Men varför öht kommentera det? Säg nåt OM det kommer upp en fråga. Snacka om att förstora problemet.
Det är en strategi för att klara av sådana situationer om man har anorexi. Alternativet är att inte gå ut alls med kompisar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men varför öht kommentera det? Säg nåt OM det kommer upp en fråga. Snacka om att förstora problemet.
Problemet är att om någon frågar mig om vi ska fika så har jag innan denna diskussionen inte haft en aning om det också innefattar fikabröd. Så för att man ska säga till måste jag ju veta att du tar för givet att fika också innefattar bulle.@Lipperta Det tycker jag är artigt! Likaså om nån föreslår lunch och jag inte är hungrig, då säger jag ju till innan att "jag är inte så hungrig men håller dig gärna sällskap" eller nåt sånt.
Det är så det (i alla fall delvis) är i mitt konkreta fall. Det är ju just därför jag har svårt att hantera det.
För mig är fika typ nåt ätbart (Frukt, macka, bulle, whatever) och dryck. Jag fikar dock aldrig hemma hos folk utan bara ute.Problemet är att om någon frågar mig om vi ska fika så har jag innan denna diskussionen inte haft en aning om det också innefattar fikabröd. Så för att man ska säga till måste jag ju veta att du tar för givet att fika också innefattar bulle.
Varför skriver du Jisses? Jag är inte upprörd?För mig är fika typ nåt ätbart och dryck. Jag fikar dock aldrig hemma hos folk utan bara ute.
Och jag har inte sagt att nån måste säga till. Jag har bara sagt att jag tycker att det är artigt att göra det. Jisses.
För mig är fika typ nåt ätbart och dryck. Jag fikar dock aldrig hemma hos folk utan bara ute.
Haha.. ok.. För mig är fika kaffe.@stjarnhimmel
Frågar någon mig om fika antar jag att denne pratar om kaffe eller te med någon bakelse eller bulle, eller typ en räksmörgås.
Fika för mig är alltid ätbart, annars frågar jag om kaffe.
Jag blir mer och mer fascinerad över vilka konstiga saker som styr umgänge mellan människor. Jag har aldrig ens tänkt på att en vän/kollega skulle låta bli att äta för att jag inte gör det.
Men för att tolkningen blir så konstig? Jag skriver att jag tycker att det är artigt varpå du skriver att "varför är det den som vill äta mest som ska sätta nivån?".Varför skriver du Jisses? Jag är inte upprörd?
Ses ni ofta kan jag verkligen se att det är ett problem. Har du provat att prata med dem om det vid ett annat tillfälle än skarpt läge så att säga? Om att du verkligen vill hålla igen ett tag och att det är därför du tackar nej just nu.
Är det vanlig umgängeskultur med dessa personer att äta sött hela tiden, även när du inte försöker kontrollera ditt matintag? Kan ni hitta på annat tillsammans som inte involverar tårta?
Jag håller helt med! Lär mig massor i den här tråden
Jag blir mer och mer fascinerad över vilka konstiga saker som styr umgänge mellan människor. Jag har aldrig ens tänkt på att en vän/kollega skulle låta bli att äta för att jag inte gör det.
Menar du på fullt allvar att du säger till innan du går in att du inte vill ha en bulle?
Det är verkligen utanför min föreställningsvärld att någon i min ålder tycker att fikabröd är en social plikt. Undrar hur ofta jag gör bort mig?
För mig handlar det mycket om sociala koder och tillfället!
Stör mig enormt på folk som inte kan bete sig i sociala sammanhang speciellt ute på restaurang.
Tex. Om jag messar ett gäng vänner och bara "hej jag tänkte boka bord på (restaurang xx) på lördag, vilka är på?". Då förväntar jag mig att alla som ok:ar ska äta. Jag tycker att det tyder på extremt dålig uppfostran att komma till en bättre restaurang där man har bordsbokning och inte äta. Den personen skulle jag inte bjuda med igen. Däremot är det ju självklart så att alla väljer på menyn den mat som passar bäst, vill ngn äta en sallad och tonfisktartar är det ju såklart upp till var och en.
Samma om jag bjuder hem folk och typ formulerar inbjudan "hej, middag hemma hos mig imorgon, jag bjuder på bouillabaisse och vin. Då förväntar jag mig att folk kommer äta. Allt annat känns ouppfostrat. Förväntar mig också att folk tar med tex blommor eller ngt litet typ en flaska cava eller likn. Det hör till normal uppfostran när man blir bjuden på middag tycker jag.
Om jag däremot skriver typ "halloj ska vi ses i Lilla Baren kl 19?". Då antar jag att vissa kommer äta ngt, vissa tar bara ett glas, ngn kanske beställer nötter. Inga konstigheter.
Eller om jag skriver "hej kom förbi mig efter jobbet imorgon om ni vill, jag har vin, ta med snacks" så antar jag att det är ett opretentiöst knytis på gång där man äter det man vill helt enkelt.
Om ngn skriver: "hej jag har bakat kanelbullar, vill du komma förbi och smaka" så äter jag naturligtvis bullar. Samma om jag blir bjuden till farmor så vet jag att det förväntas att jag ska smaka på hennes hembakta kakor.
Däremot om kollegan xxx tar med sig fika varje dag och trugar samt kommenterar om jag inte tar, så tycker jag att jag har rätten att neka och faktiskt även säga ifrån om tjatet blir för irriterande.
Det behöver inte vara sött. Det kan lika gärna vara sju olika dessertostar och kex. Men det spelar ju mindre roll för mig. Ja jag försöker både det ena och det andra, men än har jag inte fått det att fungera riktigt. I går blev jag riktigt frustrerad, kanske för att jag fick så himla ont i magen att hela arbetsdagen blev körd.