Varför tvinga andra att äta?

Men för att tolkningen blir så konstig? Jag skriver att jag tycker att det är artigt varpå du skriver att "varför är det den som vill äta mest som ska sätta nivån?".

Jag blir så less när diskussioner hamnar i att folk argumenterar emot grejer som ingen skrivit.
Ok. Ursäkta det var inte otrevligt menat. :)
Jag tänkte bara att det är intressant att det var trevligt att den som inte vill ha bulle ska säga till för då säger man att det är att äta bulle som är det normala? Medan för mig är bara kaffet lika mkt fika.

Dagens i-landsdiskussion. :)

@stjarnhimmel Att jag tycker nåt är artigt betyder inte att jag säger att folk SKA göra nåt. Det betyder bara exakt vad som står.

Nu är jag done med att säga att jag faktiskt bara tycker exakt det jag skriver och inte en massa annat som du eller @tott läser in. Over and out!

På min keramikkurs fikar vi alltid men har sällan rent fikabröd.
En av deltagarna fick diabetes (många år sedan) och efter det så tar alla med sig kex och ost eller fruktsallad. Ibland är det fikabröd också men det finns alltid alternativ.
Det tycker jag är ett jättebra alternativ. Man väljer själv vad man vill äta och ingen tjatar på någon annan. Och våra fikastunder är väldigt trevliga ändå. Eller kanske trots det. ;)

Fika för mig är nog oftast inkl ngt ätbart. Mellanmål helt enkelt. Det kan vara bulle, godis, smörgås, nötter eller frukt bara för att ta några exempel. Sammanhanget avgör vad som passar bäst.

Har dock svårt att se varför man måste avstå ätbart fika helt, typ alla fik har väl smörgås eller liknande på sin meny?

Fika för mig är nog oftast inkl ngt ätbart. Mellanmål helt enkelt. Det kan vara bulle, godis, smörgås, nötter eller frukt bara för att ta några exempel. Sammanhanget avgör vad som passar bäst.

Har dock svårt att se varför man måste avstå ätbart fika helt, typ alla fik har väl smörgås eller liknande på sin meny?

Fast få fik har smörgåsar som funkar om man inte vill trycka i sig meningslösa kalorier. Ofta utgörs basen av en stor ciabatta eller halvbaguette med en gigantisk margarinklick, bara det motsvarar ju den där kanelbullen.

Fast få fik har smörgåsar som funkar om man inte vill trycka i sig meningslösa kalorier. Ofta utgörs basen av en stor ciabatta eller halvbaguette med en gigantisk margarinklick, bara det motsvarar ju den där kanelbullen.
Jag tycker alltid att det finns vettiga alternativ, men antar att det varierar.

Så här tänker jag, fika i fikarummet på jobbet = alla där äter vad de vill och önskar utan att jag bryr mig. Bjuds det bullar tar man om man vill ha annars låter man bli och ingen bryr sig.

Går jag ut med en kompis på stan och fikar, tycker jag nog det är lite tråkigt om den andra bara vill sitta med en slät kopp kaffe men lägger mig inte i det.

Bjuder jag hem någon och därmed bakar eller köper hem något och det sedan visar sig att personen bantar och därmed inte vill ha något blir jag lite purken. Då kan man säga till så jag inte "gör mig till" i onödan. Jag fixar gärna något smalt åt oss att knapra på till kaffet/teet om man kan tänka sig att äta det istället.

För mig är inte fika enbart dryck utan det är även något att äta på till drycken ett mellanmål helt enkelt.

Men varför måste man äta något? Jag fattar inte. Då hade jag avtalat lunch med kompis/kollega.

Det kanske är olika i olika kretsar? Om någon frågar mig om vi ska gå till ett café och ta en fika, då räknar jag med att vi båda kommer äta något litet. Om vännen däremot frågar om vi ska ta en kopp kaffe, då tänker jag bara kaffe. Kanske en take away och gå och strosa med eller en "snabb" kopp inne på något ställe. Men fika är ju med något ätbart :) Vill man inte umgås över matsituationer så går det ju att undvika också, föreslå att gå en promenad och prata eller så?

Edit: På jobbet säger vi att det är kaffedags, inte att det är fika, när det är rast. Just för att det inte alltid äts något på våra raster. Säger någon däremot: det är fika i lunchrummet nu! Då räknar jag att det står något ätbart framme ;)

Det kanske är olika i olika kretsar? Om någon frågar mig om vi ska gå till ett café och ta en fika, då räknar jag med att vi båda kommer äta något litet. Om vännen däremot frågar om vi ska ta en kopp kaffe, då tänker jag bara kaffe. Kanske en take away och gå och strosa med eller en "snabb" kopp inne på något ställe. Men fika är ju med något ätbart :) Vill man inte umgås över matsituationer så går det ju att undvika också, föreslå att gå en promenad och prata eller så?

Edit: På jobbet säger vi att det är kaffedags, inte att det är fika, när det är rast. Just för att det inte alltid äts något på våra raster. Säger någon däremot: det är fika i lunchrummet nu! Då räknar jag att det står något ätbart framme ;)
Precis! Vi har onsdagsfika på jobbet. Det skulle bli upplopp om det inte fanns någon sorts kaka eller bulle då!

Man måste inte. Men för mig betyder nog själva ordet fika att det är kaffe (eller te) och något till kaffet.
När jag bara tar en kopp kaffe kallar jag det inte för fika, oavsett om det är hemma, på jobbet eller ute på fik.[/QUOTE
Skulle du tycka det var normalt att någon bekant undvek fika med dig för att du inte åt något?

Jag fattar fortfarande inte varför det är så himla viktigt att jag måste äta den där kakan för att inte mitt sällskap ska kunna äta kaka utan att den smakar offerkofta. Jag åtrår inte kakan, jag klandrar inte kakätaren. Jag vill bara sitta med vid bordet och umgås och få vara nöjd utan att känna mig som en paria.

Alltså, jag håller med Törnblomma att man får vara beredd på att äta om man tackat ja till en bjudning. Men man kan inte ställa såna krav på folk i vardagsfikandet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 408
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 450
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama