Men att ta en fika på stan är ju att sitta i en skön miljö, se folk passera förbi, slurpa på kaffet och tjöta med kompisen. Inte att äta?
Och om min kompis som bjuder hem mig inte vill prata med mig för att jag inte äter när jag dricker kaffe så skulle jag undra vad vi har för relation.
Är jag bara ett alibi för att få äta kakor?
Tror du missade att jag skrev, inget utom vatten. Men i allmänhet håller jag inte riktigt med ändå. Jag pratar bättre på en promenad än om någon pladaskar ned i min soffa, tittar på mig och ska Prata! det är för rakt på och slutgiltigt, prata om vadå liksom?
Fikat är förevändningen för att prata, men utan förevändning blir det för rakt på. Då känns en promenad mycket bättre. Te eller kaffe har jag inte sagt ngt om, jag har fikat på café många gånger och bara tagit te, speciellt om det är ett föreningsmöte. Men om det var bara en väninna och jag och väninnan ville ut och fika, inte shoppa, inte gå på stan, inte promenera -och hamna på ett café, utan just nu ska vi fika, så köper jag ngt att knapra på (ofta villigt
gillar kakor, ofta men inte alltid) eller föreslår ngt annat att göra.
(Sedan om vi är flera, ett gäng, och sitter i timmar på ett fik så är vi dessutom så knäppa att vi går och beställer mer av ngt vadsomhelst, för att inte ta upp platser hos dem i onödan. Caféer brukar hata när det sitter en helt studiegrupp studenter och gnager på en kopp kaffe i tre fyra timmar en fredagseftermiddag.)
Samma sak nu när en väninna vill ut på Afternoon tea, jag föreställer mig inte att vi går dit och hon beställer Afternoon tea och jag tittar på när hon äter och själv dricker ett glas vatten. I så fall säger jag ju bara att kan vi inte gå på friskis istället.