu på en bomlös Soft Suprem D som jag beställt. Det ska bli mycket spännande att se om det blir någon förändring.
Jag gillar inte riktigt att rida i sk islandssadlar. Nu har jag bara erfarenhet av de äldre modellerna. (platta med ribbad sits) Jag vill ha en sadel med djup sits. Tycker tölten funkar lika bra med dressyrsadel. Hästen hade innan jag köpte henne, en Zaldi Isafold, men den låg aldrig riktigt bra. Jag sitter stadigare i dressyrsadlar och därmed mer i balans.

Innan vi bytade sadel till Saga förra våren hade vi en gammal halvdan Zaldi som inte låg speciellt bra på henne. Vi ville dock inte köpa någon nu sadel till henne förrän hon börjat tölta lite bättre.

Men så förra våren bytade vi till en Wintec PRO Feldmann. När jag red med den dagen efter vi fått den utprovad var Saga som en helt annan häst. Hon gick i kort trav (nästan passage, jag lovar!) och var allmänt pigg och tramsig ;)

"Tyvärr" har hon gått med så mycket i vikt och satt så mycket muskler att vi nu måste byta till ett smalare koppjärn i sadeln.

Och varför det just blev en Wintec finns det många anleningar till:

Billig
Bra
Lättskött
Bekväm
Fuktionell

/Jenny

Tycker du att du blir hindrad i gångartsträningen av andra sadlar än den du har?

Nej, en sadel som passar hindrar sällan ryttaren.

Absolut, för den som vill pröva är det bara att ändra skomodell så känner man vad hästen kan få uppleva.

Bomlöst.

Varför skulle tex en islandssadel vara mer funktionell för en fyrgångare, än tex en dressyrsadel?

Om den sadeln passar bättre än dressyrsadeln, så lär den blir mer funktionell. I annat fall kvittar det oavsett modell.

Varför tycker du bomlöst hindrar dig mest vid töltningen?

Därför att de bomlösa jag provat, verkar mest fungera som sittdyna åt ryttaren. Har inte givit någon bra tryckfördelning/utjämning över ryggen.

Därför att de bomlösa jag provat, verkar mest fungera som sittdyna åt ryttaren. Har inte givit någon bra tryckfördelning/utjämning över ryggen.

Där kan jag hålla med, att det ofta stämmer alltså, en hästmassör jag pratade med tyckte det var dåligt att man hade bomlöst till islandshästar då de behöver ett jämt tryck över ryggen.

Nej, alla sadlar har funkat att tölta i, även en zaldi hoppsadel ajg hade.

Ja, när jag bytte från slandssadel till dressyrsadel på mitt förra sto, blev hon en hela annan häst, ökningarna i tölten kom fram osv.

Egentligen ingen.

Varför skulle tex en islandssadel vara mer funktionell för en fyrgångare, än tex en dressyrsadel?[/QUOTE]

Det är den ju inte, som ngn skrev, om sadeln passar, vad det än är för sadel.
Jag har för nuvarande både bomlös samt dressyr men är på G att skaffa en gångartssadel igen till hösten eller vintern, vill ha lite flatare sits, men det är smaksak..

Håller med om det positiva med Wintec. Jag har också bytt koppjärn några ggr. Jag har det vidaste nu (vitt) men skulle behöva ännu lite vidare. Men jag byter till bomlöst nu för min häst har en aning svank och är ganska överbyggd. Wintecen ligger bra ännu, men jag vill ha en annan och byta med ibland. Hullet ändras ju något efter säsong :o och musklerna ändras ju ibland också. Priset på den bomlösa och utseendet tilltalade mig. Får se hur Thora gillar den och hur den är att rida i.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix